Cultură

Şlefuitorii de cuvinte / Medalion literar – Lidia Grosu

Lidia Grosu s-a născut la data de 8 iulie 1958 în comuna Ruseştii Noi, raionul Ialoveni, judeţul Chişinău. Este poetă, critic literar şi publicistă. Este absolventă a Facultăţii de Litere din cadrul Universităţii de Stat din Chişinău, specialitatea limba şi literatura română, fiind licenţiată în filologie. După absolvirea facultăţii a activat ca redactor, specialist principal pentru difuzarea filmelor şi colaborator mass-media, din 1983 până în anul 1995. Concomitent predă limba română la diferite unităţi de învăţământ.

Din anul 1998 este cadru didactic la Universitatea de Stat din Moldova, unde ocupă şi funcţia de secretar ştiinţific al Senatului Universităţii. Tot în această perioadă face studii aprofundate pentru doctorat cu tema: „Motivul dorului în poezia contemporană. Aspecte ale poeticii”. Îndrumător ştiinţific i-a fost regretatul profesor universitar doctor Mihail Dolgan, academician.

A debutat în anul 2002 cu volumul de versuri „Salcie sunt”. De la momentul debutului Lidia Grosu a mai publicat încă 18 cărţi de poezii, cronici şi recenzii li­terare apărute la edituri din Chişinău, Bucureşti şi Iaşi. A apărut şi în 50 de antologii, începând cu anul 2000, antologii apărute în Moldova şi România. De asemenea, este inclusă şi în câteva dicţionare şi enciclopedii. Are în curs de apariţie volumul „Culorile poeziei: originalitatea expresiei” (studii, cronici, recenzii). Participă, în calitate de organizator şi moderator, la activităţile Clubului Literar-Artistic „Ste­liana Grama” de pe lângă Biblioteca „Liviu Rebreanu” din Chişinău şi la Cenaclul „Mihail Dolgan” ce funcţio­nează pe lângă Biblioteca Universităţii de Stat din Moldova.

În afara acestora, dar în strânsă legătură cu activitatea literară, Lidia Grosu a făcut şi face parte din nenumărate jurii ale unor concursuri şi festivaluri culturale. Numele ei este des întâlnit în reviste literare de prestigiu. Amintesc câteva: Gând românesc, Porto – Franco, Apollon, Agora, Destine literare (Canada), Ateneu, Ante Portas, Spaţii culturale, Vatra, Literatura şi arta, Timpul şi Făclia. Activitatea sa literară nu a rămas fără ecou.

A fost apreciată şi ­re­compensată cu nenumărate premii şi distincţii. Dintre cele peste 20 le amintesc pe cele mai importante: Medalia „Mihai Eminescu” (preşedinţia R. Moldova, 2016), Medalia „Nicolae Labiş” (Suceava, 2018), Trofeul „Grigore Vieru” (Bucureşti, 2019), Premiul revistei Porto-Franco (Galaţi – Tg. Bujor, 2015) şi Premiul „Leonida Lari” (Societatea „Apollon” Bucureşti, 2014). A fost declarată „Cetăţean de onoare” al comunei Ruseştii Noi şi i s-a conferit Diploma de onoare de către aceeaşi localitate. Însă cea mai mare apreciere a primit-o din partea Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova al cărui membru a devenit. Mai face parte din Uniunea Jurnaliştilor din Republica Moldova şi din Uniunea Ziariştilor Profesionişti din România, Filiala Chişinău.

Despre poezia Lidiei Grosu au scris numeroase personalităţi, de pe ambele maluri ale Prutului, printre care: Mihail Dolgan, Anatol Ciobanu, Mihai Cimpoi, Nicolae Dabija, Titi Damian, Petre Rău şi Cezarina Adamescu. Voi cita pe două dintre ele. Nicolae Dabija: „Lidia Grosu îşi construieşte poemele, pe ea preocupând-o nu atât materialele de construcţie, cât felul cum acestea sunt aşezate, cum sunt îmbinate şi integrate metaforei generale”. Mihai Cimpoi: „Lidia Grosu, tandră, lirică sau patetică, uşor expresionistă, cultivă programatic o formulă tradiţionalistă (…) pentru o confesionalitate sinceră şi o relaţie sufletească profundă cu cititorul: cele de baladesc, imnice, de odă şi de rugăciune…”.

Autorul acestor rânduri este în ton cu distinşii cărturari şi îşi permite să formuleze o părere proprie. Poezia Lidiei Grosu este plină de prospeţime, de lirism şi de imagini superbe. Cititorul este invitat, din „fotoliul din odaie”, la o excursie imaginară într-un univers pe care autoarea ne îndeamnă să-l descoperim împreună. Acolo unde i se pare că ar exista posibilitatea de a o lua pe un alt drum, într-un labirint, ne călăuzeşte cu pricepere şi, mai ales, cu naturaleţe şi discreţie. Iată de ce poemele Lidiei Grosu sunt ca nişte visuri trăite cu ochii deschişi şi care îţi produc poftă de viaţă. Nimic mai firesc.

În misterul verbului a iubi

Din pacea mea îţi voi dărui…

şi va răzbate

spre crângul inimii tale

zâmbet de primăvară –

zidindu-se peste-un oftat

al anotimpului rece

ce te-a-nfiat.

Îl va păcăli…

topindu-l cu farmecul său

şi… nu va mai fi iarnă…

ci doar surâsul unei dorinţe

de-a ne revedea

în grădina

inimilor înfloritoare

sub semnul lunii decembrie

pe care-l va ­suprave­ghea…

Eu voi alerga…

Tu vei alerga…

El, ea va alerga

Noi vom alerga…

Ne vom conjuga alergarea,

în serie

cu-ntâmpinarea…

persoanei –

întâia, a doua, a treia,

la singular şi plural,

toate dragi,

fără piedici de anotimp

(ele nu-s, pur şi simplu, nu mai pot fi!)

pentru a ne descoperi a mia oară

ca-ntâia

în misterul verbului a iubi…

Visând întâmplarea

Două braţe împreunate

Într-o insolită mişcare…

Îmi descântă obrajii palmele tale…

Ştiu: îmi vei spune că sunt

cea mai frumoasă

Banalizată sintagmă,

care, rostită,

mă ademeneşte

în capcana acestei nocturne,

şoptindu-mi:

„Iubeşte!”

Şi îi voi da ascultare

şi-ţi voi răspunde

într-un… vis târziu

inaccesibil trăitei mele  sfieli

ce nu mai încape

de atâta adolescenţă…

Suntem jumătăţile de măr,

fiecare cu a sa,

risipite pe Terra

pentru a se întâlni sau nu

cândva… undeva…

Plină de noi,

această stradă nocturnă

nu are capăt,

o poveste ce respiră

ziua de ieri care n-a fost,

grăbind timpul într-un viitor

spre care,

de unul singur fiecare,

totuşi păşim în doi…

visând întâmplarea…

Labirint

Ape  ale sâmbetelor curg pe-a lumii soarte

Şi-n tăceri de aur, zgomotul li-i surd.

Sunt un strop din valul care mă desparte

De un vis în care sunt şi  nu mai sunt.

Pragul casei mele-mi pare o intrare

Într-un spaţiu care e dat dispărut,

Piatra lui se-afundă sub mers de mioare

Să răzbată până-n adâncimi de lut.

Aşchii de cuvinte se aprind în pară,

Ora-nverşunării scrie solilocvii

Despre ţara care n-are loc sub soare

Căci pe ea-i cu ochiul sabia lui Damocles.

Regi, prin metatexte, -şi plimbă goliciunea

Un copil le strigă să iasă din rame

Sec, un vis de toamnă, caută-o furtună

Orbii îşi deconspiră ochii pe o  teamă…

Eu îmi caut pragul în redefinire –

Unde eşti tu, mamă – spaţiule divin?

Testament  pe viaţa-mi ţi-l scriu pe-o mâhnire

Pentru-a recunoaşte că nu-ţi sunt străin.

Ape ale sâmbetelor curg pe-a lumii soarte,

Aruncat de valuri, strop rebel mă-ncrunt

Ziua mi-o măsoară un pumn, strâns,  de noapte –

Fluturată beznă… ce o mai înfrunt…

Voi ţine calea spre acest făgaş

Voi ţine calea spre acest făgaş

Ce-ascunde o poveste fără seamăn

Prin zeci de foşnete, un ochi al lumii – treaz

Mi se deschide – şi-i al sufletului geamăn.

…Cum mai brodam cu paşii semicercuri

S-ajungem până-n poarta unui rai!

Zâmbeam din mers pripitelor eşecuri,

Iar tu, iubite, îmi legitimai

Această stare – pentru-a ne ghida

Norocul ce avea să ­ne-n­soţească

De-a reveni în timp şi-a asista

Culoarea unor vise de substanţă!

…Voi ţine calea spre acest pârleaz,

Poveste-n care Verde Împărat

E-n căutarea unui nou viteaz…

Şi… bat în poartă şi-mi răspunde-al meu oftat…

Vom inspecta o cumpăna a florii

Vom inspecta o cumpănă a florii

Coborâtoare în a dorului speranţă

Şi ne vom prinde-­nt­r-un arcan cu zorii,

Absenţei dăruindu-i o vacanţă.

Şi ne vom raporta tenta pudorii

În definirea sacrificiului minim

De-a fi prezenţi la orele splendorii

Care ne-ar săruta sacrul pe inimi

Vom aresta spectacolul  furtunii

Cu toată bucuria de instanţă,

Ce-ar domina doi poli vitregi ai lumii,

Iar între ei n-am recunoaşte vreo distanţă…

Vom inspecta o cumpănă a florii

Şi îi vom tălmăci limbajul serii

În care, însetaţi de-a noastră oră,

Vom cuceri a dorului imperii…

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker