Șlefuitorii de cuvinte – Cezar IVĂNESCU
Nu știu dacă a fost un boem în adevăratul sens al cuvântului, dar știu că a fost un mare scriitor român: poet, prozator, dramaturg, traducător și editor. Vom vedea pe parcurs în ce a constat boemia sa. S-a născut la data de 6 august 1941 în Bârlad, într-o familie de intelectuali cu rădăcini albaneze. Mama sa, Xantipa Naum, era originară din Korcea.
Cezar Ivănescu a absolvit Facultatea de Filologie a Universității din Iași și a lucrat în învățământ, ca profesor de limba și literatura română în Ardeal și în Moldova, apoi în presa literară. În calitatea sa de redactor la revista „Lucea-fărul” a îndrumat în anii ‘80 cenaclul „Numele poetului”, unde a lansat în literatură mulți tineri autori, fiind din acest punct de vedere un mare altruist. A organizat și ținut spectacole de muzică și poezie cu propria-i formație, „Baaad”, nume ce-l va purta capodopera sa poetică de mai târziu, „La Baaad”.
Debutează editorial cu volumul „Rod” în anul 1968, la Editura pentru Literatură, după ce primele versuri îi apar în anul 1959 în revista „Flacăra Iașiului”. Va continua cu acest ciclu publicând alte trei volume. Publică volum după volum și colecționează premii după premii.
Însă viața sa are alte coordonate și alte planuri cu el. Astfel, student fiind, intră în greva foamei în anii ’60, în semn de protest pentru că a fost exmatriculat din facultate și din cenaclu pentru că a citit câteva poeme neconforme. A mai făcut greva foamei în anul 1983 în redacția revistei „Luceafărul” împotriva cenzurii comuniste care voia să-i dea la topit cartea de poezii „Doina”. Acțiunea s-a repetat, timp de șapte zile, și în anul 1986, pentru că a fost interzis cenaclul „Numele poetului”; scriitorul a fost internat în stare gravă, pentru că ajunsese la 45 de kg, la Spitalul de Urgență Floreasca. Nu a fost singura acțiune de acest fel. A făcut greva foamei și în ianuarie 1990, atunci când proaspătul președinte al Uniunii Scriitorilor, Mircea Dinescu, i-a desfăcut contractul de muncă de la revista „Luceafărul”.
Hidoșenia vieții avea să își arate adevărata față la 14 iunie 1990, când este victima agresiunii minerilor. În urma traumatismelor fizice și psihice își revine foarte greu. Din anul 2000 a condus, până la moartea sa, editura „Junimea”. A murit la data de 24 aprilie 2008 în urma unei operații absolut simple, banale. Deși moartea sa este învăluită în mister, multe voci, din ce în ce mai vehemente, spun că există suspiciunea că poetul a fost victima unui asasinat.
O ultimă lovitură pe care a primit-o a fost tot de la Mircea Dinescu, cel care l-a acuzat că a fost colaborator al Securității, el, care a fost un anticomunist convins și un luptător antisistem. Între cei doi a fost, de altfel, o luptă acerbă în ceea ce privește acuzațiile, Cezar Ivănescu acuzându-l pe latifundiarul de la Cetate de participare vinovată la moartea lui Marin Preda.
O ultimă agresiune îndreptată împotriva sa a avut loc pe data de 3 ianuarie 2006, chiar în fața casei sale, produsă de trei indivizi bine făcuți fizic (se știe că poetul era scund și slab); a fost bătut la sânge, poetul scăpând cu fuga.
În memoria sa au avut loc câteva manifestări lietrare, asta până acum vreo zece ani, după care s-a așternut tăcerea. Însă importanți scriitori nu l-au uitat și au scris și publicat monografii dedicate vieții și operei sale. Îi amintesc pe Theodor Codreanu, Petru Ursache, Cassian Maria Spiridon și Maria Dobrescu. Câțiva scriitori bârlădeni scot de opt ani revista trimestrială „Baaadul literar”, iar casa în care a locuit pentru scurt timp în orașul Bârlad are o placă memorială. Numai oficiali-tățile bucureștene nu au făcut nimic pentru reabilitarea casei în care a locuit pentru a fi declarată obiect de patrimoniu, mai ales că aici a locuit un alt mare scriitor de origine albaneză, ca și poetul Cezar Ivănescu, dramaturgul Victor Eftimiu.
Spuneam la început că nu știu dacă a fost un boem în adevăratul sens al cuvântului și îmi mențin afirmația. Cert este că a fost un neadaptat, o persoană incomodă și că da, din acest punct de vedere putem spune că a fost un boem. Cert este că a fost un mare poet și va rămâne chiar dacă acum prostocrația ne inundă. Mai arăt faptul că a fost propus de două ori la Premiul Nobel pentru Literatură, ultima dată de Albania, țară cu care a avut strânse legături în ultimii săi ani de viață.
Efebul de la Marathon
!frumos am fost precum
efebul de la Marathon
și meșterii Athenei bătură o medalie
de aur, să rămână chipul meu
de-a pururi tânăr și strălucitor!
!acuma sunt bătrân și
mi-am pierdut și toată strălucirea
și orice bețivan mă-njură
în porturi, prin tavernele Athenei;
ce mai contează acest zombi,
sufletul meu e-nmor-mântat acolo
în Glorie: frumos efeb mort
singur înfruntând întreagă
o oștire de barbari!
Amintirea paradisului
Când eram mai tânăr și la trup curat,
Într-o noapte, floarea mea, eu te-am visat.
Înfloreai fără păcat, într-un pom adevărat
Când eram mai tânăr și la trup curat.
Nu știam că ești femeie, eu bărbat
Lângă tine cu sfială m-am culcat
Și dormind eu am visat; tu, visând, ai lăcrimat
Când eram mai tânăr și la trup curat.
E pierdută noaptea aceea de acum!
Carnea noastră, de-i mai știi al ei parfum
Poamele ce-n poame stau, gustul cărnii tale-l au
Și cad mâine toate, putrede, pe drum.
Fă-l să fie, Doamne Sfinte, numai om
Pe acel care ne-a ispitit sub pom
Și când pomul flori va da, fă să-i cadă carnea grea,
Cum, cădea-va , după cântec mâna mea…
Turn
când m-am născut, mama
pe-o masă, întinsă,
cumplit suferea,
mama mea cea bună
pe-o masă;
dar pe cealaltă,
mama mea Moartea
goală, lungită, surâdea
atât de frumoasă,
mama mea Moartea
surâdea
căci copilul ei mă nășteam
fără ca ea să sufere!
La nymphette
!trup alb de fată care vei muri
suflet care n-a gustat știința morții
ca pe o bazilică
viermii te vor ocoli:
nu-ți va fi luat decât părul
care-ți acoperă capul și sexul
spre a rămâne unică-n perfecțiune
în pământ, sâmbure viu și alb
al unui rod întunecat:
pentru tine nu va fi moartea.
or, numai oamenii cu mâna de varice
plug vor implanta să iasă bobul sacru
și sânii ți-i vor despărți unul de altul!
La Baaad!
mă trezesc adesea visând
următoarea scenă: Baaadul
e aediat de intruși: într-o
clădire sunt ultimul apărător
care mai rezistă atacatorilor:
într-un hol imens cu pardoseala
neagră gudronată
ca a unui platou de filmare,
înaintez cu o armă
automată în brațe: câțva
intruși trag în mine în
plin; sunt ciuruit,
cu ultimele puteri înaintez
însă și scuip pe fața primului
intrus îndreptat spre mine
cu ultimul efort al
plămânilor un val de sânge
care-i acoperă toată fața:
nu m-am întrebat niciodată
dacă este posibil ca un ins
ciuruit să mai poată scuipa
un val imens de sânge în
fața cuiva dar imaginea
în sine mi-a plăcut, s-a
implantat în mazochismul meu
de zile mari,și-mi
revine cu forța
reiterată a unui onanism
juvenil… firește
aceasta este doar imaginea
centrală, pentru că visul
în sine are variațiuni infinite,
scena aceasta fiind
când punctul unui fatal
deznodământ, când începutul
unui cavalert care
se continuă cu…!