Educație

Schimbarea la față a Liceului Tehnic

Clasele profesionale se transformă în clase duale

Liceul Tehnic Buzău  a bifat foarte multe reușite în ultimul an, unele dintre ele fiind chiar premiate sau recunoscute la nivel național și la nivel european. Pe această listă a reușitelor se înscrie obținerea statutului de „Școală europeană” (locul 9 la nivel național din 131 școli participante) și obținerea statutului de „Școală  asociată UNESCO” (singura din județ). De o importanță la fel de mare este însă și faptul că Școala profesională de la Liceul Tehnic va funcționa ca școală duală. Despre cum a ridicat ștacheta pregătirii Liceul Tehnic Buzău și cum i-a convins pe angajatori să susțină sistemul dual al școlii, a explicat  pentru OPINIA, Corina Moise Poenaru, directorul acestei instituții de învățământ.

Corina Moise Poenaru

Reporter: Cum ați ajuns la acest proiect?

Corina Moise Poenaru: Am ajuns prin colaborarea cu agenții economici; este o muncă de convingere, pentru că a trebuit să vizităm fiecare operator economic în parte și sunt 19 agenți economici care au semnat cu noi. I-am convins că suntem un liceu de calitate, care oferă calitate și venim în sprijinul elevilor. Beneficiile învățământului profesional dual sunt și de o parte și de alta. De aceea, în momentul de față, semnăm un contract tripartit, pentru că din acest contract au de câștigat și școala și unitatea administrativ-teritorială, pentru că asigură locuri de muncă, dar și operatorul local, pentru că își formează viitorii specialiști de care au nevoie.

Rep.: Se schimbă ceva în relația pe care ați construit-o cu operatorii economici parteneri?

C.M.P.: Operatorii economici vor plăti în plus, față de ceea ce făceau până acum la învățământul profesional clasic, o bursă de 200 de lei. Cu alte cuvinte, cola-borarea continuă și nu se iau lucrurile de la capăt cu agenții economici, prin semnarea acestui proiect. Primăria Buzău oferă cazare gratuită și masa elevilor în internatul școlar, la cantina școlii, iar noi, ca și unitate școlară, mergem mai departe și îi pregătim din punct de vedere teoretic.

Rep.: Care este structura noului concept educațional?

C.M.P.: Structura este aceeași ca și școală profesională normală, numai că acești elevi au contractul de practică semnat cu un anumit operator economic și se duc și fac practica numai la acel operator economic care plătește și bursa, și care în felul acesta, se specializează pentru locul de muncă pe care îl va viza peste trei ani de zile când va termina școala.

Rep.: Cei mai mulți dintre copii vor ajunge să lucreze pentru ei?

C.M.P.: Acesta este și scopul final al parteneriatului, angajabilitatea elevilor. Ne dorim ca acești elevi să rămână să lucreze la acești operatori economici. Școala le oferă copiilor o șansă în plus pentru angajare prin acest proiect!

Rep.: Ce angajatori vă sunt parteneri?

C.M.P.: Este Ductil,  care este o firmă internațională, Constam, care este o firmă foarte mare, Horeco, pentru frigotehniști; a-vem și service-uri auto foarte importante, unde avem și mecanici auto și tinichigii, vopsitori cum este Autogen, Roaed, Ford, Autoservice. La bursă și servicii; vorbim de partea de restaurante și avem și bucătari și ospătari cu restaurante precum Moara Drăgăicilor, ZIGO, Pietroasa.

Rep.: Aveți acreditări pentru toate aceste profesii?

C.M.P.: Da. Noi putem să școlarizăm în toate aceste profesii. Dar noi am ales să nu școlarizăm în simplu profesional, ci în profesional dual ca să venim în sprijinul operatorilor și al elevilor. Bursa aceea de 200 de lei contează pentru că, pe de o parte, operatorii își atrag elevii să rămână în țară și să-ai angajeze la final pentru că îi sprijină pe perioada școlarizării și elevii sunt încântați că primesc acea bursă și au un motiv în plus ăs vină la școală.

Rep.: Copiii care învață în dual sunt în mare parte copii din mediul rural…

C.M.P.: Sunt copii din mediul rural care provin din familii dezavantajate. Ei au un mic venit care să-i motiveze să învețe o meserie. Ei primesc 200 de lei, și de la stat bursă profesională – care se adaugă bursei de la agentul economic -, tot de 200 de lei. Ei trebuie însă să nu acumuleze mai mult de zece absențe. Prin urmare, dualul vine și cu bursă de la agentul economic.

Rep.: Această condiție, de a nu avea absențe, o aplicați și pentru selectarea copiilor pentru practica pe care o fac în străinătate.

C.M.P.: Îi putem lua în continuare la proiectele europene. Acesta a și fost unul dintre lucrurile pe care le-am negociat cu operatorii economici, pentru că sunt două-trei săptămâni, în funcție de proiect, în proiectele europene. Îi ducem în afară, îi ducem în Portugalia la practică la nivel european. Aici văd realitățile pieței muncii de acolo. Și fac un calcul cât cheltuiește un muncitor de acolo cu care face practica. După ce discută despre cheltuieli de cazare, mâncare, chirie, utilități, realizează că nu primesc cu mult față de ce primesc alții în România. Și atunci reușim să îi aducem înapoi. Domnul director Harabagiu are câteva cifre statistice în acest sens. Dintre elevii care au plecat pe proiect în afara țării, respectiv 671, doar nouă au plecat în străinătate după ce au mers în Portugalia.

Este o nouă formulă de organizare implementată de Ministerul Educației care depinde foarte mult de conducerea liceului. Noi ne-am descurcat prin forțe proprii. Anul trecut am avut locuri pe dual la comercial – vânzători. Acum trei ani am avut pe bucătari. Avem în clasa a XI-a o clasă de frigotehniști și zece mecanici auto pe dual, numai că, acum am ridicat ștacheta și avem 70 de elevi în sistem dual. Tot ce va însemna școală profesională la noi, va deveni școală duală.

Articole similare