Cultură

Sacrul feminin din miturile româneşti şi universale, transpus în artă de pictoriţa Alexandra Baciu

După ce a expus în des­chiderea programului Aluniş Art Center în pri­măvara acestui an, artistul plastic Alexandra Baciu se pre­zintă şi în faţa publicului din municipiul Buzău cu lucrări care au un filon comun de feminitate, sacru, reîn­toarcere la valori mai simple şi mai naturale. Este vorba despre o expoziţie aflată la  Galeriile de Artă Buzău, la etaj, intitulată „Purple Heart” („Inimă Violetă”).

 

Expoziţia a fost deschisă miercuri, 14 iulie, şi va fi accesibilă publicului până la finele lunii. Pre­zenţa Alexandrei Baciu cu lucrări  la Galeriile de Artă Buzău este o surpriză pe care preşedintele UAP Buzău, curatorul expoziţiei, prof. dr. Valeriu Şuşnea, o face buzoienilor, pentru că, spune acesta, este foarte importantă pentru filiala Buzău a Uniunii Artiştilor Plastici ideea, inclusă şi în planul său managerial, de a aduce pe simeze artişti aflaţi cumva la debut de carieră. „Nu este cazul Alexandrei, pentru că are câteva expoziţii, dar am fost convins că, aducând-o aici, voi reuşi să asigur o expoziţie de foarte bună calitate pentru publicul buzoian. De admirat la A­lex­andra Baciu este curajul cu care abordează figura umană. În general, artiştii tineri fug de anatomie, de portret. Se vede în această expoziţie că Alexandra este focusată pe figura umană, pe figura preponderent feminină în diferite ipos­taze. Expoziţia de faţă denotă că artista este angrenată în câteva dintre ideile filozofice care se regăsesc în mai toate lu­crările ei. Este un artist care citeşte foarte mult, care se inspiră din temele majore ale istoriei artelor, încercând să facă vizibil invizibilul. Din temele abordate de Alexandra Baciu reiese această cultură, aceste lecturi elevate şi apoi munca şi efortul de a transpune ideile în atelier, în ulei pe pânză, în acrilic pe pânză, tehnici pe care ea le abordează cu succes”, spune preşedintele UAP Buzău.

În calitate de curator, Valeriu Şuşnea s-a preocupat de aranjarea lu­crărilor în spaţiul Galeriilor pentru ca acestea să se afle „într-un dialog” cu pu­blicul. „Eu am peste 350 de expoziţii de care m-am ocupat, peste 150 numai în perioada de când sunt preşe­dinte UAP Buzău. E nevoie de cineva cu experienţă care să organizeze lucrările  în spaţiul dat. Ea nu ştia acest spaţiu şi atunci eu a trebuit să-i propun acest aranjament în care lucrările să se pună în valoare şi să intre într-un dialog. Aceasta este sarcina curatorului în adevăratul sens al cu­vântului, un organizator al demersului vizual”, explică preşedintele UAP.

Alexandra Baciu este absolventă a secţiei de Pictură UNArte Bucureşti şi membră UAP din 2011. A studiat în ţară sub îndrumarea profesorilor Ştefan Câlţia, Petru Lucaci şi Alexandru Rădvan, iar în Italia, la Accademia di Belle Arti din Roma, i-a avut profesori pe Giuseppe Modica, Pierluigi Berto şi Claudia Alliata de Villafranca. A expus în cadrul Festivalului M’Arte Live din Roma, Bienalei Internaţionale de Pictură de la Chişinău, Festivalului ,,George Enescu’’ din Bucureşti, Bucharest Art Week, la Castelul Cantacuzino din Buşteni, Mu­zeul Cotroceni din Bucureşti, Institutul Elie Wiesel din Bucureşti şi în galerii de artă autohtone sau internaţionale.

Cine sunt personajele lucrărilor

Cheia în care trebuie descifrate picturile Alexandrei Baciu are legătură cu feminitatea pentru că, spune autoarea, „este o serie de picturi în continuarea celor pe care le-am expus la Aluniş (n.r., „Human Naturscape”). Lucrarea centrală a expoziţiei de la Galeriile de Artă este inspirată din Epopeea lui Ghilgameş, povestea Innanei şi a lui Enkidu,  bărbatul sălbatic care este îmblânzit şi civilizat de o femeie educată”, explică Alexandra Baciu.

Pasărea de pe umărul femeii din pictura centrală reprezintă nota personală a artistei, neavând legătură cu povestea lui Ghilgameş. „În mitologia românească există zeiţa-pasăre, un fel de spirit al naturii la care, pe vremuri, femeile apelau atunci când aveau nevoie de ceva. Şi Brâncuşi a avut foarte multe lucrări cu pasărea. De aceea, am făcut referinţă şi la mitologia românească, deşi eu m-am dus un pic mai mult spre mitul Innana-Isthar şi spre mitul zeiţei-pasăre, toate fiind personificări ale zeiţei mame. Toată expoziţia este concentrată în jurul ideii de sacru feminin, deşi apar în picturi şi bărbaţi, care au mai mult un rol de contrast. Avem în expoziţie simbolul bourului, simbol tipic masculin; m-am legat în abordarea lucrărilor de echilibrul masculin-feminin, dar întotdeauna punctul central a fost femeia, sacrul feminin”, a explicat Alexandra.

O altă lucrare care se regăseşte în expoziţie este denumită, în traducere, „Somn dat de către Dumnezeu”. Ea porneşte, de la ideea de revelaţie prin somn. Este exprimat somnul care vindecă, somnul care ajută, care ajută să comunici cu ceva mai presus de tine. „Am avut reacţii contradictorii la această lucrare. Mulţi o văd într-o zonă întunecată, ca fiind negativă. Eu o văd pozitivă şi luminoasă. Mesajul meu a fost legat de lumină, pentru că nu există umbră fără lumină, întunericul este cu rol de contrast, de accent, mesajul transmis fiind lumina, eliberarea”, mai spune Alexandra Baciu.

În expoziţie se află mai multe lucrări ale Alexandrei în care se pot observa contraste rezultate din jocul de lumini şi întuneric, după „modelul Caravaggio”, unul dintre artiştii ei preferaţi. „Şi el se concentra pe lumină, dar nu poţi scoate în evidenţă lumina pe un fond alb; elementul principal de exprimare este contrastul dintre lumină şi întuneric”, mai spune Alexandra. Printre lucrările din expoziţie există şi un autoportret, realizat cu câţiva ani în urmă, care se numeşte „Sub vid”, pentru că personajul pare că pluteşte sau se scufundă. Nu se ştie. „Spaţiul de deasupra înseamnă nevoia de spaţiu, de aer, de a fi eliberat, de a nu te simţi constrâns. Ea pare că se scufundă, dar are tot acel spaţiu de deasupra care o ajută să respire. La fel, mi se pare o lucrare foarte pozitivă ca mesaj”, mai spune artistul plastic.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker