Opinii

Riscuri ale tentației de a găsi acari Păun

Tunurile politice, mediatice, ale protestarilor de serviciu sunt puse cu preponderență pe ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu. Și pentru evacuarea problematică a Spitalului Foișor, și pentru tragedia de la Spitalul ,,Victor Babeș” din București, cauzată, după primele indicii, de o defecțiune la instalația de oxigen a unității mobile, ceea ce a dus la decesul a trei pacienți Covid. În ambele evenimente, firele responsabilității duc însă spre alte zone.

Evacuarea Spitalului Foi­șor – administrat de Primăria București, prin Administrația Spitalelor și Serviciilor Medicale București – a fost organizată de Departamentul pentru Situații de Urgență, stuctură subordonată Ministerului de Interne și condusă de Raed Arafat. Pe Cristian Stoica, longevivul și transpartinicul director al Spitalului Foișor, vinovat de evacuarea cu scandal, nu-l atinge mai nimeni nici cu întrebări, nici cu vreo acuză. Asta, deși a ignorat ordinele DSU, tratând spitalul ca pe o feudă personală, a refuzat mutarea bolnavilor de la Foișor pentru ca acesta să devină spital suport Covid, a tergiversat deliberat acțiunea de evacuare, lăsându-se convins după ore de negocieri și împingând-o în buza nopții. Ceea ce trebuia să fie o operațiune banală – sunt spitale din țară care au trecut prin proceduri similare, fără probleme, fără a expune pacienții la riscuri suplimentare și inutile – s-a transformat în scandal public. Episod de la care nu au lipsit protestatarii de serviciu – echipa de zgomote conspiraționistă, antivaccinistă, anti-mască, anti-sistem în general, aflată sârguincios în stradă de câteva luni de zile, cu aceleași sloganuri și aceleași pancarte – care se buluceau în pacienții purtați pe tărgi fără măști. Episodul a fost ridicat de unele canale TV, după rețeta casei, la cote de isterie.

Tragedia de luni seară de la Spitalul ,,Victor Babeș” din București, cauzată, după primele indicii, de o defecțiune la instalația de oxigen a unității mobile, readuce în atenție unitățile mobile ATI, achiziționate, anul trecut, de fundația SMURD și de fundația Mereu Aproape a Trustului Intact. Unități care nu sunt gestionate de Ministerul Sănătății, ci de DSU. Unități care pot fi o soluție de moment, compensând numărul mic de paturi ATI, dar care au mai dat rateuri, incidentul de luni nefiind primul în care e implicată o unitate mobilă ATI. La Timișoara, de exemplu, s-a trecut razant pe lângă o tragedie similară, după ce, în toamna anului trecut, din cauza suprasolicitării s-a defectat instalația de oxigen a unității mobile; iar asta se întâmpla la scurt timp după ce îi fusese remediată o altă defecțiune. Din fericire, nu au fost victime, pentru că pacienții fuseseră mutați în timp util în alte secții ATI din oraș. În februarie anul acesta, la Spitalul ,,Marius Nasta” din București a luat foc un generator al unității mobile, episod din care au lipsit victimele. Până când ancheta va stabili cauza accidentului, până când va exista certitudinea că nu există o legătură de cauzalitate cu episoadele trecute, poate ar trebui să se renunțe la aceste unități mobile, pentru a se evita posibile alte tragedii. și să se pună accent pe construcția de spitale modulare.

Ce a declanșat însă campania virulentă împotriva lui Vlad Voiculescu? În cazul unora – al unor televiziuni și al unor publicații online – motivul probabil este susținerea de către Vlad Voiculescu a tăierii fondurilor guvernamentale alocate presei, alocate anul trecut pentru susținerea campaniei guvernamentale anti-Covid. Doar că unele, generos finanțate din banul public, nu numai că nu au sprijinit campania, dar nu au făcut decât să dea voce non-stop nu autorităților, nu specialiștilor, ci unor decerebrați și unor conspiraționiști, instigând la încălcarea regulilor sanitare și adâncind neîncrederea publică în autorități și în măsurile anti-pandemie.

În cazul altora – al baronilor transpartinici din Sănătate, cei care, de ani de zile, învârt discreționar munți de bani publici –, probabil teama că regulile jocului ar putea fi schimbate, că achizițiile ar putea fi transparentizate. ,,Transparența este un subiect care a însemnat foarte mult pentru mine în 2016 la Ministerul Sănătății. Atunci am pornit mai multe inițiative pentru a aduce la suprafață date despre achizi­țiile și investițiile din sănătate și despre gestiunea stocurilor de medicamente (…) Urmează să continuăm procesul de transparentizare pe partea de achiziții în sănătate, promovând standardul de open contracting”, declara Vlad Voiculescu, în urmă cu o lună.

Și unora, și altora, aceste ultime evenimente, ambele de mare impact emoțional, le-au venit mănușă. În plus, și unii, și alții speculează tensiunile din coaliția de guvernare, cauzate momentan de opinii divergente pe tema măsurilor impuse de pandemie, tensiuni alimentate și din exterior, de nelipsiți părerologi prezentați publicului ca voci avizate, și din interiorul PNL, de foști susținători ai toxicei USL.

Vlad Voiculescu nu este perfect, a făcut greșeli de comunicare, nu a știut întotdeana să fie empatic, nu este ,,diamant”, cum spunea Dan Barna, dar este un adept al reformelor în Sănătate și are în spate un capital de imagine care promite: este unul din oamenii care au susținut Magic Camp și asociația „Dăruieș­te Viață”, condusă de Oana Gheorghiu și Carmen Uscatu, cu toții fiind implicați, ani de zile, în ajutorarea copiilor bolnavi de cancer și în ridicarea primului Spital de Oncologie și Radioterapie Pediatrică din România, construit exclusiv din bani obținuți din donații – multe milioane de euro -, oameni care au făcut ce nu a reușit statul român în 30 de ani. În plus, Vlad Voiculescu este adeptul reformelor profunde în Sănătate. Dar pentru reforme e nevoie de timp. Va fi greu acum de făcut reformă într-un minister cangrenat, de ani de zile, de jocurile baronilor din sănătate, vor fi greu de ­dislocat și va fi dificil mai ales acum, în condiții de pandemie, în condițiile în care sistemul sanitar pare în prag de colaps, iar mulți din medicii din linia întâi împotriva acestei pandemii sunt epuizați fizic și emoțional.

Ceea ce se așteaptă de la coaliția de guvernare este ca în cazul celor două evenimente – și al altora care ar putea să apară – să ceară aplicarea legii cu aceeași unitate de măsură, să nu caute, la presiune mediatică sau intrapartinică, acari Păun, din calcul politic personal sau de partid. Și se mai așteaptă să aibă inteligență politică de a trece peste conflicte interne și intrapartinice, și în interiorul coaliției – pe care unii le prezintă, nu dezinteresat, ca fiind cataclismice, insurmontabile, deși nu sunt așa. Dacă va ceda în fața cailor troieni pregătiți deja, dacă nu va găsi un limbaj comun pentru a scoate onorabil țara din criza în care este, dacă nu va transmite semnale de unitate, de forță politică și nu va genera încredere publică, e posibil să aibă soarta CDR. Chiar mai repede decât fosta coaliție. Care ar putea fi alternativa? Pe termen scurt, în caz de cădere ori demisie a Cabinetului, poate un Guvern PNL-PSD, ceea ce ar putea echivala cu un act de sinucidere politică pentru liberali, sau poate un Guvern PSD-AUR și cine s-o mai lipi conjunctural de cele două partide. Dacă actuala coaliție rămâne la guvernare, dar se va remarca prin tensiuni continue și o inevitabilă în context lipsă de eficiență, la alegerile din 2024 s-ar putea ca și PNL, și USR-PLUS să aibă surprize, iar la prezidențiale, în turul al doilea, să avem de ales între PSD și AUR. Așa cum în 2000, după patru ani de tensiuni în CDR, alimentate și din interior, și din exterior, de guvernare pe fondul unei crize economice, am avut de ales răul cel mai mic, pentru a evita o catastrofă națională.

(Text publicat în ,,Puterea a cincea”)

Articole similare

error: Continut protejat!!