Administrație

Revoltă la Pietroasele şi Merei împotriva unei cariere de piatră pentru Autostrada Moldovei

În ultimele zile, pe reţelele de socializare circulă mai multe texte, asumate de cetăţeni ai comunelor Pietroasele şi Merei, cu mesaje ce cheamă la o adevărată mobilizare. Pe scurt, este vorba despre compania UMB GRUP, ce aparţine cunoscutului constructor de drumuri Dorinel Umbrărescu, care vrea să amenajeze o carieră de piatră pe teritoriul comunei Merei, în zona Câlţeşti, iar materialul obţinut să fie folosit la Autostrada A7. Oamenii au înţeles că piatra obţinută va fi transportată, în camioane de mare tonaj, pe drumurile ce tranzitează mai multe sate din cele două comune, și de aceea fac front comun şi vor să depună tabele cu semnături, la Primăria Merei şi la Primăria Pietroasele, pentru a contesta şi, eventual, a anula acţiunea preconizată.

Omul de afaceri băcăuan, care a dovedit, de altfel, şi cea mai multă seriozitate în respectarea termenelor de execuţie la tronsoanele de pe A7 pe care le-a contractat, a cumpărat şapte hectare de teren pe teritoriul comunei Merei, în zona Câlţeşti, teren situat la poalele unui deal şi la marginea unei păduri. Primarul comunei Merei, Ştefan Chircă, spune că va trebui să respecte legea şi va emite autorizaţia pentru amenajarea de şantier, pentru că atunci când a venit la Primărie, Dorinel Umbrărescu a prezentat toate autorizaţiile necesare întocmirii actului de vânzare-cumpărare pentru terenul în cauză, inclusiv autorizările pentru desfăşurarea activităţii economice pentru extragerea pietrei de carieră. Terenul a fost cumpărat de Umbrărescu de la urmaşii unui fost geolog, Berzea. Se pare că moştenitorii lui Berzea au ştiut să valorifice o informaţie bine păstrată de înaintaşul lor!

Primarii sunt de partea oamenilor

„În următoarea perioadă, pe un teren extravilan de pe raza comunei Merei (zona Câlțești), se vă exploata o suprafață de peste 6,3 hectare în vederea extragerii de piatră pentru construcția autostrăzii A7. Da, este bine că se face. Dar… Drumul de exploatare, traseul pe care îl vor avea camioanele încărcate cu piatra, va fi: Dara – Clondiru de Sus – Pietroasele – E85 (Gantea). Drumurile comunei vor fi grav afectate. Consider că noi, locuitorii, ar trebui să nu dormim. Trebuie să încercăm să ne mobilizăm până joi ca să strângem semnături. Vineri dimineața trebuie să fie depuse listele. Timpul este limitat. Nu este un număr pe care trebuie să îl atingem, dar cu cât vor fi mai multe, cu atât vom avea șanse mai mari să reușim. Locuitorii din Merei deja au strâns semnături și au depus listele. Trebuie să arătăm și noi că ne pasă. Impactul asupra zonei poate fi mare, și nu în sens pozitiv. Pânza freatică va fi afectată; compania de Apă nu și-a dat acordul pentru aceste lucrări. Să nu uităm de poluare (praf, zgomot)”, acesta este unul dintre mesajele care, în aceste zile, circulă pe reţelele de socializare  şi care îndeamnă oamenii să se mobilizeze. Locuitorii din satele comunei Merei, care consideră că vor fi afectaţi de amenajarea şi funcţionarea carierei de piatră, au întocmit, deja, tabele cu semnături, care au fost înaintate primarului Ştefan Chircă.

Primarul de Merei a ales „tabăra” şi spune că este de acord cu cererile cetăţenilor, mai ales că în zona în care urmează să fie amenajată cariera sunt izvoare de apă, ce vor fi captate de Compania de Apă Buzău, pentru alimentarea reţelei comunale. De altfel, alimentarea cu apă potabilă a populaţiei şi menţinerea unui debit suficient este o problemă cu care Primăria Merei se confruntă a ani buni, şi tocmai proiectul de investiţii în zonă, ce va fi dezvoltat de Compania de Apă, pentru captarea izvoarelor, ar putea să dea siguranţă cetăţenilor că la robinete va curge apă potabilă suficientă.

La rândul său, primarul comunei Pietroasele, Cornel Enache, vrea să fie sigur că transporturile de mare tonaj nu vor distruge drumurile comunale ce ar urma să fie folosite de camioanele lui Umbrărescu şi, în această fază de derulare a evenimentelor se poziţionează de partea cetăţenilor. Nu exclude, însă, situaţia în care, în funcţie de importanţa obiectivului în construcţie, Autostrada Moldovei (A7), cele două administraţii locale să se supună legilor şi să elibereze autorizaţiile respective. Chiar dacă la acest moment nu este nimic stabilit vizavi de traseul pe care basculantele de mare tonaj ale lui Umbrărescu vor tranzita zona, până la intersecţia cu A7, primarul Enache propune varianta unui drum vechi, ce poate fi amenajat cu minim efort financiar şi care ar evita căile rutiere asfaltate, pe care acum cetăţenii încearcă să le apere!

Compania de Apă a depus contestaţie

La o primă citire a comunicatului transmis către OPINIA de Compania de Apă Buzău, s-ar putea spune că iniţiativa locuitorilor din cele două comune amintite ar putea avea câştig de cauză. Compania de Apă a informat Agenţia de Mediu că „perimetrul de exploatare (n.a., a pietrei de carieră) se suprapune substanțial cu perimetrul de protecție hidrogeologică a sursei de apă Ciuhoiu”. Cu alte cuvinte, la finalul dezbaterilor publice, comisia de analiză ar putea respinge acordul de mediu! Sau… Iată, mai jos, comunicatul, transmis de Compania de Apă Buzău, la solicitarea redacţiei OPINIA:

„Având în vedere anunțul societății SC GRAL MINEXPLORE SRL, cu sediul în comuna Podul Turcului, nr. 75, județul Bacău privind luarea deciziei etapei de încadrare de către Agenția pentru Protecția Mediului Buzău și a acordului de mediu pentru proiectul <Exploatare resurse minerale din zăcământul de calcar industrial și de construcții>, perimetrul Câlțești, comuna Merei, județ Buzău, propus a fi amplasat în extravilanul comunei Merei, Tarla 66, Parcela 1436, 1438, N.C. 22206, Compania de Apă S.A. Buzău a identificat că perimetrul de exploatare identificat prin coordonatele Stereo 70 ale amplasamentului se suprapune substanțial cu perimetrul de protecție hidrogeologică a sursei de apă Ciuhoiu. În conformitate cu prevederile Studiului Hidrogeologic, cap. VII Măsuri cu privire la exploatarea și amenajarea terenurilor incluse în zonele de protecție, pe aceste terenuri este interzisă amplasarea de cariere de piatră, execuția unor lucrări prin care se diminuează stratul acoperitor, protector al acviferului. Prezentele au fost aduse la cunoștință Primăriei Comunei Merei – în calitate de proprietar al infrastructurii de alimentare cu apă și Agenției pentru Protecția Mediului Buzău”.  

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker