Educație

Prima probă a Evaluării Naționale, și cu subiecte pentru „cei aleși”

Grupaj realizat de Andreea TUDOR, Valentina BUCUR și Cătălina PETRE (student practicant)

3.391 absolvenți ai clasei a VIII-a din județ – dintre care 1.654 din mediul urban și 1.737 din rural – s-au înscris la examenul de Evaluare Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a. Dintre aceștia s-au prezentat la prima probă 3.226 candidați, cu 165 mai puțini decât cei înscriși. Conform Inspectoratului Școlar Județean, nu au fost candidați eliminați din examen.

Examenul a început marți, 14 iunie, cu proba scrisă la limba și literatura română, și continuă joi, 16 iunie, cu proba scrisă la matematică. Probele au loc în 32 de centre de examen din județul Buzău: 18 în mediul rural, respectiv, 14 în urban. De asemenea, la nivelul județului Buzău sunt organizate două centre zonale de evaluare. Comisia județeană de organizare a examenului de Evaluare Națională din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Buzău a aprobat 27 de solicitări privind asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor, conform normelor metodologice și a procedurilor în vigoare.

Comunicarea rezultatelor obţinute la examenul de evaluare naţională se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele şi prenumele candidaţilor şi care vor fi distribuite candidaţilor, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susţinută de aceştia.

Primele rezultate vor fi comunicate joi, 23 iunie, până la ora 14.00 (în centrele de examen). Contestațiile pot fi depuse în zilele de 23 iunie (în intervalul orar 16.00 – 19.00) și 24 iunie (în intervalul orar 8.00-12.00). Acestea pot fi depuse/transmise și prin mijloace electronice. În acest caz, candidații completează, semnează și depun/transmit prin mijloace electronice și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației, poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Contestația va fi asumată prin semătură atât de candidat, cât și de părinte/reprezentant legal, conform procedurilor ME.

Rezultatele finale vor fi afișate pe 30 iunie. Candidatul major şi părinţii/ reprezentanţii legali ai candidatului minor pot solicita comisiei judeţene de organizare a evaluării naţionale vizualizarea lucrării/ lucrărilor propriului copil numai după afişarea rezultatelor finale, după etapa de soluţionare a contestaţiilor. La vizualizarea lucrării/ lucrărilor, candidatul minor trebuie să fie însoţit obligatoriu de un părinte/ reprezentant legal. Solicitarea de vizualizare nu poate conduce la reevaluarea şi/sau modificarea notelor acordate lucrării/lucrărilor.

Ministerul Educaţiei şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Buzău pun la dispoziţia celor interesaţi liniile TELVERDE, pentru sesizarea eventualelor nereguli apărute în organizarea/desfășurarea examenului de Evaluare Naţională 2022: Ministerul Educaţiei – 0800 801 100 și Inspectoratul Școlar Județean Buzău – 0800 816238.

Olimpicii buzoieni au ales să se prezinte la Evaluarea Națională

Anul acesta, elevii care au absolvit clasa a VIII-a și au obținut medalii la olimpiadele naționale sau au reprezentat România la olimpiadele internaționale  au avut posibilitatea să nu mai susțină examenele la Evaluarea Națională, conform unui ordin emis de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Conform Inspectoratului Școlar Județean, la Buzău niciun olimpic nu și-a exprimat dorința de a nu lua parte la examenele  de limba română și matematică de la Evaluarea Națională. Inspectorul general școlar Daniela Palcău spune că, prin participarea la examene, olimpicii își pot alege profilul pe care doresc să îl urmeze la liceu, care poate fi altul decât cel pentru care a obținut un rezultat la olimpiadă.

Ce subiecte au picat la Limba română

Proba la limba română a constat în varianta 4 a subiectelor elaborate pentru acest examen de către Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, instituție din subordinea Ministerului Educației. Potrivit subiectelor primite de elevi, textele suport, la prima vedere, au fost din „Toate pânzele sus” de Radu Tudoran și „Frânturi din viața lui Delavrancea” de Cella Delavrancea. Pe baza acestora au fost nouă itemi (cerințe) la primul text și opt pentru al doilea. Subiectele de „creație” au fost punctul 9 de la subiectul I A, și subiectul al II-lea.

La subiectul I A, punctul 9 este următorul: „Asociază fragmentul din <Toate pânzele sus!> de Radu Tudoran cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50–100 de cuvinte, o valoare morală/culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text”.

Al doilea subiect de „creație” a reprezentat alcătuirea unui text narativ de maximum 150 de cuvinte, în care elevii să prezinte cea mai frumoasă întâmplare din vacanță. În text, elevii trebuiau să introducă o secvență descriptivă, de minimum 30 de cuvinte și o secvență dialogată de minimum patru replici.

Mai ușor decât la simulare

Zi plină de emoții, marți, pentru proaspăt absolvenții clasei a VIII-a, care au încheiat prima probă a Evaluării Naționale. Emoții la fel de mari au trăit și părinții, care pe tot parcursul susținerii probei au așteptat cu sufletul la gură ieșirea copiilor din sălile de examen. Este, fără îndoială, primul examen decisiv din viața copiilor lor, prima treaptă de care depinde întreg viitorul lor.

Deși vizibil copleșiți de emoții, cei mai mulți elevi au ieșit pe poarta Școlii nr. 11 optimiști și încrezători că vor lua note mari, cu ajutorul cărora vor reuși să intre la liceele pe care și le doresc. În ceea ce privește gradul de dificultate al subiectelor, majoritatea au declarat că nu au întâmpinat probleme în rezolvarea lor, acestea fiind accesibile, mult mai ușoare comparativ cu subiectele pe care le-au avut de rezolvat la simularea din aprilie. Totuși, entuziasmul și starea de bine nu se regăsea pe fețele tuturor, câțiva dintre aceștia schimbându-și radical starea în momentul în care și-au comparat răspunsurile cu ale altor colegi.

Alexia: „Sincer a fost ușor, nu mă așteptam să fie subiecte atât de ușoare. Nu mă așteptam ca la subiectul 2 să pice compunere liberă. Subiectul cu compunerea liberă a fost destul de neașteptat deoarece majoritatea elevilor s-au așteptat să pice caracterizare de personaj sau rezumat. Deci a fost ceva wow. Îmi doresc să intru la Eminescu, pe Filologie. Mă aștept să iau un 8 -8,5”.

Petru: „Examenul, după părerea mea, a fost destul de ușor pe lângă simulare. La subiectul al doilea a picat un text narativ de 150 de cuvinte, unde a trebuit să descriem o vacanță cu o întâmplare, care a fost un subiect total neașteptat. A fost destul de ușor, nu am întâmpinat probleme în rezolvarea niciunui subiect. Mă aștept să iau nota 8 și să intru la Liceul Eminescu”.

Iordache: „Nu a fost foarte complicat, dar a fost mai greu la narativ, te încurcai la el. A fost destul de ușor, nu mă așteptam să pice altceva. Față de simulare, mi s-a părut puțin mai ușor. Mai departe îmi doresc să merg la Liceul Marghiloman, pe Mate-Info”.


Oana
: „A fost ușor, comparativ cu subiectele de la simulare. Nu am întâmpinat probleme în rezolvarea niciunui subiect. Mă aștept la o notă de 8 sau 8,5”.

 

 

Denisa: „A fost destul de ușor, sincer. Comparativ cu simularea, m-am descurcat mai bine pentru că de data asta m-am străduit mai mult. Nu a fost niciun subiect care să mă ia prin surprindere. Mi-au plăcut subiectele, au fost pentru mine. Mă aștept să iau nota 8, iar liceul pe care vreau să îl urmez este „Eminescu”, Bilingv engleză”.

Ianis: „Examenul a fost OK, mă așteptam să fie mult mai greu, mă bucur că am avut text narativ și nu liric. Compunerea a fost ușoară, iar exercițiile la gramatică au fost la fel și ele. A fost mult mai ușor decât la simulare. Mă aștept să iau cel puțin 8,50. Îmi doresc să intru la Liceul Hasdeu”.

Profesorul Ionel Banu: „Nu sunt ușoare!”

Despre subiectele probei de limba și literatura română de la Evaluarea Națională a vorbit pentru OPINIA profesorul Ionel Banu, fost director al Colegiului Național B.P. Hasdeu.

Ionel Banu

„Subiectele, în primul rând, văd că respectă programa școlară. O constatare generală ar fi următoarea: nu sunt ușoare! Unele sunt chiar pentru cei, să le spun așa, <aleși>. Cred că se va face o diferențiere a absolvenților, în funcție de unele subiecte, nu doar pe textul imaginativ. Pentru un astfel de examen, la subiectul I se verificau competențele de lectură și competențele lingvistice, pentru ca în subiectul al doilea să verifice scrierea imaginativă, creativă, un fel de, mai pretențios spus, un eseu structurat. Luând cerințele, elevii absolvenți, după părerea mea, trebuiau să fie bine pregătiți și, în primul rând, să fie liniștiți în examenul acesta, nu dominați de ambiția unor note foarte mari, deși ele contează. Textele trebuiau citite foarte bine: o primă lectură, o a doua lectură. Profesorii sunt convins că au recomandat lucrurile acestea și elevii știau.

Fragmentul din romanul lui Radu Tudoran, bine ales, iar cerințele, după părerea mea, nu erau grele. Se cerea, de exemplu, la A I, să noteze obiectele din magazie; aici la ce trebuia să fie atent elevul: răspunsul nu trebuia să fie căutat la începutul textului dacă era prima cerință, pentru că venea mai jos, erau acolo cabluri de oțel, cherestea, cutii de tablă. Apoi, cerința a doua, după părerea mea este ușoară. Câinele era ciobănesc. Aici scrie ciobănesc german, dar este suficient ciobănesc și cred că recunoșteau.

La punctul 4 se intră pe fragmentul de text din Delavrancea și este ușor să puncteze. La punctul 5 erau mai multe chestiuni corecte, trebuiau să fie foarte atenți și să citească de mai multe ori pentru a ales răspunsul corect. După aceea, cerințele 6,7 și 8 sunt destul de dificile (…) trebuiau să înceapă să compună și să găsească, la a 7-a cerință, elementele de conținut comune celor două texte. Aici trebuiau să știe și modul de expunere, li se mai cerea de fapt lucrul acesta într-o altă cerință, și apoi o părere personală, aici trebuia să respecte și numărul de cuvinte. Trebuia o părere personală și o argumentare. Punctul 9, după părerea mea, este pentru cei aleși, aici se face diferența. Cele două texte au elemente în comun. Trebuia aici să facă asociație între un fragment dintr-un roman și fragmentul ala din Delavrancea. Și, atenție, trebuia cerința foarte bine citită. Aici, dacă lectura lor suplimentară este bună, puteau să meargă pe chestiunea asta, să aleagă ceva din ceea ce au citit în plus, nu din ceea ce aveau în manual și putea să conteze și lucrul acesta.

Pentru punctul B, competențele lingvistice. Despărțirile în silabe, nu aveau cum să greșească, apoi să vadă care sunt cuvinte compuse, deloc greu. Acestea nu mi se par grele (…) Pentru un elev bine pregătit, se răspundea aici. Nu cred că sunt cerințe pentru elevi cu o pregătire medie, sunt anumite subiecte care pun probleme. La subiectul B, punctul 8 trebuiau să fie foarte atenți și să citească de mai multe ori fraza.

La subiectul al doilea, scrierea imaginativă, creativă. Aici trebuiau să stăpânească foarte bine modurile de expunere, pentru că li se cere o secvență descriptivă și una de dialog. Cred că în general se descurcă la lucrurile acestea. După părerea mea trebuia să fie bine pregătit absolventul pentru a putea obține notă mare (…) Cam 60 la sută se rezolva fără probleme serioase”, a declarat pentru OPINIA, profesorul Ionel Banu.

„Nu e chiar cum a spus domnul ministru”

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat la finalul lunii mai că la Examenul de Evaluare Națională 2022 nu vor exista capcane pentru candidați, așa cum s-a întâmplat la simulare. „Le-am solicitat colegilor mei să evite acele porțiuni din materie care nu au fost predate elevilor, să evite să formuleze subiecte cu capcane, un lucru foarte important. Din păcate, la simularea pentru Evaluarea Națională s-a întâmplat o astfel de situație”, a spus ministrul Sorin Cîmpeanu, într-o emisiune la TVR. Mai mult, acesta a spus că absolvenții trebuie să se aștepte „la subiecte adecvate și la un grad de dificultate adaptat condițiilor reale pe care le-au traversat elevii care susțin examene naționale – Evaluarea Națională și Bacalaureat”.

Profesorul Ionel Banu este însă de părere că examenul pe care elevii claselor a VIII-a l-au susținut marți nu a fost foarte ușor. „Nu știu cât de mult au putut să lucreze la clasă după ce au revenit față în față cu profesorul, dar nu este chiar așa cum a spus domnul ministru. Deci, după părerea mea, sunt cerințe și este normal, să pună probleme, să se facă diferențiere și erau câteva puncte acolo”, a mai precizat Ionel Banu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articole similare