Actualitate

Povestea Mariei Dincă, tânăra care s-a luptat pentru bursele elevilor de la Stâlpu

Buzoianca Maria Magdalena Dincă este studentă în cadrul Universității din București și, la doar 23 de ani, își dorește să se implice în cât mai multe proiecte civice, lucru care a determinat-o să se înscrie în Acceleratorul de Implicare Civică pentru tineri, proiect desfășurat de Societatea Academică din România, în parteneriat cu Asociația pentru Dezvoltare Activă.

Pentru Maria, ,,Acce­leratorul de Implicare Civică pentru tineri re­prezintă acea oportunitate care îți schimbă viața. Din momentul în care am aplicat, știam că după această experiență nu o să mai fiu niciodată la fel. E acel <boost> de încredere că lucrurile se mișcă în România, că tinerii pot contribui la crearea unei Românii așa cum ne-o dorim cu toții. Reprezintă un colectiv de oameni frumoși, pregătiți,  încrezători și puși pe fapte mari. Să fac parte din Accelerator înseamnă să fiu un agent al schimbării”, a declarat Maria pentru OPINIA.

Buzoianca, originară din comuna Stâlpu, și-a dorit să contribuie la modernizarea educației din comunitatea ei, motiv pentru care s-a implicat într-o acțiune prin care a redat elevilor dreptul la bursele școlare. După ce s-a întors de la un training ținut la Predeal,  buzoianca a început să facă demersurile necesare pentru ca acest proiect să devină realitate, iar elevii din Stâlpu să beneficieze de burse. ,,Implicarea în această acțiune a luat naștere din  dorința mea de a ajuta comunitatea în care trăiesc și de a face cunoscute elevilor drepturile lor. De asemenea, mă bucură gândul că acești copii ar putea beneficia de burse școlare, lucru total necunoscut mie când eram în gimnaziu”, spune Maria Dincă.

Demersuri și la Prefectură

Bursele școlare repre­zintă un drept al elevilor ce oferă tinerilor șanse egale la educație. Acest drept este consemnat atât în Constituția României, cât și în art. 82 alin. (2) din Legea Educației Naționale nr. 1/2011. ,,Nu avem buget”, a fost argumentul pe care buzoianca l-a întâlnit în discuțiile pe care le-a purtat cu autoritatea locală pentru a rezolva problema bur­selor.

O surpriză de care a avut parte a fost aceea de a afla că se acordă și burse sociale, moment pe care Maria l-a explicat pe larg, într-un articol publicat în ,,România Curată”: “O surpriză de care am avut parte este aceea de a afla de la domnișoara director că se acordă și burse sociale, bineînțeles, și acestea fiind semestriale sau anuale, în funcție de buget. De ce a fost o surpriză? Deoarece, ca și mine, nici primăria nu știa că se acordă așa-zisele burse sociale. De fapt, nu există nicio ho­tărâre de Consiliu Local prin care se aprobă cuantumul unei burse sociale și numărul elevilor care pot beneficia de acestea. Colac peste pupăză, am aflat că atunci când eram elevă la școala din sat am fost propusă pentru a obține bursă socială, însă, aparent, pă­rinții mei nu au fost de acord. Părinții mei au negat existența acestui dialog între dânșii și școală, ceea ce mă face să cred că ceva misterios se întâmplă în școala din Stâlpu. Cum este posibil așa ceva? Cum am putut fi nominalizată pentru bursă socială, când ei nu știu ce venituri aveau părinții mei? Nu este dubios?”.

În ciuda obstacolelor pe care le-a întâlnit, Maria Dincă a reușit să convingă autoritățile locale să acorde trei tipuri de burse școlare: de merit, de studiu și burse sociale. Pentru a se asigura că bursele elevilor din Stâlpu devin realitate, a făcut demersuri și către Instituția Prefectului Bu­zău. În cele din urmă, a primit de la Inspectoratul Școlar Ju­dețean Buzău informația că se vor acorda 71 de burse școlare, pe perioada anului școlar 2021-2022, în cuantum de 100 lei pe lună.

,,Autoritățile locale au înțeles importanța burselor școlare, și-au respectat promisiunea și le-au transformat în realitate. Astfel, luna decembrie a reprezentat cu adevărat luna cadourilor pentru elevii stâlpeni, aceștia primind bursele aferente lunilor septembrie-decembrie. Mă bucur foarte mult că acest drept al elevilor este acum respectat și în comuna Stâlpu și consider că va face o diferență pentru   elevi, părinți și societate”, mărturisește Maria.

Drumul către îndeplinirea obiectivului, un adevărat ,,roller coaster’’  emoțional

Despre tot acest parcurs, buzoianca spune că ,,de la început știam că nu va fi chiar floare la ureche. Am întâmpinat dificultăți în dialogul propriu-zis cu autoritățile locale: au fost ceva intimidări din partea lor, dar și în obținerea răspunsurilor la adresele trimise către școală și primărie. A fost un drum cu suișuri și coborâșuri, îmi place mie să-l compar cu un <roller coaster> emoțio­nal.  Am avut momente în care eram sigură că o să reușesc, momente în care m-am îndoit de mine însămi, momente în care consideram că nimănui nu-i pasă de acest demers, momente în care credeam că demersul va rămâne fără finalitate. Însă, am fost consecventă și oamenii au început să aibă încredere în mine și să mă susțină în demersul meu, fapt ce m-a impulsionat să duc la bun sfârșit acest demers”.

În tot acest demers, Maria s-a bucurat și de sprijin. ,,Este ceva fără de care nu aș fi ajuns așa departe în acest demers. Fiecare participant din cadrul proiectului Accele­ratorul de Implicare Civică pentru tineri are un mentor care îl ajută pe acesta să ajungă la rezultatele dorite.  La fiecare două săptămâni avem întâlniri individuale cu mentorul, dar și de echipă în care povestim despre demersurile noastre și ne inspirăm unii de la alții. Suntem o echipa tânără, închegată și pusă pe treabă”, mărturisește buzoianca.

Bursele școlare nu reprezintă singura proble­mă cu care educația din România se confruntă în acest moment. Buzoianca este de părere că ,,la nivel național este nevoie să se asigure infrastructura școlară necesară desfășurării unui proces educațional decent, asigurarea transportului gratuit pentru elevi și asigurarea unei mese calde pe zi sau cel puțin revizuirea programului <Cornul și laptele>. Din fericire, în Stâlpu s-a investit în infrastructura școlară, iar recent s-a construit o sală de sport modernă. Consi­der că o bibliotecă variată și încăpătoare ar fi ceea ce lipsește școlii din localitate”, mai ales că educația din prezent ,,vine la pachet cu tot felul de provocări pentru toți actorii implicați: părinți, elevi, studenți, profesori”.

,,Românii ar trebui să înceapă să își manifeste spiritul civic”

Spiritul civic al Mariei nu se oprește aici. După ce a reușit să aducă elevilor din Stâlpu bursele școlare, aceasta își dorește să înființeze Asociația Elevilor Buzoieni, care va avea ca prioritate informarea elevilor cu privire la drepturile lor și asigurarea respectării acestora de către autoritățile publice.

,,Acest proiect repre­zintă doar un pas mic în dezvoltarea comunității din Stâlpu. Voi continua să mă implic și în alte proiecte, care permit atât dezvoltarea mea personală, cât și a localității în care trăiesc (…) Îmi doresc să încep demersurile înființării unei Asociații a Elevilor Buzoieni, având scopul de a uni comunitatea de elevi să lupte pentru drepturile lor”, spune Maria.

Maria este studentă în cadrul Universității din București, dar visul ei este să devină avocat. ,,Când eram mică, visul meu era să fiu avocat. Cel mai probabil o să-mi urmez visul pe care nu l-am urmat din diferite motive și o să încep studiile în Drept”, a mai spus buzoianca.

Cu siguranță, România are nevoie de oameni care să se implice în  astfel de proiecte pentru tineri, astfel încât drepturile elevilor să fie respectate de către autoritățile publice. ,,Consider că sunt foarte mulți oameni care se implică în astfel de proiecte, doar că aleg să rămână în anonimat  sau proiectele lor nu sunt mediatizate. Cred că ro­mânii ar trebui să înceapă să-și manifeste spiritul civic, să fie mai uniți și mai puțin critici”.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker