Economic

Piața berii a scăzut cu 5 la sută în 2022

Piața berii din România a scăzut anul trecut, pentru prima dată după o perioadă de stabilitate, cu 5 la sută în volum, la 15,8 milioane de hectolitri, pe fondul creșterii costurilor de producție cu aproape 60 la sută. Această majorarea a integrat creșterea costurilor cu energia, cu ambalajele, cu materiile prime, la care s-a adăugat și o creștere a poverii fiscale, ca urmare a indexării accizei la jumătatea anului, la rândul ei suplimentară indexării anuale, a declarat Julia Leferman, directorul general al Asociației Berarii României.

Anul 2022 a marcat și o premieră, fiind primul an când numărul producătorilor de bere a scăzut, pe fondul crizei economice, la 90, față de 93 în 2021. „Anul trecut, în 2022, pentru primul an după o perioadă de stabilitate, piața berii a scăzut cu 5 la sută în volum, din nou, și este, cum spuneam, o evoluție care schimbă trendul de stabilitate pe care l-am cunoscut până în prezent. El vine în contextul legat de presiunea în primul rând pe costurile de producție – acestea au crescut anul trecut la aproximativ 60 la sută din toate direcțiile, integrând desigur creșterea costurilor cu energia, în același timp creșterile întâmpinate în ceea ce privește costurile cu ambalajele, cu achiziția de materii prime, la care s-a adăugat, din păcate, și o majorare a poverii fiscale, ca urmare a indexării accizei la jumătatea anului, la rândul ei suplimentară indexării anuale pe care de altfel acciza o cunoscuse la 1 ianuarie, conform calendarului în vigoare în ceea ce privește nivelul acesteia. Sigur că toate acestea cumulate au creat o presiune suplimentară asupra industriei de bere și, implicit, s-a regăsit și în performanța sectorului pe parcursul anului trecut”, a explicat Julia Leferman.

Cu toate acestea, directorul general al Asociației se declară optimistă în privința viitorului și transmite autorităților că sectorul are nevoie de predictibilitate fiscală. „Suntem optimiști în ceea ce privește viitorul și la nivelul Asociației obiectivul și mesajul principal pe care îl transmitem în relație cu perfomanța sectorului este tocmai acela de așteptări privind stabilitatea fiscală și un dialog la nivel de autorități. Știm că vin perioade și mai grele (…), însă într-un astfel de sector care are implicații ramificate la nivelul economiei tocmai predictibilitatea fiscală este ceea ce poate face diferența”, a subliniat ea.

Potrivit acesteia, România este a opta piață ca mărime la nivelul Uniunii Europene în ceea ce privește volumul de bere produs.

Articole similare