Administrație

O lege care nu mai există lasă șomer un primar

Un primar buzoian a fost „dovedit” de Agenția Națio­nală de Integritate chiar pe final de mandat. Este vorba despre Valeriu Vișoiu, deja fost primar al comunei Săhăteni din luna martie, când prefectul județului a emis ordinul de încetare a mandatului alesului local înainte de termen și a dat atribuții de primar viceprimarului Marius Alexandru.

Vișoiu, care a avut un mandat petrecut mai mult pe la poliție și parchet după ce s-a ales, inițial cu o plângere, în 2015, pentru abuz în serviciu – dar de care a scăpat între timp – iar acum este cercetat într-un dosar de amenințare în urma unor neînțelegeri cu un localnic, a încercat să suspende ordinul prefectului însă cererea i-a fost respinsă și la Tribunalul Buzău și la Curtea de Apel Ploiești. A cerut apoi în instanță anularea actului administrativ, iar o decizie este așteptată, pe 9 iulie, de la Tribunalul Buzău, însă este greu de crezut ca Valeriu Vișoiu să aibă câștig de cauză. De altfel și reprezentanții partidului pentru care a candidat în 2016 au ales să meargă la alegerile locale din acest an cu viceprimarul Marius Alexandru.

După cinci ani în care și-a exercitat atribuțiile în fruntea administrației locale, primarul comunei Săhăteni, Valeriu Vișoiu, a aflat în iulie 2016 – imediat după alegerile locale -, că, în perioada 8 septembrie 2010-31 august 2011, a încălcat legea pentru că a deținut simultan funcțiile de primar și pe cea de membru al Consi­liul de Administrație al {colii Gimnaziale „Gheorghe Hariton” Săhăteni, contrar dispozițiilor art. 87, alin. (1), lit. d) și art. 91, alin. (3), teza I din Legea nr. 161/2003. Aceasta pentru că, între timp, practica a fost declarată legală, printr-o ordonanță de urgență din 2014 promovată de Guvernul Ponta, care modifică Legea Educației, nr. 1 din 2011.

Astfel, ceea ce a fost ilegal până în 2014, a devenit legal prin OUG nr. 49/2014 care a măcelărit Legea educației, aducându-i nu mai puțin de 97 de modificări. Această ordonanță este și cea care prevede că primarul – deci cel care finanțează școală – face parte direct din Consiliul de Admi­nistrație (CĂ) al școlii. Ordonanță care le da liber primarilor în CĂ-urile școlilor a fost aprobată de Guvernul Ponta pe 26 iunie 2014 și a fost publicată în Monitorul Oficial pe 30 iunie 2014.

Ce prevedea Legea Educației, la aplicarea ei în 2011:

,,Art. 96 – (2) În unitățile de învățământ de stat consiliul de administrație este organ de conducere și este constituit din 7, 9 sau 13 membri, astfel:

  1. a) în cazul unităților de învățământ de nivel gimnazial cu un singur rând de clase, consiliul de administrație este format din 7 membri, cu ur­mătoarea componentă: 3 cadre didactice, inclusiv directorul; 2 reprezentanți ai părinților, un reprezentant al primarului; un reprezentant al consiliului local”.

Ce prevede acum Legea Educației, după modificarea ei în iunie 2014:

,,Art. 96 – (2) În unitățile de învățământ de stat consiliul de administrație este organ de conducere și este constituit din 7, 9 sau 13 membri, astfel:

  1. a) în cazul unităților de învățământ de nivel gimnazial cu un singur rând de clase, consiliul de administrație este format din 7 membri, cu ur­mătoarea componentă: 3 cadre didactice, inclusiv directorul; 2 reprezentanți ai părinților; primarul sau un reprezentant al primarului; un reprezentant al consiliului local”.

Dincolo de situația paradoxală de a avea primari găsiți incompatibili pentru o situație care în prezent nu mai este incriminată, Ordonanță de Urgență a mai născut un paradox, de data asta în Parlament. Ea a generat atât un proiect de lege de aprobare a Ordonanței, cât și un proiect de lege de respingere a Ordonanței. Proiectul de respin­gere a OUG 49/2014 a fost respins însă definitiv pe 30 martie 2015.

Vișoiu a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare și a contestat în instanță decizia ANI.

Pe 25 ianuarie 2017 a pierdut procesul la Curtea de Apel Ploiești, iar pe 4 februarie 2020 a venit decizia definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție. Ulterior, pe 14 februarie, ANI a transmis Prefecturii Buzău o solicitare de emitere a ordinului prefectului de încetare a mandatului în baza decizie ICCJ și a raportului de evaluare în care se constată starea de incompatibilitate.

Cum însă prevederile art. 96 alin.1, 2 și 5 din Legea educației naționale nr. 1/2011 care impune în mod imperativ delegarea unui reprezentant la consiliului local în consiliile de administrație ale unităților de învățământ vin însă în contradicție cu dispozițiile art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003, invocate de inspectorii de integritate, ANI îi poate pune la zid pe toți aleșii care până în 2014 au fost membri în CA la școli.

Un alt primar buzoian în aceeași situație este cel al comunei Calvini, Nicolae Curelea. Curtea de Apel Ploiești urmează să reia procesul acestuia cu ANI abia în luna septembrie.

 

Un comentariu

  1. A scapat cascavalul,ca-n fabula lu’ La Fontaine ,cind vorbesc prostimii,mai mult in dispret si aroganta le povestesc ce noroc pe prostime sa aiba un asa primar,cind ramin someri si cad in anonimat,iaca cita disperare,zbatere sa si recupereze functia aducatoare de venituri,mai toti primari se comporta ca niste mici d-zei
    le ia u bruma de minte,in tot cazul drama mare,pt ca majoritatea n-au o meserie

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker