Administrație

O firmă de deszăpezire din Râmnic a nenorocit două județe

Buzăul și Vrancea au suferit cel mai mult în „iarna de trei zile”

„Iarna de trei zile” care s-a abătut asupra sud-estului țării a reușit să prindă autoritățile tot în ofsaid, ca de fiecare dată, iar rezultatul a fost același haos cu care, din păcate, ne-am obișnuit. Cumva, anotimpul caracteristic unei clime temperat-continentale reprezintă o noutate pentru unii, iar firmele de deszăpezire au fost de departe cele mai surprinse, după cum au arătat lucrurile nu doar la Buzău, ci și în județele vecine. Acum, că ninsoarea s-a oprit, începe episodul blamărilor, când autoritățile dau vina pe firme, iar acestea din urmă invocă diferite motive pentru care nu și-au onorat obligațiile contractuale remunerate, de altfel, destul de generos.

Iarna a venit la Buzău ca și până acum, cu drumuri închise, localități rămase fără apă și curent și utilaje care nu au făcut față condițiilor meteo, situații greu de digerat în anul 2023. Drept dovadă, revolta buzoienilor pe rețelele de socializare a fost pe măsură, oamenii fiind sătui să fie puși în fața acelorași situații de ani de zile, în care autoritățile nu fac față câtorva centimetri de zăpadă.

Prestatorul nu și-a făcut treaba la Glodeanu Siliștea

Primul strat consistent de zăpadă, care s-a așternut vineri, a adus cu sine și primele probleme în județ, iar firma Keyboard SRL nu a putut acționa pe traseul alocat; astfel, vineri dimineață, prefectul Daniel Țiclea anunța că prestatorul angajat de Consiliul Județean „este evident depășit de situație” și, prin urmare, deszăpezirea nu se putea realiza.

„Toate resursele disponibile SDN Buzău și cele din bazele CJ sunt în acțiune. Excepție baza Pogoanele a CJ, unde prestatorul Keyboard este evident depășit de situație și are utilaje defecte în bază, la acest moment. În zona Pogoanele e polei generalizat pe toate drumurile județene. De asemenea, se înregistrează o avarie pe rețeaua de înaltă tensiune pe UAT Gălbinași și Cilibia, unde se intervine cu trei echipaje”, declara prefectul judeţului, Daniel Țiclea.

Vineri după amiază, prefectul revenea cu mențiunea că circulația pe ruta Han Ovidiu (Căldărușeanca) – Casota se desfășura pe o singură bandă, datorită intervenției unui utilaj de deszăpezire aparținând Primăriei Glodeanu Siliștea, însă acesta nu putea face față și peste noapte, deci drumul a fost închis.

„O situație deosebită a existat la Glodeanu Siliștea. Din cauza inacțiunii prestatorului Keyboard SRL, 20 de autovehicule au rămas blocate între Han Ovidiu și Casota. Situația nu a degenerat datorită intervenției primarului de la Glodeanu Siliștea, care a dispus intervenția cu utilajul din dotarea CLSU. La acest moment, circulația în acea zonă se desfășoară pe un fir. Primarul solicită închiderea sectorului de drum județean la noapte, întrucât este evident că prestatorul nu-și poate onora obligațiile”, preciza prefectul judeţului.

Aceeași firmă, aceleași probleme și în Vrancea

În luna noiembrie a anului trecut, Consiliul Județean Vrancea a semnat contracte de deszăpezire cu doi operatori care urmau să se ocupe de drumurile județene: Asocierea SC Sotirex SRL & SC Roman Impex Prest SRL – pentru zona de nord a județului – și SC Keyboard SRL, pentru zona de sud. Contractul prevedea împărțirea județului în două zone: Baza Sud (Suraia și Dumbrăveni) și Baza Nord (Vidra și Adjud). Firmele responsabile urmau să acționeze cu lame, freze, autofreze, încărcătoare și material antiderapant.

În teorie totul bine, numai că aceeași firmă care a dat chix în Buzău a eșuat și în Vrancea, iar autoritățile s-au arătat deosebit de nemulțumite de modul în care prestatorul din Râmnicu Sărat a gestionat mini-iarna din cele trei zile. Aceștia au acuzat firma Keyboard SRL de faptul că nu a intervenit cu utilajele menționate în contract, iar atunci când au făcut-o, nu și-au dat interesul, motiv pentru care autoritățile i-au somat pe reprezentanții firmei să își respecte obligațiile contractuale, altminteri nu vor fi plătiți.

președintele Consiliului Județean Vrancea, Cătălin Toma

„Firmele cu care avem contract pentru deszăpezire nu au acționat cum a trebuit potrivit intensității căderilor de zăpadă, suntem neacoperiți și pe toate sectoarele de drum județean s-a trecut la suplimentarea utilajelor pentru zona de sud. Din păcate, și acum sunt probleme, problema noastră e cu firma Keyboard din Râmnicu Sărat. Le-am trimis somații pentru efectuarea serviciului conform contractului, scoaterea utilajelor pe drumuri, așa cum reiese din lista de achiziții, au avut șase utilaje cu lame în șanț, iar noi nu plătim staționări, nici mers cu lama ridicată. La ora actuală, avem echipe pe teren care verifică cum se lucrează, pe baza sistemului GPS, așa vor fi plătiți – doar pentru ce arată GPS-ul, nu pe staționări. Pe banii firmei s-a suplimentat numărul de utilaje, CJ Vrancea n-a plătit nici un leu în plus”, a declarat președintele Consiliului Județean Vrancea, Cătălin Toma.

Prefectul de Vrancea: Utilajele au mers cu lama ridicată ca să facă economie de combustibil

Prefectul județului Vrancea, Nicușor Halici

Prefectul județului Vrancea, Nicușor Halici, a taxat, la rându-i, destul de dur modul în care s-a desfășurat deszăpezirea în județ și a spus că, în timp ce pe drumurile naționale s-a intervenit aproape non-stop pentru a se putea circula în siguranță, pe drumurile județene nu a existat activitate în peste 85 – 90 la sută din timp, iar atunci când a fost, firmele responsabile au mers cu lama ridicată ca să facă economie de combustibil, „o inconștiență crasă care pune în pericol vieți”, după cum a transmis prefectul Vrancei.

„Toată noaptea am fost pe raza judeţului și, dacă pe drumurile naționale, cu aceiași oameni, cu aceleași tipuri de echipamente, s-a intervenit până în jurul orei 6.00 dimineața și după aceea de la 7.00, cât au reușit să se dezghețe și să se dezmorțească puțin, pentru că nu lucrează în schimburi, acești operatori pe mașini au început din nou deszăpezirea, pe drumurile județene nu a existat activitate în peste 85 – 90 la sută, cred, din sectoarele de drum. Am constatat, am și câteva poze făcute aseară (n.r., 27 ianuarie), filmulețe unde pe drumul județean era zăpadă până la genunchi când coboram din mașină. Am primit și poze și filmulețe care au surprins utilajele pe drumuri județeni cu lama ridicată pe un drum județean. Din păcate, e o practică se pare în ultimii ani, la unii dintre manipulanți, că merg cu lama ridicată ca să mai facă așa o economie de combustibil, o inconștiență crasă care pune în pericol vieți”, a declarat prefectul Nicușor Halici.

Firma își asumă vina

De cealaltă parte, șeful firmei Keyboard SRL spune că își asumă vina pentru situația creată în Vrancea și este de acord cu spusele președintelui Consiliului Județean, de a primi bani doar pentru activitatea înregistrată de GPS, ce nu include și staționările. Despre situația creată la Buzău nu s-a precizat încă nimic, iar dacă în Vrancea autoritățile au tranșat această problemă, la noi e tăcere din partea responsabililor pentru această situație.

„Într-adevăr, au fost niște probleme, eu sunt de 48 de ore pe teren, nu am dormit, nu am mâncat, domnul președinte Cătălin Toma are perfectă dreptate, a fost o cădere abundentă de zăpadă, a fost și viscol, a fost zăpada apoasă, ne-a îngreunat treaba, dar s-a clarificat acest aspect. Noi suntem o firmă cu experiență, am mai făcut deszăpeziri în Buzău, pe autostradă, avem 180 de utilaje, deținem aproape 300 de oameni, am stabilit că se va plăti doar ce arată GPS-ul”, a declarat Cristi Dragnea, patronul firmei Keyboard, pentru g4media.ro.

Pe rețelele de socializare, mai mulți buzoieni au sesizat nereguli ale firmelor care s-au ocupat de deszăpezire, reclamând fie că utilajele merg cu lama ridicată, fie că nu dau cu material antiderapant pe drumuri. Pentru a deszăpezi porțiuni din DN2-E85, autoritățile au cerut sprijinul militarilor din cadrul unor detașamente de la Buzău și Focșani, însă acest lucru a stârnit nemulțumiri pe plan național. Preşedintele executiv al Sindicatului Național al Polițiștilor din România DECUS, Bogdan Bănică, a comentat faptul că mai mulți polițiști, pompieri și militari au fost implicați în acțiunile de deszăpezire, ceea ce trebuie să declanșeze o anchetă a Direcției Naționale Anticorupție în ceea ce privește modul în sunt respectate contractele de către firmele responsabile: „Dacă militarii și jandarmii sunt scoși să dea la lopată, decent ar fi ca DNA să întrebe firmele de deszăpezire dacă și cum și-au făcut treaba. Doar zic”.

Un comentariu

  1. Da de sesizări penale domnii prefecți nu au auzit? Ne mulțumim să plătim pe ce s-a curățat? De banii pierduți ai primăriilor și a oamenilor care au stat cu motoarele pornite 24 de ore înzăpeziri cine răspunde? De problemele copiilor și bătrânilor care au stat fără apă și mâncare în mașini? Nu asta e atitudinea, certam firma de ochii lumii și cu cealaltă mână ii plătim pentru ce au făcut? Ăla merita să plătească el, nu voi pe el. Da așa e in politica….

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker