Actualitate

Număr ridicat de accidente pe șoselele țării. Buzăul, pe lista neagră a tragediilor rutiere

Țara noastră bifează, în continuare, un număr semnificativ de morți din cauza accidentelor rutiere din Uniunea Europeană, raportat la un milion de locuitori. În 2020, s-au înregistrat 22.836 accidente de circulație rutieră cauzatoare de vătămări corporale, în care au fost rănite 29.571 persoane, iar pentru 5,6 la sută dintre acestea rănile suferite au fost mortale. Cele mai multe accidente au fost în București (2.562), care este urmat de Iași (952), Prahova (833) și Cluj (832). La polul opus, cele mai puține, dar, totuși, însemnate, au fost în Sălaj (254), Satu Mare (236) și Covasna (203). Buzăul a consemnat 384 de accidente, numărul scăzut fiind din cauza restricțiilor de circulație din perioada de lockdown.

Anul 2021 va totaliza, probabil, un număr la fel de semnificativ al accidentelor, după cum arată o serie de tragedii care au avut loc de la începutul anului. Pe lista celor mai grave accidente din acest an se află și cel de la Buzău, din luna martie, atunci când trei persoane au murit și alte două au fost rănite într-un accident rutier produs între localitățile Cârligu Mic și Glodeanu Siliștea. În urma unei depășiri insuficient calculată, șoferul a pierdut controlul asupra direcției și s-a răsturnat cu mașina în afara părții ­caro­sabile. Trei colegi de serviciu care se aflau pe bancheta din spate și-au pierdut viața pe loc.

Conform Poliției Române, principalele cauze în urma cărora au decedat persoane au fost viteza neadaptată la condițiile de drum, traversarea neregulamentară a pietonilor, dar și pietonii aflați pe partea carosabilă. Șoferii care au consumat băuturi alcoolice au fost în spatele a 40 la sută dintre accidente, dar și pietonii accidentați au fost depistați în proporție de 60 la sută în stare de ebrietate.

În primele șapte luni ale lui 2021, au fost înregistrate 2.586 de accidente, soldate cu decesul a 932 de persoane și rănirea gravă a altor 2.004. Și numărul amenzilor este mare, cu un total de 890.000, dintre care 460.000 au fost aplicate pentru principalele cauze ­ge­neratoare de accidente rutiere: viteză, pietoni care traversează neregulamentar sau neacordare de prioritate pietonilor ori bicicliștilor. Totodată, faptele de natură penală constatate în primele șapte luni ale anului au fost în număr de 10.730, cele mai multe fiind legate de alcoolemia peste limita admisă, conducerea fără permis sau a unui vehicul neînmatriculat ori conducerea sub influența unor substanțe psihoactive.

Poliția Română mai transmite și că în urma controalelor s-au găsit numeroase ­pro­bleme de infrastructură și semnalizare rutieră, precum lipsa indicatoarelor, degrada­rea marcajelor, deteriorări ale părții carosabile sau semnalizarea necorespunzătoare a unor intersecții.

Patru din zece români nu semnalizează manevrele pe care le fac în trafic

„Patru din zece șoferi români nu semnalizează toate manevrele pe care le fac în trafic, iar un pieton din doi consideră că este semnificativ mai riscant să folosească o trecere ascunsă de mașini parcate, conform sondajului desfășurat în cadrul campaniei <Fii treaz la volan!>”, informează Asociația pentru Promovarea Asigurărilor (APPA), citată de agerpres.ro.

În urma sondajului efectuat în perioada 9-20 septembrie 2021, la care au participat peste 11.000 de respondenți, „atât șoferii, cât și pietonii, sunt conștienți de riscul la care se expun prin anumite comportamente și atitudini, dar nu urmăresc întotdeauna sau nu consideră că au întotdeauna posibilitatea să elimine astfel de obiceiuri periculoase”. Un comportament nesăbuit poate duce la ciocniri în trafic sau chiar tragedii, după cum se poate observa din numărul de accidente produse zilnic la nivel național. Doar 55 la sută dintre șoferi semna­lizează fiecare manevră pe care o fac în trafic, alți 40 la sută declarând că semnalizează majoritatea manevrelor. Numai unul din cinci șoferi declară că nu oprește niciodată într-un loc nepermis, iar 76 la sută fac acest lucru rar sau atunci când nu găsesc loc în altă parte, în timp ce 3 la sută declară că fac acest lucru aproape de fiecare dată când parchează în oraș.

În mod ironic, deși majoritatea respondenților sunt de acord că mașinile parcate neregulamentar îngreunează circulația, 43 la sută declară că opresc doar pentru o perioadă scurtă de timp. Alți 23 la sută fac acest lucru deoarece nu au găsit loc permis în zona în care aveau nevoie în momentul respectiv, 16 la sută fiindcă nu există niciun loc permis de parcare în zona în care aveau nevoie să oprească, iar 18 la sută motivează că e un loc care nu încurcă, oricum, circulația.

Și în ceea ce privește purtarea centurii de siguranță, părerile sunt împărțite. Dacă 83 la sută dintre conducătorii auto consideră că oferă protecție semnificativă în cazul unui accident, alți 13 la sută cred că oferă o protecție medie. Conform Codului Rutier, purtarea centurii de siguranță de către persoanele aflate într-un vehicul în mișcare este obligatorie, indiferent de locul pe care îl ocupă în mașină. Acest lucru, însă, nu este considerat prioritar de către șoferi, iar 60 la sută dintre ei nu le cer pasagerilor lor de pe locurile din spate să poarte centura de siguranță.

Și pietonii sunt conștienți de riscurile la care se expun prin traversarea prin locuri nepermise, dar, cu toate acestea, continuă să aplice obiceiurile greșite. Astfel, sondajul indică un procent semnificativ al persoanelor care se expun unor situații periculoase, care le crește riscul implicării în accidente. „Întrebați cât de riscant li se pare să traverseze prin locuri nepermise, 36 la sută declară că este <foarte riscant> și de aceea nu fac acest lucru. Pe de altă parte, 63 la sută nu consideră că această activitate este una atât de periculoasă și traversează neregulamentar: 37 la sută dintre pietoni consideră că traversarea prin locuri nepermise este un obicei destul de riscant, de aceea fac acest lucru cu atenție, după ce s-au asigurat, 17 la sută îl consideră doar ușor riscant, iar 9 la sută sunt de părere că această activitate nu este deloc riscantă, tocmai pentru că fac acest lucru cu atenție, după ce s-au asigurat”, mai scrie agerpres.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare