Economic

Mergi cu Intercity? Țeapă!

Te costă mai mulți bani și timp

În țările serioase, trenurile Intercity (IC) sunt cele mai confortabile și mai rapide din rețea, au vagon restaurant, WiFi funcțional și WC-uri curate. În România s-au reintrodus trenuri IC acum un an, iar acum s-au mai adăugat câteva, însă nu doar că sunt mai scumpe decât alte trenuri, ci și staționează mult, fiindcă lucrurile nu au fost gândite bine și CFR Călători nu are suficiente vagoane. La asta se adaugă și recenta scumpire a biletelor.

Când spui tren Intercity te gândești la un tren „fanion”, prestigios, cu condiții de top. În România, Intercity înseamnă un tren cu bilete scumpe, cu foi A4 lipite în geam unde scrie destinația și cu vagoane care o mulțime de ani au fost folosite pe trenuri InterRegio și care ar fi trebuit să rămână la acel rang.

Trenurile Intercity care circulă acum și vor circula și în 2024 nu sunt rapide și directe, ci se despart pe parcurs în segmente cu diverse destinații, iar acele separări durează și la dus și la întors. Acum 20 de ani, când România avea trenuri IC mult mai noi și mai rapide, ele staționau două-trei minute în gări, puteau rula și 300 km fără oprire și fără a detașa grupe de vagoane. Erau într-adevăr rapide.

Un bilet la trenurile IC costă cu 15 la sută mai mult decât la InterRegio (IR) și prețurile nu sunt mici, mai ales că s-a aplicat acum câteva zile o scumpire de zece procente, scumpire aplicată după prevederile legii, dar fără a anunța înainte pasagerii.

165 de lei costă un bilet București – Arad și 120 de lei este un bilet Brașov – Constanța. Trenul IC 536 face 4 ore și 38 minute de la Constanța la Brașov, cu o medie de 84 km/h. Este singura rută unde se justifică rangul de IC, mai ales dacă ținem cont că pe București – Cluj viteza medie la IC este doar 57 km/h.

Prețurile sunt foarte mari pe distanțe scurte: pe București – Ploiești este 27,5 lei la clasa a 2 a și 39 de lei la clasa 1.

Prin gara din Buzău trec doar două trenuri IC. Este vorba despre cele care ajung la Piatra Neamț și Galați, din Capitală. Pe București – Galați trenurile IC sunt ceva mai rapide și fac cam 3 ore și 36 minute pe 259 km, iar prețul unui bilet este de 99 de lei. În acest caz trenul circulă în medie cu 72 km/h. Cât despre ruta București-Piatra Neamț, românii scot din buzunare 119 lei pentru a ajunge la destinație în 5 ore și 32 de minute, cu o viteză medie de 64 km/h.

 

Articole similare