Politic

Mașinile parcate neregulamentar pe trotuare ar putea fi ridicate

Președintele Uniunii Salvați România, Cătălin Drulă, a înaintat o propunere legislativă privind permiterea ridicării mașinilor parcate neregulamentar, pe trotuare. Propunerea legislativă a fost respinsă la Senat, însă are șanse să fie adoptată de Camera Deputaților, săptămâna viitoare, în calitate de for decizional, după ce a primit raport pozitiv în Comisia juridică. Măsura vine ca o completare necesară a Codului Rutier în vigoare, în care se precizează că autovehiculele pot fi ridicate de către polițiști doar dacă sunt staționate neregulamentar pe partea carosabilă, nu pe trotuar.

Cătălin Drulă, președinte USR

„Ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar este o măsură eficientă ce poate fi dispusă de poliție, mai ales în cazurile în care astfel de vehicule stânjenesc grav sau creează situații de pericol pentru participanții la trafic. În forma în vigoare a Codului Rutier, această măsură poate fi dispusă doar dacă mașinile sunt staționate ilegal pe partea carosabilă. Prin urmare, dacă un vehicul este staționat neregulamentar în întregime pe trotuar, poliția nu poate în prezent dispune ridicare acestuia”, se arată în expunerea de motive redactată de deputatul Cătălin Drulă.

În acest fel, mai spune președintele USR, este protejată și integritatea pietonilor, care trebuie să ocolească pe partea carosabilă mașinile care blochează trotuarele. De asemenea, măsura se vrea a fi și o preîntâmpinare a neplăcerilor cauzate de șoferii care parchează mașinile neregulamentar, blocând accesul către instituții de maximă importanță, cum sunt spitalele sau școlile.

„Prin această formulare, poliția este privată de un instrument eficient prin care poate înlătura pericolul creat, spre exemplu, de blocarea accesului de către o mașină parcată neregulamentar într-un spital sau o școală sau o grădiniță. Sau în cazul în care prin staționarea vehiculului respectiv, pietonii – inclusiv părinți cu copii mici sau persoane cu dizabilități – sunt forțați să folosească carosabilul pentru deplasare, expunându-se riscului de accidente. În toate aceste situații, din cauza formulării actuale a legii, poliția nu poate dispune singura măsură care înlătură efectiv pericolul, adică înlăturarea acelui vehicul.

Lipsa locurilor de parcare și politicile de mobilitate urbane defectuoase sunt probleme reale în orașele României. În același timp, pietonii sunt cei mai vulnerabili participanți la trafic, expuși pericolului asupra vieții. Poliția are nevoie de instrumente eficiente pentru a înlătura această stare de pericol acolo unde există. Prezenta propunere vine ca urmare a blocajelor întâlnite în practică de către poliție, a reclamațiilor cetățenilor, dar și administrațiilor locale. Această inițiativă legislativă elimină sintagma «pe partea carosabilă» din prima propoziție a art. 64 alin. (1) din OUG 195/2002”, se mai arată în expunerea de motive.

Articole similare