Actualitate

Mașini multe, locuri de parcare puține. Care este situația la Buzău

Numărul parcărilor pub­lice a crescut în acest an, la nivel național, cu mai bine de 20.000. Astfel, de la 1.154.082 de locuri de parcare publice, câte erau în 2020, anul acesta au ajuns la 1.174.941, conform unei analize Vegacomp Consulting. Un număr în continuare prea mic raportat la numărul total de vehicule din țară.

„Avem aproximativ 1.200.000 de locuri de parcare publice, dintre care peste 755.000 sunt locuri de parcare rezidențiale, în mediul urban. Pentru context, la sfârșitul anului 2020, parcul auto din ­Ro­m­â­nia era compus din 9.222.280 de vehicule. Dintre acestea, 7.287.857 erau mai vechi de zece ani, adică aproximativ 80 la sută din total”, declară Cornel Băr­buț, CEO Vegacomp Consul­ting.

În ceea ce privește numărul locurilor de parcare publice, Bucureștiul conduce detașat, cu 244.342 de locuri, urmat de Brașov (65.360), Iași (58.418) și Pitești (40.376). Buzăul nu se poate lăuda cu foarte multe locuri de parcare, deoarece numărul acestora era de doar 2.282 anul trecut, în condițiile în care numărul total al vehiculelor înmatriculate era de 173.452, dintre care 135.009 erau autoturisme. Cu toate acestea, municipalitatea și-a luat angajamentul de a crește numărul acestora și de a le reabilita pe cele ­existente, iar lucrările sunt în plină desfășurare în pre­zent.

151 de orașe din Româ­nia taxează folosirea locu­rilor publice de parcare, iar în 98 de localități acest lucru este gratuit. „Tariful pentru parcările de reșe­dință variază între 30 și 120 lei în localitățile mici, respectiv între 70 și 200 lei în orașele mari. Pentru abonamente, prețurile de închiriere variază între 15 lei/lună și 1.000 lei/lună. Tariful orar de ocupare pentru parcările publice cu plată variază între 1 și 5 lei, cu excepția Bucureștiului și Clujului, unde limita ­ma­ximă ajunge la 10 lei”, conform aceleași analize. În Buzău, în 2020 tarifele pentru locurile de parcare pu­blice variau între 2 lei și 12 lei, în funcție de intervalul orar, iar abonamentele ajungeau la 200 lei pe lună.

În privința locurilor de parcare pentru persoanele cu dizabilități, Capitala este din nou fruntașă, cu 2.164 de locuri, urmată de Brașov (1.573), Oradea (1.560) și Iași (1.010).

Puține opțiuni pentru mașinile electrice

Conducătorii automobilelor electrice, în schimb, nu au foarte multe opțiuni, iar cifrele indică rezultate surprinzătoare. Nu numai că sunt foarte puține la număr, dar în clasament intră și orașe mici și medii, ceea ce denotă o mai mare deschidere a acestora față de soluțiile ecologice, în opoziție cu orașele mari. Astfel, Cluj-Napoca are cele mai multe locuri de parcare dedicate automobilelor electrice (62), fiind urmat de Iași (35), Sectorul 4 al Capitalei (32), Galați (21), Brașov (14), dar și Călărași și Târgu Jiu, ambele cu câte 12 locuri de parcare.

Cu toate acestea, clasamentul include locurile destinate exclusiv automobilelor electrice, nu și politicile locale de oferire de gratuități sau reduceri pentru acest tip de automobile sau pentru cele hibride.

Veniturile obținute de primării în 2020 din utilizarea parcărilor publice și din amenzi pentru ­ne­res­pectarea regulamentului de parcare au fost de 160.663.767 lei, față de 139.299.817 lei în 2019. „Cluj-Napoca este lider la veniturile totale generate din utilizarea parcărilor și amenzi, cu 18.330.235,76 lei, iar Oradea, cu tradiție în gestiunea eficientă a par­cărilor, conduce topul ­ve­niturilor obținute din ame­nzi, cu 1,288 milioane de lei încasați în 2020”, conform aceluiași raport al Vegacomp Consulting.

Articole similare