Actualitate

Managerul interimar al Spitalului Săpoca și moștenirea listei de posturi ,,cu dedicație” la concursul de mâine

Au trecut mai bine de două săptămâni de când Corpul de Control lucrează la raportul care ar putea face lumină asupra împrejurărilor care au condus la tragedia de la Spitalul de Psihiatrie și Măsuri de ­Si­guranță Săpoca din noaptea de 17/18 august, când un bărbat internat cu etilism cronic a lovit cu un stativ metalic pentru perfuzii bolnavii din două saloane, ucigând pe loc trei persoane și rănind grav alte zece. Ulterior, una dintre victime a decedat la Spitalul Județean de Urgență, iar alte două au murit în spitale din Capitală. Ca urmare a acestei tragedii, managerul Spitalului, Viorica Mihalașcu, și-a dat demisia a doua zi – fiind înlocuit, cu caracter interimar, de directorul financiar, economistul Laurențiu Nicolae Vlad -, gest urmat, la scurt timp, de cel al președintelui Consiliului de Administrație al acestei unități medicale, Daniela Dumitru, director financiar-contabil al Direcției de Sănătate Publică Buzău. De asemenea, ministrul Sănătății, Sorina Pintea, care a coordonat personal activitățile de control, a anunțat că va depune plângeri penale împotriva medicului de gardă și a asistentelor pentru neglijență în serviciu. De asemenea, Pintea a declarat că vor fi demarate controale în toate spitalele de psihiatrie din țară.

Primele întrebări

Imediat după evenimen­tele din noaptea de 17/18 august, scriam că tragedia de la Spitalul de Psihiatrie și Măsuri de Siguranță Săpoca a demonstrat, încă o dată, haosul care domnește în sistemul sanitar de stat din România, un sistem în care însă, în ultimii ani, au avut loc măriri salariale semnificative, care, în mod normal, ar fi trebuit să îi stimuleze pe angajați în cel puțin două direcții: renunțarea la șpagă și o schimbare de atitudine față de bolnavi. Ceea ce s-a întâmplat la Săpoca demonstrează că mări­rile salariale nu au schimbat nimic din atitudinea angajaților din sistem. Demn de remarcat este faptul că reprezentanții Sanitas din Spitalul Săpoca au găsit de cuviință ca, la câteva ore de la producerea tragediei, să emită un comunicat prin care și-au manifestat solidaritatea față de colegii lor aflați în tura fatidică – adică față de cei care nu au ignorat, în mod flagrant, atribuțiunile de serviciu înscrise în fișele posturilor – și chiar au găsit de cuviință să se plângă în legătură cu scăderea sporurilor salariale. Lăsând la o parte aceste mizerii, rămân o serie de întrebări legate de modul în care a fost condus Spitalui Săpoca, unitate despre care tot mai multe voci susțin că ar fi un veritabil teatru de război între diverse tabere.

De aceea, am adresat câteva întrebări, retorice deocamdată, al căror răspuns sperăm că îl vom găsi în raportul Corpului de Control al Ministerului Sănătății.

  1. Este adevărat că a fost redus sporul pentru condiții periculoase doar pentru personalul medical și auxiliar ­sa­nitar de pe sectiile de acuți, de la 75% la 50%, în timp ce personalul TESA beneficiază de un spor de 65%, pentru aceleași condiții perculoase?
  2. De ce au fost scoase la concurs abia în data de 12 august 2019, nouă posturi de muncitor necalificat ­suprave­ghere bolnavi psihici, și nu mai devreme, dat fiind că Ministerul Sănătății a aprobat ocuparea a 48 de posturi încă din luna noiembrie 2018? Concursul este publicat pe site-ul spitalului www.hsapoca.ro.
  3. Cum se împacă declarațiile conducerii spitalului referitoare la lipsa bugetului pentru angajări, dat fiind că la data de 30 iunie 2019 unitatea înregistra un excedent de 11.158.300 lei (111,583 miliarde lei vechi), conform Formularului nr.1 privind execuția bugetului de venituri și cheltuieli al spitalului public, formular publicat pe site-ul ­Mi­nisterului Sănătății la secțiunea Monitorizare cheltuieli?
  4. Conform prevederilor Ordinului nr. 600/2018 al Secretariatului General al Guvernului privind aprobarea Codului controlului intern, ­ma­nagerul spitalului avea stabilite standarde de control intern managerial?
  5. Exista, la nivelul secției respective, o procedură opera­țională pentru monitorizarea riscurilor aferente activității medicale?
  6. Există vreo legătură între firma care administrează camerele de supraveghere din spital și o persoană din conducerea Direcției de Sănătate Publică?

A apărut lista cu câștigătorii concursului din 5-9 septembrie

Evenimentele din ultimele două săptămâni duc însă la ideea că managementul spitalului fie nu a înțeles nimic din gravitatea șirului de întâmplări nefericite care au condus la tragedie, fie persoanele din conducere sunt convinse că sunt atât de intangibile încât continuă să se comporte la fel ca și înaintea nopții de 17/18 august. Un argument în favoarea acestei idei este acela că, săptămâna trecută, managerul interimar al Spitalului de Psihiatrie și Măsuri de Siguranță Săpoca, directorul financiar al unității, economistul Laurențiu Nicolae Vlad, s-a deplasat la Ministerul Sănă­tății pentru a-și prezenta demisia.

Sursele noastre din instituție spun că unul dintre motivele care l-au determinat să facă acest gest este acela că, odată cu preluarea postului, pe biroul de manager i-ar fi fost lăsată și o listă cu nume aparținând celor care trebuie să obțină joburile scoase la concursul care va fi organizat pentru ocuparea unor posturi din spital, care va avea proba scrisă joi, 5 septembrie, iar interviul luni, 9 septembrie. Este vorba de opt nume ,,predestinate” pentru a ocupa tot atâtea posturi de muncitor necalificat supraveghere bolnavi psihic periculoși dintr-un total de nouă scoase la concurs – al nouălea, spun surse răută­cioase, este visat și noaptea de către conducerea spitalului, dat fiind că aparține unei rude de sânge a unui fost prefect -, unul pentru postul de spălătoreasă, două pentru pozițiile de auditor, respectiv de economist la biroul de achiziții, și unul pentru cel de asistent medical dietetică și nutriție. OPINIA se află în posesia unei copii a acestei liste, pe care, însă, nu o va face publică în acest moment, pentru a respecta prevederile legale ce privesc protecția datelor personale; în schimb, o punem la dispoziția oricărui reprezentant al unei instituții a statului care ar putea să facă lumină în această chestiune. După afișarea rezultatelor însă, vă vom informa în ce măsură numele de pe lista cu pricina se regăsesc printre cele ale persoanelor care și-au adjudecat concursul.

Un comentariu

  1. Nu este usor lucru sa administrezi o asemenea institutie. De aceea, echipa manageriala trebuie sa fie una competenta, dedicata, dar mai ales, corecta.
    Nominalizarea dlui Vlad ca interimar cred ca a fost si este o solutie tranzitorie, pana la numirea unui manager.
    In noua sa pozitie, dl Vlad este intre ciocan si nicovala, intre a mentine functionarea institutiei si eliminarea tuturor neconformitatilor, care, dupa cum vedem, incep sa iasa la suprafata; si asa este corect sa se intample. Cererea de demisie pe care vrea sa o depuna insa dovedeste altceva; incepand cu presupusa lista, si mergand mai departe, se pare ca nu este lasat sa-si faca treaba, sau intampina unele greutati atat de mari incat omul se simte nevoit sa cedeze.
    Interventia politicului pana la nivelul de numire a paznicilor arata cat de grav este acest aspect. Nemureala asta este o mare pacoste pentru orice institutie a statului nostru.
    Ideea externalizarii unor servicii nu cred ca este de bun augur pentru ca scapa controlului intern, apartin unor clienti (capuse) aservite, cresc costurile, s a m d.
    Cred ca ministerul sanatatii trebuia deja sa scoata la concurs postul de manager de a doua zi de la numirea dlui Vlad interimar. Primul care greseste este chiar la varful ierarhiei. Nu este normal sa-l lasi pe directorul economic sa decida in zone in care nu are cum sa fie competent.
    Problema Consiliului de administratie este una majora, de mare responsabilitate, nu una formala.
    Ma tem ca si aici este o problema care mocneste, si, care daca nu este rezolvata operativ, problemele vor trena, timpul va asterne praful peste tot si o vom lua de la inceput cu aceleasi mentalitati.
    Domeniul psihiatriei este unul marginalizat permanent, pe care guvernanti cred ca il rezolva alocand niste bani si gata. In momentul in care ai ingerinte pana la nivelul numirii paznicilor si portarilor, asta spune totul.
    Dl Vlad trebuie lasat sa-si faca treaba si mai mult trebuie sprijinit sa pregateasca terenul cum se cuvine pentru o noua echipa de management responsabila si competenta.
    Sa vad eu de unde vor gasi oamenii respectivi!

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker