ActualitateEducație

Mai multe ore de Istorie pentru elevi

Comitetul Național al Istoricilor Români cere Ministerului Educației ca orele de Istorie să fie suplimentate pentru învățământul gimnazial și liceal. Reprezentanții Comitetului vor ca elevii din învățământul gimnazial să aibă prevăzute, obligatoriu, cel puțin două ore de Istorie pe săptămână, iar cei din învățământul liceal trei ore. Comitetul Național al Istoricilor Români susține că această modificare este necesară pentru racordarea la sistemele educaționale din Europa, folosind drept exemplu Ungaria, unde numărul orelor de Istorie este structurat la trei ore în învățământul liceal, atât pentru profilul uman, cât și real.

„Noi, reprezentanții Comitetului Național al Istoricilor Români, solicităm prin prezenta identificarea de toți cei care sunt implicați în redactarea noii legi a învățământului și a noilor planuri-cadru pentru învățământul preuniversitar a unor modalități adecvate de revenire a disciplinei Istorie la un statut comparabil cu ceea ce se petrece în alte state din Uniunea Europeană (în Ungaria, bunăoară, disciplina Istorie este prevăzută în învățământul liceal cu trei ore, deopotrivă la nivelul profilurilor uman și real). De aceea, insistăm ca în învățământul gimnazial numărul de ore de Istorie din trunchiul comun, obligatoriu, să fie de cel puțin 2 pe săptămână, iar în învățământul liceal tot de 3 ore, indiferent de profil”, afirmă academicianul Ioan-Aurel Pop, președintele Comitetului Național al Istoricilor Români, într-o scrisoare adresată ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu.

Comitetul Național al Istoricilor Români consideră că introducerea în noua lege a obligativității ca probă de bacalaureat pentru disciplina Istorie „ar corespunde presiunii care există” din partea societății civile din România și „ar salva generațiile viitoare de alterarea radicală” a identității lor naționale.

„În ultimii ani, disciplina Istorie s-a redus drastic comparativ cu anii 1990, iar noile inițiative legislative care propun includerea Istoriei alături de alte discipline umaniste cu vădite finalități identitare într-o singură probă la examenul de bacalaureat ar arunca în derizoriu și ar da o ultimă lovitură, mortală, statutului Istoriei în învățământul preuniversitar. S-ar ajunge astfel, fără îndoială, la pierderea conștiinței identitare a generațiilor viitoare. Absența în ultimii ani a unui inspector de specialitate la nivelul ministerului arată foarte clar lipsa de preocupare (a celor care au condus destinul învățământului românesc) pentru prețuirea trecutului și plasarea disciplinei Istorie la locul ce i s-ar cuveni”, se arată în scrisoare.

Secretarul general al Comitetului Național al Istoricilor Români și membru corespondent al Academiei Române în cadrul Secției de Științe istorice și arheologie, Ioan Bolovan, a efectuat miercuri o vizită de lucru la Ministerul Educației, unde a avut o întrevedere cu secretarul de stat pentru învățământul preuniversitar Bogdan Cristescu, informează un comunicat de presă al Academiei Române, transmite adevărul.ro. Potrivit comunicatului instituției, reprezentanții Ministerului Educației au dat asigurări că vor face „tot posibilul” pentru a identifica soluții la problemele înaintate de Comitetul Național al Istoricilor Români.

Articole similare