Actualitate

Ce spune directorul AJOFM despre noua procedură de lucru cu șomerii

Ionel Tociu: „Așa se întâmplă și în Occident”

În ultimii 20 de ani numărul șomerilor în județul Buzău s-a înjumătățit, ajungând de la circa 15.000 la aproximativ 7.500. Una dintre soluțiile identificate de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă ce au contribuit la această diminuare  a fost intensificarea activității de calificare a șomerilor pentru oferta angajatorilor. Numai anul trecut au fost realizate 32 cursuri  pentru 454 persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, ceea ce a făcut ca până la finele lunii septembrie, AJOFM Buzău să finalizeze „Planul de Formare profesională”, propus și aprobat pentru anul 2023. Această performanță, dar și altele au făcut ca la evaluarea anuală din 2023 a indicatorilor de performanță managerială, parte a contractului semnat cu ANOFM, AJOFM Buzău să ocupe primul loc pe țară.

Soluțiile pentru paradoxul de pe piața muncii

Clasarea pe primul loc în 2023  a Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă pentru îndeplinirea indicatorilor de performanță s-a reușit în primul rând prin defalcarea Planului de Formare Profesională al AJOFM  pe unitățile locale, astfel încât cursurile să de deruleze  în bazinele de ocupare, evitându-se astfel costuri suplimentare cu transportul și răspuzându-se concret la nevoia de calificare a forței de muncă conform solicitării venite din partea agenților economici din zonele respective. În paralel cu această decizie, AJOFM Buzău a încheiat anul trecut protocoale de colaborare cu toate centrele regionale de formare profesională din țară(CRFPA-uri), astfel încât 28 de cursuri din totalul de 32  au fost realizate cu aceste centre, sumele atrase pentru realizarea planului de formare fiind de peste 310.000 lei. Protocoale de acest fel  au fost semnate din nou și pentru anul 2024, ceea ce înseamnă asigurarea calificării șomerilor ca răspuns la cerințele angajatorilor buzoieni.

Directorul AJOFM, Ionel Tociu

„Anul acesta cursurile de calificare vor fi cu preponderență pentru lucrători în agricultură și pentru spații verzi, pentru că mai mult de două treimi din șomerii aflați în evidență și plată sunt beneficiari ai  Legii 196/ respectiv Legea 416 (Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat), și au finalizate  mai puțin de patru clase. Încercăm să calificăm ucenici și lucrători întreținere spații verzi și angajatori sunt primăriile,( Primăria municipiului Buzău și Primăria Râmnicu Sărat, respectiv pentru Urbis și ADP Râmnicu Sărat); mai pregătim pentru bazinul agricol Pogoanele ”, spune directorul AJOFM Buzău, Ionel Tociu.

Această decizie poate fi considerată  o modalitate de răspuns la paradoxul înregistrat pe piața muncii, respectiv  la existența a 7.000 de buzoieni care nu lucrează în plină criză a forței de muncă.

O altă decizie în premieră la nivel național în domeniul angajării forței de muncă pe care a implementat-o AJOFM Buzău este un mod de lucru nou cu șomerii indemnizați în sensul în care fiecare agent de ocupare trebuie să răspundă de un număr de șomeri (100 în medie) pe care îi acompaniază de la înregistrare și până la ocuparea unui loc de muncă. Zilnic, se intersectează ofertele de locuri de muncă vacante cu structura de calificări a persoanelor în evidență și nivelul de ocupabilitate și se expediază scrisori de repartizare a locurilor de muncă vacante către aceștia. „Fiecare coleg, începând de anul trecut are în grijă în jur de 100 de persoane și <este părinte>, este agent de însoțire a celor 100 de persoane timp de maxim 6 luni de zile. În cele șase luni el trebuie să facă ceva cu fiecare persoană aflată în grija sa: calificare, angajare, a doua șansă etc. Așa se întâmplă și în Occident. Este o procedură nouă pe care am implementat-o la Buzău”, explică directorul AJOFM, Ionel Tociu.

Respectarea acestei noi modalități de lucru implementate în premieră la Buzău se va reflecta prin respectarea contractelor de performanță individuale în care, mai spune directorul AJOFM Buzău, „sunt prevăzute sarcini concrete de realizat pentru fiecare angajat al AJOFM”. Implementarea acestor proceduri a făcut ca rata șomajului la 31 decembrie, anul trecut, să fie la nivelul județului Buzău de 5,47 la sută, procent ce se încadrează în targhetul prognozat la finele anului 2022, pentru finalul anului 2023.  La aceste măsuri se adaugă eliminarea  necesității „dosarului cu șină”, astfel că fiecare persoană ce solicită un serviciu Agenției se poate înregistra prin transmiterea online a cărții de identitate și a actului de studii, eventual și a actelor eliberate de către angajator.

S-a dat acordul pentru atragerea de  forță de muncă din străinătate și în 2024

7.000 de șomeri stau pe listele AJOFM și primesc și ajutoare sociale din partea statului, în timp ce sunt angajatori care  rămân cu joburile neacoperite, în lipsă de candidați. Pentru cei pentru care nu se poate asigura calificarea și în absența forței de muncă solicitate în baza de date, AJOFM își dă acordul pentru atragerea de forță de muncă din străinătate. Astfel, anul trecut au fost circa 400 de angajatori buzoieni care au depus cereri pentru circa 3.000 de persoane și pentru care s-a dat aprobare de import de forță de muncă. În afară de 200-220 de locuri de muncă vacante zilnice, pe care angajatorii le comunică AJOFM,  mai sunt alte  3.000-4.000 de locrui de muncă ce sunt cerute din spațiul extracomunitar, chiar dacă procedura este îndelungată. „Muncitorii sunt aduși din Pakistan, Nepal, Turcia, China etc. Procedura este îndelungată. Primul pas este  obținerea acordului de la noi. Noi suntem de acord să importe forță de muncă dacă ceea ce cer nu există în baza noastră de date, pentru că dacă există îi refuzăm”, spune directorul Ionel Tociu.

8.000 de persoane își vor găsi anul acesta un loc de muncă  la Buzău

Programul Operațional Ocupare și Educație, ce urmează a fi aplicat în perioada 2021 – 2027, spun specialiștii AJOFM,  deschide noi oportunități pe piața forței de muncă, prin programele de formare profesională a adulților/ucenicie, ce vor crește șansele de angajare ale șomerilor ce vor participa la ele. Numărul persoanelor cu pregătire profesională mai mare de 4 clase, ce vor fi cuprinse la cursuri de formare profesională va fi mai mare în anul 2024 (ex.: cameristă, ajutor bucatar, femeie de serviciu, îngrijitor spații verzi). Tot în acest an, prin aplicarea măsurilor active finanțate de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, prin intermediul AJOFM, aproximativ 8.000 persoane vor ocupa un loc de muncă în județul Buzău. Specialiștii buzoieni mai anticipează scăderea ratei șomajului la finele anului 2024, având în vedere programele cu finanțare națională și nerambursabilă europeană, ajungând la aproximativ 5,2 la sută – 5,3 la sută la sfârșitul anului.

Municipiul Buzău rămâne și în 2024 principalul pol de creștere economică, în municipiu găsindu-se 90 la sută dintre agenții reprezentativi ai județului, iar 90 la sută din locurile de muncă vacante sunt generate aici și tot aici   se produce și 90 la sută din PIB Buzău.

Ne confruntăm cu o criză acută de forță de muncă specifică industriei grele prelucrătoare (sudori, strungari, frezori etc.), domeniul HORECA (barman, bucătar, ospătar, cameristă etc.), construcții (zidar, dulgher, zugrav etc.)  și se va menține și în anul 2024.

Numărul absolvenților promoția curentă  ce vor fi înregistrați este în scădere, lucru ce s-a manifestat și în ultimii ani.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker