Educație

Hasdeienii au făcut legea la competiția de discursuri publice lansată de Expert Forum

Asociația Expert Forum, organizație neguvernamentală care a înțeles că educația școlară contează pentru formarea unei culturi politice propice democrației, și-a propus, în cadrul unui program intitulat „Școala pentru democrație”,  să creeze un mediu inovator de învățare pentru profesorii care doresc să descopere instrumente alternative și eficiente de educare și implicare activă a tinerilor și să ofere acestora din urmă posibilitatea de a-și face auzită vocea cu privire la problemele importante pentru ei, într-o societatea ­do­mi­nată de opiniile adulților, inclusiv cu privire la probleme care îi afectează în mod direct. „Competiția are la bază dorința noastră de a-i sprijini pe tinerii români cu instrumentele de care ei au nevoie în societatea secolului XXI și de a îi provoca să se uite cu un ochi critic în jurul lor, să își înțeleagă drepturile și îndatoririle civice și să se implice”,  explică reprezentanții Expert Forum. În acest sens,  în cadrul unei competiții de discursuri publice „Let’s talk about you(th)!”, reprezentanții organizației au pus la dispoziția adolescenților o platformă pentru a discuta deschis și informat despre problemele din comunitate care sunt importante pentru ei. Pe această platformă, adolescenții interesați de rezolvarea ­pro­blemelor devin parte dintr-o comunitate de tineri activi, conștientizând rolul valoros pe care îl au și faptul că pot contribui la transformarea comunității. Aici se regăsesc și opiniile hasdeienilor care au participat cu succes la toate edițiile competiției, fiind apreciați pentru subiec­tele alese, pentru modul de expunere a problemelor și pentru soluțiile pe care le-au propus în vederea rezolvării  lor.

La cea mai recentă ediție a acestei competiții de discursuri publice, încheiată săptămâna trecută, la care au participat și elevi din Republica Moldova, hasdeienii au obținut nu mai puțin de opt premii. Astfel, premiul I a fost obținut de eleva Dora Luparu, urmată în clasament de Oana Ene (locul al II-lea), Mara Răducan (locul al II-lea) și  Ana Simionescu Smreciu (locul al III-lea). Au mai fost premiați cu premii speciale și elevii Daria Prundea (pentru „cea mai bună argumentare a problemei”), Luca Cristian Vlad (pentru „cea mai bună prezentare”), Cătălin Marius Chiriac (pentru „cea mai bună documentare a problemei”) și Patricia Hampu (pentru „cel mai carismatic discurs”).

Coordonatorul elevilor de la Colegiul Național „B.P. Hasdeu”, profesorul Dan Solcan, spune că organizatorii pregătesc și a cincea ediție, un bonus, în perioada mai-iunie, având în vedere interesul tinerilor pentru acest gen de concurs,  dar și din dorința de  a valorifica cât mai bine potențialul celor care au ceva de spus și o fac din ce în ce mai bine. „Acesta este al patrulea episod pentru noi, cei din <Hasdeu>, în care participăm la acest proiect și încercăm și a cincea fază – care nu era prevăzută inițial -, pentru vete­ranii concursului, pentru cei care deja au participat la mai multe ediții,  și au mai multă experiență. Mă bucur că a apărut această fază, tocmai pentru că celelalte au mers foarte bine. Este o dovadă a faptului că cele patru faze desfășurate în cei doi ani au condus la necesitatea de a face un proiect mai mare, iar din toamnă sperăm să organizăm un concurs mai complex, cu faze locale foarte puternice și apoi cu o conectare importantă  la faza națională”, spune Solcan.

Ce spun premianții despre competiție

Dora Luparu, clasa a IX-a D, premiul I: ,,Mi-am zis, încă din clasa a opta, că la liceu nu e timp de pierdut și că trebuie să încerc tot mai multe lucruri noi. Poate <Let’s talk aboutyou(th)!> a fost pentru mine o experiență fascinantă, tocmai pentru că se potrivea nevoii mele de a (mă) des­coperi. Am aflat cum să alcătuiesc un discurs bun, dar am aflat și câte ceva ­des­pre mine: spre exemplu, că îmi place să scriu. Acest proiect a însemnat un pas important în dezvoltarea mea personală și sunt recunos­cătoare că am avut oportunitatea de a participa”. 

Oana Ene, clasa a XI-a D, premiul al II-lea:  ,,Participarea la ediția din mai 2021 a Concursului Național de discursuri publice <Let’s talk about YOU­(th)!>, organizat de Expert Forum București a însemnat pentru mine o șansă de a evolua neașteptat de mult într-un timp foarte scurt. Am învățat despre importanța limbajului nonverbal, despre diferite tehnici de persuasiune și de captare a atenției și, mai presus de toate, am avut șansa de a cunoaște elevi din toată țara cu pasiuni și visuri comune. Sunt foarte fericită pentru că am reușit să obțin Premiul al II-lea și îi mulțumesc domnului profesor Dan Solcan pentru toată susținerea oferită. Pot spune că public speakingul a devenit, cu adevărat, o nouă pasiune și îmi doresc să acumulez cât mai multe informații în acest domeniu, atât de necesar chiar și în viața de zi cu zi. Mă bucur foarte mult că am avut această oportunitate! A fost o experiență pe care aș repeta-o sută la sută oricând!” 

Mara Răducan, clasa a X-a F, premiul al II-lea: ,,Am trăit clipe minunate în cadrul proiectului <Let’s Talk About YOU(th)!>. Deși, din cauza virusului, toate acti­vitățile noastre s-au des­fășurat în fața unui ecran deloc atractiv, totul a decurs mai bine decât mă așteptam. Această experiență m-a ajutat să mă descopăr mai bine pe mine însămi și să mă dezvolt. Am avut ocazia să cunosc oameni noi și să colaborez cu adolescenți nu numai din Buzău, ci și din alte orașe. Însă acum nu aș vrea să vorbesc doar despre mine. Dacă există un lucru pe care l-am învățat participând la această competiție, acela este importanța pe care o are implicarea noastră în societate. Tema aleasă de mine a fost <Inegalitatea de șanse a copiilor săraci în școli>, temă care mi-a purtat noroc și pe care am dezbătut-o cu multă pasiune. Sunt atâția copii care se confruntă cu nedreptăți și suferințe… ­Ima­ginați-vă, deci, cât de norocoasă mă simt! Cred că sco­pul acestui proiect nu este de a ne hrăni egocentrismul, ci de a ne învăța să fim solidari și să îi ajutăm pe cei din jur. Sunt recunos­cătoare că fac parte din comunitatea <Let’s Talk About you(th)!> și că pot transmite următorul mesaj: implicați-vă și voi în problemele comunității noastre!”

Ana Simionescu Smreciu, clasa a IX-a H, premiul al III-lea: ,,Experiența <Let’s talk aboutyou(th)!> a început pentru mine cu mult timp înainte de înscrierea propriu-zisă în competiție. Odată cu intrarea în clubul 3,14, mi-am propus să particip la activitățile de public speaking organizate de domnul profesor Solcan în ­partene­riat cu Expert Forum. Deși proiectul a demarat de-abia în luna martie a acestui an, am avut așteptări, visuri, curiozități încă de când am aflat de această oportunitate de activitate extrașcolară. Mi se pare extrem de interesant și de util pentru dezvoltarea noastră perso­nală, școlară, profesională să putem lua parte la astfel de activități extrașcolare, cu atât mai mult cu cât talentul oratoric nu este o abilitate pe care doar persoanele interesate de domeniul comunicării ar trebui să o stăpânească. Deși e dificil să te ocupi și de sarcinile școlare, dar și de cele extracurriculare, eu, una, cred că implicarea într-un proiect ca <Let’s talk about­you(th)!”> merită din plin <micile sacrificii>, pe care, de altfel, pot spune că sunt obișnuită să le fac. În plus, e minunat că profesorii ne încurajează să ne lărgim ­ori­zonturile, iar rezultatele obținute în urma participării la un astfel de proiect se văd, fără doar și poate, în parcursul nostru ulterior. Eu, de exemplu, mi-am ­exersat capacitatea de sinteză, căci nu mă pot descrie ca fiind o persoană foarte concisă în ceea ce privește exprimarea, fie ea verbală sau scrisă. Totodată, am încercat, prin intermediul participării la <Let’s talk aboutyou(th)!>, să devin puțin mai dezinvoltă și să elimin, treptat, emoțiile care apar în sufletul meu atunci când dau piept cu necunoscutul. E ușor paradoxal, dar pot vorbi foarte mult și pot fi foarte extrovertită în preajma persoanelor cunoscute, în timp ce oamenii noi, situa­țiile neprevăzute mă inhibă într-o oarecare măsură, iar discursul meu se schimbă, atunci, complet. De aceea, cred că orice adolescent ar merita să aibă șansa de a trăi o experiență similară cu cea din cadrul <Let’s talk about­you(th)!>. Nu competiția în sine e, de fapt, miza cea mai mare, ci competiția cu tine și tips&tricks-urile cu care rămâi ulterior sunt, deși poate suna clișeic, adevăra­tul câștig”.

 Ce probleme au abordat hasdeienii în concurs

Temele abordate în această ediție au fost variate și foarte interesante. Ele au fost despre  „Lipsa apei în agricultură în România”, „Modificarea stimei de sine in funcție de modelele alese”, „Sancțiunile abuzive de la școală”, „Descoperirea carierei”, „Neglijarea sănătății mintale”, „Poluarea atmosferică”, „Body shaming”, „Abuzarea câinilor maidanezi”, „Importanța educației în școli în vederea acordării primului ajutor”, „Importanța educației sexuale în învățământ”, „Pierderea limbii și culturii minorităților”, „Bullying-ul în școli”, „Overthinking?!”, „Haideți să susținem arta în educație”, „Daunele produse de gazele cu efect de seră!”, „Dreptul de a greși”, „Inegalitatea de șanse a copiilor săraci în școli”, „Neimplicarea școlilor in activități interne și locale de reciclare selectivă”, „Iluziile din spatele postărilor de pe rețelele sociale”, „Problema abandonului școlar”, „Lipsa opționalelor de public speaking sau debate”, „Lipsa educației financiare în rândul tinerilor”.

În ce constă proiectul „Let’s talk about you(th)!”

Programul „Let’s talk about YOU(th)!” a pornit în mai 2020 din dorința de susține vocea elevilor și de a îi ajuta să se facă auziți privind probleme importante pentru ei din comunitatea lor. Prin acest proiect EFOR a lucrat direct cu elevii în ateliere interactive online, sesiuni de antrenament online și a  desfășurat  competiția de discursuri publice cu tema „Care este o problemă importantă care te afectează pe tine și pe comunitatea ta?”. Elevii au răspuns la această întrebare sub forma unor discursuri înregistrate cu durata de maxim 3 minute. Aceste discursuri au fost evaluate  de un juriu extern, format din persoane din afara școlii cu interes pentru astfel de activități, selectat de Asociația Expert Forum împreună cu profesorii coordonatori, iar cele mai bune dintre ele sunt premiate și distribuite pe canalele de social media ale organizației (Facebook și Instagram) ale Asociației Expert Forum și ale partenerilor (școli partenere, finanțatorul etc.)

În cadrul competiției, elevii au participat la webinare organizate de EFOR dedicate vorbitului în public și scrierii unui discurs. „În cadrul webinarului explorăm împreună noțiunea de comunitate și vedem cum se leagă ea de tema competiției. Discutăm despre structura discursului, cercetare și fakenews”, spun reprezentanții EFOR.

EFOR a selectat și 12 coordonatori de echipă printr-un formular destinat elevilor participanți din edițiile anterioare, cu aptitudini de management de proiect, management de echipă, leadership etc.  Astfel, în cadrul acestor ediții alături de 70 de elevi  participanți s-au aflat profesorii coordonatori:  Camelia Șerban – Liceul Teoretic “Ioan Cotovu” (Hîrșova), Ovidiu Albert – Colegiul Național „Roman-Vodă” (Roman), Horațiu Suciu – Colegiul Național „Iulia Hasdeu” (Lugoj), Aura Eftimie – Liceul Teoretic „Grigore Tocilescu” (Mizil), Dan Solcan – Colegiul Național “Bogdan Petriceicu Hasdeu” (Buzău), Viorel Bolduma – Centrul de Excelență în Construcții (Chișinău, Republica Moldova) și Natalia Sîncu – Gimnaziul nr. 2 (Drochia, Republica Moldova).

La această ediție a competiției câștigătorii au primit și premii constând în  Camera foto instant FujifilmInstax Mini (locul I), boxă portabilă JBL Clip (locul II) și căști Bluetooth Wireless LumAudio( locul III).

Vezi aici mai multe detalii despre metodologia programului Let’s talk about YOU(th)!:

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker