Economic

Grindeanu, după vizita pe A7: „Pe tronsonul de la Dumbrava la Mizil ritmul e mulțumitor”

Premierul Marcel Ciolacu și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, au fost prezenți marți, 12 septembrie, pe șantierul primelor două loturi ale Autostrăzii Moldovei, respectiv Dumbrava–Mizil (lotul 1) și Mizil–Pietroasele (lotul 2), acolo unde se știe deja că se înregistrează întârzieri.

Cu această ocazie, premierul a declarat că este pentru prima dată când vede o viziune de ansamblu la Ministerul Transporturilor. „Trebuie să fim corecți și trebuie să spunem că nu au existat în istoria Ministerului Transporturilor atâtea investiții, atâtea decontări și e pentru prima oară, poate și pentru că sunt implicat direct împreună cu domnul Sorin Grindeanu, când văd o viziune de ansamblu (…) Dacă am fi avut această Autostradă a Moldovei, acum ne-ar fi fost mult mai ușor să depășim momentul. Din punctul meu de vedere, prioritatea numărul unu este exercițiul financiar trecut. Vreau să vă anunț că am depășit o absorbție de 93 la sută în acest moment. Mai avem doar octombrie, noiembrie și decembrie să ne încadrăm cu plățile. Am avut și ieri seară cu domnul ministru de la MIPE (Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, n.r.) o discuție aplicată pe fiecare proiect. Normal că domnul Grindeanu mi-a spus că mai poate încă 500 de milioane de euro, dacă este loc să mai aducă facturi pe POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare, n.r.), ceea ce este un lucru bun, și mi-aș dori să ajungem, pentru prima oară în istoria României, la o absorbție de 98 la sută, poate sută la sută, ținând cont de supracontractare (…) Prioritatea Guvernului rămâne infrastructura (…) și cred că este cazul ca Moldova să aibă autostradă”, a spus Ciolacu.

Date tehnice:

  • Lot 1 Dumbrava (A3) – Mizil, 21,00 km. Câștigător desemnat în aprilie 2022: Asocierea Impressa Pizzarotti & C SPA – Pizzarotti SA – Retter Project Management SRL. Durata de execuție este 20 de luni, iar termenul de finalizare: 2024.
  • Lot 2 Mizil – Pietroasele, 28,35 km. Câștigătorul a fost desemnat în februarie 2022: Asocierea Coni SRL – Trace Group. Preț: 1,25 miliarde lei fără TVA. Durata execuției este 20 luni, iar termenul de deschidere este tot 2024. Însă, aici se înregistrează întârzieri, conform declarațiilor ministrului Grindeanu, pe partea de execuție a companiei bulgare.

Zilele trecute, reprezentanții ministerului le-au solicitat constructorilor să crească mobilizarea pe șantiere, pentru ca primul lot din A7 să fie dat în circulație anul viitor. Autostrada Moldovei, ce implică o finanțare de 600 de milioane de euro de la Banca Europeană de Investiții, va avea aproximativ 320 de kilometri, iar lucrările ar trebui să fie gata în 2025.

„Pe tronsonul de la Dumbrava la Mizil ritmul e mulțumitor, sper să recupereze și ultima parte de tronson. Avem promisiunea fermă că la anul în septembrie se face planul. Pe al doilea lot, Mizil-Pietroasele, există o zonă de întârziere pe jumătatea care este în construcție cu compania din Bulgaria. Au fost depășite toate obstacolele. Unele proiecte au fost făcute din birou și se vede, noi aici am avut o execuție directă. Dacă vă uitați la început, pânza freatică a fost extrem de sus, dar și acele probleme s-au depășit”, a declarat Sorin Grindeanu.

„E posibil să mai venim și poimâine. Se vede că s-a impus alt ritm, sunt și bani europeni și fonduri de la buget. Sunt foarte mulțumit de ritmul pe care Sorin Grindeanu l-a impus”, a spus Marcel Ciolacu.

Totodată, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a arătat foarte nemulțumit de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) și îi acuză că nu au standarde clare și că schimbă abordarea de la un an la altul. De asemenea, Marcel Ciolacu le-a cerut șefilor instituției să se „uite pe geam că s-au schimbat vremurile” și a cerut Parlamentului să ia în calcul o reorganizare a instituției. „Poate ar fi bine să se uite pe geam că s-au schimbat vremurile și poate fi bine ca și Parlamentul să se uite și să reorganizeze instituția (CNSC)”, a spus Marcel Ciolacu.

„Istoria e cam așa: CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, n.r.) a dat anul trecut pe vremea asta un câștigător, după care au venit niște domni de la CNSC și ne-au tot învârtit cu tot felul de decizii care nu ne-au dus în situația de a semna un contract, iar cireașa de pe tort a fost ca în urmă cu două luni să vină să ne spună că decizia pe care am dat-o în august sau în septembrie anul trecut nu e cea bună; după ce tot ei au spus că nu e bună. Asta este ceva ce eu cred că nu e chiar admisibil. Domnii de la CNSC care, am aflat și eu întâmplător, niciunul nu e judecător; nu răspunde niciunul dintre ei. Sunt extrem de iritat pe subiectul asta, îmi cer scuze (…) Trebuie să așteptăm sentința instanței ”, a declarat Sorin Grindeanu.

Cristian Pistol: „Nu mai accept nicio întârziere”

Alături de premierul Marcel Ciolacu și de ministrul Transporturilor s-a aflat și directorul CNAIR, Cristian Pistol. În urma vizitei de pe cele două loturi, acesta a precizat că nu mai acceptă nicio întârziere din partea celor două asocieri de constructori și că în anul 2024 circulația trebuie deschisă pe aceste loturi. Mai mult, acesta a subliniat că este inadmisibil ca până în prezent stadiul fizic să nu depășească 25 la sută, în condițiile în care cele două companii au intrat în teren acum un an.

„2024 este anul în care trebuie deschisă circulaţia pe primele două loturi ale Autostrăzii Ploieşti-Buzău! Nu mai accept nicio întârziere din partea celor două Asocieri de constructori care lucrează pe lotul 1 (Pizzarotti-Retter) şi pe lotul 2 (Trace-Coni)”, a scris, marţi, pe Facebook, directorul CNAIR, Cristian Pistol.

Acesta anunţă că a atras din nou atenţia, în timpul vizitei pe care a făcut-o pe şantiere cu premierul Marcel Ciolacu şi ministrul Sorin Grindeanu, că trebuie să crească mobilizarea astfel încât anul viitor să finalizeze lucrările pe cei 49,35 km dintre Ploieşti şi Pietroasele.

„Am făcut tot ce ţine de CNAIR pentru ca antreprenorii să poată avea bani şi front de lucru. Dar în cazul în care nu vor înţelege că trebuie să recupereze întârzierile, vom aplica sancţiuni. Nu pot să accept ca la peste un an de la începerea lucrărilor progresul fizic să nu atingă nici măcar 25 la sută pe cele două loturi finanţate prin PNRR (Dumbrava – Mizil şi Mizil – Pietroasele)”, a mai transmis sursa citată. Pistol speră că, în ceea ce privește lotul 3, dintre Pietroasele şi Buzău, lung de 13,9 km, s-ar putea semna în scurt timp contractul.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker