Cultură

FOTO | Trupa de teatru a hasdeienilor, nou triumf la „Ideo ideis”

Trupa de teatru a  Colegiului Național „B.P. Hasdeu”, membră a Clubului „3,14”, formată din 15 adolescenți, a participat săptămâna trecută, la Festivalul „Ideo Ideis”, care a avut loc la  Alexandria, un festival care și-a câștigat reputația ca fiind cel mai important eveniment dedicat tinerilor din țară. După doi ani de pandemie, participarea a fost fizică, așa că, timp de o săptămână, hasdeienii au luat parte la activitățile pregătite de organizatori și au urcat pe scenă pentru a juca piesa pe care au pregătit-o împreună cu profesorul lor coordonator și regizor în același timp, Dănuț Solcan. Elevii buzoieni au reușit să pună în scenă o piesă de teatru cu o mare încărcătură emoțională, dar și științifică, iar rezultatele muncii lor nu au întârziat să apară.

Cei 15 hasdeieni – Andreea Marcu, Andrei Citrea, Anca Toader, Sabin Popa, Alexia Moise, Bianca Toader, Ruxandra Meșterelu, Maia Răduță, Izabela Scarlat, Vlad Galeș, Alexandra Hanganu, Mario State, Iris Balotă, Sara Oncioiu și Adelina Ghica – au răspuns, prin rolurile pe care le-au interpretat într-un mod cât se poate de personal, la întrebări pe care și le pun adulții, fie că vorbim despre părinți, fie că vorbim despre profesori: Ce se întâmplă în creierul adolescenților? Ce îi motivează pe aceștia să-și asume riscuri exagerate ? De ce pun așa de mare preț pe relațiile de prietenie la această vârstă, chiar dacă uneori acestea devin toxice? Care sunt factorii declanșatori care fac, de multe ori, dintr-un copil înțelegător un adolescent dificil? De ce suferă tinerii de boli care nu ar trebui să-și facă apariția la vârsta lor, cum ar fi depresia sau dependența? Sub bagheta magică a profesorului Dănuț Solcan, cei 15 adolescenți și-au creat propriile personaje, folosindu-se pentru a da aceste răspunsuri de cercetările întreprinse Sarah-Jayne Blakemore, un specialist în neuroștiințe recunoscut,  care a explicat în cărțile sale modul în care se dezvoltă creierul în adolescență, cercetările ei clarificând în mare parte comportamentul adolescenților, de ce și cum interacționează  unii cu alții, dar și cu mediul în acești ani efervescenți din viața lor.

Adolescenții au stors lacrimi publicului

„Au jucat viețile lor cu o doză mare de emoție, care s-a răsfrânt și asupra publicului. S-a plâns foarte mult la spectacolul acesta, finalul fiind încărcat de emoție. Este o piesă dinamică. Este o piesă altfel”, mărturisește profesorul Dănuț Solcan. Ce o face altfel, ne explică mai departe tot profesorul coordonator. Este specială, pe de o parte, pentru că pornește de la un fapt științific. „În anii ’90 a avut loc o  revoluție științifică prin apariția computerelor tomografice, a aparatelor care scanează, a RMN (rezonanță magnetică nucleară, n.r.), aparate care au permis obținerea unor imagini ale creierului uman. Înainte se  credea că, de fapt, creierul la vârsta copilăriei este deja format. Scanându-se creierul, oamenii de știință și-au dat seama că el evoluează foarte profund, până pe la 20-25 se ani. Și adolescența este foarte turbulentă din punctul acesta de vedere, iar ce se întâmplă acolo, în creier, este absolut grandios. Până atunci s-a pus accent pe schimbările de ordin hormonal, sexual, pe creșterea foarte rapidă, care sunt și ele foarte importante la această vârstă, dar cea mai mare transformare, mai rapidă unui adolescent care intră la pubertate este faptul că are de două ori mai mulți neuroni…”, spune  profesorul Dănuț Solcan, care precizează faptul că aceste descoperiri legate de transformările din creier la vârsta adolescenței au fost împărtășite oamenilor și printr-o piesă, care a fost scrisă în America, împreună cu Sarah-Jayne Blakemore – profesor de psihologie și neuroștiințe la Cambridge și profesor onorific de neuroștiință cognitivă la UCL.

Piesa hasdeienilor, „Brainstorm”, este însă o adaptare a celei lansate în SUA. „A trebuit să rescriem textul, să-l personalizăm cumva pentru viața copiilor noștri, iar acum două treimi din text ne aparține. Am rescris luni și luni de zile acest text. În mare măsură acum este al nostru”, mărturisește profesorul Dănuț Solcan.

Pe lângă partea științifică și personalizarea textului, astfel încât să se obțină personaje care să poată fi redate cu mai mare acuratețe și sensibilitate de cei 15 adolescenți, piesa este deosebită și din punctul de vedere al dinamicii și al interacțiunii cu publicul. „O altă trăsătură a piesei este legată de interacțiunea cu publicul. Sunt trei momente în care se interacționează cu publicul. La intrare li se cere adulților să completeze o propoziție: «Tu nu știi asta încă dar…». Cu alte cuvinte, adultul a avut ocazia să transmită un mesaj adolescentului din ziua de astăzi cu privire la un lucru pe care adolescenții nu îl știu și pe care nici el nu l-a știut la vremea adolescenței, dar pe care l-a aflat mai târziu în viață. Am dat pixuri și hârtie și la finalul piesei am citit răspunsurile lor, ceea ce a fost foarte interesant. Apoi, mai este un moment în care se pun întrebări publicului. Se stinge lumina peste tot și spectatorii răspund cu telefoanele, în sensul că telefonul cu luminiță înseamnă da, iar cel stins înseamnă nu. Iarăși a fost un moment frumos. Al treilea moment  de interacțiune cu publicul  se numește <Am/n-am>, despre lucruri pe care le-am făcut sau nu le-am făcut niciodată. Iarăși a jucat sala cu noi; dacă ai făcut acel lucru trebuia să rămâi în picioare, dacă nu, trebuia să stai jos”, povestește profesorul Dănuț Solcan. La aceste momente emoționante, de sinceritate, la care a fost îndemnat publicul, s-au adăugat și alte momente cum ar fi cele de dans  și multe altele care au rezonat cu publicul.

O experiență unică

Participarea la „Ideo Ideis” a fost  o experiență unică pentru cei 15  adolescenți din mai multe puncte de vedere. A fost chiar și o experiență a întâlnirii între generații. Ei au avut posibilitatea să îl vadă pe scenă în festival pe Vlad Ionuț Popescu, care a făcut parte din prima generație de hasdeieni care au format trupa de teatru 3,14 împreună cu profesorul Dănuț Solcan. De altfel, piesa pe care au jucat-o anul acesta hasdeienii a fost aleasă la sugestia acestuia. „Intensitatea activităților din festival a fost  foarte mare, iar programul foarte dens, de dimineață până noaptea, plus prieteniile pe care le-au legat cu copiii din alte trupe. La acestea s-au adăugat și prieteniile noi pe care le-au legat. Au strâns o grămadă de emoții, de senzații noi și cumva și viața a fost pentru ei pe repede înainte. Aici este foarte multă valoare”, afirmă profesorul buzoian de istorie.

Participarea la „Ideo Ideis” este a patra reușită de acest fel a hasdeienilor. Nu este un festival concurs, dar selecția pentru participarea la „Ideo Ideis” este în sine o competiție de care hasdeienii au trecut cu brio de patru ori.  Pe de altă parte, fiecare trupă participantă la acest festival este recompensată asigurându-i-se participarea la un festival profesionist în anul următor. Trupa 3,14 a Colegiului Național „B.P. Hasdeu”, prin participarea sa din acest an la Ideo Ideis, și-a câștigat dreptul de a participa, în 2023, la Festivalul de teatru și film „Șerban Ionescu”, care are loc la 2 Mai, la mare, în luna iulie.

De asemenea, despre reușita trupei buzoiene a aflat și Irina Margareta Nistor, care s-a arătat interesată să facă o vizită colegiului buzoian pentru a vedea cu ochii ei realizările din proiectul Media HasDu, un centru media unic în țară, despre care a vorbit profesorul Dănuț Solcan în conferința de presă de la festival. „Va veni la BIAF și ar vrea să vadă și centrul nostru media, pe care l-am prezentat în conferință”, a precizat profesorul Dănuț Solcan în legătură cu deplasarea  criticului de film la Buzău.

Anul acesta au fost 10 trupe

Reamintim că este vorba despre un festival la care participă nouă trupe, dintre care opt selectate, la care să adaugă trupa-gazdă, din Alexandria în acest an. Anul acesta a fost o excepție pentru că în festival a fost acceptată suplimentar o trupă a refugiaților ucraineni.

Festivalul este însă și despre mentori și traineri, și întâlnirea liceenilor cu aceștia, ceea ce transformă această manifestare culturală într-o adevărată instituţie care are ca miză educaţia tinerilor prin artă, având în vedere faptul că, de când există, a îndrumat peste 3.000 de adolescenţi pasionaţi de teatru şi de alte arte. Pentru tinerii hasdeeni participarea aceasta a reprezentat  o ofertă educațională prin artă, pentru că, în afară de piesa pe care o interpretează, se poate spune că  au avut la dispoziție o săptămână de explorări prin teatru și arte alăturate, ghidați de artiști de referință în domeniu. Ei au avut parte și de experiența unor ateliere de teatru, artele devenind instrumente de conectare la sine și la ceilalți.

A fost de luni până luni, o săptămână în care au fost o echipă, pentru că este vorba despre o muncă colectivă. E important ca și copiii să-și dezvolte zona de regie. Am avut ateliere de specialitate, adică teatru și ateliere  de arte alăturate; asta înseamnă dans, muzică. Au fost trei ateliere de dans, pentru că și cererea a fost mare; au mai fost ateliere de muzică, scriere creativă. Fiecare copil a avut un trainer pentru teatru și un trainer pentru atelierul de arte alăturate. Copii noștri s-au dus ca și copiii de la celelalte trupe la diverși traineri. Nu au fost toți într-un  singur loc. Unii au fost la dans, la scriere creativă, la muzică, alții au fost la teatru, la make-up și au învățat cum poți să faci un om să îmbătrânească sau cum să facă o rană să se vadă foarte natural; au luat contact cu toate soluțiile care se folosesc în teatru pentru machiaj. Au fost profesori foarte buni. Ca trainer pentru teatru am avut-o pe Sabina Brândușe”, a mai spus profesorul Dănuț Solcan.

 Cu ce gânduri au încheiat hasdeienii acest festival

Gândurile pe care le-au împărtășit cu noi la final de festival arată că a fost pentru ei o experiență unică care le-a dat posibilitatea să se descopere, să-și descopere limitele, bucuroși că au putut transmite și publicului o parte importantă din energia și sentimentele lor. Ei cred că mesajul a fost înțeles, că toți adolescenții s-au regăsit în povestea spusă de ei. Și bineînțeles își doresc ca povestea lor să se repete, adică să urce și anul viitor pe scenă și să pună în mișcare energiile lor creatoare. Nu în ultimul rând poate fi, așa cum bine unii o spun și o experiență socială din care avem cu toții de învățat. Vom avea ocazia să o facem și noi buzoienii, pentru că profesorul Dănuț Solcan spune că se vor face demersuri ca această piesă să fie jucată și acasă.

Alexandra Hanganu: Piesa noastră mi se pare extrem de adevărată, extrem de reală. E foarte aproape de sufletul meu. Arată cam tot ce am simțit vreodată ca adolescentă. Eu mă regăsesc în ea, și la fel și prietenii mei, și cred că asta e important. Nu am cuvinte să exprim sentimentele pe care mi le-a provocat festivalul. E o experiență în toată regula, și pot spune cu siguranță că mă simt mult mai <eu> acum, și că pot, în sfârșit, să arăt cine sunt cu adevărat”.

Maia Răduță: „Festivalul a fost o experiență unică. Am cunoscut oameni noi, de la care am deprins o grămadă de lucruri, m-am distrat și am învățat  să mă exprim, să mă descopăr, să mă accept. Energia pe care am simțit-o acolo e ceva ce nu pot explica în cuvinte. M-am simțit în largul meu, am aflat multe lucruri noi despre mine, și despre ceea ce pot face”.

Vlad Galeș: „Pe parcursul festivalului am realizat la ce limite pot ajunge. Am învățat să mă deschid în momentele necesare și cum pot obține încrederea persoanelor. Pot spune că piesa noastră a dezvăluit adevărata minte adolescentină pe care o avem, lucru care m-a ajutat să joc pe scena fără emoții. Știam că sunt eu și că nimic nu poate fi greșit în asta. M-am simțit liber să împărtășesc cu publicul experiențele și visele noastre”.

Adelina Ghica: „<Ideo Ideis> a fost ca o experiență de viață pentru mine. Am aflat foarte multe inside-uri din lumea teatrală, dar și foarte multe lucruri despre mine însămi. Toate acestea datorita mentorilor și trainerilor care ne-au dedicat chiar și pauza lor de 5 minute. Să fiu pe scena din Alexandria mi-a trezit în mine un sentiment extraordinar de <acasă>. Priveam reacțiile spectatorilor. Râsetele erau reale. La fel și lacrimile și suspinele care m-au emoționat profund din backstage. Abia acasă, privind pozele și punând puzzle cu puzzle toate momentele petrecute acolo,am realizat cât efort s-a depus pentru a fi posibil acest festival dedicat tinerilor pasionați de teatru. Eu consider piesa noastră un real brainstorm. Timp de 9 luni am muncit la ea adaptând-o după piesa originală scrisă de Ned Glasier și Emily Lim. Am încercat să dezvăluim tumultul interior al adolescenților care trăiesc în România. Și chiar cred că am reușit. Publicul tânăr, în special, s-a regăsit in personajele noastre și în mesajul pe care l-am transmis pe scenă”.

Sara Oncioiu: „<Ideo Ideis> a devenit pentru mine mai mult decât denumirea unui festival, a devenit un termen care exprimă libertatea, exprimă siguranța, cunoașterea și înțelegerea oamenilor, momente când lacrimile se contopesc cu râsetele și așa mai departe. Realizezi ce impact are festivalul acesta pentru tine când ajungi acasă și vrei ăte întorci la ceea ce ai putut numi acolo normalitate. Cât despre piesa pe care am jucat-o… am realizat cat de important e mesajul pe care noi vrem să îl transmitem. E un strigăt la adresa tuturor adulților care cred că e ceva greșit la noi și un strigat pentru adolescenți prin care le spunem că nu sunt și nu au fost niciodată singuri”.

Bianca Toader: „Cum adică ce zi e azi? A 10-a zi de <Ideo Ideis>, bineînțeles… Ce? Vrei să spui că s-a terminat? Nu mai numim cortul în care eram cazați <acasă>? Nu mai stăm până in zorii zilei să discutam cu oameni din fiecare colț al țării? <Ideo Ideis> a fost una dintre cele mai frumoase experiențe din viața mea. M-am simțit liberă și auzită. Cel mai mult mi-a plăcut momentul în care am pus în scenă piesa, deoarece publicul a înțeles și s-a regăsit în povestea noastră. <Ideo Ideis> nu s-a terminat, pentru ca face parte din noi, din noi toți”.

Andrei Citrea: „<Brainstorm> este mai mult decât o piesă. Este o realitate în care toți adolescenții se regăsesc. Este o călătorie emoțională și în același timp o ședință terapeutică pentru sufletele noastre atât de haotice și agitate. Piesa prezintă modul de gândire al adolescentului, afectat de pubertate. <Brainstorm> este într-o continuă dezvoltare, așa cum suntem și noi. <Ideo Ideis> este o experiență specială. Nu este doar plăcută, nici doar neplăcută, este un amalgam de imagini și oameni care declanșează adrenalină, dopamină, iar mintea ta trece prin tot felul de stări. As fi regretat sa nu merg. Festivalul a fost unic și a avut caracter, originalitate, a reușit să ne dezvolte emoțional într-un timp foarte scurt. Sunt recunoscător pentru tot, le mulțumesc mentorilor, trainerilor și tuturor celor care ne-au fost alături. Ne vedem la anul, Ideo!!!”.

Anca Toader: „Îmi va fi sincer dor de festival. De food reviews-urile făcute la masă cu obosiții mei colegi de trupă, de fit check-urile în geamul singurului magazin de rochii de mireasă din Alexandria, de fântânile alea mișto ieșite din asfalt în fața semnului <Ideo Ideis> și de minutele în care ascultam necunoscuți vorbindu-ne de viața lor de parcă am fi copilărit împreună. <Ideo Ideis> m-a făcut să vreau să călătoresc, în speranța că, odată (re)văzându-mă cu oamenii cu care bârfeam până-n zori de zi din toate colțurile țării, voi (re)simți tot ce am simțit la Ideo. Nu știu dacă îmi va reuși. Dar voi afla. <Brainstorm> pare să fi fost răgazul de care prietenii noștri aveau nevoie. Observam, în timpul spectacolului și după, că răsuflă ușurați, deoarece cineva i-a înțeles și a reușit să dea mai departe mesajul lor. Scumpilor, nu ne vom opri. Căci merităm să fim ascultați indiferent de ce avem de spus. De abia am început. Mulțumim, <Ideo Ideis>. Ați fost impulsul nostru… Necesar”.

Iris Balota: „Ăsta e un spectacol despre noi. Despre noi și despre ce se întâmplă în creierul nostru. Astea sunt cuvintele care, așa cum spunem și  în piesă, ne descriu spectacolul cel mai bine. <Brainstorm> este piesa la care am lucrat împreună atâtea luni și care ne arată în fiecare zi ce ființe uimitoare suntem și ce putere avem de fapt. A fost momentul de care atât noi, cât și prietenii noștri am avut nevoie. Mă bucur că am reușit să transmitem acest mesaj mai departe. <Ideo Ideis> nu este doar un festival. A devenit deja o parte din mine. Ideo a reușit să mă facă să îmi deschid cu adevărat ochii și să mă las purtată de sentimente. Am reușit să mă descopăr mult mai bine și să înțeleg cu adevărat emoția. Am învățat lucruri noi din diferite domenii, cum ar fi teatrul, dansul și dezvoltarea personală, de la o mulțime de oameni faini și profesioniști. Îmi va fi cu siguranță dor de toți oamenii și toate momentele astea. Mulțumesc, Ideo!”.

Ruxandra Meșterelu: „Piesa asta este despre noi, ne reprezintă. Mesajul ei este unul special, care cred că ar trebui să ajungă la toți adulții și la toți adolescenții. La <Ideo Ideis> m-am simțit în largul meu. Am învățat să mă deschid, să mă exprim, să spun tot ceea ce am pe suflet, totul datorită mentorilor și trainerilor. Am legat prietenii noi și m-am apropiat de toți membrii trupei. Am urcat pe scenă fără emoții, ceea ce a fost un lucru neașteptat. A fost o experiență unică”.

 Izabela Scarlat: Pentru mine, festivalul <Ideo Ideis> a fost ca o aventura, unde am cunoscut oameni noi și am legat prietenii noi; m-am cunoscut în sfârșit pe mine, am învățat să am răbdare și să mă accept așa cum sunt. Acest festival este o experiența unică, pe care orice adolescent ar trebui să o trăiască măcar o dată în viață.
Piesa noastră are un subiect foarte sensibil, iar eu consider ca a arătat într-o oarecare măsură tuturor, dar în special adulților, adevărata față a adolescenților, mai exact ce se întâmplă în mintea noastră”.

 Alexia Moise: Piesa <Brainstorm> a fost și este o adevărată provocare. Este o piesă care își adaptează mesajul în funcție de noi și in functțe de public. Îmi place mult să joc în ea. Îmi place să aud suspinele din sală, râsetele și chicotelile, să văd că noi și ceea ce avem noi de transmis, sensibilizează oamenii și îi face să vibreze cu emoțiile noastre. Și, mai ales, îmi place să o fac alături de acești oameni minunați cu care mi-am petrecut o foarte mare parte din vară. Festivalul <Ideo Ideis> a fost o surpriză plăcută. Spre deosebire de anul trecut, când am fost doar noi, cei din trupă, și am interacționat cu doi traineri și un mentor, acum am avut ocazia să cunosc o mulțime de oameni faini din opt orașe și Ucraina și, mai ales  să cunosc pe unii dintre actorii și dansatorii pe care îi admir foarte mult. Sunt nespus de recunoscătoare pentru atelierul cu Sabina Brândușe, care a fost ca un moment de respiro într-o săptămână în care m-au încercat emoții de la entuziasm la stres și frustrare, iar atelierul cu Mariana Gavriciuc m-a făcut să îmi redescopăr pasiunea pentru dans și felul în care acest mod de a-mi exprima sentimentele mă face să mă simt.”

Andreea Marcu: „Când mă gândesc la <Brainstorm-ul> nostru, primul lucru care îmi vine în minte este <Ce haos frumos este adolescența!> Mă bucur că prin această piesă am putut să ne descoperim, dar și să aratăm oamenilor cine suntem de fapt și de ce avem nevoie acum. Festivalul mi-a dat curajul să aflu cine am fost, cine sunt și cine pot fi. Mi-am făcut noi prieteni și mi-am cunoscut colegii de trupă mult mai bine. Am trăit cele mai frumoase și mai palpitante momente împreună. Culorile festivalului pentru mine au fost roz și verde. O experiență de neuitat”.

 

Articole similare