Cultură

FOTO | Soprana buzoiană Cristina Vasilache, în concert la Muzeul Național de Artă al României, de „Ziua muzicii vechi”

Absolventă a Liceului de Arte „Margareta Sterian” și apoi a Universității Naționale de Muzică din București, soprana Cristina Vasilache este membră a colectivului Filarmonicii „George Enescu”, dar și a Ansamblul „Sempre”, care reunește muzicieni specializați în interpretarea muzicii vechi, al căror repertoriu se încadrează, în principal, în perioada secolelor XVII-XVIII sau în epoca premergătoare Clasicismului muzical. Pe 21 martie, de „Ziua muzicii vechi”,  ea va concerta în noul proiect al grupului, „Sempervivum”, alături de  violonista Mira Glodeanu.

Soprana buzoiană a postat un mesaj despre acest proiect în care precizează: „Pe 24 martie, de la ora 19.00, vă aștept la Sala <Auditorium> de la Muzeul Național de Arte al României, împreună cu minunata Mira Glodeanu și dragii colegi din <Sempre>, la noul nostru concert pentru care lucrăm de ceva vreme”.

Soprana Cristina Vasilache a început studiul muzicii la vârsta de șapte ani, la Liceul de Artă „Margareta Sterian” din Buzău. După absolvirea liceului, a urmat studiile de licență și Master în interpretare muzicală, canto clasic, la Unversitatea Națională de Muzică din București, clasa prof. Claudia Codreanu. Pe parcurs, a devenit o prezență activă pe scene precum Opera Română din Brașov, Filarmonica de stat din Sibiu, Filarmonica „Ion Dumitrescu” Râmnicu Vâlcea, Ateneul Popular „M.G. Pastia” din Focșani, Ateneul „Nicolae Bălănescu” din Giurgiu, Muzeul Național „George Enescu” din București, Palatul Suțu din Capitală,  Castelul Peleș din Sinaia și Ateneul Român. În numeroasele spectacole și recitaluri a abordat un repertoriu variat, de la roluri de comedie, precum Ciesca din opera „Gianni Schicchi” de Puccini, la roluri lirice, precum Musseta din „La Bohème” de Puccini, Donna Elvira  din „Don Giovanni”  și Fiordiligi,  „Cosi fan tutte” de Mozart, apoi la roluri de operetă. Și amintim aici Bertha din „Lăsați-mă să cânt” de Gherase Dendrino. În CV-ul ei se adaugă și aparițiile în concerte de oratoriu – J.S. Bach, C. Frank, A. Lloyd Webber, W.A. Mozart și alții -, dar și în recitaluri de lieduri.

Cel mai recent premiu câștigat de ea este cel obținut  la Concursul Național de Lied Românesc din 2016 (Premiul al III-lea), iar în 2018 și-a făcut debutul la Opera Națională din București, în cadrul Studioului de Operă, cu rolul Doamna 1 din „Flautul fermecat” de W.A. Mozart.

În prezent este angajată ca artist liric la Filarmonica „George Enescu” din București.

Soprana Cristina Vasilache a fost remarcată anul trecut drept o prezență deosebită pe scena Festivalului de Muzică Veche București,  în cadrul concertului extraordinar „Haendel vs. Haendel”. Programul „Sparkling Haendel” al ansamblului de muzică barocă „Sempre” explorează minunatul timbru al vocii de soprană. Având ca „elemente centrale” lucrări din cunoscutul volum al lui Haendel „Neun Deutschen Arien”, HWV 202 – 210 și momente din opera „Giulio Cesare in Egitto”, HWV 17, această nouă variantă repertorială „conectează” momentele vocale cu cele instrumentale, prin intermediul complexelor lucrări ce aparțin genurilor triosonata, concerto grosso sau concertul instrumental. „Sparkling Haendel” descrie un compozitor îndrăgostit de vocea umană dar nu mai puțin atras de strălucitoarele sonorități orchestrale sau instrumental camerale. Aceste „sclipiri” – concentrate major în lucrări magistrale precum suita orchestrală „Music for the Royal Fireworks” (1748), sau minunatele uverturi sau suite instrumentale conținute în opere precum „Rodrigo” (1707), „Rinaldo” (1711), „Il pastor fido” (1712), „Giulio Cesare in Egitto” (1724), „Alcina” (1735) – însoțesc întreaga creație haendeliană, de la lucrările de tipul suitelor instrumentale solo, continuând cu cele camerale și atingând un fel de apogeu în creația de operă și cea orchestrală.

Ansamblul de muzică barocă „Sempre”, din care face parte soprana buzoiană, a fost fondat în anul 2020 de clavecinista Raluca Enea și reunește muzicieni specializați în interpretarea muzicii vechi. Repertoriul abordat este, în principal, cel al Barocului muzical de secol XVIII, dar programele de concert abordează și piese aparținând secolului al XVII-lea sau lucrări din perioada premergătoare Clasicismului muzical. Preocupările membrilor ansamblului se referă la autenticitatea interpretării (atât din perspectiva stilisticii muzicale cât și din cea a instrumentelor utilizate – copii după originale istorice) și la cercetarea muzicologică minuțioasă, aspecte ce permit abordarea unor concepte repertoriale originale. Muzicienii ce formează ansamblul s-au specializat în domeniul muzicii vechi, prin intermediul unor cicluri de master, studii de licență sau cursuri de măiestrie, în cadrul unor instituții de prestigiu din Europa și au o activitate de peste 20 de ani în domeniul interpretării muzicii vechi. Ansamblul „Sempre” are o structură modulară, adaptabilă mai multor tipuri de repertoriu, mergând de la formule camerale de duo sau trio, până la formule extinse, de tip orchestral, precum cea folosită în cadrul concertului „Sparkling Haendel”. Deși înființat de curând, ansamblul are o activitate intensă fiind prezent până acum la cele mai importante evenimente de profil din țară, precum Festivalul Internațional „George Enescu”, Festivalul de Muzică Veche București, Festivalul de Muzică Veche Miercurea-Ciuc etc. Printre producțiile din ultimii doi ani ale ansamblului se numără: „Sempre Vivaldi”, „Haendel vs Haendel”, „Les Caractères”, „Baroque unknown”, „Sparkling Haendel”, „Bach by night”, „To B or not to B”.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker