Educație

FOTO | Școală de la țară, campioană la accesarea proiectelor europene

În iunie 2017, în urma unui concurs național, Școala Gimnazială Măgura dobândea titlul de „Școală Europeană”, intrând în istoria județului Buzău ca prima instituție de învățământ din mediul rural care obținea această recunoaștere. Astăzi, Școala Gimnazială Măgura este o instituție de învățământ de prestigiu, modernă, care oferă consultanță altor școli din județ pentru atragerea de fonduri europene, în diferite proiecte. În iunie anul acesta, „pentru performanțele deosebite obținute  în activitatea de cooperare europeană și pentru contribuțiile aduse la promovarea și dezvoltarea dimensiunii europene a educației”, a obținut din nou Certificatul de „Școală Europeană”.

Și pe bună dreptate, pentru că la Școala Gimnazială Măgura elevii și cadrele didactice au parte de experiențe inedite prin Acreditarea Erasmus+. Fostul director al școlii, actual inspector școlar general adjunct, Dan Popescu, spune că prin „acreditare instituțională bugetul este asigurat până în 2027” pe un proiect european care cuprinde tematici despre incluziune, schimbări climatice și digitale, care le dezvoltă elevilor o multitudine de competențe și le oferă bogate cunoștințe legate de mediu, de limbă engleză, orientare în spațiu, într-un cuvânt, informații culturale și lingvistice.

Metoda  «Treasure Hunt», „importată” de cadrele didactice de la Măgura

În perioada 28 februarie-7 martie, o echipă formată din cinci profesori de la Școala Gimnazială Măgura a participat la un curs internațional de formare, în Spania, localitatea Puerto de la Cruz, curs finanțat prin intermediul programului de Acreditare Erasmus+ în domeniul educației școlare, având ca formator Asociația Edu2Grow. Tema activităților la care au participat cadrele didactice buzoiene a fost „învățarea prin descoperirea mediului înconjurător”. A fost vorba, mai exact, despre cursuri despre educația prin metode de tip outdoor, metode care au la bază activitatea desfășurată în aer liber. „Metodele prezentate de formatori pe parcursul acestui curs se pretează a fi folosite atât la învățământul preșcolar, cât și nivel primar și gimnazial. Jocurile sunt bazate pe creșterea atenției elevilor și motricitate, jocuri care implică cunoștințe din diverse domenii, bazate pe explorarea mediului înconjurător, toate făcând corelație între cunoștințele teoretice și realitatea înconjurătoare”, spun cadrele didactice participante, care consideră că acest mod de a trata procesul educativ sporește motivația pentru educație a elevilor, deoarece noțiunile învățate la școală vor fi aplicate în realitatea imediată. „Învățarea prin descoperire, ce poate fi utilizată de la cele mai mici vârste, poate fi stimulată prin metodele de tip outdoor. Una dintre metodele care a făcut legătura între noțiunile teoretice și explorarea mediului înconjurător a fost metoda «Treasure Hunt», care a implicat cunoștințe din diferite arii curriculare, dar și instrumente TIC și care, cu siguranță, este antrenantă pentru elevi”, este opinia cadrelor didactice participante la proiect .

Alte  experiențe inedite, prin Acreditarea Erasmus+

În perioada 25-29 aprilie, alți 16 elevi și patru profesori ai Școlii Gimnaziale Măgura au avut oportunitatea de a participa la activități de învățare în cadrul programului Erasmus+, desfășurat în Waksland, Polonia. Prima zi a fost destinată cunoașterii și interculturalității. Datorită activităților interactive, elevii și-au exersat discursul oral în limba engleză, fiind observați de profesori, care le-au urmărit fluența și coerența discursului. Astfel, toți participanții și-au îmbogățit vocabularul în cadrul conversațiilor libere ce au avut loc. Activitățile desfășurate au avut loc în grupuri și în echipe, iar elevii au exersat elemente de limbă engleză și și-au îmbunătățit tehnicile de desen, dar și competențele sociale.

În următoarea zi a fost organizată o excursie la mina de sare din Wieliczka, unde un ghid profesionist a oferit informații elevilor și profesorilor. Maniera de comunicare a noutăților a fost interactivă, distractivă, prin îmbinarea detaliilor științifice cu noțiuni de tipul „Știați că…?”.

Ziua a treia a fost rezervată desfășurării activităților în cadrul Centrului Educațional al Munților Tatra, Grădina Zoologică din Zakopane, Strada Eco Krupowki și Gubalowka. De asemenea, au participat și la activități de Ski Jumping. „În acest cadru s-au desfășurat activități legate de cultură și civilizație, abordate din punct de vedere pedagogic, iar, în acest fel, elevilor le-a fost adusă la cunoștință legătura dintre istorie și arhitectură, așa cum se putea observa în centrul vechi al orașului. De asemenea, elevii au învățat și elemente de faună specifice zonei. Așadar, astfel de activități, ce au la bază elemente de interculturalitate fundamentează cunoașterea diversificată a elevilor, din care pot împărtăși colegilor odată întorși acasă”, concluzionează cadrele didactice ale Școlii Gimnaziale Măgura.

Ziua a patra a fost dedicată unei activități de tip „Treasure hunt”, în Cracovia. Aceasta a fost desfășurată cu precădere în Centrul Educațional Grădina Științelor, la Castelul Wawel, dar și la Muzeul Sukiennice. „Acest mediu a fost ideal pentru ipostaza de exploratori”, spun cadrele didactice, pentru că elevii buzoieni au observat legile naturii prin experimente și activități distractive, care au avut darul de a le stimula imaginația și spiritul de observație într-un spațiu cuprinzător, în care se aflau amplasate aparate din domeniul mecanicii, opticii, hidrostaticii, magnetismului, incluzând Leagănul lui Newton, un xilofon de piatră, un caleidoscop, o prismă și un vortex. Elevii au avut ocazia să viziteze și două expoziții, dar și un labirint cu citate din Stanislaw Lem, scriitor polonez de science-fiction, filozof și scriitor satiric. Cu ajutorul acestor expoziții, elevii au adunat informații pentru realizarea unei prezentări digitale despre locurile vizitate. Orizonturile lor culturale au fost, astfel, îmbogățite, iar aptitudinile tehnologice și digitale, asemenea.

Ultima zi a fost programată pentru o întoarcere în trecut, res-pectiv, prin vizitarea unui castel și a unui baraj la Niedzica, unde elevii au luat parte la activități IT și s-au plimbat cu bicicletele. Castelul Dunajec este un centru important construit în vremea alianțelor ungaro-poloneze, între anii 1320 și 1326. A fost vizitată și centrala hidroelectrică Czorsztyn, cu un rezervor înalt de 56 de metri, care proteja Dunajec de inundații. Elevii au avut ca sarcină de lucru să realizeze un eseu, pornind de la aceste informații, dar au beneficiat și de timp liber, destinat plimbării cu bicicletele, prin care au învățat importanța mișcării în viața de zi cu zi, dar și de lecții de IT, care să le îmbunătățească performanțele digitale.

Aceste experiențe au fost benefice pentru elevii buzoieni care au acumulat informații culturale și ecologice,  și-au îmbunătățit competențele IT, și-au dezvoltat aptitudinile sociale, au învățat să colaboreze în grup, depășind barierele comunicaționale, și-au făcut  prieteni și au avut acumulări importante în sfera inteligenței emoționale.

Și școala din Măgura are o evoluție impresionantă. Școala Gimnazială Măgura reprezintă una dintre cele mai vechi instituții de învățământ din județul Buzău. În istoricul școlii se arată că ea este atestată documentar în anul 1838. Instituția funcționa după prevederile Legii Instrucțiunii Publice elaborată de Eforia Școalelor. La 1 noiembrie 1838 este menționat ca învățător la Măgura tânărul Aron Adam, în vârstă de 17 ani. În anul 1887 școala primește numele de „Mihail Kogălniceanu”, iar în 1890 se construiește un local nou cu două săli de clasă, la care se anexează, în 1922, încă două săli. În anul 1926 școala funcționa cu cinci săli de clasă, iar în 1948 Școala Elementară Măgura funcționa cu două cicluri de învățământ, ulterior organizându-se și ciclul preșcolar. Vechiul local a intrat într-un proces de modernizare în anul școlar 2011-2012, iar la 6 decembrie 2012 clădirea reabilitată a putut organiza din nou cursuri pentru elevii comunității locale. În 2022 a fost desemnată din nou Școală Europeană, diploma fiind înmânată de ministrul Educației, într-un cadru oficial, la care au participat mai multe școli buzoiene care s-au calificat, prin activitatea desfășurată, pentru această distincție.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articole similare