Educație

FOTO | Proiecte în premieră pentru școala buzoiană, implementate de Colegiul „Hasdeu” și Școala „Zangopol” în parteneriat cu Poliția

Concepte noi de învă­țare și dezvoltare personală a elevilor sunt introduse prin intermediul unor proiecte derulate de Cole­giul Națio­nal „B.P. Hasdeu” și de unitatea de învățământ partene­ră, Școala „P. H. Zangopol”, cu sprijinul Poliției buzoiene. Este vorba despre un proiect de mentorat pe care îl regăsim în centrele universitare mari din afara țării și despre proiectul de educație axat pe prevenirea și combaterea violenței în școli prin introducerea unor tehnici de gestionare a emoțiilor care se vor exersa în cadrul unor ateliere. Cele două proiecte se vor derula până la finalul anului de învățământ în curs și au fost lansate, luni, 31 ia­nuarie, de „Ziua internațio­nală a nonviolenței în școli”, în cadrul unei activități la care a participat echipa Biroului de Siguranță Școlară din cadrul Inspectora­tului Jude­țean de Poliție Buzău – formată din comisa­rul de poliție Emilia Mihăilescu, șef birou, inspector principal Diana Mihaela Mihai și subinspector Gabriela Cră­ciun -, alături de cadrele didactice coordonatoare din cadrul Colegiului Național „Bogdan Petriceicu Hasdeu”, directorul adjunct Anca Florea, profesorii Dănuț Solcan, Alina Dinu și Gabriela Șerbu, împreună cu elevi ai acestora, unii dintre ei membri ai  Clubului 3,14.

Povestea celor două proiecte începe de la finele anului trecut când, relatează Dănuț  Solcan, profesor de istorie la Colegiul Național „B.P. Hasdeu”, ofițerii de poliție din cadrul Biroului Siguranță Școlară au venit cu propunerea implicării, pentru început, a cinci elevi ai colegiului, care să-și pună în valoare abilitățile și experiența în activitatea școlară și să ofere voluntar sprijin unor colegi mai mici de la Școala „Zangopol”. Și pentru că Poliția buzoiană plănuia să realizeze și o campanie susținută pentru prevenirea și combaterea violenței în școli, din discuțiile purtate au rezultat două proiecte distincte.

„Proiectul de mentorat <Împreună> a pornit de la ideea că avem un atu foarte puternic, și anume, copiii noștri. Copiii C.N. <B.P. Hasdeu> au valoare și ar putea să se implice în acțiuni de mentorat. Vom porni cu cinci elevi, așa cum cei de la Biroul pentru Siguranța Școlară ne-au propus”, spune Dănuț Solcan, unul dintre profesorii coordonatori din partea C.N. „B.P. Hasdeu”, care apreciază că legătura afectivă în acest proiect este la fel de importantă precum cea care ține de parcurgerea unei materii împreună. Prin urmare, elevii care vor deveni mentori vor fi desemnați ținându-se cont și de acest aspect. Și sunt mulți elevi în departamentul de voluntariat al Clubului 3,14 din cadrul Colegiului care ar dori să participe, ne spune profesorul de istorie, dar, de data aceasta, voluntariatul în acest proiect nu se va limita la membrii clubului.  „Propunerea de a intra în acest proiect este pentru toți elevii colegiului care sunt interesați”, spune profesorul Dănuț Solcan.

Programul de mentorat, o premieră pentru școala buzoiană

Primul proiect se inti­tulează Programul de mentorat „Împreună” și repre­zintă o premieră la nivelul unităților de învățământ buzoiene.  Proiectul cooptează, pe de o parte, elevi formatori de la „Hasdeu”, iar de cea­laltă parte elevi beneficiari, din ciclul gimnazial, de la „Zangopol”. Programul dezvoltat de inițiatori își stabilește formarea participanților prin identificarea de noi țeluri, motivații, valori și prin dezvoltarea de aptitudini care să îi ajute în atingerea performanțelor dorite.

„Noi vom demara proiectul de mentorat prin acti­vități de cunoaștere a elevilor din ambele unități de învățământ invitate. Ulterior vor exista activități de cunoaștere între elevi într-un cadru organizat, nu neapărat la școală, în care vom fi prezenți toți cei implicați, polițiști, cadre didactice, profesori diriginți, consilieri școlari”, spune comisarul de poliție Emilia Mihăilescu, șef Birou Siguranță Școlară.

Proiectul are ca scop ge­neral îmbunătățirea performanțelor școlare prin pute­rea exemplului pe care îl vor da mentorii selectați din rândul liceenilor dar, mai mult decât atât, spune ofițerul de poliție,  „vor fi promovate valori precum prietenia, atitudinea deschisă, timp de  calitate petrecut împreună de elevi, cum ar fi petrecerea timpului liber la bibliotecă sau la o piesă de teatru”. Șeful Biroului Siguranță Școlară spune că astfel de activități vor fi bine pregătite înainte. „Vom susține formarea relației de prietenie, de sprijin în obținerea unor performanțe școlare bune ale elevilor de gimnaziu, care au parte de exemplul colegilor lor de la C.N. <B.P. Hasdeu>, unul dintre cele mai prestigioase licee din țară”, mai spune ofițerul de poliție, o relație pe modelul fraților mai mari, liceeni, față de cei mai mici, de la gimnaziu, astfel încât ultimii să încerce să îi imite și să se apropie cât mai mult de performanțele școlare ale adolescenților.

În acest program există la bază o documentare științifică în ceea ce privește efectele pozitive puternice asupra elevilor și a relațiilor de mentorat de calitate. „Să fii mentor înseamnă să susții și să încurajezi oamenii să-și gestioneze propriul proces de învățare, pentru a-și maximiza potențialul, a-și dezvolta abilitățile, a-și îmbu­nătăți performanța și a deveni persoana care își doresc să devină”, citează Emilia Mihăilescu opinia lui Eric Parsloe, de la Școala de Mentorat și Coaching de la Universitatea Oxford, spu­nând că își propune să dezvolte proiectul care înseamnă interacțiune umană, încre­dere și siguranță și transfer indirect de valori de la copil la copil.

Efecte benefice în acest program sunt de ambele părți. Poate vă întrebați de ce un elev mentor ar dori să-și ofere timpul și cunoștințele unei alte persoane. Ei bine, de obicei, această relație este considerată a fi reciproc avantajoasă. A acționa ca mentor poate ajuta pe cineva să dezvolte abilități de management și leadership, de exemplu. La rândul lui, mentoratul poate avea, de asemenea, abilități pe care le poate împărtăși cu mentorul său. „De aceea, polițiștii de la Biroul Siguranță Școlară au considerat oportună desfă­șurarea unui program de mentorat în sprijinul elevilor, ce va avea beneficii pentru întreg sistemul școlar. Cât contează pentru elevi? Enorm! Le oferă încredere, pot vorbi în fața altor copii de vârsta lor, mult mai stăpâni pe ei, devin liberi în exprimare, în susținerea pă­rerilor”, spune Ane Mari Vrapciu, purtător de cuvânt al IPJ Buzău.

„Aproape de tine”, proiect de prevenire și combatere a violenței prin implicarea elevilor

Al doilea program demarat în cadrul parteneri­atului se numește  „Aproape de tine” și privește continuarea în plan local a luptei coordonate împotriva violenței din mediile școlare. „<Aproa­pe de tine> are două sensuri; aproape de tine este și violența care te poate afecta în fiecare moment, dar și soluția este aproape de tine, pe care o gândim împreună”, spune profesorul Dănuț Solcan. La fel, Biroul de Presă al IPJ Buzău transmite că mesajul proiectului se referă la faptul că „violența și primejdiile pot fi la un pas de tine, ceea ce trebuie să te determine a fi atent, precaut. Totuși, tot aproape de tine poate fi și soluția unor astfel de probleme, trebuie doar să fii rațional și să deschizi ochii pentru a o vedea și a o pune în aplicare”.

„Cel de-al doilea proiect este cel axat pe combaterea violenței în școli. Vom desfășura activități de prevenire a violenței, dar sunt activități pe care dorim să le scoatem puțin din tipar, în sensul în care, pe lângă sesiunile informative, în care îi învățăm pe elevi despre aceste lucruri, vrem să-i facem să înțeleagă foarte bine ce rol au emoțiile, vrem să dezvoltăm niște ateliere de emoții, le spunem noi, cu tehnici de gestionare a acestora, pornind de la violență și tipurile acesteia, să învețe cum să o recunoască și o să o încadreze; vom vorbi despre bullying, forma aparte de violență, și dorim să îi implicăm pe ei, să facem educație de la egal la egal”, explică comisarul de poliție Emilia Mihăilescu.

Implicarea hasdeienilor în acest proiect este foarte diversificată, de la marcarea unor zile prin teatru forum, prin expoziții de grafică și fotografie, până la realizarea de clipuri video împotriva violenței. „Teatrul forum este una dintre cele mai importante acțiuni pe care le vom realiza în proiectul care privește prevenirea și combaterea violenței. Vom rea­liza însă și ateliere de emoție, expoziții de fotografie, gra­fică și nu în ultimul rând o să facem și teatru forum, încercând să marcăm niște zile importante cum ar fi: Ziua Familiei, Ziua Copiilor Dispă­ruți, Ziua pentru Combaterea violenței împotriva celor Mici, care va fi în iunie. Dacă ar fi permis condițiile pandemice, am fi realizat primul teatru forum la Muzeul Județean, unde se convenise de către partene­rii din Poliție, dar nu a mai fost posibil”, mai spune profesorul Dănuț Solcan. Până în acest moment, gândurile despre violență ale copiilor de la clasele a V-a și a VI-a de la Colegiul „B.P. Hasdeu”, așternute pe hârtie, au fost folosite de colegii lor mai mari, Eliza Oprea, Maya Radu și Andrada Pătrașcu ca punct de plecare în desenele cu tematică antiviolență pe care le-au realizat.

 

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker