Administrație

FOTO | Primarul din Lopătari cere din nou bani pe Facebook

De această dată, pentru reparații la zidul unui cimitir

Primarul comunei Lopătari, Claudiu Constantin, cere din nou, pe rețelele de socializare, sprijin financiar în valoare de 1,5 milioane lei, pentru reparaţii la zidul unui cimitir care riscă să se prăbuşească peste unul dintre drumurile comunale. Potrivit acestuia, zidul de susţinere a unei suprafeţe de teren pe care este construit cimitirul s-a fisurat, iar lucrările de intervenţie pentru refacerea sa însumează 1,5 milioane lei.

„Avem nevoie de 1,5 milioane lei pentru reparaţii temeinice la zidul Bisericii vechi din satul Lopătari pentru a ne asigura că cimitirul satului nu vine peste drumul public. O sumă care nu e pusă din burtă, ci bazată pe o expertiză tehnică şi studiu DALI asumate de Primăria Lopătari. O sumă pe care Primăria nu
şi-o permite, dar care pentru statul român e la îndemână dacă îi pasă într-adevăr de oamenii de la Lopătari”
, a scris Constantin pe Facebook.

Conform aceleiași postări, Primăria comunei Lopătari a transmis în data de 6 septembrie o solicitare Guvernului pentru alocarea unei sume de bani din Fondul de Intervenţie pentru lucrări de primă urgenţă cu scopul efectuării reparaţiilor necesare şi punerii în siguranţă a versantului fisurat în urma fenomenelor meteorologice înregistrate pe raza localităţii în perioada 13 – 14 iulie 2023. La data de 11 octombrie, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei a transmis că pentru alocarea unei sume de bani este nevoie de întocmirea unei documentaţii avizate de Prefectură şi de Consiliul Judeţean Buzău.

„Am solicitat încă o dată sprijinul Prefecturii şi preşedintelui Consiliului Judeţean Buzău pentru soluţionarea acestei probleme şi mă bucur că prefectul Daniel Ţiclea a venit la faţa locului pentru a vedea cu propriii ochi gravitatea situaţiei şi urgenţa cu care trebuie găsite fondurile necesare pentru execuţia lucrărilor. La Lopătari suntem cu toţii conştienţi că vizitele şi constatările nu sunt de ajuns, e nevoie de acţiuni concrete şi rapide din partea prefectului şi preşedintelui Consiliului Judeţean, Petre Emanoil Neagu, pentru eliminarea pericolului public care stă pe acest zid fragil al cimitirului. Nu ne mai permitem lucrări de mântuială, ştim ce avem de făcut aici, iar cheia e la mai marii judeţului. Oare ne vor ajuta sau vor ignora o problemă care poate ajunge foarte curând știre de Pro TV?”, a subliniat primarul în postarea respectivă.

Reamintim că Primăria Lopătari nu dispune de fondurile necesare pentru executarea lucrărilor de reparaţii, ţinând cont că administraţia locală are de eşalonat o datorie la Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) de 1,4 milioane lei.

Chetă publică și pentru WC-ul grădiniței

Primarul din Lopătari nu este la primul gest de acest gen. În vara acestui an, Claudiu Constantin a făcut un apel public tot pe rețelele de socializare către cei care doresc să ofere o mână de ajutor pentru amenajarea unei toalete interioare la grădiniţa din localitate, în situaţia în care nu deţine nici sumele necesare şi nici forţa de muncă pentru realizarea lucrării, astfel încât cei mici să nu mai fie nevoiţi iarna să iasă în frig afară.

„#noifacemotoaleta” este sloganul campaniei prin intermediul căreia primarul comunei Lopătari încerca să obţină sprijin pentru amenajarea unor toalete în interiorul unităților de învăţământ: „Avem trei şcoli în comuna Lopătari ale căror toalete sunt încă afară. Este pentru mine o mare durere şi îmi doresc să rezolvăm cât mai repede acest lucru pentru a intra în normalitate pentru copiii care încă mai fac şcoala la noi. Anul acesta ne-am propus să rezolvăm problema la grădiniţa din satul Lopătari până la începutul anului şcolar. Şcoala a găsit o soluţie să elibereze camera arhivei ca să avem spaţiul pentru a amenaja o toaletă, iar noi am alocat din bugetul local o sumă pentru materiale, însă din păcate nu ne permitem să aducem o firmă care să facă lucrările. Ne-am propus să le facem cu băieţii de la primărie şi câţiva oameni de la «ajutor social», însă este presiune constantă pe ei şi cu întreţinerea drumurilor comunale (nu avem deocamdată niciun metru de asfalt). Aşa că trec peste ruşine şi spun direct şi public: dacă vrea cineva să ne ajute cu orice – mână de lucru, plus de materiale mai de calitate, alte lucrări exterioare la grădiniţă – o comunitate întreagă vă va mulţumi şi poate în timp vom reuşi să ne păstrăm aici copiii şi familiile tinere. Dacă ştiţi pe cineva, trimiteţi-i postarea asta, iar dacă vreţi să ne daţi un semn, suntem la un email distanţă – [email protected], a scris primarul comunei Lopătari, Claudiu Constantin, pe pagina sa de Facebook.

Datoriile pe care administraţia locală le are în contul Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) şi bugetul mic al localităţii, situată în zona de munte a judeţului Buzău, l-au determinat pe reprezentantul administraţiei locale să solicite sprijin astfel încât începând din anul şcolar viitor toaletele din curțile grădiniţelor şi şcolilor să dispară. „În general funcţionăm sub constrângeri financiare destul de serioase, avem de plătit o eşalonare la AFIR în sumă de 23.000 lei pe lună şi atunci bugetul este tot timpul sub presiune. Tot ce am putut să alocăm a fost 50.000 lei pentru grădiniţa din Lopătari, unde sunt cei mai mulţi copii faţă de celelalte grădiniţe şi am zis să începem anul acesta de acolo. 50.000 sunt insuficienţi să aduci o firmă, să faci toată lucrarea şi atunci cel mai probabil ne vom permite doar materialele din suma aceasta, rămânând să asigurăm prin alte metode mâna de lucru, cu oameni din primărie, cu cei de la ajutor social şi alţii care vor să ne dea o mână de ajutor. Iarna e cel mai complicat pentru copii să meargă la toaletă afară”, declara, pentru Agerpres, primarul Claudiu Constantin.

Cum s-a ajuns la blocajul financiar

În anul 2003, comuna Lopătari a beneficiat de un ajutor financiar european nerambursabil, prin Programul special de preaderare pentru agricultură și dezvoltare rurală (SAPARD), în valoare de 2.305.222,56 lei, pentru reabilitarea Drumului Comunal 159, care leagă satele Luncile și Terca. În perioada 2003-2004 drumul, în lungime de 6 kilometri, a fost reabilitat, iar lucrarea a fost recepționată fără obiecțiuni de autoritatea locală. Dat fiind că lucrarea a fost făcută la mișto, începând cu anul 2005, din cauza calamităților naturale – ploi torențiale prelungite, inundații și alunecări de teren -, drumul a început să se deterioreze, procesul de degradare a terenului continuând și în prezent.

Trei ani mai târziu, Primăria Lopătari își ia angajamentul, printr-o declarație către autoritatea prin care s-au făcut plățile din bani europeni – Agenția de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit (APDRP), actuala Agenție pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) – că va întreprinde un număr de cinci obiective: realizarea unei expertize tehnice a drumului, realizarea unui proiect tehnic pentru stabilirea lucrărilor necesare remedierii deficiențelor până la data de 31 decembrie 2008, organizarea licitației de execuție pentru atribuirea contractului de lucrări până la 31 martie 2009,  semnarea contractului cu firma destinată câștigătoare a licitației până la data de 15 mai 2009 și semnarea procesului verbal de recepție a lucrărilor executate până la data de 31 iulie 2009 – obiectiv nerealizat din lipsă de fonduri. Obiectivele promise nu au fost realizate, în special din lipsă de fonduri.

În septembrie 2008, echipe ale APDRP-SAPARD și a Centrului Regional pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit 2 Sud-Est Constanța – Biroul Control Proiecte Finalizate au efectuat un control, în cadrul Planului de control Ex-Post, pentru proiectul al cărui beneficiar a fost Consiliul Local al Comunei Lopătari. S-a constatat încă odată starea avansată de degradare a drumului, în proporție de 95 la sută, iar autoritatea plătitoare a luat măsurile ce s-au impus ca urmare a neîndeplinirii angajamentului din declarația dată de beneficiar în anul 2008. Mai precis, inspectorii au apreciat că se impune recuperarea în integralitate a sprijinului financiar nerambursabil, precum și încetarea contractului de finanțare, deoarece nu a fost respectat Criteriul de eligibilitate generală, care cerea ca autoritatea locală să suporte cheltuielile de întreținere pe toată durata derulării contractului și pe o perioadă de 5 ani de la ultima plată efectuată de APDRP.

În cifre, Primăria Lopătari a fost obligată la plata sumelor de 2.305.222,26 lei cu titlu de debit și 101.429 lei cu titlu de majorări de întârziere. Sumă care, ulterior, a devenit 4.361.482 lei, formată din debitul de 2.305.222,26 lei și 2.056.259 lei, reprezentând debit și majorări de întârziere.

Între timp, în anul 2011, afacerea drumului a fost soluționată și pe latura penală: 30 mai 2012, fostul primar Viorel Dascălu, acum decedat, a fost condamnat la 4 ani închisoare cu suspendare sub supraveghere, pentru săvârșirea infracțiunii de folosire de documente false și inexacte având ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Comunităților Europene, iar dirigintele de șantier și constructorul la pedepse de câte 4 ani închisoare cu suspendare sub supraveghere, pentru săvârșirea infracțiunii de complicitate la infracțiunea de folosire de documente false și inexacte având ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Comunităților Europene. Prin aceeași sentință penală, instanța a stabilit că SC Infocomarom SRL (servicii de dirigenție de șantier) și SC Conferic SRL (constructorul) să plătească suma de 1.291.284,25 lei.

În august 2022 Primăria Lopătari a achitat integral toate cele 60 de rate lunare reprezentând debitul principal de 1.013.938,31 lei, însă mai are de plătit accesoriile, pentru care nu poate beneficia de niciun fel de amnistie fiscală.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker