marți, 22 septembrie 2020

FOTO | Prima zi de școală după șase luni de pandemie

Prima zi de școală după o pauză de șase luni impusă de pandemia de coronavirus a creat aglomerație la porțile instituțiilor de învățământ buzoiene. Deși măștile le acopereau fețele și nu le puteai vedea zâmbetele, îți puteai da seama foarte ușor că zecile de elevi strânși în fața Colegiului Hasdeu erau, luni, extrem de bucuroși că în sfârșit s-au întors la școală.

În principiu, marea teamă a cadrelor didactice din majoritatea școlilor este legată de modul în care elevii vor respecta distanțarea fizică, teamă care pare justificată văzând imaginile cu părinți și copii strânși, luni, pe trotuarele din fața șco­lilor din municipiu.

Cei mai mari dintre hasdeieni intrau pe porțile dinspre Bistro Junior, pe Bulevardul Gării, unde erau așteptați de personalul liceul pentru triajul epidemiologic. Același lucru se întâmpla și la porțile de la intrarea principală a elevilor, cea de pe strada Libertății, pe unde intrau elevii din clasele de gimnaziu, care învață într-un corp separat al colegiului, și o parte dintre cei de a XI-a. Între cele două căi de acces, în dreptul sălii de sport era montată o bandă de acces interzis, pentru ca elevii să nu se intersecteze.

Căi separate de acces, semnalate prin săgeți albastre și roșii

Cu toții au veni cu măști de acasă, chiar dacă conducerea liceului a anunțat că poate asigura măști de rezervă timp de aproximativ două luni de zile. Privită de sus, de la etaj, curtea celui mai titrat liceu buzoian, unde învață peste 1.300 de elevi, este la ora 8.30, populată de elevi organizați în grupuri. La fel ca grupurile de turiști conduse de câte un ghid, tot așa clasele sunt preluate încă din curte de profesorii diriginți, care urmând săgețile de culoare albastră îi conduc pe elevi din curte până în clase pe un traseu bine stabilit.

„Astăzi, elevi au intrat destul de ordonat. Mizăm pe faptul că sunt copii inteligenți”

Ionel Banu, directorul Colegiului Hasdeu, acceptă să mă însoțească într-un scurt tur prin liceu pentru a-mi arăta cum vor învăța hasdeienii în baza scenariului propus, respectiv scenariul galben, care combină învățământul cu toți elevii în clase cu cel hibrid (jumătate în clase, jumătate acasă, în online).

„Astăzi este doar o ­si­mulare. Vrem să vedem cum merg lucrurile în baza scenariilor adoptate. Stăm doar trei ore pentru a se obișnui elevii, și mâine începe efectiv școala. Diminea­ța asta, de la ora 8.15, vin elevii de clasa a XII-a, apoi de la 12.30 vin cei de a IX-a, care învață în sistem hibrid, jumătate în clase, jumătate acasă în online. Avem toată aparatura necesară pentru a lucra online. În corpul celălalt vor învăța clasele de a XI-a și apoi așteptăm și clasele de gimnaziu. Astăzi, elevi au intrat destul de ordonat și au venit pregătiți. Mizăm pe faptul că sunt copii inteligenți”, spune directorul Colegiului Hasdeu.

În concluzie, elevii claselor a XII-a, a VIII-a, plus cei din clasele de gimnaziu vor veni fizic la școală, în clase, în timp ce elevii din clasele a IX-a și a X-a vor învăța în sistem hibrid după-amiaza, iar cei din clasele a XI-a vor învăța tot în sistem hibrid, dar dimineața.

„Problema este când profesorii stau în clasă și elevii sunt în pauză”

„Cred că la început este mai greu să convingem copiii să stea mai distanțați, dar sunt convins că vor învăța că este spre binele lor”, îmi mai spune Ionel Banu. În drumul nostru ne intersectăm cu câțiva profesori care ies din cancela­rie. Cu toții poartă măști și se salută între ei, urându-și unul altuia succes și să aibă un an școlar bun și liniștit.

Apare și directorul adjunct al colegiului, Laurențiu Țepeluș, care îmi explică că vor să pună la punct, în baza simulării de astăzi, cum vor putea face față profesorii pauzelor din timpul orelor, impuse de noile ordine din învățământ.

„Vom face o simulare să vedem cum procedăm în cazul orelor de 55 minute cu tot cu pauza individua­lizată de 10-15 minute, pauză în care cadrul didactic va organiza activități recreative în clasă sau, dacă este posibil, fără intersectarea cu alte clase, în aer liber. Problema este că profesorii stau numai în clasă și elevii sunt în pauză. Va trebui să punem profesori de serviciu; asta înseamnă mai mult personal, dar putem face față”, a declarat Laurențiu Țepelus.

Ușor-, ușor, elevii încep să intre fiecare în clase într-o ordine alfabetică, așa cum o făceau și până acum în ­la­boratoare. Nu s-a optat pentru pereți de plexiglas care să despartă elevii, pentru că spațiul din clase a fost suficient, și se folosesc doar bănci individuale.

„În fiecare sală avem măști de protecție”

Coborâm în curte, iar elevii grupați pe clase se salută cu profesorii lor diriginți. „V-a fost dor, nu-i așa?”, îi întreabă profesorul. „Daaa!”, răspund elevii. „Dăm extemporal?”, glumește profesorul.

„În fiecare sală de clasă avem câte zece măști de protecție. Timp de vreo două luni sigur avem măști achiziționate din banii noștri. Am văzut un copil care și-a scăpat masca pe jos și laboranta i-a dat mască nouă. La fel se va întâmpla și în clase. Îi învățăm pe elevi că dacă scapă masca, să o arunce”, mai spune directorul Banu care spune că, tot din fonduri proprii, Hasdeul va încerca să plătească o firmă specializată care să facă săptămânal dezinfecție.

În condițiile în care mi­nistrul Educației, Monica Anisie, vorbește despre autonomie a școlilor în ceea ce privește protecția împotriva coronavirusului constatăm că „autonomia” nu este altceva decât pasarea tuturor responsabilităților către directorii de școli și primari, care trebuie să se descurce cu materialele de protecție necesare până când Guvernul va deconta totul. Din păcate, nu este adevărat nici ce a spus primul-ministru, că zeci de mii de profesori au fost formați vara asta pentru învățământul online sau hibrid.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

loading...
error: Content is protected !!