Educație

FOTO | Preatestat la Liceul de Arte în format fizic, după doi ani de online

Arta, chiar dacă nu schimbă mersul vremurilor, le poate îmblânzi. Asta demonstrează demersul profesorilor de la Liceul de Arte ,,Margareta ­Ste­rian”, care au profitat de această perioadă de relativă acalmie a situației sanitare care a permis prezen­ța ­fi­zică a elevilor la școală și au organizat, după o pauză de doi ani, preatestatul în variantă fizică. Le-a fost oferită, astfel, elevilor posibilitatea de a căpăta încredere în forțele proprii și a își ­eva­lua în mod corect posibilitățile și resursele de a crea artă cu amprentă personală.

Astfel, zilele trecute, la Liceul de Arte a avut loc preatestatul elevilor aflați în an terminal, care este, practic, o ree­xaminare înaintea unui ­examen mai mare, atestatul, care are loc în mai, la finalul celor patru ani de studii. Este primul preatestat organizat la Liceul de Arte în variantă fizică, după doi ani de pauză determinată de pandemia de Covid-19. Lucrările elevilor au fost expuse pe pereții atelierelor la specializările ­res­pective. Ei au trecut prin fața unei comisii de ­eva­lua­re formată din profesori de specialitate, iar fiecare copil, la fel ca în centrele universitare, a susținut partea teoretică, pe baza unor imagini, lucrări făcute de ei, iar partea practică a fost prezentată în stil expoziție. „Nu s-a mai făcut de mulți ani această expoziție, pentru că pandemia nu ne-a dat voie. Noi ne-am ținut preatestatele în ­me­diul online, dar dacă am fost acum la școală, am ­pro­fitat de această situație și am făcut expoziția pe pereți, cum se făcea mai mereu. Elevii au fost astfel și ei mândri de rezultatul muncii lor”, spune cadrul didactic coordonator Ana Maria Bogleș. Ce va ieși, în final, din mâna acestor copii ar putea constitui obiectul unor expoziții, dacă situația sanitară va permite acest lucru, a mai precizat aceasta.

Pentru a se putea fina­liza cu bine aceste lucrări, profesorii de la Arte au realizat o colaborare foarte bună atât cu părinții, cât și cu elevii. „Noi, coordonatorii, a trebuit să insistăm să creăm, în asemenea situație, o normalitate. Eu le spuneam elevilor că noi acum ne adaptăm vremurilor și ne facem normalitatea așa cum ne-o dorim noi, astfel încât să ne creăm un confort, să poată lucra în continuare și să nu-și piardă concentrarea. I-am detașat foarte greu de situația pe care ne-o impune pandemia, de situația pe care ne-o impune societatea. Ei ne-au ascultat și s-au adaptat”, mai spune cadrul didactic de la Liceul de Arte. Nu numai pentru copii a fost o provocare această perioadă de pandemie, ci și pentru profesorii de la Arte. „Profesorii sunt mereu în măsură să se acomodeze, să se reconfigureze”, mai spune Bogleș.

Pandemia, reflectată și în lucrările elevilor

„La specializarea mea, fiecare elev și-a ales un secol care să se plieze mai bine pe stilul lui; am făcut astfel încât copilul să fie pus în valoare. Noi nu evidențiem greșelile, ci, la final, copilul trebuie să aibă ceva de învățat și să-și găsească propria perso­nalitate creatoare și să-și pună în valoare calitățile. De aceea, la preatestat s-au descurcat foarte bine. Pe de altă parte, atunci când ­există colaborare sută la sută părinte–profesor-elev, lucrurile decurg foarte bine. Ca diriginte, am ținut în permanență legătura și cu copiii, și cu părinții. Pe noi ne interesează cât de mult reușim să ridicăm nivelul acestor copii, și cât de bine îi formăm, căci, ce se întâmplă astăzi se va reflecta în atitudinea lor de mâine. Asta este mentalitatea pe care am mers eu ca diriginte și, bine­înețeles, și profesorii de specialitate i-au sprijinit. Pe copil îl modelezi cât poate să ducă”, mai spune  profesorul Ana Maria Bogleș.

Preatestatul este un ­examen al elevilor Liceului de Arte pentru certificarea competențelor profesio­nale în baza căruia primesc un certificat de absolvire a unor cursuri de profil artistic. De aceea, „elevii prezin­tă mai multe lucrări între care trebuie să se afle și lucrarea finală – pe care comisia, împreună cu profesorul coordonator și cu elevul decid să fie realizată la atestat -, în funcție de secție. Sunt trei secții: Artă textilă (unde copilul trebuie să facă un panou ­de­corativ, cu  împletituri, materiale decorative, materiale cu textură), Artă ­mo­numentală (unde copiii au trebuit să prezinte proiecte de mascheroane,  decorații care se întâlnesc în Baroc, în Rococo, realizate pe un panou de lemn) și Tehnici artistice (unde fiecare copil și-a ales un secol, l-a studiat, l-a desenat, ca după aceea să vină cu o amprentă personală, contemporană). Astfel, și-au făcut autoportretul într-un costum din epoca pe care și-au ales-o sau și-au pus amprente din arta contemporană din perioada în care trăim: au pus măști, au pus reclame întâlnite în viața de zi cu zi. Au trecut un portret din Renaștere și prin  Rococo, și prin Impresionism, adică au ajuns către arta profesionistă”, explică Bogleș.

Liceenii de la Arte demonstrează, astfel, că au înțeles specializarea pe care au urmat-o patru ani, pe secții, care sunt coordonate astfel: de Ana Maria Bogles, la Secția de Tehnici artistice, de Valeriu Șușnea, la Secția de Artă monumentală, de și de Silviana Văleanu, la Secția de artă textilă. Fiecare profesor a avut de coordonat câte nouă-zece copii pe profilul secției respective. Elevii au primit la început de an mai multe teme, și fiecare și-a ales câte una, realizând aceste modalități de prezentare a fiecăruia. De asemenea, fiecare copil a avut câte o mapă de lucrări pe care le-a prezentat pe perete, ca o concluzie care a reflectat imaginea artistică a copilului la finalul celor patru ani de liceu.

„La preatestat s-a creat atmosfera aceea de examen de care avea nevoie copilul. Oricum, la noi în liceu sunt examene finale la fiecare specialitate, dar preatestatul a fost un examen pentru clasa a XII-a, care îi va convinge  pe absolvenți ce trebuie să facă mai departe la atestat. Fiecare  va avea un panou decorativ, o pânză, un tablou, iar comisia îl ajută să găsească și alte idei. Sunt profesori de specialitate care vin în sprijinul copiilor și îi motivează și să aleagă idei mai interesante din multitudinea aceea de compoziții pe care ei le-au prezentat comisiei. Atestatul este o certificare a competențelor. Cu acest certificat, absolventul liceului poate să meargă să predea în școli de artă, în mediul artistic”, a mai spus profesorul Ana Maria Bogleș.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare