Acasă Educație FOTO | Povestea profesoarei din Calvini care a reușit să ,,aducă” la ore o fetiță plecată în Germania

FOTO | Povestea profesoarei din Calvini care a reușit să ,,aducă” la ore o fetiță plecată în Germania

0
FOTO | Povestea profesoarei din Calvini care a reușit să ,,aducă” la ore o fetiță plecată în Germania

Un cadru didactic implicat, cu inițiativă și dornic să ajute școala din comunitatea buzoiană unde profesează, împreună cu  o organizație dispusă să inves­tească resurse în zone defavorizate pentru creș­terea actului educațional, au reu­șit  să-și unească forțele și să aducă bucurie în sufletele unor copii, într-atât încât să-i determine să nu abandoneze școala online în timpul pandemiei și, chiar mai mult decât atât, să participe la ore cu dorința de a afla lucruri noi.

Este vorba despre Miru­na Andronescu, profesoară la Școala Gimnazială „Dumitru I. Ionescu” din comuna buzoiană Calvini, care a reușit, printr-un proiect susținut de UiPath Foundation, să aducă în școală materiale didactice și cartografice moderne pentru ca elevii săi să poată învăța mai bine Geografia. Ea locuiește în comuna Pănătău, la 15 kilometri de Calvini, de unde zilnic face naveta pentru a preda copiilor Geografia.

Comunitatea din Cal­vini este una dezavantajată, iar baza materială a școlii nu este foarte ofertantă pentru a facilita procesul educațio­nal. În timp, acest lucru ar fi putut duce la acumularea de lacune de învățare în rândul elevilor. Proiectul le-a adus copiilor materiale didactice noi: atlase școlare, hărți noi, o tablă modernă și un glob pământesc, toate utile pentru orele de geografie. Tot­odată, cei peste 170 de ­elevi vor participa la concursuri de orientare turistică, la activități de ecologizare și vor ajuta la marcarea unor trasee montane. Implicarea în viața comunității, prevenirea abandonului școlar, responsabilitatea și trezirea spiritului civic sunt obiective conexe ale acestui proiect ce conduc spre un învăță­mânt de calitate.

Povestea începe însă din momentul în care profesoara Miruna Andronescu a luat contact cu Teach for Romania, organizație care  susține profesorii dornici să aducă educația și școala mai aproape de copiii din medii vulnerabile. Miruna Andronescu, profesoară la Școala Gimnazială „Dumitru I. Ionescu” din comuna buzoiană Calvini, a constatat că în cei zece ani de când preda la această unitate de învăță­mânt nu primise niciodată bani pentru materiale didactice și nici nu fuseseră aduse astfel de instrumente de lucru care să ajute în procesul de educație al copiilor.

„Am aplicat pentru acest proiect care corespunde nevoilor din școala în care predau. Eu sunt profesor la această școală din anul 2011 și în toți acești ani nu am primit finanțare pentru materiale didactice. Am văzut prima dată anunțul Teach for Romania pe Facebook, în urmă cu doi ani, care avea mesajul <Țară, țară, vrem profi!>. După ce am citit descrierea, am gândit că mi s-ar potrivi și mie, ei lucrând cu comunități defavorizate din întreaga țară, în care profesorii sunt ajutați să lucreze din ce în ce mai bine și să fie din ce în ce în ce mai aproape de aceste comunități. Eu lucrez într-o astfel de comunitate defavorizată, în comuna Calvini”, explică Miruna Andronescu cum a decis să se implice într-un proiect care să schimbe lucrurile în bine.

„Predau Geografia, mai spune Miruna Andronescu, disciplină pe care o poți înțelege doar lucrând pe un suport cartografic. Ca viitor adult ai nevoie să te deplasezi dintr-un loc în altul, să te orientezi, competență pe care o poți dezvolta la aceste ore. Lucram pe materiale cartografice deteriorate, neactualizate și depășite. Lipsa unor materiale noi, actualizate, a fost premisa realizării proiectului. Prin tot ceea ce facem vrem să îi ajutăm pe elevi să învețe cum să învețe, să gândească singuri fiecare situație și acțiune pe care o întreprind, să nu ia totul ca atare ci să analizeze, să înțeleagă și să știe să aleagă ce li se potrivește”, a explicat profesorul Miruna Andronescu necesitatea care a dus la inițierea proiectului.

Pentru a ajunge să aibă parte de suportul UiPath Foundation, profesoara de Geografie de la Calvini a participat la o selecție și apoi la o etapă de pregătire despre care își amintește: „Eu am început demersurile pentru a fi acceptată în programul Teach for Romania în urmă cu doi ani. Am trecut printr-o perioadă riguroasă de selecție și ulterior de formare. În vara ­anului trecut am participat, timp de șase săptămâni, la un program de formare profesională și am predat la Școala de vară de la Mihăilești. Acum sunt în al doilea an de program Teach for Romania. Proiectul pe care l-am început a fost lansat de cei de la  Teach for Romania pentru un finanțator, eu fiind bursier UiPath Foundation în cadrul programului”.

Se pot ține ore și cu elevii plecați în afara granițelor țării

Tot acest efort suplimentar al cadrului didactic din Calvini, de a se pregăti mai mult decât cere școala românească la ora actuală, beneficiind de suportul Teach for Romania, l-a făcut de dragul copiilor, pe care îi cunoaște foarte bine, de zece ani de când se află în calitate de profesor în această comunitate. „Sunt din 2011 în comunitate și îi cunosc. Când am văzut anunțul pentru Teach for Romania m-am gândit că pot să mă dezvolt profesional ca apoi să-i pot ajuta și pe ei mai mult”, spune profesoara de Geografie. Și a și reușit acest lucru foarte bine.

Dovadă stă exemplul pe care a reușit să îl dea în cazul unei eleve plecate în Germania, dar care a fost nelipsită de la orele online. „Am avut în perioada de online din acest an școlar o fetiță care a plecat cu părinții în Germania, când eram încă în scenariul verde. Înainte să plece împreună cu familia i-am instalat <Meet> și <Clasroom>. În școală lucrăm pe platforma <G Suite for ­Education> și mi-a intrat la ore în toată perioada de online, din Germania. Acum a revenit în țară. A stat două săptămâni în carantină, pentru că așa au fost regulile, iar acum frecventează din nou școala”.

Cum ajută Teach for România profesorii

Teach for România le-a deschis apetitul unor oameni valoroși de a interveni în sens pozitiv în viața altor oameni – de data aceasta fiind vorba despre un cadru didactic -, care au realizat câtă nevoie este de schimbare în unele comunități.

„Miruna Andronescu este profesor susținut de Teach for România, face parte din programul nostru și ea a scris proiectul. Noi am susținut-o , ca de altfel și pe alți profesori, să scrie proiecte de comunitare  cu design de proiect planuri financiare și tot ce mai tebuie”, a spus Giorgiana Aștefanei, specialist marketing Teach for România, de la care aflăm că și alte comunități din județ au beneficiat în ultimii doi ani de sprijin prin intermediul cadrelor didactice și a enumerat aici localitățile Mihăilești și Costești.

Teach for Romania este o organizație non-guvernamentală, care de șapte ani recrutează și pregătește oameni valoroși să devină profesori și învățători în școlile publice din România, pornind de la cele mai dificile comunități. La Teach for Romania, noi credem că fiecare copil din România are dreptul și poate să aibă parte de o educație de calitate. Fiecare copil are dreptul să-și descopere potențialul și să-și îndeplinească visul.

În anul școlar 2020-2021, 94 de cadre didactice, participanți în programul nostru, predau în 83 de școli, din 20 de județe. De asemenea, ne bucurăm că, din comunitatea noastră de 136 de alumni, absolvenți ai programului, jumătate au ales să rămână la catedră în școli publice din România. împreună ajungem astăzi la aproximativ 14 000 de copii.

Sezonul de recrutare al cadrelor didactice care doresc să se înscrie pentru a beneficia de sprijin din partea Teach for România se va încheia în aprilie. (https://teachforromania.org/devino-profesor/de-ce/)

„Pentru persoanele care doresc să se implice în educație noi am deschis în octombrie sezonul de recrutare și este deschis până și până în aprilie. Noi căutăm motivate, care să intre în sistemul de învățământ și avem selecție, recrutare, job shadowing etc,  iar vara avem Academia de Leadership și Pedagogie în care îi pregătim pentru ceea ce urmează din toamnă. Profesorii care intră în program au susținerea din partea programului, iar în cel de-al doilea an de program sunt încurajați să scrie proiecte comunitare și să le dezvolte. și pentru asta, pentru ultima rundă de scriere de proiecte am avut sprijin extern din partea unor specialiști care  i-au ajutat să identifice problemele din comunitate și cum pot ajuta. Așteptăm oameni din învățământ dar și persoane care vor să se implice în educație. Avem un profil de competențe pe care îl urmărim atunci când facem selecția”, a mai explicat Giorgiana Aștefanei, specialist marketing Teach for România.

Ce este UiPath Foundation

UiPath Foundation este o organizație non-guvernamentală globală, fondată de compania UiPath în ianuarie 2019, având sediul în București. Misiunea fundației este de a susține copiii din medii vulnerabile să-și atingă potențialul și să se dezvolte alături de comunitățile lor, prin accesul egal la programe educaționale de calitate și prin dezvoltarea competențelor secolului al XXI-lea. Zonele de intervenție ale fundației sunt Botoșani, Cluj, Galați, Vaslui, Ferentari – București în România, respectiv Bangalore, India. Intervenția UiPath Foundation constă în asigurarea unui pachet integrat de sprijin copiilor din programe (constând în burse, servicii medicale, îmbrăcăminte, alimente și materiale educaționale), susținerea profesorilor care predau în comunități vulnerabile, precum și promovarea mecanismelor care încurajează educația preșcolară în aceste zone, cu scopul de a preveni abandonul școlar. Mai multe informații pot fi obținute pe site-ul www.uipathfoundation.com.