Cultură

FOTO | Maestrul acuarelei, Corneliu Drăgan-Târgoviște: „Nu sunt pictor de duminică”

O nouă expoziție de tip regal artistic înnobilează timp de o lună Simezele buzoiene. Este modul prin care președintele UAP Buzău, prof. dr. Valeriu Șușnea, înțelege să marcheze cei 55 de ani pe care filiala îi împlinește în această toamnă. Este vorba despre o expoziție prin excelenţă a unui maestru al acuarelei. Vorbim despre  Corneliu Drăgan-Târgoviște, care se prezintă privitorilor astfel: „un om care lucrează zilnic, care merge la atelier, așa cum alții merg la serviciu. Nu sunt pictor de duminică. Îmi strâng materiale și lucrez în atelier. Încerc să mă documentez. Fac niște schițe, iar apoi nu mă mai uit pe partea de document, ci încerc să îmi aduc aminte. Sunt niște aduceri aminte; noi nu facem fotografii; trebuie să vii cu ceva al tău, cu ceva propriu. Pentru asta trebuie să te confrunți cu subiectul , nu să îl ai pe tavă”.  În plus, este acea persoană pasionată de ceea ce face încât poate uita șirul  orelor petrecute acolo. „Cineva care poate să stea 10-12 ore singur într-un atelier, sigur trebuie să aibe el ceva, că altfel nu ar sta”, mărturisește acesta.

Corneliu Drăgan  s-a născut la București și în 1981 a absolvit cursurile superioare în cadrul Facultăţii de Instalaţii. A făcut studii libere de pictură cu maestrul Horea Cucerzan şi desen cu sculptorul Iorgos Iliopolos, nume sonore ale artei noastre.  Fiind însă „chemat de destin”, cum spune istoricul dr. Laurenţiu Guţică ,  „Corneliu Drăgan și-a adăugat numelui său numele orașului în care <a descălecat> și a fost adoptat, Târgoviște”.

100 de lucrări pe Simezele buzoiene

El a  venit în premieră la Buzău cu această expoziție de circa 100 de lucrări pe care a vernisat-o, avându-l alături pe președintele filialei locale a UAP, prof. dr. Valeriu Șușnea. Celor prezenți la vernisaj li s-a părut o expoziție mare. Și așa și este. Rareori pe Simezele buzoiene se găsesc atât de multe lucrări într-o singură expoziție personală. Maestrul ne contrazice însă, apreciind că este una medie. Face această apreciere cu modestie, dar și datorită faptului că lucrările sale au ajuns în toată lumea și au bucurat ochiul privitorului sub forma unor expoziții mult mai mari. Și putem exemplifica aici cu câteva dintre cele mai recente expoziții realizate  în afara granițelor țării:  în  2020, la  Jinan International Art Fair & RE-INTERPRETATION – International Watercolor Exhibition, Shandong, și la Shanghai Dazong Art – Culture Center & RE-INTERPRETATION – International Watercolor Exhibition, Shanghai, China sau cea din Franța,la Saint-Cyr-sur-Loire, din același an, în spațiul expozițional Marguerite Yourcenar – Manoir de la Tour &  Soleil de l’Est,  „Pictori români și ruși – lucrări pe hârtie” . De asemenea, putem exemplifica și cu  expoziția Museo de la Acuarela Estado de Mexico, Premio TLALOC & IWS MEXICO – Mexico City,  Mexic, din 2019 sau cea de la  Centrul Cultural Don Bosco,“Pictori români pe simeze europene” Asociația Soleil de l’Est, Rijswijk, Olanda, din același an. Și putem continua să tot adăugăm pe listă expozițiile care întregesc biografia sa din Austria, Albania, Slovacia, Bulgaria, Portugalia, Indonezia, Belgia…

„Ținând cont că am avut și expoziții în care am avut și 200 de lucrări, e o expoziție, să-i zicem, medie”, a precizat Corneliu Drăgan-Târgoviște.

De altfel, președintele UAP Buzău, Valeriu Șușnea a exemplificat în deschiderea expoziției această activitate bogată a acuarelistului reflectată pe toate meridianele globului.

Expoziția de la Buzău conține, așa cum sublinia autorul, lucrările sale din ultimii doi-trei ani. „Nu am venit cu toate lucrările pe care le am eu sau pe care le-am realizat, pentru că ar fi mult prea multe”, a spus acesta.

Și sunt foarte multe lucrări având în vedere că în ultimii 15 ani a lucrat doar în acuarelă. Povestește că a pornit cu grafica și apoi când a descoperit acuarela nu a mai putut renunța. „Am început să fac  puțină grafică, am început să acuarelez grafica respectivă, partea de tuș, și la un moment dat ceva te prinde și îți dai seama că sunt multe moduri de exprimare și cu cât încerci mai mult să le aprofundezi, cu atât  te îndrăgostești mai mult și nu îți vine să mai pleci din zona asta. Așa se face că în ultimii 10-15 ani am lucrat cu precădere în acuarelă; doar câteva lucrări au fost în acril sau ulei. În rest, acuarelă pentru că, mi se pare mie că mai am foarte multe de învățat în domeniu”.

Această creație a sa care te îndeamnă la contemplație – Corneliu Drăgan-Târgoviște  dovedindu-se  a fi un adevărat mesager al bucuriei vieții-, a fost subliniată de președintele UAP Buzău, prof. dr. Valeriu Șușnea, care, citând criticul și istoricul de artă Luiza Barcan – o cunoștință veche a Buzăului, de mai multe ori invitată să prezideze judriul Bienalei „Ion Andreescu” -a spus: „Descopăr în Corneliu Drăgan-Târgoviște, an după an, cu fiecare expoziție personală pe care o deschide, parcticarea profesionistă a exilării universului interior, dar și în intimitatea atelierului de creație, acolo unde se zămislesc lucrările sale de acuarelă, înnobilate cu această dublă calitate de a oglindi prin ochii pictorului lumea din jur, locuri prin care călătorește artistul, obiecte expresive,frânturi de amintire, chipuri sau siluete de oameni, dar și de a pune în formă și culoare acea lume interioară unde pictorul se  refugiază pentru a-și împrospăta mereu energiile creatoare. Astfel se și pot înțelege cel mai bine compozițiile lui Corneliu Drăgan-Târgoviște, îndeosebi cele citadine, din care, fără reținere și la cote înalte răzbat o nostalgie și o melancolie proprii sufletului, care caută frumosul și crede în ea”.  Luiza Barcan îl caracterizează extrem de bine pe autorul acuarelelor, dar, a mai spus Valeriu Șușnea, „și această expoziție vă spune pe măsură cine este autorul”. 

„Partea de peisaj citadin mă încântă cel mai mult”

Lucrările se vor afla  expuse o lună la Galeriile de Artă „Ion Andreescu”, timp în care buzoienii vor avea posibilitatea să străbată împreună cu Corneliu Drăgan-Târgoviște  „străzile din inima lui” înnobilate de siluete umane,  vor putea să plonjeze în  peisajele sale rurale,  să privească la macii sângerii ori la nuferii eleganți; la fel de bine  vizitatorii vor putea  să petreacă timpul privind de la „un țărm” toate corăbiile pe care acuarelistul le aduce în peisajele sale marine de undeva din larg. Și dacă nu dorim să renunțăm la citadin, ne putem bucura și de admirația autorului pentru   civilizația arhitectonică a sfârșitului de secol XIX și a primei jumătăți a secolului XX, cu străzile specifice și case vechi. Oferta tematică și coloristică a autorului este foarte mare și nu are cum să nu atragă atenția privitorului.

Cu o notă de nostalgie după clădirile vechi, după aceste foarte interesante imagini , pe care reușește să le surprindă într-o tehnică deloc confortabilă, deloc ușoară, Corneliu Drăgan explică aplecarea sa către peisajul citadin, care se regăsește cu prisosință și în expoziția de la Buzău. „Încerc să cuprind cât mai multe zone. Partea de peisaj citadin mă încântă cel mai mult, probabil pentru că eu cunosc perspectiva și atunci îmi este ușor să realizez clădiri; chiar îmi place lucrul la aceste subiecte. În mod deosebit zonele care au ceva de spus. Nu m-am dus niciodată spre clădirile de sticlă actuale care nu spun destule”.

Acuarela, o tehnică dificilă

A povestit despre acuarelă,  ceea ce face acum,  că multă vreme s-a oscilat cu încadrarea ei, respectiv  la grafică sau la pictură: „Ea e acuarelă; nu e nici grafică și nici pictură”, spune  acesta.

Acuarela ar putea părea la prima vedere  „uşor” de executat, însă, lucrurile nu stau așa, uneori este chiar mai dificilă decât uleiul, pentru că, spre deosebire de acesta, asupra acuarelei nu se mai poate interveni. Ea are și alte cerințe, precum  sensibilitatea pentru culoare şi formă, pentru perspectivă şi pentru construcţia logică a imaginii, la care se adaugă și gustul autorului  pentru discursul vizual rafinat care se desfăşoară pe hârtie.

„Trebuie să știi cum anume să pornești o lucrare. Noi lucrăm cu albul hârtiei. Se pornește aproape invers decât o lucrare în ulei sau în acril, în sensul că pornești mai întâi cu lucrările foarte deschise și apoi adaugi pe cele închise, pentru că dacă ai pus culoare înschisă unde nu trebuie, nu mai ai cum să o scoți. Legat de tehnică, avem două lucruri importante. Primul este să știi ce vrei tu și al doilea să ții cont de legile apei. Culorile se combină la un moment dat. Pentru aceasta trebuie să fii destul de rapid și să ai mobilitate pentru a schimba din mers atunci când virează culoarea. La un moment dat ești mai bun dacă știi când anume să stopezi difuzia unei culori”, explică maestrul.

Valeriu Șușnea îl definește: „pictor-poet”

Apoi, Valeriu Șușnea a prezentat buzoienilor prezenți la vernisaj latura sensibilă a autorului și dintr-o perspectivă mai puțin cunoscută. „Avem aici un pictor-poet”, a spus Valeriu Șușnea. Acestor preocupări ale sale care i-au adus notorietate am adăuga și pe cea pentru alte domenii,  care l-au făcut să publice foarte multe caricaturi, în toată presa de dinainte de 1989: „Flacăra”, „Albina”, „Rebus”, „Urzica” etc. Corneliu Drăgan a fost pasionat şi de benzile desenate, în special cele cu tematică istorică. Spre exemplu, scenariile viu colorate pe care le executa erau savurate de copii şi au apărut în revista de dinainte de 89, „Cutezătorii”.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker