joi, 26 noiembrie 2020

FOTO | Însoțitorii persoanelor cu handicap, tratați cu dispreț de autoritățile din Brădeanu

„Mă numesc Andrei Nicoleta Ana, locuiesc în com. Brădeanu, sat Smîrdan. Am un copil cu handicap grav (sindrom Down) și nu am primit indemnizația de însoțitor de două luni. D-nul primar spune că nu a primit bani de la Guvern ca să ne dea banii. În situația actuală, cu ce să îmi întrețin copiii? Am o fată studentă la kinetoterapie la UNEFS, băiețelul cu Down în clasa a șaptea și o fetiță în clasa a treia. D-nul primar mă ­tri­mi­­tea la muncă în campania electorală anterioară. Vă rog frumos să ne ajutați să ne primim banii. Am ajuns să nu mai dorm nopțile, nu știu încotro să o mai iau. E normal ca într-o țară democratică primarul să se comporte așa? Vă rog din suflet să faceți anchete, să se afle adevărul cu privire la banii persoanelor cu dizabilități din această comună. Să nu se mai țină cont de culoarea politică, că noi nu trăim din politica. Și vorbesc în numele mai multor asistenți personali. Ajutați-ne că nu știm unde să ne mai adresăm”, acesta este strigătul de disperare al unei mame din comuna Brădeanu, rămasă văduvă și care trăiește cu chirie în sat, al cărui singur venit pentru traiul zilnic este indemnizația de însoțitor al fiului său diag­nosticat cu sindrom Down. Venit pe care îl așteaptă din luna septembrie, timp în care familia trăiește din mila vecinilor.

În acest timp, autoritățile locale care ar fi trebuit să se îngrijească să prevadă bani în bugetul comunei pentru plata sumelor aferente acestor indemnizații, așa cum pre­vede legea, de altfel, ridică din umeri și arată cu degetul spre Guvern, așa cum fac de ani și ani de zile, învățate să stea la mila autorităților centrale și a celor județene care nu mai sunt dispuse însă să  scotocească în visteria proprie atunci când un primar sau altul se milogește că nu are din ce plăti salarii. Mai mult, primarul trimite înso­țitorii persoanelor cu handicap să-și caute de lucru suplimentar că ,,în felul ăsta comunitatea noastră va putea să ajute pe cei care sunt într-adevăr în nevoi”.

Primarul PNL al comunei Brădeanu, Costel Nicolaie, aflat la al doilea mandat, nu a putut fi contactat de redactorul OPINIA, având telefonul închis mai mult timp; (viceprimarul Iulian Aurel Preda ne-a cerut să mai încercăm, pentru că el, fiind nou ales, nu a putut să ne explice cum va fi rezolvată problema oamenilor. Preda a precizat că s-ar fi făcut demersuri pentru alocarea fondurilor.

90% de la Guvern, 10% de la primărie

Potrivit Legii nr. 448/2006 din 6 decembrie 2006 *** Republicată, privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, ,,ART. 40 (1) Autoritățile administrației ­pu­blice locale au obligația să prevadă în bugetul local sumele necesare din care se suportă salarizarea, precum și celelalte drepturi cuvenite asistentului personal, potrivit legii. Sumele se asigură în proporție de cel mult 90% de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe ­va­loarea adăugată, în baza numărului de beneficiari comunicat de unitățile admi­nistrativ-teritoriale”.

Însă una este să prevadă banii și alta să caute soluții să-i acorde. Din păcate, situația Anei Andrei nu este singulară la Brădeanu. Ion Ilie, asistent personal pentru tatăl său imobilizat la pat de ani buni, a depus petiții peste petiții, a sesizat mai multe instituții, inclusiv Inspectoratul Teriorial de Muncă Buzău și Prefectura, însă de niciunde nu a primit un răspuns care să-l liniștească. Din contră, a fost informat că singura soluție este să dea în judecată angajatorul, respectiv Primăria Brădeanu.

,,Abia în septembrie am primit banii restanți din iulie. Și pe ăia ni i-au dat cu greu. De atunci nimic. Nu știm unde să ne mai adresăm. Primarul nu stă de vorbă cu noi. Când sunăm și spunem cine suntem, se închide telefonul. Și mie mi-a spus să mă duc la muncă, dar unde să mă duc, la 35 de kilometri, în oraș, cum să mai am grijă de cel bătrân? Este greu, vine iarna, nici lemne nu avem că nu am primit indemnizația de atât timp și n-am avut cu ce să cumpărăm. Ni se spune să dăm în judecată, dar noi avem bani și timp să ne judecăm?”, se întreabă  Ion Ilie.

Acesta spune că pe lângă problemele cu plata indemnizației, însoțitorii persoanelor cu handicap nu primesc nici vouchere de vacanță, aceștia nefiind incluși ca beneficiari în hotărârea de Consiliu Local din 2018 prin care s-a stabilit acordarea acestui drept doar funcționarilor publici și personalului contractual din Primărie.

Ce spune Prefectura

Potrivit reprezentanților Prefecturii, Primăria Bră­deanu nu se numără printre unitățile administrativ-teritoriale care au cerut sprijin instituției pentru alocarea de către Guvern a sumelor necesare plății restanțelor către asistenții personali ai persoanelor cu handicap.

,,Pe adresa Instituției Prefectului au fost înregistrate două petiții din partea localnicului din comuna Brădeanu. După prima petiție, Instituția Prefectului s-a adresat Primăriei comunei Brădeanu pentru a formula un punct de vedere. În documentul emis de Primărie, se specifică în mod clar că asistenții personali ai persoanelor cu handicap nu fac parte din categoriile de personal care beneficiază de vouchere de vacanță prevă­zute în regulamentul aprobat prin Hotărârea Consiliului Local Brădeanu nr. 26/2018.

În ceea ce privește acordarea salariului pentru persoanele cu handicap și însoțitorii acestora, precizăm că asistentul personal beneficiază de salariul stabilit potrivit prevederilor Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Dacă domnul care este însoțitor al unei persoane cu handicap se simte nedreptățit, poate demara o acțiune în instanță  și să solicite plata drepturilor bănești. Primăriile pot ­tri­mite către Instituția Prefectului solicitare de sprijin financiar, iar noi, la rândul nostru trimitem către Guvern”, se arată într-un punct de vedere transmis de Cancelaria prefectului.

Fonduri lipsă și în alte comune

Mai multe primării din județul Buzău înregistrează restanțe la plata indemnizațiilor persoanelor cu handicap. Plățile restante sunt de la una la trei luni, iar primarii invocă faptul că sumele alocate prin proiectul de buget s-au epuizat și nu au existat suplimentări.

La Lopătari, noul primar Claudiu Constantin a găsit indemnizații neplătite de mai multe luni. Acesta a anunțat beneficiarii că Primăria poate onora diferența de 10% cât îi permite legea, dar ea nu poate fi plătită separat, ci împreună cu sumele de la bugetul de stat: ,,În momentul de față, există întârzieri de plăți ale acestei indemnizații din cauză că, după luna iulie, partea ce ține de bugetul de stat nu a fost virată către noi… Astăzi sunt restante plățile pentru lunile august, septembrie, octombrie, Primăria Lopătari a făcut demersurile necesare pentru a primi suma necesară de la bugetul de stat (188.000 lei), pentru a ajunge la zi cu plățile.”

Instituția Prefectului a fost sesizată despre lipsa sumelor necesare doar de reprezentanții primăriilor Săgeata și Puiești, care au solicitat sprijin financiar pentru plata indemnizațiilor persoanelor cu handicap, pentru perioada rămasă până la finalul acestui an. Primăria Puiești a transmis solicitarea în luna septembrie, iar Primăria Săgeata a solicitat sumele necesare, la jumă­tatea lunii octombrie. Documentația a fost înregistrată la Instituția Prefectului și a fost transmisă către Guvern.

Trebuie precizat că ­be­neficiarii primesc indemnizații, în majoritate, în cuantumul salariului minim pe economie.

Fonduri niciodată suficiente

În comuna buzoiană Brădeanu, problemele cu plata indemnizațiilor însoțitorilor persoanelor cu handicap trenează de ani de zile. În 2013, mai mulți asistenți personali ai unor persoane cu handicap de gradul I așteaptau de doi ani să primească salarii restante pe cinci luni. Este vorba despre anul 2011, timp în care pe aproape jumătate de an nu încasaseră niciun leu.

De ani buni, însoțitorii persoanelor cu handicap au ajuns muritori de foame. Nu există an în care asistenții personali să nu se confrunte cu probleme financiare din cauza plăților întârziate. Dureros este că aproape toți trăiesc de pe urma indemnizațiilor de însoțitor. În ultimii ani, sistematic, salariile celor câteva mii de asistenți personali ai persoanelor cu handicap din județul Buzău au fost achitate cu întârziere. Unii dintre ei au dorit să renunțe la cei pe care îi au în grijă. Alții nu au încotro, pentru că este vorba despre propriii copii, soți ori alte rude apropiate.

Ani la rând, guvernanții au rămas imuni la dramele cetățenilor, care au ajuns să-și pună capăt zilelor din cauza sărăciei. La un moment dat, guvernul a decis ca ajutorul social să fie plătit jumătate de la bugetul central și jumătate din bugetele locale. Nicio primărie din județ nu a dispus de fonduri suficiente pentru plata asistaților sociali sau pentru însoțitorii persoanelor cu handicap. Între timp, ,,povara” de pe umerii primarilor a fost redusă la 10%, însă nici așa nu se găsesc bani. Așa că sunt plătite salariile cât timp ajung banii virați de la bugetul de stat, iar apoi oamenii rămân la mila Domnului. Vorbim despre oameni care nu au alte locuri de muncă, sunt sufocați de datorii și abia dacă au ce să le dea copiilor să mănânce.

1 COMENTARIU

  1. Dar de ce aceasta nulitate de primar,nu-i da femeii ,din salariul lui,oricum incredibil de mare pentru valoarea si pregatirea lui???Mai votati astfel de naparci ,indolente si lipsite de bun simt si empatie!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

loading...
error: Content is protected !!