Educație

FOTO | Elevii de la „Palade”, jurnale de călătorie impresionante după vizita în Italia

Cum au redescoperit Muzica, Educația fizică, Arta și Științele, într-un proiect Erasmus, în orașul Vasto

În perioada 19-23 septembrie, la Scuola Cattolica Paritaria Madonna dell’Asilo, în Vasto, provincia Chieti, o localitate pe țărmul de vest al Italiei, a avut loc ultima mobilitate a Proiectul Erasmus+ TLOWP în care este implicată Școala „George Emil Palade” din Buzău. Echipa școlii buzoiene, formată din elevi și cadre didactice, a avut ocazia să participe la activități într-un cadru non-formal organizate pentru formarea competențelor integrate de matematică și artă, prin joc și mișcare, în proximitatea unei piscine și pe plaja de pe țărmul Mării Adriatice.

Impresiile elevilor, consemnate în jurnale de călătorie

La revenirea în țară, elevii Școlii Gimnaziale nr. 15 din Buzău au scris în jurnalele lor de călătorie o mulțime de impresii și au consemnat evenimente pe care și le-ar dori să le retrăiască. Ei au inclus și dorințe, precum mersul pe bicicletă pentru protejarea mediului și pentru un oraș nepoluat, care ar dori să se întâmple și la Buzău. Au mai consemnat, printre altele și diferențe, dar și asemănări ale școlii buzoiene cu cea din Italia pe care au avut ocazia să o viziteze. Este limpede însă, din notițele lor, că au venit îmbogățiți sufletește, cu multe noțiuni noi în bagaj și cu amintiri de neuitat și frumoase prietenii, adevărate punți peste timp, peste spații, între culturi.

În cele ce urmează prezentăm câteva dintre gândurile elevilor buzoieni așternute în jurnale.

Mihai Voinea, clasa a VI-a D: „În Vasto am simțit că este <raiul bicicletelor>”

Participarea  la activitățile proiectului  Erasmus +, din perioada 19-25 septembrie, în Italia,  a reprezentat pentru mine o experiență unică și minunată. A fost o săptămână încărcată de momente pe care îmi doresc să le retrăiesc.

În prima zi, am vizitat Școala Catolică din Vasto, care era foarte mare. Oamenii de aici erau foarte drăguți; la finalul vizitei ne-au servit cu pizza, iar gustul acestui sortiment culinar în Italia este deosebit. Am vizitat apoi centrul orașului, care m-a impresionat profund. Vasto este un oraș mic, cochet, tipic italian, cu un centru vechi, o primărie mare și frumoasă și străduțe înguste, pline de istorie. De asemenea, în Vasto am simțit că este  ,,raiul bicicletelor”. Aproape toți locuitorii merg cu bicicleta. Mi-ar plăcea să văd lucrul acesta și în orașul meu.

Fiind un oraș situat pe țărmul Mării Adriatice, în zilele următoare am mers și la plajă. O terasă suspendată deasupra mării  pe care am remarcat-o în plimbările pe plajă m-a impresionat foarte mult. Peisajul ce se vedea din acel loc era magnific.

În a patra zi, am mers  din nou școala din Vasto. La intrare am fost întâmpinați de elevi care cântau „We are the champions”, moment care a fost urmat de o scurtă coregrafie. Jocurile de pe terenul de sport ne-au permis colaborarea internațională între echipele proiectului.

Toate activităţile desfăşurate în timpul acestei săptămâni au fost pline de voie bună care au dus la destinderea atmosferei,  și cu toții ne-am simțit de parcă eram  amici de multă vreme.

Ultima zi în Italia a fost preferata mea deoarece am fost la Roma și am vizitat multe atracții turistice, aflate în centrul orașului.  Roma este un oraș minunat pe care nu am să-l uit vreodată, și sper ca într-o bună zi să mă reîntorc aici, împreună cu familia mea.

Pentru  mine,  experiența Erasmus+ a fost  „casa” unde se întâlnesc elevii  dornici de a descoperi lucruri noi, de călători și de a-și face prieteni noi , cu care să-ți împărtășești cultura și tradițiile din țara ta natală.

Miruna Ispas, clasa a V-a B : „Italia rămâne pentru mine o amintire plăcută și impresionantă”

Săptămâna trecută am vizitat Italia, mai exact Vasto, un oraș , situat în partea de vest, cu ieșire directă la Marea Adriatică, la doar patru ore distanță de Roma. În prima zi am fost la o școală ce cuprindea un corp principal cu cinci etaje, cu un altar bisericesc și o sală de teatru și era împărțită în două categorii: grădiniță și școala gimnazială.

Am fost întâmpinați cu multă căldură, bucurie, dar și cu multe dulciuri de la care nu îmi puteam lua privirea. După prezentarea școlii,  am avut parte de un mic cadou: un rucsac, un penar și un set de creioane colorate.

După-amiază am vizitat centrul orașului și  am fost plăcut impresionată de numărul mare de magazine aliniate pe străduțele mici, dar și de impunătoarele biserici. Seara s-a încheiat cu o delicioasă înghețată de ciocolată și vanilie.

A doua zi, fiind cald, am decis să facem o plimbare pe faleză. Acolo am admirat o statuie deosebită și construcțiile pescărești tipice locale, Trabocco. După-amiaza acelei zile am rezervat-o organizării unor ateliere de artă în cadrul cărora am confecționat brățările prieteniei.

În următoarea zi de dimineață ne-am jucat „de-a matematica” în aer liber și am  desenat. Apoi, în a doua parte a zilei,  am mers la Primărie unde se afla o grădină spectaculoasă cu flori colorate și copaci înalți. Acolo am fost întâmpinați de autoritățile locale.

A cincea zi a fost una la fel de plăcută deoarece, la școală am jucat două jocuri cunoscute din tabără „piatră, hârtie, foarfecă” și „prinde eșarfa” împreună cu copiii din școală gazdă și cu partenerii proiectului. Penultima zi am avut surpriza să mergem la Roma. Drumul a fost destul de lung, dar plăcut. Acolo am văzut o parte din moștenirea lăsată de Imperiul Roman: Coloseum, Panteonul, dar și Fontana di Trevi și micul stat Vatican.

În ultima zi, cu emoțiile plecării și cu ghiozdanul în spate, ne-am luat rămas bun. Italia rămâne pentru mine o amintire plăcută și impresionantă.

Sofia Brătucu, clasa a VI-a D: „Ne-am împrietenit cu colegii parteneri din Polonia, Grecia și Turcia”

În prima zi am vizitat o școală privată din Vasto. Acolo am constat o mulțime de diferențe față de școala noastră. În școala vizitată mergeau copii de la 18 luni la 15 ani, aveau creșă și grădiniță integrată în școală. Clasele erau spațioase, luminoase, cu copii puțini, comparativ cu clasa mea. Ne-a întâmpinat unul din profesorii de engleză ai școlii, care ne-a fost ghid pentru întreaga săptămână. Ghidul nostru ne-a însoțit în toată școala, ne-a prezentat clasele și copiii și cum se desfășoară o zi de școală obișnuită. Elevii școlii ne-au încântat cu imnul țării gazdă, frumoasa Italia, în amfiteatrul școlii, apoi ne-au servit cu pizza în curtea școlii. Apoi ne-am plimbat pe străduțele din centrul orașului Vasto, savurând o „gelato” și frumusețea locurilor.

A doua zi, după un mic dejun italian savuros, cu cornuri și o tartă delicioasă cu prune și cacao, am plecat să explorăm împrejurimile și plimbându-ne pe faleză am descoperit construcțiile locale specifice pescărești „Trabocco Cungarelle”, construit pe mare, la care puteai ajunge mergând pe o pasarelă lungă deasupra mării.

În a treia zi,  la hotel, după înviorare cu dans, ne-am împrietenit cu colegii parteneri din Polonia, Grecia și Turcia prin jocuri și dansuri. Am participat la un atelier în cadrul căruia am realizat brățări din fire colorate.

În a patra zi, am vizitat școala parteneră din Vasto, unde profesorul de sport al școlii gazdă ne-a asistat în activitățile zilei care au constat în jocuri în aer liber, pe terenul de sport. Competiția a fost strânsă, dar câștigători am fost toți prin toată experiența minunată la care am fost parte.

În ziua de vineri am vizitat Primăria orașului Vasto și muzeul comunității, am aflat detalii despre istoria orașului Vasto.

Sâmbătă am vizitat Roma, „Orașul celor șapte coline”, fosta capitală a marelui Imperiu Roman, străbătută de râul Tibru. În ultima zi, într-o veritabilă lecție de istorie, am vizitat Colosseum-ul, Columna lui Traian, Bisericile gemene, Fontana di Trevi, Piața San Pietro, Bisericile gemene.

Sunt fericită că am putut participa la această experiență minunată!

Dragoș Negrea, clasa a VII-a A: „A fost un prilej minunat de a comunica în limba engleză”

Pentru o săptămână, eu și cu alți colegi de-ai mei am fost în Vasto, oraș aflat lângă marea Adriatică, la aproximativ patru ore de Roma. Orașul era destul de mic, dar cu oameni calzi și primitori.

Ne-am împrietenit rapid cu partenerii noștri din Grecia, Turcia și Polonia. Împreună ne-am jucat niște jocuri distractive de matematică, artă și muzică la hotelul unde am stat. Unele presupuneau găsirea unor litere și formarea unor cuvinte, în altele trebuia să te crezi pentru câteva momente Picasso și desenezi cea mai frumoasă opera a ta.

Cât timp am stat în Vasto, am vizitat școala lor de două ori. Prima dată am fost am făcut turul școlii care era în mare  asemănătoare școlilor din țara noastră. La cea de-a doua vizită, gazdele au cântat imnul Uniunii Europene, iar după aceea am ieșit afară și ne-am jucat pe terenul de sport diverse jocuri educaționale. Ne-am jucat  piatră-hârite-foarfecă în timp ce săream pe niște cercuri. Câștiga jocul cel care ajungea la capătul opus al cercurilor. Toată lumea s-a distrat, dar a fost un prilej minunat de a comunica în limba engleză.

În ultima zi de activități am fost la Roma. Am vizitat Vaticanul, Colloseum-ul, Columna lui Traian și multe alte locuri vestigii ale Romei. Îmi doresc să mai repet această experiență, dacă este posibil. Am cunoscut oameni și locuri noi, cu care am rămas în suflet.

Amina Abou Zeid, clasa a V-a B: „ Am fost impresionată de frumuseţea Colosseumului şi de mărimea acestuia”

În perioada 19–25 septembrie 2022 am participat în proiectul Erasmus+ care s-a desfăşurat în Italia, în oraşul Vasto, împreună cu alţi patru colegi din cadrul şcolii şi cinci profesori. Vasto este un oraş situat pe malul Marii Adriatice, înfiinţat de către greci . Este un oraş mic, dar frumos, care păstrează urmele istoriei: Catedrala Vasto, Biserica Santa Maria Maggiore, Palatul Aragona. În acest proiect au mai participat elevi şi profesori din Grecia, Polonia, Turcia şi din ţara gazdă, Italia.

În fiecare zi am avut parte de mai multe activităţi: sportive ( probe de viteză, cooperare şi colaborare, de atenţie) artistice (brăţările prieteniei, activităţi de desen) şi activităţi matematice (cu accent pe lucrul în echipă, cooperare, colaborare şi atenţia la detalii). Pe lângă aceste activităţi, am vizitat obiective turistice din oraşul Vasto, dar şi din Roma, oraş vizitat în ultima zi a Proiectului TLOWP.

Am fost impresionată de frumuseţea Colosseumului şi de mărimea acestuia, fiind locul unde aveau loc luptele între gladiatori în Roma antică, de frumuseţea şi măreţia Pantheon-ului, templu construit în timpul Romei antice pentru cei şapte zei, de Fontana di Trevi, probabil cea mai frumoasă fântână arteziană din Roma, în mijlocul căreia se află Neptun, zeul mării.

    Cu ocazia acestei experienţe minunate am descoperit cât de uşor şi de repede îți poţi face prieteni noi, chiar dacă nu vorbeşti aceeaşi limbă, am descoperit cât de uşor şi de repede înveţi lucruri noi, atunci când faci lucrurile cu plăcere. Am descoperit oameni calzi şi primitori, dar şi minunatele paste italiene.

Pentru mine a fost o experienţă de neuitat şi aştept cu nerăbdare următorul proiect!

Ce spun profesorii

Instituția gazdă, Scuola Cattolica Paritaria Madonna dell’Asilo, a organizat mai întâi o festivitate de deschidere a mobilității la care au luat parte partenerii proiectului, fapt care le-a facilitat contactul cu specificul educațional instituțional, aceasta fiind  singura școală din Vasto care include în curricula obligatorie metoda Montessori.

Echipa Școala „George Emil Palade” din Buzău, au povestit cadrele didactice,  a avut parte apoi, ca de altfel, toți partenerii din proiect, de o interacțiune directă  cu elevii și corpul profesoral și au avut ocazia să observe cum se desfășoară o activitate proiectată din perspectiva principiilor metodei Montessori, metodă consacrată pentru valorificarea jocului în învățarea activ-participativă. Elevii au fost integrați în aceste activități, iar terenul de sport s-a transformat într-o arenă competițională internațională în care combatanții, echipe internaționale mixte, au conlucrat pentru rezolvarea sarcinilor transmise de conducătorii jocurilor. Neconvenționalul situațiilor de învățare sub forma unor jocuri precum „Descoperă mesajul” sau „Cartea desenelor neterminate”, și care au permis interacțiunea participanților – care s-au folosit de abilitățile matematice pentru a descifra codul unui mesaj și de cele artistic-creative, pentru a finaliza elementele grafice existente -, s-a transpus în entuziasmul cu care elevii au conlucrat în identificarea soluțiilor cerințelor formulate de echipele de cadre didactice.

„Spiritul competitiv a animat toate activitățile, angrenând elevii în situații de învățare care au exersat și lărgit competențe diverse: lingvistice, sociale, culturale, de matematică şi ştiință. Muzica şi dansurile tradiționale au animat spiritul apartenenței la o micro comunitate europeană care şi-a definit unicitatea de-a lungul celor 3 ani de colaborare.

Cadrele didactice buzoiene au consemnat în agendă întâlnirea cu autoritățile locale din Vasto, care au reiterat importanța parteneriatelor europene în dezvoltarea competențelor transversale precum comunicarea, rezolvarea de probleme şi abilitatea de a se adapta la condiții noi. Vizitele documentare de la Roma sau de la Trabocco Cungarelle au pigmentat mobilitatea cu elemente culturale și de civilizație locală, parte a tezaurului european, lucru apreciat atât de elevi, cât și de cadrele didactice.

Prin această mobilitate se încheie un proiect în care cinci parteneri europeni au devenit membrii aceleiași echipe, au experimentat și valorificat specificul educațional național, dar,  mai ales, au creat punți de comunicare ce vor constitui baza viitoarelor colaborări sub semnul programelor Erasmus+”, spune profesoara Camelia Timofte, director adjunct al Școlii  „George Emil Palade”.

Elevii buzoieni  participanți la proiect au povestit la întoarcerea acasă despre această experiență în care au învățat multe lucruri frumoase și au avut parte de experiențe pe care cadrele didactice le numesc „învățare directă,  dezvoltare și descoperire de abilități”. Pe toate le-au consemnat în jurnalele lor de călătorie, iar unele dintre gândurile așternute pe colile de hârtie ni le-au împărtășit și nouă.

Articole similare