Educație

FOTO | Elevi de la „Economic”, experiențe în insula Terceira

Cinci elevi ai Colegiului Economic – respectiv Izabela Călin, Rebeca Florea, Bianca Oprescu, Ștefan Ciocan, Andrei  Neagu – au participat, în insula Terceira, Azores, Portugalia, la a treia mobilitate din cadrul „SEED – Sustainability and citizenship: the Education Challenge for the future”, împreună cu directorul liceului, Geta Burducea, și cu profesoara Cătălina Postovei, în caliate de coordonator de proiect. Este vorba despre un proiect Erasmus + KA2, derulat de Colegiul Economic Buzău în parteneriat cu IES LUIS SEOANE,  Pontevedra, din Spania, EBI Francisco Ferreira Drummond, Angra do Heroísmo din Portugalia, IX Liceum Ogólnokształcące Z Oddziałami Dwujęzycznymi W Rzeszowie/ Rzeszów din Polonia, 2nd Peiramatiko Gymnasio Athinon, Athens, din Grecia.

Activitățile desfășurate de ei au avut drept obiectiv principal dezvoltarea durabilă, cu accent pe idei de afaceri sustenabile și s-au desfășurat la școala gazdă din oraşul Angra do Heroismo – unde au beneficiat și de o prezentare a acestuia -, la câteva ferme biologice din insulă, la un hub de afaceri: Parcul de Științe și Tehnologii al insulei Terceira. De asemenea, elevii buzoieni au mai avut parte și de experiențe obținute prin participarea la un workshop dedicat surselor regenerabile de energie, Shinning Fields, un  work-shop la VFEA-Viveiro Florestal de Especies Autoctones, la workshopuri susținute de profesorii din Portugalia, precum și în vizitele culturale efectuate în zonă care le-au permis să identifice elemente de dezvoltare durabilă. Cunoștințele pe care le-au acumulat în decursul experiențelor din proiect le-au prezentat sub forma unor idei de afaceri sustenabile, la fel cum au făcut și colegii lor din celelalte țări participante.

Ce le-a spus directoarea școlii din Portugalia elevilor buzoieni

De altfel, de la bun început, gazda lor, Maria Ana Simoes, directoarea școlii Francisco Ferreira Drummond, pe lângă urarea de bun venit, le-a spus să se folosească de această săptămână împreună cu colegii din celelalte țări, o săptămână, până la urmă utilă pentru a afla lucruri noi despre sustenabilitate, dar și pentru a-și face noi prieteni, prietenii care poate vor dura întreaga viață. De asemenea, directoarea Maria Ana Simoes le-a împărtășit  un  mod personal de a vedea lucrurile în privința în care se face învățământul în școala pe care o coordonează: „Școala nu este doar un loc în care învățăm literele și cifrele. Școala este un loc în care putem împărtăși experiențe, ca acestea de la Erasmus. Profitați de această oportunitate unică și minunată! Sperăm că săptămâna aceasta va fi multă învățare și distracție! (…) Faceți din aceasta o săptămână pentru povești bune, aventuri și, în esență, amintiri bune și învățare. Bucurați-vă de insula noastră Terceira, bucurați-vă de școala noastră!”.

Au dus cu ei  tradiția mărțișorului

Pentru că această etapă a proiectului a avut loc în luna martie, luna în care la Buzău funcționează tradiția mărțișoarelor, elevii buzoieni au mers în Portugalia cu mărțișoare pe care le-au oferit colegilor din celelalte țări. Totul s-a petrecut în cadrul activităților de socializare și cunoaștere a participanților la proiect, participanți din Grecia, Polonia și Spania, Portugalia desfășurate în prima zi în care au sosit la școala din în Terceira, Azores. Ei au avut parte și de o sesiune de învățare pe repede înainte a unor expresii uzuale în limbile participanților. Astfel, elevii au exersat diferite expresii în greacă, poloneză, română, spaniolă, portugheză. În concordanță cu tema proiectului, elevii au plantat în curtea școlii, în prima zi, zece copaci, ca simbol al parteneriatului dezvoltat între cele cinci școli.

După-amiaza aceleiași zile au petrecut-o în compania unui biolog, împreună cu care au urmat parcursul tematic Trilho das Contendas. A fost o activitate despre biodiversitate și schimbari climatice, fenomene foarte vizibile într-o insula ca Terceira.

A doua zi, elevii buzoieni au început-o cu o excursie pe Mont Brasil, punctul de unde poți avea cea mai bună vedere asupra capitalei insulei, Angra do Heroismo. Au aflat cu această ocazie că Angra este de 40 de ani în patrimoniul UNESCO pentru istoria ei și pentru prezervarea autenticității.

Aceasă vizită a fost urmată de o alta, la Parcul de Știinte și Tehnologii al insulei Terceira. Au fost întâmpinați de directorul executiv al TERINOV, o asociație nonprofit care manageriază acest adevărat incubator pentru afaceri. „Rolul lor este acela de a administra spațiul generos, de a asigura consultanță și de a facilita legătura între diverse centre de cercetare și sectorul de business.

În acest parc își desfășoară activitatea 72 de entități și un număr de 272 persoane. Aici sunt în derulare un număr de 12 proiecte de cercetare internaționale. Am vizitat și noi două dintre entități: Red Cat Pig, un dezvoltator de jocuri video care ne-a prezentat cel mai nou produs al lor, KEO și AIR Center, care se ocupă cu efectuarea de măsurători în întreaga lume pentru determinarea calității vieții din oceane și mări”, relatează profesoara Cătălina Postovei, care menționează că, în cursul aceleiași zile au făcut o vizită la VFEA-Viveiro Florestal de Especies Autoctones, un centru de cercetare și prezervare a speciilor endemice din insulele Azore. Aici au aflat lucruri noi despre  biodiversitate.

Au dedicat „mamei” poezii în șase limbi

De Ziua Femeii, o sărbătoare internațională, elevii au pregătit un poster cu poezii dedicate mamei. Apoi au recitat poeziile în greacă, poloneză, portugheză, română, spaniolă și, bineînțeles, engleză.

După literatură a urmat o vizită la ferma ecologică, BIO FONTINHAS.  Aici, la această fermă care aplică principiile agriculturii ecologice de mai bine de 30 de ani cu succes, povestește profesoara Cătălina Postovei, care a descoperit împreună cu elevii, „principiile agriculturii ecologice și cum poate fi dezvoltată o afacere sustenabilă”. Au făcut popas pentru prânz la Quinta de Acores, un alt exemplu pentru elevi de afacere sustenabilă, care folosește materii prime ecologice, locale. Ajunși aici, mai spune profesoara buzoiană, „nu puteam să nu vizităm Algar do Carvão, singurul vulcan din lume care poate fi vizitat în interior. Și am încheiat ziua pe malul mării la Biscoitos”.

Ferma bio a domnului Antonio Soares

Cea de-a patra zi a început cu „căutarea de comori”, în Angra do Heroismo, pentru că, povestește profesoara Cătălina Postovei, aici au participat la „un joc, treasure hunt, care le-a permis copiilor să descopere monumente ale orașului care fac parte din patrimoniul mondial UNESCO. Profesorul Luis Maciel a ținut o adevărată lecție de istorie în grădina botanică a orașului, punctul de plecare pe traseu. La final, participanții au reconstituit o hartă a lumii și au identificat rute ale exploratorilor care au adus în insulă ingredientele necesare confecționării prăjiturii tradiționale «Dona Amelia»”.

La prânz, copiii au mâncat produse bio la un restaurant care oferă doar produse organice în meniu. Și pentru că ‑au avut parte de meniu cu produse bio, elevii buzoieni au mers și la  ferma de vaci a domnului Antonio Soares. „Este prima din Portugalia care a introdus conceptul de fermă ecologică pentru creșterea animalelor. Elevilor le-au fost prezentate principiile după care se ghidează o astfel de fermă și cum poate fi transformată într-o afacere sustenabilă”, precizează cadrul didactic de la „Economic”.

Ziua elevilor s-a încheiat cu un tur prin Praia de Victoria, al doilea oraș al insulei.

Ultima zi a șederii elevilor buzoieni în Portugalia a fost una a întâlnirilor cu reprezentanții unor firme. Mai exact, la începutul zilei au avut parte de  o prezentare a firmei Shinning Fields. Această firmă se ocupă cu obținerea energiei cu ajutorul panourilor solare. Elevii au aflat ce avantaje oferă această sursă de energie verde și cum se dezvoltă o afacere sustenabilă.

După ce au văzut în practică afaceri sustenabile, a venit  rândul elevilor să își prezinte ideile  lor de afaceri sustenabile. „Am văzut multe idei inovative pe care sperăm să le pună în practică în viitor elevii noștri”, mărturisește profesoara Cătălina Postovei.

În aceeași zi, elevii au  participat la  activitatea „Photovoice”,  care s-a concretizat într-o expoziție de fotografii realizate de elevi în Angra do Heroismo. Fotografiile au urmărit să ilustreze aspecte pozitive și negative legate de mediu.

În final a avut loc și o evaluare a mobilității. Pe un panou, elevii au scris ce au învățat în această săptămână. Cu toții au primit certificatele de încheiere a acestei mobilități în cadrul unei festivități.

Și pentru profesori a avut loc o sesiune de monitorizare a stadiului în care se află proiectul și de discutare a mobilității din Polonia. S-a lucrat mult și la dezvoltarea site-ului proiectului și au fost planificate activități punctuale.

Seara, elevi, profesori și părinți au fost invitați la o petrecere de bun rămas în cantina școlii. „Este impresionant efortul părinților care au adus preparate tradiționale deosebite. O încântare pentru papilele gustative ale tuturor. Și formația de muzică tradițională cea mai veche din insulă a reușit să ne încânte cu muzica și dansurile lor”, își amintește cadrul didactic.

Iată câteva dintre impresiile elevilor la finalul săptămânii:

  • Andrei: „Pentru mine a fost prima mobilitate; a fost mai frumos și mai interesant decât mă așteptam; am cunoscut oameni noi și mi-am făcut prieteni; am vizitat foarte multe locuri frumoase și am trăit ca un om al insulei. Abia aștept ocazia de a mă reîntoarce”.
  • Izabela: „Nici prin vis nu îmi trecea ideea că voi ajunge pe o insulă vreodată , dar s-a întamplat! Terceira, un loc cu oameni calzi, primitori , cu o istorie în spate impresionată! Pentru mine a fost a doua mobilitate, dar pot spune că a fost mult mai frumos aici, prin faptul că am trăit în pielea oamenilor și a locului, am vizitat locuri atât de frumoase, am mâncat preparate foarte bune, am cunoscut oameni excepționali și am făcut schimb de experiență cu diferiti copii din alte țări”.

Concluziile direcțiunii

După o săptămână cu experiențe educaționale inovative, interesante, care se înscriu pe linia încurajării tinerilor de a respecta și proteja mediul înconjurător, directoarea Liceului Economic din Buzău, Geta Burducea, consideră că  deplasarea a fost o reușită, pentru că au fost desprinse  multe idei de pus în practică.

„SEED, Terceira/Azores, martie 2023, aduce școlii noastre: ocazia de a cunoaște oameni și locuri noi, diferite din punct de vedere cultural, educațional și, de ce nu, geografic; schimb de bune practici privind formarea competențelor ecologice și antreprenoriale ale elevilor noștri; posibilitatea prezentării unor idei de afaceri sustenabile, apreciate de participanți care, la rândul lor au avut propuneri de interes; îmbunătățirea competențelor transculturale și consolidarea capacității de a coopera într-o echipa internațională; promovare pe plan internațional prin mediatizarea activităților de către toți partenerii noștri din Spania, Grecia, Polonia și Portugalia. Toate acestea într-un cadru deosebit, în mijlocul oceanului, într-o mare de verdeață și de calm, împreună cu oameni calzi și primitori care ne-au împărtășit toate secretele și ne-au spus toate poveștile insulei. Mulțumim ERASMUS pentru oportunitate și doresc participanților succes în implementarea ideilor cu care s-au întors”, spune directoarea  Colegiului Economic, Geta Burducea.

 

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker