Cultură

FOTO | „Dealul” din Țara Oașului, premiat la Bienala „Ion Andreescu”, expus la Galeriile de Artă

O inedită expoziție de pictură, grafică și obiect, intitulată „Dezvăluiri din timpul meu”, este deschisă publicului buzoian la Galeriile de artă „Ion Andreescu”,  până pe 30 iulie. Expoziția este la fel de inedită ca și lansarea pe care autorul ei, artistul plastic Vasile Pop-Negreșteanu, a făcut-o, în prezența unui public avizat și a curatorului Valeriu Șușnea, în calitate și de gazdă a evenimentului. Dacă cei prezenți la vernisaj se așteptau ca artistul plastic să vorbească despre lucrările sale, acesta a ales să transmită câte ceva despre originile sale, despre tradițiile cu care se identifică, din Țara Oașului. Și a făcut acest lucru prin cântec, oferind momente speciale. A vrut, spunea el, să arate publicului „cum cântă picturile”.

În schimb, despre expoziție a vorbit profesorul George Tarara, invitat de Valeriu Șușnea. Acesta din urmă a relatat cum profesorul buzoian George Tarara i-a acordat un premiu pictorului Negreșteanu în cadrul unei Bienale desfășurate la Buzău. „Se apropie Bienala «Ion Andreescu» și îmi amintesc că George a oferit un premiu din salariul său de profesor lui Vasile Popo Negreșteanu. I-a plăcut atât de mult prezența și lucrarea pe care a prezentat-o la Bienală, încât a propus un premiu juriului, care îl avea în listă pe Vasile Pop Negreșteanu”.

„Premiul acela pe care l-am acordat pentru prima dată maestrului Vasile Pop Negreșteanu are o titulatură specială. Este <Premiul Corneliu Antim>. Cred că spiritul lui Corneliu Antim, pe care îl regretăm cu toții este astăzi, aici, la expoziția bunului său prieten, Vasile Pop Negreșteanu. Este o onoare pentru orașul Buzău și este o onoare pentru noi cei prezenți aici de a lua contact cu opera pictorului Vasile Pop Negreșteanu”, a spus George Tarara.

Vasile Pop Negreșteanu nu este la prima prezentare pe Simezele buzoiene. De fiecare dată, spune profesorul buzoian, publicul
s-a bucurat să ia contact cu pictura lui, un adevărat tezaur de simbolistică originală grefat pe un fond de mare ac  uratețe stilistică: „Spunea în cuvântul domniei sale de faptul că a plecat întotdeauna de la un ansamblu de simboluri arhetipuri specifice zonei din care provine. Aș împărți creațiile sale în trei zone foarte mari: una care ține de istorie, una care ține de universul oșenesc și una care ține de o reflecție filozofică o reflecție metafizică asupra existenței”, a spus Tarara.

Acesta a mai făcut referire, pentru a exemplifica cele spuse, la câteva dintre piesele aflate în expoziție:  „Lucrarea <Dealul meu> –  pe care am și premiat-o la Bienala de care amintea Valeriu Șușnea -, un fundament de motive populare din care iese lumina,  <Buna dimineață din universul meu>, care îmi aduce aminte de portretul pe care Constantin Brâncuși i l-a făcut scriitorului James Joyce, <Portret al artistului la tinereţe>; numai că acolo era un simplu labirint spiralat, iar la Vasile Pop Negreșteanu este un labirint alcătuit din toate culorile posibile. Și nu este întâmplător, pentru că, în consonanță cu ceea ce gândea Constantin Brâncuși, Vasile Pop Negreșteanu este un exemplu de român carpatin, un român adevărat,  care își are rădăcinile în istoria și spiritualitatea românească și care trebuie să fie luat drept model”.

Președintele UAP Buzău, Valeriu Șușnea, a vorbit despre semnele și simbolurile consacrate din portul popular, din obiceiuri, din zona cioplitorilor din lemn, din universul creatorilor de instrumente populare, de veșminte, care se regăsesc mai mult sau mai puțin încifrate la Negreșteanu. „Toate acestea sunt trecute prin filtrul sensibilității domnului Negreșteanu”, a spus președintele UAP Buzău, care a exemplificat cu ocazia  vernisajului și câte ceva din creațiile artistului plastic Negreșteanu în domeniul artei monumentale. Și a amintit printre multe altele, și de lucrările sale la Biserica Buna Vestire, Spitalul din Negrești, Oaș, Biserica Greco-catolică „Sfânta Maria” din Baia Mare, Catedrala ortodoxă „Duminica tuturor Sfinților”, din Negrești.

Un reprezentant autentic al Țării  Oașului

Artistul plastic Vasile Pop-Negreșteanu este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din anul 1984 . El a urmat Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti, secţia de Artă Monumentală şi Restaurare, clasa profesorilor Vasile Celmare şi Nicolae Groza, iar între 1980-1981 a urmat un an de specializare în artă monumentală şi restaurare. Câteva dintre lucrările de artă monumentală ale artistului se află în oraşul Negreşti-Oaş, locul nașterii sale. Ele se află menționate și pe pagina administrației locale, care i-a și oferit, de altfel, în 2006, titlul de cetăţean de onoare al oraşului. Amintim aici lucrările „Naşterea Domnului” (ulei şi foiţă de aur pe pânză), „Învierea Domnului” (ulei şi foiţă de aur pe pânză), ambele aflate în biserica „Buna Vestire” a Spitalului din Negreşti-Oaş, şi capodoperele realizate în Catedrala Ortodoxă „Duminica Tuturor Sfinţilor”, respectiv iconostasul (ulei pe lemn) şi pictura altarului (frescă).

El a devenit membru al Uniunii Artiștilor Plastici în anul 1984. În perioada 1996-2006 a făcut călătorii şi studii documentare în Spania (Madrid, Toledo, Sevilla), Turcia, Cipru, Grecia, Germania, Franţa, Belgia, Olanda.

În ceea ce privește omul, adică ceea ce este  dincolo de artistul plastic – ce cuprinde pictorul, sculptorul, graficianul şi zugravul de subţire, adică pictorul de biserici -, Vasile Pop Negreşteanu, este numai bun de pus pe rană. S-a prezentat la vernisaj în costum de oșean, purtând pe cap un clop scos din lada de zestre, moștenire de la un unchi de-al său, purtând straiele tradiționale cu cinste pe sine, dar și în sine,  ca pe un ADN, care definește lumea legendarului şi fabulosului Ținut al Oaşului, veritabilă perlă a Maramureşului voievodal.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker