Cultură

FOTO | Dănuț Solcan și Bianca Mihai, despre întâlnirea cu mari actori la IDEO IDEIS, un festival de teatru cu masca pe față: „Am învățat să zâmbim cu ochii”

Timp de cinci zile, actori celebri și alți oameni de cultură au poposit în nouă orașe ale țării, printre care și Buzăul, pentru a se întâlni cu elevii din trupele de teatru calificate la Festivalul Național de Teatru Tânăr IDEO IDEIS. Tudor ­Chi­rilă, Pavel Bartoș, Dana Rogoz, Maria Obretin, Magda Catone și Radu Gabriel au fost doar câțiva dintre actorii care au jucat rol de traineri și mentori pentru tinerii actori în cadrul unui festival care anul acesta a trebuit să se adapteze pandemiei.

La Buzău, festivalul a avut loc în Parcul Tineretului (între 5 și 9 august), iar trupa calificată a fost Trupa 3,14 a Colegiului Hasdeu, condusă de profesorul Dănuț Solcan. Tinerii actori buzoieni au fost pregătiți în cadrul festivalului de actorul Gabi Costin (Teatrul Mic), dansatoarea și coregrafa Vava Ștefănescu (considerată unul dintre cei mai valoroși artiști pe care i-a dat România după 1989, cea care a creat și condus, în perioada 1999-2003, Centrul Multi Art Dans – MAD, organizație neguvernamentală ce a prefigurat apariția Centrului Național al Dansului, al cărui membru fondator și manager este) și de cunoscutul actor Alexandru Papadopol (Teatru ODEON).

„Întâlnirea cu astfel de profesioniști a avut un impact năucitor pentru copii, care pur și simplu au crescut de la o zi la alta datorită trainerilor. Abia s-a terminat acest festival și copiii îmi spun: <Vrem din nou!>”, a declarat, pentru OPINIA, profesorul Dănuț Solcan.

„Trupa 3,14 din Hasdeu, formată din 12 tineri, și alți 11 tineri care au participat separat cu titlul individual”

În mod obișnuit, Festivalul IDEO IDEIS presupune spectacole de teatru jucate de tinerii participanți, proiecții de film, concerte, ateliere, talk-showuri și alte evenimente culturale care animă orașul gazdă. Anul acesta a fost nevoie de modificări majore din cauza pandemiei. În primul rând, organizatorii au luat decizia de a descentraliza festivalul. Trupele de teatru selectate să participe nu s-au mai întâlnit în Alexandria, iar trainerii și mentorii au ve­nit în cele nouă orașe gazdă ale trupelor de teatru tânăr selectate. Trupa 3,14 a fost cea care a adus festivalul anul acesta la Buzău. Pe lângă acestea, echipa organizatorică a luat decizia de a renunța la orice înseamnă spectacol, pentru siguranța participanților.

„Toți participanții au purtat măști și au respectat distanța. Un alt element de noutate a constat în faptul că prin calificarea unei trupe dintr-un oraș, s-a oferit posibilitatea altor concurenți, maxim 15, să participe ­sepa­rat la festival. Astfel, la noi la Buzău, am avut trupa 3,14 din Hasdeu, formată din 12 tineri, și alți 11 tineri care au participat separat cu titlul individual. Șase dintre cei 11 sunt tot membri ai Trupei 3,14, dar din alte generații. Unii dintre ei nu au putut participa cu trupa pentru că pregăteau Bacalaureatul, așa cum sunt Bianca Mihai și Matei Sava, alți doi sunt din noua ­ge­nerație, dar nu au putut veni cu noi de la început, plus un nou membru, sperăm un deschizător de drumuri, Ana Simionescu Smreciu, care la momentul înscrierii trupei în festival nu intrase încă în Hasdeu”, a mai declarat fondatorul și coordonatorul Trupei 3,14, Dănuț Solcan.

Încă de la faza înscrierii în festival, IDEO IDEIS s-a desfășurat altfel decât în edițiile precedente. Din cauza pandemiei, concurenții nu au putut pregăti spectacole de teatru pentru cea de-a XV-a ediție. Așa că au avut sarcina de a pregăti două filmulețe: primul, în care fiecare membru al trupei trebuia să spună ce înseamnă pentru el teatrul și munca în trupă, iar al doilea filmuleț trebuia să conțină ceva amuzant, alături de cineva din familie. De exe­mplu, un buzoian a ales să îl imite pe Mihai Bendeac, alături de mama lui.

„Chiar dacă nici în edițiile trecute ale festiva­lului nu a mai existat competiție, pentru a elimina rivalitatea, anul acesta s-a renunțat și la spectacolele pe care trebuia să le jucăm. În schimb, s-a mizat pe o parte practică: teatru și dans, și apoi o parte teoretică, în compania unui mentor. Trainingul de teatru a fost asigurat de actorul Gabi Costin, un actor interesant, pe care am avut șansa să îl văd jucând și la Buzău, iar trainingul de dans a fost asigurat de Vava Ștefănescu, probabil cel mai mare dansator al României. Invitat în calitate de mentor a fost actorul Alexandru Papadopol”, a mai declarat, pentru OPINIA, Dănuț Solcan.

Important de știut este că prestația Trupei 3,14 la o ediție precedentă a Festivalului IDEO IDEIS i-a convins pe organizatori să îi trimită pe buzoieni la Festivalul Național de Comedie, unde au avut șansa să fie alături de mari nume ale momentului.

Papadopol, sfaturi pentru admiterea la UNATC, un examen pe care el l-a dat de patru ori

„În ceea ce privește întâlnirea copiilor cu Alexandru Papadopol, vă pot spune că s-a interesat dacă există concurenți care vor să dea la UNATC. Acestora le-a ofe­rit niște sfaturi tehnice în ceea ce privește examenul de admitere. Apoi a demontat anumite mituri, cum ar fi cel că <actorul este un muritor de foame>. S-a pus accentul pe pasiune, s-a vorbit despre concurența dintre regie și actorie, diferențele dintre film și teatru, ­dife­rența dintre regia de film și regia de teatru”, a mai povestit coordonatorul Trupei 3,14.

Alexandru Papadopol le-a povestit tinerilor buzoieni și câteva lucruri despre evolu­ția sa. Prima dată a dat admitere la Facultatea de Drept. A cunoscut celebrul teatru studențesc „Podul” și abia a patra oară a reușit să ia examenul la UNATC, exact când a absolvit Facultatea de Drept. Cunoscutul actor de teatru și film a mărturisit că iubește mai mult teatrul decât filmul.

Cum să imiți o vocală sau cum să îți imaginezi continuarea unei fotografii impresionante

„Actorul Gabi Costin le-a arătat tinerilor ce se face în general în teatru: mimică, gestică, cum să fii atent la celălalt, cum să înțelegi o situație. De exemplu, Tipătescu și Zoe dintr-o <Scriso­are pierdută>. Tipătescu poate fi bărbatul acela înalt și chipeș cu care ne-am obișnuit sau poate fi mic și gras și trebuie să îl faci să fie la fel de cre­dibil. Gabi Costin le-a prezentat copiilor mai multe exerciții de bază din zona teatrului”, a mai declarat Dănuț Solcan.

În ceea ce privește trainingul oferit de coregraful Vava Ștefănescu, buzoienii au fost provocați să dea viață unei vocale prin mișcări de dans, să mimeze un cuvânt și un sentiment.

„Un alt exercițiu interesant a pornit de la o fotografie sugestivă pe care copiii au primit-o. De ­exemplu, a fost o fotografie cu o rază de soare, pe care o fetiță încerca să o taie cu o foarfecă sau o altă fotografie cu trei soldați, parcă și sârmă ghimpată, cu puști în mâini și o fetiță care le ofe­rea flori. Plecând de la aceste fotografii, copiii erau provocați să interpreteze ce își imaginau că s-a întâmplat cu un minut și jumătate înainte de surprinderea imaginii din fotografie și cu un minut și jumătate după surprinderea imaginii. A fost și asta tot o formă de spectacol, pentru că au fost grupuri de câte patru copii care au interpretat o mini-piesă de trei minute”, a mai povestit Dănuț Solcan.

„Ne-am acomodat destul de greu cu ideea că nu ne putem îmbrățișa, că trebuie să purtăm tot timpul măștile”

La rândul lor, tinerii buzoieni s-au declarat încântați de această ediție a festiva­lului, ediție derulată sub motto-ul „Suntem datori o revoluție”. Bianca Mihai, cunoscută și pentru calitățile sale de interpretă (solistă a trupei Bluemotors, concurentă la „Românii au Talent”) a mărturisit că toate jocurile organizate de traineri i-au făcut să se simtă unii pe alții chiar dacă au fost nevoiți să respecte cât mai mult distanța. Bianca a absolvit anul acesta Hasdeul și își ia adio de la Trupa 3,14, alături de care a reușit să impresioneze, în 2019, la Festivalul „Serile Teatrului Studențesc”, unde trupa a concurat cu studenți de la UNATC.

„Ne-am acomodat destul de greu cu ideea că nu ne putem îmbrățișa, că trebuie să purtăm tot timpul măștile. Însă toată lumea a respectat regulile și a fost OK. Da, mai ales pentru noi, adolescenții, e foarte important să fim aproape unii de alții și să facem schimb de energii. Dar am reușit să ne simțim unii pe alții prin toate joculețele și activitățile pe care le-am făcut. Și, oricum, am învățat să zâmbim cu ochii”, a declarat Bianca Mihai, citată de HotNews.ro.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker