Actualitate

FOTO | Cum au scăpat șoferii dubelor de Poliție de mop și de gălețică

Inspectoratul de Poliție al Județului Buzău se numără printre cele cinci instituții similare din țară care au încheiat contracte cu spălătorii auto pentru asigurarea curățeniei și igienizării autospecialelor de serviciu. În cazul Buzăului, este vorba despre patru operatori privați de specialitate care asigură acest serviciu, conform convențiilor încheiate cu IPJ.

Așadar, putem spune că polițiștii buzoieni care își desfășoară activitatea pe autospeciale se află printre răsfățații sorții, dat fiind că în 36 de județe colegii lor sunt nevoiți să se descurce cum pot la acest capitol. Aceasta pentru că ei riscă să fie sancționați în cazul în care mașinile de serviciu sunt murdare sau neigienizate, deși instituțiile în care lucrează nu mișcă niciun deget pentru a le facilita accesul gratuit la acest serviciu.

Problema respectivă a fost sesizată de Sindicatul Europol care, într-o postare pe rețelele de socializare, prezintă succesul sindical din județul Timiș – unde demersurile au ajuns până la Comisia de Dialog Social de pe lângă Instituția Prefectului – drept o mare victorie.

Reprezentanţii Sindicatului Europol afirmă că, după doi ani de demersuri, IPJ Timiş a achiziţionat servicii de spălătorie pentru autospecialele de Poliţie. „Normalitatea în unităţile de poliţie este atât de greu de implementat, încât mulţi colegi au ajuns să se complacă în condiţiile mizere în care sunt nevoiţi să îşi îndeplinească atribuţiile de serviciu. Dacă anul trecut am fost nevoiţi să protestăm în faţa MAI cu machete de toalete pe care le găsim în fundul curţilor posturilor de poliţie şi nu numai, peste 1.000 la număr, pentru a atrage atenţia că în plină pandemie poliţiştii nu au acces la apă curentă şi toaletă, acum vorbim despre mizeria din autospecialele de poliţie”, afirmă reprezentanţii Sindicatului Europol.

Ei au explicat că, în teritoriu, polițiștii au început demersuri „pentru a sensibiliza managerii” asupra necesităţii achiziţionării de servicii de curăţenie şi igienizare a autospecialelor de poliţie. „Primul demers care s-a finalizat cu succes a fost la nivelul IPJ Maramureş. Dacă iniţial li s-a spus colegilor că nu sunt fonduri disponibile pentru astfel de servicii, după mediatizarea situaţiei, brusc şi dintr-o dată, în urma unui transfer de fonduri de la un capitol bugetar la altul, s-au găsit banii necesari, astfel încât să fie încheiate mai multe acorduri cadru cu spălătorii din tot judeţul Maramureş”, au arătat sindicaliştii.

Potrivit Sindicatului Europol, „dezinteresul şefilor” pentru protecţia poliţiştilor şi chiar a cetăţenilor care intrau în sediile de poliţie sau în autospeciale s-a manifestat inclusiv pe durata pandemiei de COVID-19, iar mai multe filiale au găsit soluţii pentru igienizarea autospecialelor. „La nivelul IPJ Timiş, după mai bine de doi ani de adrese şi sesizări transmise de la nivelul Filialei Timiş a Sindicatului EUROPOL, în care s-au invocat de către conducere toate pretextele posibile pentru a nu achiziţiona astfel de servicii de curăţenie şi igienizare, reprezentanţii noştri au prezentat această problemă, în data de 24 martie 2022, la nivelul Comisiei de Dialog Social de la nivelul Prefecturii Timiş. Sigur că această problemă a produs iritare, mai ales pentru că şefii tuturor deconcentratelor au aflat despre incapacitatea managerială de la nivelul IPJ Timiş, însă demersul a dat roade”, a susţinut sursa citată.

Sindicaliştii au adăugat însă că, după şedinţa Comisiei de Dialog Social, iniţiativa reprezentanţilor Sindicatului Europol a fost tratată corespunzător, iar în 28 martie IPJ Timiş a comunicat faptul că efectuează o analiză pentru a se stabili demersurile necesare. „După 1 lună și jumătate de la acest răspuns, am fost surprinşi să vedem că se poate şi la IPJ Timiş. La data de 17 mai 2022 au fost anunţate toate structurile despre faptul că s-au achiziţionat servicii de spălătorie auto pentru autovehiculele din dotarea IPJ Timiş şi structurilor asigurate logistic, servicii valabile până la data de 31.12.2022. Acesta este un exemplu despre «lupta cu morile de vânt» pe care trebuie să o ducem pentru o chestiune care ar trebui să reprezinte normalitatea. Dacă cineva consideră că pretenţia de a avea o autospecială curată şi igienizată, pe care poliţiştii o folosesc 8 ore sau 12 ore, este ceva aberant în anul 2022, atunci ne cerem scuze că mai vrem să acceptăm mizeria din sistem, şi la propriu, şi la figurat”, au mai arătat aceştia.

Potrivit Sindicatului Europol, această problemă ar fi putut fi rezolvată în oricare dintre etapele parcurse în cursul demersului sindical, care a durat doi ani, „însă a fost nevoie de insistenţă, perseverenţă şi mediatizare pentru ca un lucru firesc să fie înţeles ca atare şi de manageri”.

„Poliţia Română operează spălătorii auto ilegale”

„Din păcate, la acest moment avem doar 5 din 41 de IPJ-uri unde există servicii de spălare şi igienizare a autospecialelor de poliţie”, au precizat reprezentanţii sindicatului. În 7 martie, Sindicatul Europol acuza că „Poliţia Română operează spălătorii auto ilegale”, unde sunt spălate autospecialele care trebuie să fie curate la plecarea pe traseu. Sindicaliştii acuzau faptul că poliţiştii sunt ameninţaţi cu sancţiuni, dacă autospecialele sunt murdare, dar nicio unitate din ţară nu avea alocate fonduri pentru spălarea lor.

„La finalul anului 2021, mai mulți polițiști au fost apostrofați de șefii lor pentru că au fost «prinși în flagrant» cu autospecialele de poliție murdare la exterior. În cel mai pur spirit de aroganță managerială, colegii noștri au fost amenințați cu sancțiuni disciplinare dacă nu vor avea autospecialele curate, atât pe interior cât și pe exterior.

Bineînțeles că primul demers al organizației noastre a fost să aflăm care sunt condițiile puse la dispoziție polițiștilor, ce demersuri a întreprins instituția pentru a rezolva această problemă de imagine, ce soluții a găsit pentru ca polițiștii să se asigure că autospecialele cu care ies în teren sunt mereu curate. Știam din capul locului faptul că instituția nu a alocat niciun leu pentru curățarea și igienizarea autospecialelor iar această cheltuială a fost «transferată» polițiștilor care trebuie fie să plătească din banii lor aceste servicii, fie să profite de bunăvoința unor patroni de spălătorii auto.

Răspunsul primit la solicitarea noastră nu ne-a surprins deloc și anume: nicio unitate din țară nu are alocate fonduri bugetare pentru spălatul și igienizatul autospecialelor; nicio unitate de poliție din țară nu are încheiat vreun contract cu operatori privați de specialitate pentru furnizarea acestui serviciu.

Elementul surpriză a venit prin admiterea faptului că unitățile de poliție operează spălătorii auto improvizate, care funcționează în spații improprii, cu instalații electrice artizanale nedestinate utilizării în condiții de umezeală, care nu dispun de instalațiile necesare pentru decantarea substanțelor toxice care intră în compoziția detergenților folosiți pentru spălarea autospecialelor și care evident, nu dețin nici autorizație de mediu în acest sens.

În condițiile în care unitățile de poliție au în dotare sute de autospeciale, ne întrebăm care este impactul pentru mediu și care este nivelul poluării rezultat de operarea acestor spălătorii auto improvizate. Despre habitaclul acestor autospeciale putem spune, cu certitudine, că este un focar de infecție deoarece nicio autospecială de poliție nu a fost supusă unui proces profesional de igienizare, dezinfectare sau curățare.

Ne întrebăm câți polițiști au fost «instruiți» cu privire la modul de operare al echipamentelor electrice, cine răspunde în situația în care un polițist se electrocutează în timp ce își spală autospeciala? Cine răspunde pentru poluarea mediului rezultată ca urmare a spălării a sute de autospeciale cu substanțe chimice, deversate direct în canalizare cu impact devastator asupra mediului înconjurător?

Vedem acest maraton frenetic pentru îmbunătățirea imaginii Poliției Române, dar nu suntem în stare să alocăm fonduri minimale pentru ca autospecialele de poliție folosite zilnic să nu pună în pericol nici sănătate polițiștilor, dar nici sănătatea persoanelor conduse la sediul poliției, în condițiile în care interiorul acestor autovehicule nu a fost igienizat niciodată. Faptul că instituția profită de bunăvoința polițiștilor care plătesc din contribuția lor aceste servicii, ne demonstrează indiferența manifestată de conducerea MAI care girează în continuare astfel de practici”, acuză sindicaliștii din Poliție.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker