Educație

FOTO | Cum au petrecut o săptămână europeană la Buzău elevi turci, polonezi și greci, oaspeți ai Școlii „George Emil Palade”

Partenerii europeni ai Școlii Generale „George Emil Palade” în  proiectul Erasmus+ „Teach and Learn Outside the Walls through Playing” au sosit la Buzău în săptămâna în care se celebra Ziua Europei și au avut prilejul să participe la proiectarea unor activități de învățare bazate pe colaborare, interacțiune și schimb de experiență între parteneri, desfășurate în afara spațiului convențional al clasei, cu jocuri didactice ce au valorificat, prin locații inedite, învățarea experiențială.

Una dintre locații a fost Centrul Cultural şi Educațional „Alexandru Marghiloman”, care, povestește directorul Școlii Generale „George Emil Palade”, Camelia Timofte, „a devenit gazda perfectă, şi a favorizat desfășurarea activităților «Europuzzle şi Children of Europe» chiar în ziua în care Europa celebrează naşterea uniunii sale, la data de 9 mai 1950, prin declarația rostită de Robert Schuman”. S-au alăturat, pe parcursul activităților, reprezentanți ai Primăriei şi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Buzău, prezența lor fiind o reconfirmare a perspectivei europene a școlii buzoiene, dar „și preocuparea actorilor importanți ai comunității de a conlucra în a moderniza și racorda învățământul românesc la cele mai noi tendințe ale educației”,  după cum precizează Timofte.

Programul mobilității a debutat cu primirea oficială a delegațiilor partenerilor școlii buzoiene, reprezentanți ai Greciei, Poloniei și Turciei, care a avut loc la Consiliul Județean. „Aici s-a dat startul unei săptămâni dedicate temei «Learning Social Sciences and learning how to use ICT», un program integrat de activități dedicate schimbului de experiență între cadre, dar și al colaborării între echipele internaționale de elevi împlicați. Festivitatea de deschidere a programului desfășurată în instituție a afirmat, prin pașii de dans ai elevilor clasei a II-a E, unitatea și dorința de pace a copiilor europeni”, relatează directorul de la „Palade”.

De la școală la centrul cultural

Oaspeții din cele trei țări, Polonia, Turcia și Grecia,  au fost invitați mai întâi  să viziteze școala buzoiană pentru a se informa cu privire la specificul sistemului educațional al țării gazdă, pentru ca apoi, activitățile să se desfășoare la Centrul Cultural „Alexandru Marghiloman”.

Proiectul a debutat cu un scurt video dedicat tuturor celor 27 de țări ale Uniunii Europene; au urmat apoi două sesiuni de formare pe tema „Integrarea aplicațiilor de învățare în scenariile didactice”. Au fost folosite o serie de aplicații, precum „Genial.ly”, care a permis promovarea beneficiilor educaționale ale altor aplicații e-learning cu diferite funcții didactice, mentorate de formatorul sesiunii, coordonatorul român al proiectului. Alte aplicații precum „Prezi”, „Canva”, „Mentimeter”, „Padlet”, „Coggles”, „Lino”, „Slido”, „MindMeister”, „Quizziz”, „Kahoot”, „Dotstorming”, „Powtoon” sau „Biteable”, spune directorul Camelia Timofte, „au permis participanților discutarea avantajelor integrării în proiectarea didactică a aplicațiilor elearning, formatul multimodal optimizând și susținând efortul de învățare, prin captarea atenției şi motivare intrinsecă”. Elevii participanți au derulat simultan două activități bazate pe joc, tema centrală a proiectului fiind „Europuzzle” şi „Copiii Europei”.

Cum au fost puse în valoare tradițiile

Școala Generală „George Emil Palade” a organizat și o vizită documentară la Palatul Parlamentului și la Muzeul Satului, care le-a permis  oaspeților incursiuni culturale prin care partenerii europeni au interacționat direct cu specificul tradițional al poporului român. O altă vizită  documentară a avut loc la  Stațiunea Viticolă Pietroasele, care a permis partenerilor de proiect „să afle de preocupările milenare ale românilor și să retrăiască, pentru câteva momente, exaltarea țăranilor care au descoperit tezaurul național, «Cloșca cu Puii de Aur»”, a mai spus directorul de la „George Emil Palade”.

Tot legat de tradiție a fost și workshop-ul dedicat cusăturilor tradiționale, care a fost realizat la Muzeul Județean Buzău. Aici a fost recompusă atmosfera tradițională a șezătorii de odinioară, iar oaspeții au devenit membri ai comunității buzoiene, în acordurile rapsozilor populari.

Programul mobilității a prevăzut și învățarea și exersarea unui dans tradițional al fiecărui partener implicat, astfel încât momentul festiv al dansurilor tradiționale desfășurat la Cob Village a încheiat o săptămână de imersiune culturală ca o formă de celebrare a unității în diversitate. „După ce partenerii și-au reconfirmat colaborarea prin realizarea figurinelor de turtă dulce, au pășit în acorduri tradiționale pe drumul prieteniei consolidate de valori și principii comune. Dincolo de obiectivele educaționale specifice, relațiile umane create consitituie valoarea incontestabilă a acestor schimburi interșcolare. Ele pun baza unor prietenii ce pot dura o viață, relații sociale care transcend granițele popoarelor și unifică umanitatea prin valori și credințe comune, exprimate unic prin obiceiuri și tradiții locale”, spune cadrul didactic de la „George Emil Palade”.

Matematica și… emoțiile

De la activitățile tradiționale s-a trecut la „Matematică și șah”, acțiune prin care a fost pus în valoare spațiul educațional amenajat la inițiativa asociației de părinți ai școlii „Sprijiniți Școala” prin proiectul „Împreună pentru viitor”, finanțat prin Cercul de Donatori organizat de Fundația Comunitară Buzău.

„Capture the flag”, o activitate pe echipe în aer liber, a reiterat credința în valori comune a tuturor partenerilor, în timp ce activitățile „Cufărul emoțiilor” și „Emoțiile mele” au consolidat relațiile de prietenie ce s-au legat între elevii participanți. Grupele internaționale au conlucrat pentru a realiza sarcini didactice comune, ceea ce a permis dezvoltarea competențelor sociale și de comunicare în limba engleză. Competențele de sensibilizare și expresie culturală s-au dezvoltat și aprofundat prin festivalul dansurilor tradiționale.

„Participarea în astfel de schimburi interșcolare reconfirmă necesitatea extinderii ofertei educaționale a instituției, prin înființarea unei clase a V-a cu studiu intensiv al limbii engleze în anul școlar 2022-2023. Acreditarea Erasmus+ în domeniul educației școlare 2021-2027 va permite acestor elevi participarea în mobilități internaționale, ceea ce le va oferi oportunități reale de a-și aprofunda și extinde competențele limbii engleze”, consideră directorul Școlii Gimnaziale „George Emil Palade”, Camelia Timofte.

Care au fost impresiile elevilor participanți

Maria Edu, clasa a VI-a A: Prietenie, aventură, plus de cunoaștere, emoții, tradiții, lucruri noi… Iată câteva cuvinte care descriu experiența pe care am trăit-o în această săptămână. În aceste zile, încărcate de activități diferite și atractive,  am descoperit cum să îmi gestionez emoțiile în fața unor oameni ce vin din culturi diferite, cum să lucrez mai bine în echipă. Am avut oportunitatea de a învăța mai multe lucruri în plan lingvistic, dar și de a oferi sprijin emoțional și psiho-social partenerilor sosiți pe meleagurile și în casele noastre, ce uneori erau în culmea extazului, alteori într-o adâncă neliniște…

Am depășit bariere, am legat prietenii care sper să treacă testul timpului, am descoperit și m-am redescoperit, ieșind din zona mea de confort.

Sunt fericită și recunoscătoare că am avut șansa să particip la acest proiect, să cunosc atât de mulți oameni ce, neținând cont de diferențele religioase și culturale, au pus accentul permanent  pe socializare și voie bună.

În mod cert trăirile mele s-au concretizat în aminitiri de neuitat și un dram de experiență de viață. Oricând aș repeta cu mare drag această <aventură> a unui proiect Erasmus+!”,

Ioana Ghinea, clasa a VI-a C: Mă bucur sǎ pot spune că proiectul <Teach and Learn Outside the Walls throught Playing> mi-a oferit o mulțime de experiențe minunate, petrecute atât în Grecia, cât și în România. Am așteptat cu nerăbdare reîntâlnirea cu prietena mea Christina  Sifaki, dar și cu ceilalți parteneri din Grecia, Turcia și Polonia. Iată ca  ziua reîntâlnirii a venit pe data de 8 mai și bucuria a fost fără margini. Activitățile derulate pe parcursul săptămânii ne-au trezit flacăra curiozității, conturând tabloul unor amintiri de neuitat.

Încă din prima zi, 9 mai 2022, am sărbătorit împreună Ziua Europei la Centrul Cultural <Alexandru Marghiloman> Buzǎu. Zilele care au urmat ne-au dezvăluit tainele unor obiective turistice, precum: Palatul Parlamentului, Muzeul Satului din București, Muzeul de Istorie din Buzău, Drumul vinului din Pietroasele și Vulcanii Noroioși din Berca. Totodată, am avut ocazia de a descoperit dansuri tradiționale specifice țărilor partenere, iar aceste activitǎți s-au  finalizat cu un Festival al dansurilor tradiționale.

Aplicațiile digitale, vânătoarea de comori, cufărul emoțiilor, jocurile didactice cu operații matematice și participarea la Atelierul meșteșugǎresc <Semne Tradiționale cusute>  au accentuat nota educativǎ a programului. Astfel, datorită echipei coordonatoare a proiectului <Teach and Learn Outside the Walls throught Playing> am petrecut clipe de vis pe care nu le voi uita niciodată”.

Oana Dumitru, clasa a VI-a A: Deși mobilitatea Learning Social Sciences and ICT din cadrul proiectului Erasmus +TLOWP s-a încheiat,  au rămas amintirile care, cu siguranță, mă vor însoți mult timp de aici înainte. Școala mi-a oferit ocazia și plăcerea de a-mi petrece o săptămână plină de activități în afara ei, alături de partenerii proiectului: greci, polonezi, italieni și turci. 

Eu am găzduit o elevă din Grecia și m-am bucurat să-i pot fi alături la activitățile din Centrul Cultural <Alexandru Marghiloman>, să vizitam împreună Palatul Parlamentului și Muzeul Satului <Dimitrie Gusti>  din București, să ne plimbăm pe <Drumul Vinului> și să vânăm comori alături de colegi și profesori. Musafirii noștri au participat la cusăturile tradiționale de la Muzeul de Istorie din Buzău și au fost încântați să afle tradițiile și obiceiurile românești. Mă bucur că am făcut parte din echipa de copii români care le-au arătat cu mândrie copiilor străini meleagurile buzoiene, cu Vulcanii Noroioși,  dansurile noastre tradiționale și i-am îmbiat să guste din mâncărurile specifice zonei noastre. Eu și familia mea am încercat să-i oferim partenerei o săptămână plăcută, plină de surprize care au făcut-o să se simtă bine alături de noi. 

Consider că acest proiect a fost locul perfect să ne cunoaștem mai bine,  să-mi dezvolt abilitățile de folosire a limbii engleze,  să am încredere în mine, să fiu mândră de școala și orașul meu, și,  poate, cel mai important, este faptul că mi-am dat seama că străinii de la începutul activității mi-au devenit prieteni de care mi-a fost greu să mă despart la sfârșit”.

Alexandra Tamaș, clasa VII-a E: Emoții, gânduri, mici frământări, așa a debutat pentru mine săptămâna dedicată activităilor legate de proiectul Erasmus+ <Teach and Learn Outside the Walls through Playing>, proiect care s-a desfășurat sub auspiciile întâlnirii cu partenerii noștri din Polonia, Grecia, Turcia și Italia. A fost o săptămână a diversității, pentru că, bucuroși ne-am prins în dansurile tradiționale specifice, o șezătoare în care am cusut pe pânză semne tradiționale, ca, mai apoi, pornind pe Drumul Vinului am devenit veritabili vănâtori de comori, căci cine știe câte povești și câte comori mai ascund Pietroasele…. Nu am uitat cum este să fii iarăși mic și astfel am deschis cufărul emoțiilor într-un atelier de creație minunat. Ca mai apoi vulcanii noroioși să ne poarte într-un peisaj selenar sau poate chiar de basm, cu balaurul care din când în când scoate bulbuci de noroi. 

A fost o săptămână în care am avut foarte multe de învățat și în care ne-am lăsat purtați de farmecul unui mozaic cultural minunat”.

Mihai Voinea, clasa a V-a D: Participarea  la activitățile proiectului  Erasmus + din perioada 09-13.05.2022 a reprezentat pentru mine o experiență deosebită și o oportunitate de a comunica în limba engleză cu colegii din țările partenere, de a cunoaște cultura și tradițiile țărilor din care proveneau. Am participat cu mare interes la activitățile care au presupus învățarea dansurilor tradiționale din fiecare țară și am fost tare entuziasmat. A fost o săptămână încărcată de experiențe pe care îmi doresc să le retrăiesc. Am fost prezenți la cursuri, am fost în excursii, am jucat diverse jocuri spontane inițiate de elevii dornici să identifice cât mai multe cuvinte cu formă asemănătoare în limbile română, engleză, turcă, greacă  sau  poloneză. Am strâns în suflet o salbă de amintiri pe care nu le voi uita niciodată.

Am împărtășit experiențe școlare inedite, care simt că m-au ajutat să evoluez. M-am simțit ca într-o mare familie. Mulțumesc tuturor pentru această oportunitate: profesorilor coordonatori din școala mea, colegilor mei și nu în ultimul rând partenerilor!”.

Andreea Poenaru, clasa a VII-a E:    Experiența oferită de proiectul în care am participat a fost una unică și într-adevăr specială pe care aș dori, fără îndoială, să o repet. Activitățile au fost interactive și totodată colective, ceea ce ne-a apropiat pe toți laolaltă, făcându-ne să uităm atât de barierele de limbă, cât și de cele de naționalitate. Una dintre activitatea mea preferată a fost dansul deoarece simțeam că toate țările se regăsesc prin dansul reprezentativ ales,  simțeam că totul prinde viață și doream să nu se mai termine vreodată. 

Am avut și foarte multe excursii, printre care una la Palatul Parlamentului. Camerele erau parcă scoase din cel mai frumos basm cu prințese, iar arhitectura clădirii era mai presus decât tot ce îmi imaginasem. 

Elevii români, totodată prietenii mei, le-au oferit momente inedite oaspeților chiar și în afara programului: locuri precum Laser Tag, Therme, de aventura și multe alte locuri.  Iar cadrele didactice au fost alături de noi în tot, încercând să le ofere atât oaspeților, cât și nouă cea  mai frumoasă experiență.  De aceea, le mulțumesc tuturor pentru această oportunitate pe care doresc să o retrăiesc cât mai curând!”.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker