Educație

FOTO | Cum au ajuns elevii unei școli râmnicene cu risc de abandon să devină fani ai lecturii bilingve

Cinci cadre didactice buzoiene, dintre cele 50 selectate la nivel național, au fost nominalizate la titlul de profesor „Creator de educație”. Dintre acestea, două au și obținut acest premiu. Este vorba despre Angela Alina Filip, de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Buzău, și despre Virginia Georgiana Stroe, de la Școala Gimnazială „Gheorghe Vernescu” Râmnicu Sărat. Rezultatele lor constituie o premieră pentru județul Buzău, care, până în acest an, nu a avut dascăli care să fi obținut această recunoaștere. Selecția  la nivel național a cadrelor didactice care au reușit să le insufle elevilor bucuria de a învăța, de a înțelege și de a descoperi lumea în care trăim –  20 din învățământul primar și 30 de profesori din învățământul gimnazial -, a avut loc în cadrul proiectului „Curriculum Relevant, Educaţie Deschisă pentru toţi (CRED).

Proiectul creează premisele necesare pentru ca un număr cât mai mare de cadre didactice să devină „Creatori de educație”, grație metodelor de predare și strategiilor inovatoare aplicate la clasă. Este, așadar, o selecție de bune practici la care cele cinci cadre didactice buzoiene au reușit în acest an să se facă remarcate. Angela Alina Filip, de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Buzău, s-a înscris în competiție cu proiectul „SucCES”, iar  Virginia Georgiana Stroe, cadru didactic la Școala Gimnazială „Gheorghe Vernescu” Râmnicu Sărat, a participat cu proiectul „Lectura bilingvă – 100 de cărți citite”.

Virginia Stroe

Premiile le-au fost înmânate de către directorul Casei Corpului Didactic Buzău, profesorul Ștefan Torcărescu, într-un cadru festiv, în prezența colegilor participanți la atelierele CRED de la Buzău, cărora li s-au alăturat managerul proiectului CRED,  conf. univ. dr. Merima-Carmen Petrovici și lectorul universitar dr. Oana Moșoiu din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației.

„Este important dacă copiii mei sunt fericiți”

Profesoara din Râmnicu Sărat a găsit răspuns la întrebarea pe care și-o pun multe cadre didactice, dar și mulți dintre părinți: cum să-i faci pe copii să îndrăgească lectura? Ea a creat proiectul „Lectura bilingvă – 100 de cărți citite”, care s-a bucurat de un mare succes. Una dintre explicații ar fi faptul că profesorul de limba română Virginia Georgiana Stroe a pornit la realizarea lui ținând cont de dorințele copiilor, fără să existe vreo presiune ca aceștia să citească anumite cărți sau un anumit număr de cărți. „Sunt multe proiecte pe lectură, toată lumea își dorește ca acești elevi să citească, dar trebuie să ajungem la sufletul lor și la ceea ce își doresc. Un copil mi-a spus: «Pe noi nu ne-a întrebat nimeni niciodată ce ne dorim. Nu ne întreabă nimeni ce ne dorim și nu suntem învățați să răspundem la întrebarea aceasta», pentru că eu îi întrebasem: «Ce fel de activități v-ar plăcea să desfășurați? Cum ați vedea voi o activitate? Ce ați vrea să mai faceți nou?»”, povestește profesorul din Râmnic. Astfel, ținând cont de dorințele copiilor și de nevoile lor, fiecare activitate care s-a adăugat proiectului a crescut dorința copiilor de a citi, ajungând ca, în prezent, 80-90 la sută din copiii școlii să citească cărțile proprii, ale părinților, ale bunicilor, să împrumute de la prieteni și de la cunoștințe. A devenit, astfel, prima școală de cartier – fără pretenții prea mari, cu copii care provin din familii fără posibilități materiale, cu risc de abandon, școală care uneori mai aplică elevilor și corecții severe – în care se citește în masă, și unde, în ciuda tuturor dificultăților din familii, se obțin și rezultate frumoase la învățătură, chiar premii.

Aici, la Școala Gimnazială „Gheor­ghe Vernescu”, copiii citesc din ce în ce mai mult, fără să li se impună, fără să fie obligați. Bineînțeles că aici este vorba, pe lângă creativitate, și de multă pasiune pentru profesie, și atenție deosebită pentru nevoile copiilor, pentru trăirile și sentimente lor. Și, de asemenea, pregătirea continuă a ajutat mult la dezvoltarea unui astfel de proiect. „Mie mi-a plăcut foarte mult proiectul CRED și ceea ce dezvoltă el. Am avut formatori pe doamnele Cristina Iacob și  Felicia Boșcodeală. Am învățat din experiențele colegilor mei. Tot timpul ne-am bazat pe experiențele de la clase, m-a interesat cum văd  cadrele didactice lucrurile acestea”, mărturisește Virginia Georgiana Stroe.

Profesorul de Limba română, cu o experiență de 18 ani la catedră, a înscris proiectul în concurs la recomandarea conducerii școlii. „Văzând  aplicabilitatea proiectului și faptul că copiii citeau din ce în ce mai mult, fără să li se impună, fără să fie obligați, doamna director m-a propus pentru selecția națională. Mă onorează acest titlu de «Creator de educație» și mă motivează să continui; este o certitudine a faptului că ceea ce fac, fac bine. Acest proiect a fost și lucrarea mea de cercetare pentru gradul I . Mă uitam peste proiectele câștigătoare din anii anteriori și le vedeam la un nivel ridicat, mari, importante; erau înscrise cadre didactice bine pregătite. M-am  bucurat când am văzut că suntem două buzoience pe lista de câștigători;   un premiu a rămas la Buzău, unul a ajuns la Râmnicu Sărat. Am făcut ceva normal. E o normalitate. Între timp, am făcut cursuri de formator; sunt și metodist ISJ.
Asta înseamnă experiență, promovarea unei învățări vizibile; totul se face spre binele copilului; ce rămâne în urma mea este mai important. Este important dacă elevii mei sunt fericiți”,
spune cadrul didactic râmnicean.

De unde a pornit proiectul

În proiectul „Lectura bilingvă – 100 de cărți citite”, totul a început cu o excursie la un târg de carte, în 2019. A fost prima activitate din proiect. „Am pornit de la Târgul de carte Gaudeamus. La început, copiii au fost sceptici în privința acestei experiențe, după care, nu puteam să-i mai iau de acolo. Au fost în jur de 60 de copii, și de ciclu primar și de ciclu gimnazial”.

Târgul a fost presărat și cu ateliere de lectură organizate de edituri, o noutate care i-a încântat pe copii. În cadrul târgului, își amintește profesorul Virginia Georgiana Stroe, copiii au participat la ateliere de lectură organizate de edituri. „În colaborare cu Editura Litera a fost organizat un atelier de lectură și autocunoaștere. În cadrul lui li s-a citit copiilor un fragment dintr-o carte, și au avut posibilitatea, astfel, să cunoască diverși scriitori ai unor cărți pentru copii, și nu numai; de asemenea, copiii au mai avut parte de ateliere organizate de Editura Artur. Astfel, au petrecut o zi în lumea cărților, fără să fie obligați să citească o anumită carte; experiența aceasta le-a dezvoltat acest gust pentru descoperirea unei cărți”, povestește profesoara la Școala Gimnazială „Gheorghe Vernescu” Râmnicu Sărat.

Experiența întâlnirii cu cărțile în afara clasei și într-un mod altfel decât erau obișnuiți a fost urmată de o alta, pusă la cale de cadrul didactic de limba română din Râmnic. A organizat o altă excursie cu copiii la o editură din Râmnicu Sărat și s-au întâlnit cu scriitorul Constantin Marafet. „Au avut o întâlnire cu scriitorul Constantin Marafet chiar la editura pe care o păstorește acesta. Aici au putut vedea exact cum se tipărește o carte, cum ia naștere o carte de la primele idei”, spune profesoara de limba română. Cunoscând  și această lume, cumva,  în sufletul lor, s-a cuibărit această curiozitate față de lumea cărților și plăcerea de a citi, pentru că și după această nouă experiență, cadrul didactic a organizat o sumedenie de alte întâlniri cu cartea și cu „oamenii cărților”, precum  „Ziua Bibliotecarului din România”, „Ziua Internațională a cititului împreună”, care să-i apropie și mai mult, să-i familiarizeze cu cartea, cu lectura. Un pas înainte a fost și participarea împreună cu elevii școlii și, în principal, cu cei ai căror diriginte este, la un club de lectură la biblioteca municipală din oraș.

Nu a renunțat la obiectivul de a-i face pe copiii din Școala Gimnazială „Gheorghe Vernescu” Râmnicu Sărat să se apropie de cărți nici în pandemie. „Să nu credeți că am renunțat la idee. Am organizat o călătorie virtuală la cea mai mare bibliotecă din lume, Biblioteca Congresului Statelor Unite ale Americii”, spune profesoara de limba română. Copiii au avut despre această călătorie virtuală numai apelative la superlativ. De această dată, călătoria s-a finalizat cu un concurs intitulat „Cărțile au suflet”.  „Le-am spus: «Reproduceți coperta unei cărți , asta însemnând orice carte pe care o aveți în bibliotecă, sau la îndrumarea părinților și a  bunicilor». Această activitate a fost realizată cu ocazia «Zilei Mondiale a Cititului cu Voce Tare». Concursul a avut și juriu și premii, dar elevii nu au știut de premii. Au fost în sală doamna bibliotecar, doamnele director, profesori de limba română și un reprezentant Big România, în calitate de sponsor. Acesta a fost atât de încântat de momentele lor în care au făcut pe micii artiști și au imitat personajele cărților, încât  decis să le ofere rechizite pentru întregul an școlar următor. În 2021-2022 au avut parte de rechizite de la Big România”, își amintește profesorul Virginia Georgiana Stroe.

Încet-încet, profesoara de limba română le-a direcționat atenția către platforma specializată de lectură creată la Buzău, și anume, „Lecturino”. „Am început să descoperim împreună platforma Lecturino». Le-a plăcut atât de mult, încât au început să citească și nu neapărat cărți cumpărate sau cărți comandate de pe Internet, ci împrumutate de la vecini, prieteni, rude, cât s-a putut, fiind și perioada pandemiei. Apoi, odată cu revenirea la școală, am organizat alt­fel de activități. Am ascuns în niște cutii cărți în dar, așa le-am numit;  elevii extrăgeau de acolo, din cutii, fără să știe ce cărți urmează să citească, încercând să creez în jurul cărților un aer de mister. Nu pot să spun ce mare a fost surpriza când 90 la sută dintre elevii mei au început să citească. În principal, elevii de la clasa unde sunt dirigintă, pentru că pe ei am pus accentul”.

În competițiile de lectură organizate în cadrul proiectului „Lectura bilingvă – 100 de cărți citite”, elevii au mai beneficiat și de alte sponsorizări. Zece tablete au fost primite de școală de la organizația non-guvernamentală „Narada”, un televizor și un laptop de la „Salvați Copiii”.

Un proiect care a mobilizat la lectură o țară întreagă

Pe baza activităților proiectului, cadrul didactic râmnicean a realizat un ghid, care a putut fi folosit în toată țara. „Ghidul conține o parte teoretică pentru cadrele didactice și mai conține și fișe de lectură ale elevilor din toată țara, nu numai ale elevilor mei. Proiectul s-a desfășurat pe doi ani școlari și prin corespondență, prin încheierea unor parteneriate cu instituții de la nivel național; copiii au completat acea fișă de lectură despre care spuneam  și au obținut diplome, premii, iar cadrele didactice adeverințe”, spune profesorul Virginia Stroe.

Obiectivele  educaționale ale proiectului pus în practică în primul rând în școala râmniceană  sunt multiple și se pare că ele și-au atins ținta, pentru că au dezvoltat competențe cheie în rândul elevilor, în special a celor care aparțin grupurilor vulnerabile, precum comunicarea într-o limbă maternă, comunicarea într-o limbă străină, competența digitală, a învăța să înveți, competențe sociale și civice, spirit de inițiativă și antreprenoriat, sensibilizare și exprimare culturală. De asemenea, proiectul a contribuit la  creșterea calității procesului educațional prin promovarea relațiilor de comunicare între instituțiile de învățământ, și bineînțeles, așa cum aminteam,  stimularea interesului elevilor pentru lectură, pentru cărţile editate într-o limbă străină. Nu în ultimul rând, proiectul  facilitează integrarea mijloacelor moderne în studiul literaturii române și permite promovarea unor conectori educativi în școala românească, în vederea alinierii la standardele de calitate recunoscute la nivelul Uniunii Europene. O particularitate a proiectului foarte apreciată este faptul că au fost utilizate metodele interactive  de lucru pentru corelarea cu nevoile locale, interesele individuale şi cerinţele de pe piaţa muncii și că a reușit să asigure un echilibru între rigoare şi creativitate. Acestea sunt tot atâtea motive pentru care proiectul realizat de profesoara Virginia Georgiana Stroe ar putea face parte din categoria opționalelor din programa școlară a mai multor unități de învățământ.

„Acest proiect poate fi ușor transferabil către programa școlară ca opțional CDȘ – CDE (curriculum la decizia școlii – curriculum la decizia elevilor, n.r.).
Adică opțional la decizia școlii sau a elevilor. Acest proiect poate deveni ușor opțional, fără să fie cu testări. De ce să nu fac opțional în care merg în vizită la o casă la un scriitor, la o editură, de ce să nu invit un cantautor care să cânte pe versurile poeților? Cine mă împiedică? Copiii își doresc acest lucru. Experimentez destul de des, întâlnirea a două clase, clasa a VII-a și a VIII-a, pe holul mare din școala veche. Ne așezăm în cerc și rezolvăm un test de Evaluare Națională. Elevii de clasa a VII-a își iau notițe de la cei de clasa a VIII-a, dar, uneori, îi completează, pentru că majoritatea noțiunilor de examen sunt până în clasa a VII-a. Nimeni nu pune mâna pe telefon în acest timp. Nu sunt divergențe, nu se ceartă nimeni și sunt peste 40 de elevi în același timp; cei mari nu vor să se facă de râs, și vor să arate că știu, iar cei mici vor să se ridice la nivelul celor mari. Copiii mei citesc.  Vorbim despre lectura bilingvă ceea ce înseamnă că  ei citesc și cărți în două limbi, de regulă română – engleză; avem și română – franceză. Și spaniolă se învață la noi, dar tot prin proiecte, prin dans”,
spune profesorul de limba română.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker