Educație

FOTO | Cum a ajuns Liceul „D. Filipescu“ să realizeze proiecte de importanță națională

De 30 de ani cadru didactic, de doi ani director „plin” al Liceului Tehnologic „D. Filipescu”, Lucica Stănculeanu are de gestionat o populație școlară cu vârsta începând de la trei ani, din două cartiere centenare  ale Buzăului, Cartierul Poștă și Cartierul Mihai Viteazu. Copiilor din municipiul Buzău se adaugă liceenii care vin din alte comunități ale județului, și chiar și de prin alte județe. Prin activitățile pe care le gestionează împreună cu colegii profesori realizează un echilibru, o stare de bine, între școală și comunitatea buzoiană. În plus, are de gestionat și relația cu agenții economici parteneri ai liceului în pregătirea practică a elevilor. Proiectul „Meritas” este o încununare a acestor eforturi, care se contabilizează în primul rând prin cifre statistice. Acestea arată clar că de două ori mai mulți elevi vor intra în proiect în anul școlar 2024-2025, ceea ce înseamnă un parteneriat de succes cu agenții economici locali și iată, de acum, și naționali. Și nu în ultimul rând, școala se bucură de susținerea Primăriei, care este partener în parteneriatul cu „D. Filipescu” și cu agenții economici, contribuind la succesul centrului de excelență în calificarea profesională „Meritas” (amănunte despre proiect găsiți pe site-ul https://meritas.ro/). Primăria Buzău a făcut posibilă și creșterea logistică a școlii care a susținut eforturile de creștere a calității educației   de la an la an la „D. Filipescu”.

Fiind o școală cu atât de multe grupe de vârstă și cu atât de multe provocări pentru dezvoltarea copiilor pe aceste paliere, directoarea Lucica Stănculeanu spune că sunt realizate și foarte multe proiecte, unele dintre ele în premieră națională, cum este cel prin care absolvenților să li se acorde „Pașaport D. Filipescu”, care reprezintă o certificare a pregătirii generale, nu doar de specialitate și nu doar prin Bacalaureat. Este o noutate în învățământul național pe care o pune în aplicare liceul buzoian. Despre toate aceste transformări și despre direcția în care se îndreaptă acest liceu buzoian care a fost înființat pentru a susține cu forță de muncă  Fabrica de Sârmă, și care astăzi are colaborare cu 14 agenți economici, a oferit detalii într-un interviu directoarea Lucica Stănculeanu.

Reporter: Ce se întâmplă la Liceul „D. Filipescu”?  Contribuiți la realizarea a ceva unic  în învățământ prin proiectul „Meritas”

Lucica Stănculeanu

Lucica Stănculeanu: Învățământul dual a debutat la Buzău, ca în întreaga țară, în 2016, și Liceul Tehnologic „Dimitrie Filipescu” Buzău este prima școală care a considerat că această formă de pregătire a elevilor absolvenți de clasa a VIII-a este oportună și binevenită. Fiind profesor la această școală și director adjunct atunci, de doi ani directorul Liceului Dimitrie Filipescu Buzău, am depus energia și dorința mea pentru pregătirea acestor elevi în învățământul dual. Am crescut deodată cu această modalitate de pregătire, pentru că sunt provocări și sunt și noi contexte în care o școală  tehnologică trebuie să-și înscrie întregul parcurs. Este vorba aici despre pregătirea teoretică și practică la standardele de pregătire profesională pentru aceste calificări certificate prin documente valabile în Uniunea Europeană. Vorbim de standarde de calitate agreate de comun acord, școală cu agenții economici, pentru că agenții economici nu doar că susțin prin diverse stimulente financiare pregătirea acestor elevi, dar oferă și condițiile pentru pregătirea practică și implicit își doresc viitori angajați  care să realizeze acel produs al muncii conform standardelor lor de calitate.

Firmele cu care noi avem parteneriat din 2016-2017 sunt firme cunoscute în municipiu și în județul Buzău, care au piață de desfacere locală, națională, dar și europeană și toți acești factori conduc către acest nou concept de centru de excelență în învățământul profesional și tehnic la liceul Tehnologic „Dimitrie Filipescu” Buzău.

Rep.: Absolvenții de „D. Filipescu” sunt recunoscuți pe piața europeană!

L.S.: Școala are o tradiție în anumite calificări. Încep cu sudorul, pentru că Liceul Tehnologic D. Filipescu Buzău este de fapt Liceul industrial nr. 4, al Întreprinderii de Sârmă și Produse din Sârmă, înființat în anul 1966 prin Hotărârea Consiliului de Miniștri; pornind de la această particularitate, calificările pe care noi le școlarizăm în regim de acreditare și apoi celelalte nou introduse în regim de acreditare respectiv autorizare oferă absolventului de clasa a VIII-a o paletă variată astfel încât ceea ce are prin formare dar și aptitudini și competențe sau cunoștințe să corespundă și să se plieze pe această ofertă a noastră de școlarizare.

Rep.: În afară de agenții economici care solicită sudori  au mai fost și alții cu care ați colaborat din Buzău sau din țară?

L.S.: Sudorii sunt ceruți de aproape toți agenții economici. Noutatea acestui an care a  debutat astăzi prin semnarea contractului de parteneriat o reprezintă Societatea Națională de Transport Distribuția Gazelor Naturale, și anume Transgaz, ,care a solicitat 30 de locuri pe cele trei calificări. Sudor, lăcătuș construcții metalice și utilaj tehnologic și electrician exploatare joasă tensiune. Partenerul cu care am început acest demers, fostul Apcarom, actualul Voestalpine Railway Systems, anul acesta a solicitat 50 de locuri pe aceleași calificări, dar și pe una nou introdusă, fierar betonist montator structuri, deoarece această firmă produce infrastructura pentru transportul feroviar.

Rep.: Ați păstrat agenții economici tradiționali, dar s-au alăturat și alții până au ajuns la 14 în momentul de față!

L.S.: Anul acesta 14, anul trecut 14; și ne bucură faptul că dintre aceștia sunt unii chiar de la început, cum este fostul Apcarom, dar în fiecare an sunt parteneri care consimt să contribuie la acest mod de a pregăti elevii și îi regăsim în parteneriatul pe care îl încheiem în fiecare an. Chiar aceasta este perioada pentru încheierea acestui document foarte important în tot ce avem de făcut de aici și până la începerea anului școlar următor; acum s-au stabilit responsabilitățile, prioritățile și demersul pentru a promova corect, complet și pertinent oferta de școlarizare și anume: ce calificări?, ce avantaje?, care sunt agenții? Îi așteptăm cu mare încredere pe elevii care acum sunt clasa a VII-a; peste două săptămâni vor da o simulare la nivel național la cele două discipline Limba și literatura română, respectiv Matematică; și cei care vor trece prin Evaluarea Națională și cei care nu vor trece prin Evaluarea Națională  se pot înscrie direct pentru învățământul profesional la Liceul Tehnologic „Dimitrie Filipescu” Buzău.

Rep.: Cum află elevii de clasa a VIII-a de oferta Liceului „D. Filipescu”?

L.S.: De mai bine de zece ani, mergem la ei, în școala în care se găsesc, pentru că este bine să-i cunoaștem în mediul din care provin, este bine să ne putem adresa părinților lor, să ne putem adresa profesorilor pe care îi au la ore, dar și comunității locale, în special primăriei localității respective. Apoi, organizăm diverse evenimente, acțiuni; este cunoscută „Ziua porților deschise”, dar nu numai; mai este și vizita la agenții economici, care se implică și susțin chiar transportul acestor elevi. Se adaugă toate proiectele la nivel județean depuse de școala noastră și aprobate, care au drept scop să-i introducă, să-i familiarizeze cu viața de licean la „Filipescu”.

Pentru preșcolari, pentru elevii din învățământul primar și gimnaziu ne adresăm copiilor din cele două cartiere reprezentate ca circumscripții. Începând cu nivelul liceal, profesional, postliceal și maiștri ne adresăm tuturor elevilor din județul Buzău, dar pot să vă spun că avem și din județul alăturat, Brăila. A auzit de oferta școlii din media, pe electronică, și ne-a ales. Vedem cum se dezvoltă frumos. Acum a participat la interviu la selectarea în grupul elevilor care va pleca în stagiul de pregătire  în Spania. Ne-a împărtășit din proiectele lui. Îl vedem și pe el cum se transformă miraculos de la clasa a IX-a la clasa a X-a.

Rep.: Selecția pe care o faceți este foarte bună din moment ce agenții economici sunt mulțumiți de elevii care ajung la ei!

L.S.: Și aici putem spune că este o valoare adăugată pentru școala noastră. Această colaborare cu agenții economici ne-a pus în situația  de a vedea și din perspectiva angajatorului pregătirea acestor elevi. Ei nu sunt deținători a unor cunoștințe teoretice și respectiv practice, ci reprezintă un tot unitar, viitori buni cetățeni ai comunității din care facem parte și  dorim să le insuflăm sentimentul acesta de mândrie că au fost elevi la noi, că s-au angajat la unul dintre agenții economici parteneri, care ne susțin tot demersul pe care îl facem zi de zi, pentru că ne preocupă dezvoltarea lor completă: emoțională, culturală. Sunt importante toate aspectele în formarea lor.

Rep.: Ați crescut  simultan în calitatea pregătirii elevilor, cu cea a bazei materiale: un teren de sport nou, laboratoare

L.S.: Este meritul Primăriei Buzău care a înțeles că fără a moderniza ceea ce avem – liceul a fost construit la nivelul anilor ’68-’70 -, nu poți să oferi pregătirea corespunzătoare și la standarde de calitate. Și atunci vorbim de anul 2022, cu modernizarea completă a acestui teren de multisport, cu amenajarea unei zone cu camere de internat pentru elevi, iar anul trecut, în noiembrie, când am marcat anul II al Școlii duale „Meritas”, am finalizat amenajarea unui spațiu separat, a unei clădiri dedicate pentru servirea mesei, pentru acești elevi dar și pentru elevii mai mici care sunt la noi în programul „Școala după școală”.

Rep.: Proiectul acesta, „Meritas”, este cu bătaie lungă, pentru că a dovedit că este funcțional, are viitor, iar Primăria dorește continuarea lui cu pregătire până la studii superioare. În cazul acesta dumneavoastră va trebui să faceți și muncă de cercetare pentru îmbunătățirea lui…

L.S.: Unul dintre obiectivele strategice pe care le-am prezentat colectivului profesional și consiliului de administrație, care a și fost acceptat, a fost îmbunătățirea rezultatelor școlare. Nu este o treabă care să se facă ușor. O creștere a mediilor chiar și cu câteva sutimi are în spate o acțiune susținută, o cunoaștere foarte bună a elevului și alegerea metodelor și instrumentelor de evaluare care să favorizeze stilul de învățare. Este importantă această cunoaștere a stilului de învățare ca să alegi modalitatea prin care ceea ce el trebuie să își însușească și să formeze atitudini și aptitudini să se facă cu succes.

Identificăm modalitatea stilului de învățare de la început. Aceasta este baza de pornire. Apoi fiecare profesor își particularizează pe trei grupe, trei stiluri de învățare, își particularizează metodele și instrumentele de evaluare. Mergem pe două direcții pentru îmbunătățirea rezultatelor școlare la nivel de remediere și pentru îmbunătățirea rezultatelor școlare la nivel de performanță. Acestea sunt extremele, ambele având  toată atenția din partea profesorilor și vedem rezultatele. Intrarea lor în ciclul profesional sau liceal se face pe baza unei selecții computerizate dacă vor la liceu, pe baza unei selecții pentru elevii de profesională ce are în calcul media din V-VIII și eventual Evaluarea Națională dacă au susținut-o și de aici încolo știm exact ce avem de făcut cu fiecare.

Rep.:  Ați început cariera didactică la „D. Filipescu”…

L.S.: În momentul în care am  finalizat pregătirea de specialitate, inginer electric la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” Iași, am găsit acest loc disponibil în urma concursului; au trecut trei decenii de când lucrez la Liceul Tehnologic „D. Filipescu”. Deja această simbioză este firească. Există o separare între viața profesională și cea personală, dar în multe puncte cele două se întâlnesc foarte bine. Această școală mi-a oferit ceea ce am avut nevoie ca să mă dezvolt  profesional. Este un lucru foarte important ca o școală să ofere acest climat pentru cei care aleg să fie  profesori atât pentru cultură generală, cât și de specialitate, pentru că starea din interiorul unei instituții susține demersul zilnic pe care dorești să-l faci. Am întâlnit profesori care au ieșit la pensie de la această școală. Și eu doresc să ies de aici la pensie, dar mai am mult până acolo.

Rep.:  După ce ați finalizat studiile superioare v-ați întors acasă la Buzău să profesați; îi îndemnați și pe copiii pe care îi pregătiți să se dezvolte profesional aici la Buzău?!

L.S.: Le recomand, le sugerez, să se dezvolte profesional și personal prin parcurgerea etapelor firești de școală, prin proiectele pe care și școala noastră le are de formare profesională în țări ale Uniunii Europene, pentru că o experiență completă, complexă, ne susține în ceea ce  vrem să fim ca indivizi. Eu zic că  gândind de la început că mă întorc în orașul de unde provin să susțin această comunitate care a investit și în mine, dar și exemplul personal și cuvintele mele să cântărească atunci când la absolvire  au de ales: rămân în oraș, se duc la agentul economic unde au făcut practică, sau aleg să meargă în afară o vreme să  își îmbogățească experiența și cu toate acestea să vină să fie în regulă aici, acasă.

Rep.:  Faptul că ați parcurs mai multe etape în acest liceu de când ați pornit în carieră și până acum vă este de ajutor  în proiectul de management pe care îl realizați, întrucât cunoașteți școala aceasta în toate detaliile!

L.S.: Așa este! Doamna Daniela Dinu, directorul liceului până în 2020, a considerat că colaborarea pe care am avut-o mă va ajuta să cunosc în amănunt specificul școlii, care nu este simplu, pentru că pornind doar cu clase de liceu și profesională a crescut prin absorbirea Școlii Gimnaziale nr. 9 din Cartierul Poșta; asta s-a întâmplat în anul 2000. Din acel moment avem copii de la 3 ani – copii de grădiniță -, elevi de primar, de gimnaziu, iar din 2022 am preluat și grădinița și Școala din cartierul Mihai Viteazu și chiar suntem școala care deservește comunitatea buzoiană din două cartiere, Cartierul Poștă și Cartierul Mihai Viteazu. Amândouă sunt comunități cu o vechime de o sută de ani atestați. Și când toată lumea cunoaște pe toată lumea este important să te susțină comunitatea. Chiar am încheiat un proiect numit „Filipteka”. Acesta a avut rolul să pună bazele acestei comunicări în cadrul  comunității formată din cele două cartiere, comunicare între familiile copiilor, bunici, părinți, frați și alte rude și  ei și noi, profesorii , întregul personal, astfel încât în școală, în tot parcul amenajat acum și prin acest proiect să aibă timp să petreacă timp de calitate, să ne cunoaștem mai bine, să îi susținem emoțional pe acești copii și tineri viitori adulți pentru că nu este simplu să-ți validezi emoțiile, să vezi cum trăiește cineva o dezamăgire sau o bucurie dacă este mai mic, dacă este mai mare. De aceea se numește „Filipteka, parcul emoțiilor”.

Rep.: Cum transmiteți către Inspectoratul Școlar și către Minister observațiile de lucru, care ar putea duce la   îmbunătățirea Legii Educației, a mecanismelor de funcționare a Învățământului?

L.S.: Când este cazul să fim consultați pentru diverse acte legislative, acte normative, dar și pentru anumite demersuri concretizate în proiecte, Ministerul și Inspectoratul au  pârghiile și mesagerii care aduc aceste proiecte la cunoștință. Nu numai de acum, ci de aproape 20 de ani, am primit această solicitare să fac parte din aceste grupuri de lucru și s-au concretizat în documentele de pregătire profesională sau în documentele care ne susțin nouă dezvoltarea în cariera didactică și nu numai, dar și în ceea ce poate face orice altă persoană juridică în favoarea dezvoltării copiilor. Și avem colaborare cu firme din domeniul Sănătății, nu numai cu Direcția de Sănătate Publică pentru diverse activități pentru sănătate, pentru un stil de viață sănătos, care s-au derulat de mai bine de un an, care au inclus pregătirea pentru acordarea primului-ajutor – au fost încântați și copiii , dar și profesorii să învețe aceste măsuri de prim-ajutor -,  dar și prin alte acțiuni și inițiative ale societății civile, ale unor organizații care au înțeles că și ele trebuie să contribuie la întregul demers de educare și apoi instruire a elevilor.

Rep.: Ce planuri  imediate aveți pentru școală?

L.S.: Școala a câștigat acreditarea Erasmus și, până în 2027, în fiecare an vom trimite echipe de elevi la stagii de pregătire practică; ne alegem în fiecare an țara; anul acesta vor pleca în Spania, în urmă cu doi ani au fost în Germania. Pentru profesori avem aceste schimburi de experiență de tip „Job Shadow”. Am depus și am câștigat  un proiect pe formare a   competențelor de specialitate și am devenit școală pilot pentru învățământul tehnic, astfel încât la finalizare elevul absolvent „D. Filipescu” să primească o cerificare a pregătirii generale, nu doar de specialitate și nu doar prin Bacalaureat, document care se numește „Pașaport D. Filipescu”. Este unic în țară. Este o activitate care antrenează toți profesorii școlii, la toate disciplinele și de cultură generală și de specialitate.

Noi trebuie să selectăm exact care sunt cunoștințele și aptitudinile necesare unui absolvent al învățământului profesional sau al învățământului liceal, pe care noi să le putem justifica în acest document creat de noi și validat de Minister, care nu pot fi certificate fie prin Bacalaureat fie prin  examen de calificare. De aceea am spus că suntem școală cu statut de pilot pe partea aceasta. Celălalt proiect tot național este  cel de diminuare a efectelor de bullying, a cazurilor de violență și suntem una dintre cele șapte școli ale județului Buzău câștigătoare ale acestui proiect și am debutat aceste activități, care au rolul să îi pună în valoare pe acești adolescenți, pe acești copii, cu ceea ce au primit nativ sau s-a format în decursul anilor de școală astfel că ceea ce o consideră ca o neîmplinire  sau ca o emoție pe care nu  știu să o gestioneze să o transforme într-un lucru plăcut. Aici avem prevăzute ateliere de creație, ateliere de muzică, o întrecere între clase. Să nu-și mai transforme aceste neliniști și nesiguranțe în acțiuni violente fizic sau verbal. Celelalte proiecte sunt la nivel județean și vizează și orientarea profesională și orientarea școlară a elevilor și dezvoltarea lor armonioasă. Putem să spunem că este anul proiectelor la Liceul „D. Filipescu”.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker