Politic

FOTO / 400 de reprezentanți ai învățământului, prezenți la o dezbatere pe tema Legilor educației

Vineri, 31 martie 2023, în Sala Mare a Consiliului Județean Buzău, în prezența a peste 400 de persoane implicate în procesul de învățământ, s-a desfășurat, la inițiativa Inspectoratului Școlar Județean Buzău, o amplă dezbatere pe tema proiectelor Legilor educației (învățământul preuniversitar și învățământul universitar).

Această inițiativă a fost menită să aducă o contribuție necesară la îmbunătățirea celor două proiecte de lege, esențiale pentru întreaga societate care, odată intrate în procedură de analiză și adoptare de urgență în Parlament, au nevoie de îmbunătățiri semnificative pentru a răspunde cu adevărat, atât nevoilor și realității elevilor, cadrelor didactice și părinților, cât și ale domeniilor statului, și a aduce astfel stabilitate și predictibilitate pe termen lung în educația din România.

La eveniment au participat și trei parlamentari PSD de Buzău: senatorul Liliana Sbîrnea, secretar al Comisiei pentru Învățământ din Senat, deputatul Laurențiu Țepeluș, secretar al Comisiei pentru Învățământ din Camera Deputaților și deputatul Romeo Lungu. Parlamentarii social-democrați au reiterat, și cu această ocazie, implicarea și susținerea social democrată pentru amendarea celor două proiecte ale Legilor educației pe baza consultărilor publice, în așa fel încât ele să reprezinte un cadru legislativ oportun și benefic pentru educație.

Deputatul Laurențiu Țepeluș

„Am văzut, cu ocazia acestor consultări, foarte mulți oameni interesați de viitorul educației în România, de viitorul noilor generații. Au răspuns invitației la dezbateri reprezentanții elevilor, studenților, părinților, profesori, directori de instituții de învățământ și rectori, reprezentanți ai aleșilor locali, cultelor și ONG-urilor, ai sindicatelor, mediului de afaceri. Fiecare participant a avut ocazia să exprime opinii, să sesizeze probleme, să aducă argumente și împreună am dezbătut soluții pentru ca cele două legi să fie adoptate într-o variantă care răspunde nevoilor actuale și viitoare pe termen scurt și mediu ale învățământului românesc, din toate punctele de vedere”, spune deputatul Laurențiu Țepeluș.

Printre subiectele abordate se numără eliminarea dublei măsuri, a costurilor suplimentare și a suprasolicitării elevilor prin noua formă de admitere la liceu, elaborarea de programe școlare care să aibă la bază caracterul aplicabil și practic al cunoștințelor, nu procesul de memorare, eliminarea surplusului de probe la examenul de bacalaureat, apărut ca urmare a noilor proiecte ale Legilor educației sau eliminarea titularizării pe jumătate de normă, care va aduce în sistem două tipuri de titulari.

De asemenea, cei prezenți au subliniat că, odată cu proiectele Legilor educației, așteptările erau legate de schimbări constructive în ceea ce privește curriculumul, și mai puțin în privința de reorganizării instituțiilor și reînființării lor sub alte denumiri, ceea ce, au concluzionat participanții la dezbatere, nu face altceva decât să aducă, pe lângă haos și costuri suplimentare, modificări de formă, fără nicio substanță și argumentare fundamentate pe fond. Astfel, modificarea guvernanței școlare, jalon asumat în Planul Național de Redresare și Reziliență, nu aduce îmbunătățiri reale, ci doar prevederi menite să încarce și mai mult un sistem ce are nevoie de simplificare.

Un exemplu edificator în acest sens ar fi divizarea Inspectoratelor Școlare Județene și înființarea Direcției pentru Învățământ Preuniversitar, care preia patrimoniul, o parte din inspectorii școlari și o parte din atribuții, fără a fi clar cine va efectua inspecțiile școlare de specialitate. Practic, este vorba despre o lipsă de practicitate și metodologie care nu va face altceva decât să îi afecteze pe toți cei responsabili de buna desfășurare a procesului de învățământ.

„Am speranța că, prin dezbateri și amendamentele din Parlament, poate ieși o lege bună pentru copiii și dascălii noștri și căreia, acum, cred că i s-a modificat substanțial menirea prin sutele de metodologii ce urmează a fi elaborate de Ministerul Educației”, a spus senatorul Liliana Sbîrnea, care a salutat numărul mare al participanților, interesul și implicarea acestora.

Totodată, aceasta i-a asigurat pe cei prezenți de faptul că toate observațiile și propunerile lor se vor regăsi în analiza parlamentară a proiectelor Legilor Educației, precum și în amendamentele pe care atât ea, cât și colegii parlamentari social democrați din Buzău prezenți la dezbatere le vor depune, în vederea îmbunătățirii acestor acte normative. „Viitorul României, pentru că asta înseamnă până la urmă legile Educației, este mult prea important pentru a fi dezbătut în spatele ușilor închise. Am preluat opiniile exprimate de cei care au participat la consultări, dar și pe cele transmise prin alte mijloace de cei care nu au putut fi prezenți, și le vom transpune în amendamente la cele două proiecte de acte normative pe care le vom susține în cadrul Coaliției și în comisiile de specialitate. Le mulțumesc tuturor, indiferent în ce calitate au contribuit la dezbateri și mă bucur că am participat la acest exercițiu democratic care continuă în Parlament. Bineînțeles, nu pot să nu amintesc de bucuria pe care mi-a făcut-o participarea în număr mare a profesorilor și celor interesați de cele două proiecte la dezbaterile de la Buzău. Încă o dată vedem acasă exemple demne de urmat și un interes deosebit pentru educație”, a mai spus deputatul Țepeluș.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker