Educație

FOTO / 24 de eminescieni au fost europarlamentari pentru o zi

Colegiul Național „Mihai Eminescu din Buzău face parte, de câțiva ani, din rețeaua de „școli-ambasador ale Parlamentului European”, statut care îi oferă ocazia de a se implica într-o gamă largă de activități organizate de această instituție și de  partenerii săi instituționali, dar  și de a intra în legătură cu diverse entități europene, naționale și locale și, nu în ultimul rând, cu organizații ale societății civile. În acest context, o echipă formată din 24 de elevi din clase diferite ale Colegiului Național „Mihai Eminescu” și din profesorii Daniela Albu, Ana Cristina Tănase, Elena Șerban și Raluca Boboc a participat, pe 2 martie, la evenimentul european „Ziua Euroscola” din Parlamentul European, la invitația acestei instituții. Vizitarea Parlamentului European de către elevii Colegiului „Mihai Eminescu” a reprezentat o ocazie unică pentru aceștia de a afla cum funcționează democrația parlamentară a UE și ce importanță au deciziile luate de Parlamentul European în viața lor de zi cu zi. Parlamentul le-a oferit elevilor și cadrelor didactice din Buzău posibilitatea de a se familiariza cu activitatea, istoria și funcționarea instituției și ale Uniunii Europene.

Ce spun elevii despre participarea la lucrările Parlamentului European

Elevii eminescieni s-au simțit cel puțin pentru un moment europarlamentari. Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Buzău a fost singurul invitat din România la această activitate europeană, ne spune unul dintre elevi, ceea ce, arată acesta, reprezintă o medalie pentru instituția de învățământ buzoiană. Cu siguranță că are dreptate. Având și acest lucru în vedere, elevii buzoieni au avut o participare frumoasă la acest eveniment al școlilor europene. Au făcut schimb de idei cu elevii de vârsta lor din alte școli europene, au împărtășit impresii, idei, opinii, și au legat prietenii, adevărate punți între culturi diferite, între sisteme de educație cu specific propriu. Pentru unii, experiența a însemnat poate chiar o decizie importantă cu privire la viitoarea profesie pe care o vor urma în viață. Toate experiențele de care au avut parte le-au așternut apoi pe hârtie pentru a rămâne consemnate și în jurnalele proprii. O parte dintre gândurile lor le-au împărtășit și cu noi și bineînțeles cu dumneavoastră, cititorii ziarului OPINIA.

Teodora Olteanu, clasa a XI-a C: „Proiectul «Euroscola» ne-a învățat ceva nou, ne-a ajutat să ne exersăm abilitățile și să ne facem noi prienteni. Scopul programului este de a reuni elevii de liceu din statele membre și de a le oferi ocazia de afla cum funcționează Parlamentul European. În fiecare an «Euroscola» invită sute de elevi să petreacă o zi la Strasbourg și să devină membri ai Parlamentul European. În această calitate am avut posibilitatea de a interacționa și de a face schimb de informații într-o limbă străină și, de asemenea, posibilitatea de a ne  prezenta școala și regiunea de unde provenim. Această experiență a fost una inedită din care am avut doar lucruri bune de învățat! Doamnele profesoare ne au susținut dându-ne sfaturi și ajutându-ne să trecem cu ușurință peste amalgamul de emoții, lucru pentru care le sunt recunoscătoare”.

Robert Burețea, clasa a XII-a D: „Proiectul «Euroscola» a fost o experiență memorabilă pentru mine, o experiență pe care nu o voi uita niciodată. În cadrul proiectului am avut ocazia să experimentez, pentru o zi, cum se desfășoară activitatea unui europarlamentar. Am reușit să interacționez cu persoane din toate țările membre UE, să observ modul lor de gândire și principiile de viață după care se ghidează. Datorită proiectului am legat prietenii, dar și posibile viitoare parteneriate, cum ar fi cel cu Luxemburg, facilitat de un tânăr român care învață în acea țară”.

Cătălin Zidărescu, clasa a X-a H: „Din punctul meu de vedere, proiectul «Euroscola» a fost o experiență de neuitat din care am învățat atâtea lucruri noi, cum ar fi gestionarea emoțiilor vorbitul în public, dar cel mai important a fost  munca în echipă. Mă bucur că am avut această oportunitate de a vizită atâtea locuri frumose, de a cunoaște adolescenți din toate colțurile Europei și nu în ultimul rând am lăsat o impresie impecabilă, așa cum am fost învătați de părinți și de doamnele profesoare. Mereu îmi voi aminti cu drag de aceste clipe frumoase, petrecute cu colegii și doamnele profesoare”.

Rebeca Andrei, clasa a XI- a C: „«Euroscola», un proiect cu adevărat unic și de neuitat, a reușit să zugrăvească, și anul acesta, în sufletele noastre, ale elevilor Colegiului Național «Mihai Eminescu», dar și în sufletele doamnelor profesoare, un adevărat izvor de emoții și noi impresii, pe care cu siguranță nu le vom uita niciodată, și care vor dăinui permanent în amintirea noastră. Acesta a fost fie «declanșatorul» unei noi orientări profesionale, fie un fortifiant al unor percepții deja avute, dar chiar și un  bun exercițiu pentru abilitățile noastre lingvistice. Pentru mine, acest proiect a avut un puternic impact, deschizând, de asemenea, noi portițe către orizonturi profesionale. Nu în ultimul rând, nu pot omite legăturile sociale conturate de-a lungul acestui moment peren, noile prietenii cu tinerii ambasadori ai țărilor membre , dar și vasta paletă de opinii noi și percepții ,cunoscute prin intermediul acestui proiect”.

Bogdan Săcuiu, clasa a XI-a C: „Această experiență, «Euroscola» de la Parlamentul European a fost una inedită, care simt că m-a
ajutat foarte mult pe plan personal. Acolo am întâlnit mulți tineri de vârsta noastră cu care am discutat multe lucruri interesante. Spre surprinderea noastră, am întâlnit un coleg român de la Școala Internațională din Luxembourg cu care am stat de vorbă. În plen m-am simtit ca un europarlamentar pentru câteva ore și mi s-a părut foarte interesant facându-mă să mă gândesc mai mult la această meserie frumoasă. Acolo, în timpul alocat pentru discuții între noi, am schimbat idei cu un grup din Cipru cu care ulterior am stat și în pauze. Așadar, această experiență a creat și noi prietenii cu alți adolescenți din Europa. Nu în ultimul rând, aș vrea să mulțumesc doamnelor profesoare pentru această excursie deosebită și pentru grija pe care ne-au purtat-o pe tot parcursul drumului; fără doamnele profesoare această experiență  europeană nu ar fi fost posibilă”.

Theodor Irimia, clasa a X-a C: „Experiența mea de a fi membru al Parlamentului European pentru o zi a fost memorabilă și mi-a permis să dobândesc o înțelegere mai bună a vieții unui parlamentar în cadrul acestei instituții. Această experiență mi-a deschis o nouă perspectivă în privința carierei și m-a determinat să-mi exprim liber opiniile și ideile referitoare la viitorul Uniunii Europene în fața europarlamentarilor. Am fost impresionat de întreaga experiență; pentru mine a existat un moment de maximă emoție atunci când am ridicat mâna pentru a-mi exprima opiniile cu privire la diferitele amendamente și am avut privilegiul de a vorbi în fața celor 500 de participanți prezenți. Comunicarea cu persoane din alte țări m-a ajutat să înțeleg mai bine diferențele dintre națiuni, care se bazează pe o idee simplă: că suntem cu toții asemănători în esența noastră. Aș repeta experiența aceasta oricând, pentru a retrăi emoțiile de dinaintea intrării și în timpul explorării întregii clădiri. Fără îndoială, a fost o experiență foarte plăcută și recomand oricui are oportunitatea să ajungă aici să profite la maximum de această șansă și să se dedice activităților din cadrul instituției. Vă mulțumesc!”.

Bianca Năstase, clasa a XII-a D: „Vizita în Parlamentul European de la Strasbourg s-a dovedit a fi o oportunitate rară și de neprețuit. Am fost mândră să fac parte dintr-un grup de elevi privilegiați să experimenteze această oportunitate fascinantă și să exploreze un număr impresionant de locații. Fiecare moment petrecut în cadrul instituției europene a contribuit la evoluția mea personală și la adăugarea unei opțiuni valoroase la portofoliul meu profesional. Interacțiunea cu ceilalți participanți a fost deschisă și constructivă, oferind oportunitatea de a dialoga cu reprezentanți din alte țări și de a schimba perspective și experiențe, inclusiv întâlnind români stabiliți în străinătate. În mod deosebit, doresc să transmit recunoștința mea doamnelor profesoare pentru eforturile depuse în asigurarea acestei oportunități, precum și pentru învățăturile oferite, care au contribuit la îmbogățirea bagajului meu de cunoștințe și la însuflețirea dorinței mele de a explora mai departe lumea înconjurătoare”.

Andrei Darius Tureac: „Numele meu este Tureac Andrei Darius , elev al liceului «Mihai Eminescu» Buzău și participant al proiectului «Euroscola». Doamnele profesoare coordonatoare care au făcut posibilă această experiență de neuitat de la Strasbourg. În urma unei invitații adresate liceului nostru, am reușit să fim singurul liceul invitat din România, ceea ce este o mândrie pentru liceul nostru, dar în special pentru mine. Clădirea Parlamentului, după părerea mea, a fost uimitoare, însă ceea ce s-a petrecut înăuntru a fost ceea ce a contat. Venind acolo cu intenția să intrăm în rolul unui europarlamentar, a trebuit să ne pregătim temeinic cu argumente legate de egalitatea dintre sexe, un subiect care poate duce la discuții de ore întregi, ceea ce s-a întâmplat și acolo. Am avut ocazia, la sala de mese, să ne întâlnim și să vorbim cu participanti din acest proiect din mai multe țări: eu, spre exemplu, am intrat în discuție cu un suedez, un irlandez și, nu o să vă vină să credeți!, un român, care reprezenta o școală din Luxemburg. Apoi am intrat în Hemiciclu, sala de conferință imensă; cred că s-a spus că este cea mai mare sală de conferințe din Europa, unde ne-au așezat după culorile brățărilor care semnalau ce poziție avem în cadrul debate-
ului. Așa m-am împrietenit cu trei fete din Cipru pe care le-am întrebat despre țara lor. A urmat o transmisiune live ținută de doi europarlamentari cărora le-am adresat întrebări. Au urmat mai apoi o pauză de prânz unde ne-au servit mâncare și desert înghețată. Apoi  a urmat sesiunea de debate care a fost «la piece du resistance» a zilei. A fost foarte interesant faptul că se pot găsi argumente contra și centriste, chiar dacă subiectul despre care vorbeam era unul pe care 95 la sută din oamenii de acolo îl susțineau. În concluzie, o experiență de neuitat, care îmi pare foarte bine că nu am ratat-o fiindcă astfel de oportunități nu apar de la o zi la alta, ci se creează cu multă muncă pe care am depus-o în prealabil pentru a fi invitați la Strasbourg!”
.

Ce spun cadrele didactice ale Colegiului „M. Eminescu”

Aceasta nu este prima și nici ultima activitate pe care liceul buzoian o desfășoară la nivel european, dar ea este cu siguranță o experiență unică pentru elevii care ajung pentru prima dată acolo.

Profesoara Daniela Albu precizează că este, de fapt, a patra invitație pe care Colegiul Național „Mihai Eminescu” o primește  de a participa la „Ziua Euroscoala” din Parlamentul European din Strasbourg, precedentele participări fiind în 2010, 2013 și 2017. „În primele două sesiuni, invitația a venit în urma competiției naționale, iar ultimile ediții se datorează locului din clasamentul național  al activităților desfășurate în cadrul proiectului <Școli Ambasador> ale Parlamentului European”, precizează profesoara Daniela Albu.

Despre  această recentă activitate, cadrul didactic povestește cum au experimentat elevii săi rolul eurodeputaților. „În  2 martie 2023, cei 24 de elevi eminescieni au experimentat rolul eurodeputaților având de adoptat o serie de amendamente la legea egalității de șanse între femei și bărbați. Bazându-se pe experiențe din meciurile de debate, informațiile descoperite pe site-ul UE, discuțiile din echipă, elevii au formulat argumente privind: salarizarea femeilor, reîntoarcea la  locul de muncă al mamelor din concediile de creștere a copilului, condiții de muncă flexibile pentru a permite părinților să echilibreze viața personală și orele de serviciu, egalitatea de gen”, spune Daniela Albu, coordonatoarea grupului, care a fost răplătită cu un premiu, alături de colegele din Germania, Irlanda și Grecia, cu care a participat la un joc de comunicare, „Eurogame”.

Elevii săi i-au urmat exemplul și au fost activi în Parlamentul European. Gabriel Bucur a salutat audiența formată din peste 500 de liceeni europeni, ce au reprezentat 27 de state ale UE. Teodora Olteanu, Theodor Irimia, Andra Dragomir și Robert Burețea au adus argumente  la amendamentele discutate în Hemiciclu. După fiecare amendament discutat în plen, elevii au votat și completat legea europeană. Cu această experiență din Strasbourg, oraș animat de numeroasele echipe de la „Euroșcola”, elevii buzoieni se întorc acasă „mult mai îmbogățiți cu experiența unei dezbateri interesante, în idei și opinii diverse dar care au același scop, o viață bună pentru cetățenii europeni”, mai spune cadrul didactic.

Ei au adus la Buzău, pe lângă un bagaj de cunoștințe și experiențe și prieteniile pe care le-au legat cu alți copii europeni. „Zilele <Euroscola>, organizate la Strasbourg, în sediul Parlamentului European, au permis elevilor noștri să fie alături de sute de copii din toată Uniunea Europeană pentru a împărtăşi experienţe, gânduri, opinii despre Europa şi pentru a concura pe teme privind construcţia şi viitorul acesteia. Participanţii la eveniment au fost împărțiți în grupuri multilingvistice, interacționând  şi dezbătând cu coechipierii lor şi cu cei din celelalte grupuri într-o altă limbă decât limba lor maternă, fapt ce le-a oferit o bună ocazie de a considera limbile străine nu o barieră, ci mai degrabă o modalitate de înţelegere a problemelor, opiniilor şi aşteptărilor tinerilor din celelalte state europene. Totodată, au avut  ocazia de a vizita plenul Parlamentului şi de a simula activitatea deputaţilor europeni”, spune profesorul Ana Cristina Tănase, de asemenea cadru didactic al Colegiului Național „Mihai Eminescu”.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker