sâmbătă, 16 ianuarie 2021

Explozia nejustificată a prețurilor aduce falimentul în pragul magazinelor de cartier

• Clasa politică ar trebui să urgenteze „înghețarea prețurilor”

Buzoienii care au ieșit la cumpărături în ultimele zile au constatat că cele mai multe prețuri ale produselor uzuale au explodat brusc. Astfel, pe lângă spaima îmbolnăvirii cu ­coro­navirus și amenințarea ca unele salarii să fie afectate, oamenii se tem că nu le vor ajunge banii de la o lună la alta pentru a-și cumpăra alimente și medicamente.

În încercarea de a găsi o explicație la această situație, OPINIA a vorbit cu patronii unor magazine de cartier și reprezentantul unui important depozit engros din municipiu. În timp ce clienții le impută vânzătorilor majorarea ­bruscă a prețurilor la ulei, făină, legume, fructe etc., patronii magazinelor de cartier spun că furnizorii și depozitele le vând marfa la suprapreț. Mai mult, unii distribuitori nu mai dau marfă către micile magazine decât cu banii jos, ceea ce va duce la falimentul magazinelor de cartier care nu au același rulaj ca supermarketurile.

La rândul lor, distribuitorii sunt condiționați să plătească TIR-urile cu marfă cu banii jos și nu cu cecuri la șapte zile ca până acum.

O altă problemă semnalată de cei intervievați este legată de importatorii de legume și fructe, cei mai mulți cetățeni străini, care în ultimele zile au majorat considerabil prețurile.

Singura salvare pentru a stopa o criză este așteptată de la oamenii politici, cărora li se cere să adopte rapid legea înghețării prețurilor.

„Ne dăm în cap unul altuia! Furnizorii nu vor să ne mai dea marfă decât cu banii jos”

„Eu am senzația că ne dăm în cap unul altuia! Furnizorii nu vor să ne mai dea marfă decât cu banii jos. Luni a fost un distribuitor, S_ _ _ _ _ _ _ , care din punctul meu de vedere nu ar avea de ce să ne ceară banii jos, pentru că oferă niște produse care constau în cereale, lucruri care nu au legătură cu pandemia. Ieri au venit cei de la M_ _ _ de la care luăm produse lactate și mai multe, și le-am făcut o plată, apoi mi-au zis: <să nu te superi pe mine, dar de mâine toată marfa iese doar cu banul jos>. Vă dați seama că la un moment dat o să ne blocăm unii pe alții! Eu nu o să mai am bani, pentru că lumea a început să nu mai iasă la fel de des la cumpărături. Vă pot spune că la începutul săptămânii a fost o furie, vreo patru zile în care am vândut mai bine, adică așa cum o făceam până să se deschidă lângă noi Profi, apoi lucrurile s-au liniștit. Acum, pe tura de dimineață, până în ora 15.00, se mai vinde câte ceva, dar după-amiază e liniște”, ne-a declarat Maria Mirea, proprietara magazinului amplasat pe strada Colonel Buzoianu colț cu Bulevardul N. Bălcescu, vizavi de Galeriile de Artă „Ion Andreescu”.

„Uleiul Bunica la 2 litri a ajuns la noi pe raft la 14 lei, adică mai mult cu 3 lei decât până acum”

Potrivit aceleiași surse, prețurile din marile depozite au crescut peste noapte, ceea ce face ca, după adaosul comercial al fiecărui magazin, mărfurile la raft să fie tot mai scumpe.

„Prețurile din depozite au crescut nejustificat. Noi am avut făină Grania cu 3,80 lei, și ieri mi-a adus-o majorată de mi-a ieșit preț la raft de 4,50 lei. La fel se întâmplă cu uleiul și mălaiul. Uleiul Bunica la 2 litri a ajuns la noi pe raft la 14 lei, adică mai mult cu 3 lei decât până acum. Mălai nici nu am găsit. Am adus de pe la Ploiești. Spirtul l-am găsit la același preț, dar nu am mai găsit clor sau dezinfectat nici măcar prin METRO. De legume și fructe nu mai vorbesc. Am avut ceapa cu 3 lei, mi-a ieșit 6 lei. Am avut cartofii 2,50 lei, i-am pus noi 3,50 lei la raft, deși nu ieșeau la prețul ăsta la noi în magazin. Au explodat prețurile”, a mai declarat Maria Mirea.

„Ni s-a spus clar că turcul de la care ia lămâile le-a scumpit la 14 lei”   

Proprietara aceluiași magazin de la parterul blocului Camelia spune că cetățenii străini din Capitală care se ocupă cu importul de legume și fructe au crescut nejustificat prețurile în această săptămână.

„De la depozitul din care noi cumpărăm legume și fructe ni s-a spus clar că la lămâi, de exemplu, turcul de la care ia lămâile din București le-a scumpit la 14 lei. Până și ceapa este de import mi se pare. Parcă este adusă din Olanda, dacă nu mă înșel”, ne-a declarat Maria Mirea.

În același timp, proprietara aceluiași magazin spune că a aflat de la distribuitori că și ei s-ar afla într-o situație dificilă de spaima lipsei de bani gheață.

„În țara asta se încearcă să se profite de toate situațiile dificile”

„Altă firmă de distribuție mi-a spus că li s-au cerut banii înainte să le factureze TIR-ul de făină. În condițiile în care până acum aștepta cecul timp de șapte zile. Eu îi cred, dar noi, magazinele de cartier nu vorbim de rulaje de miliarde ca supermarketurile. În loc să ne ajutăm unul pe altul, ne dăm în cap. În țara asta se încearcă să se profite de toate situațiile dificile, nu contează cât le este oamenilor de greu. Speculăm orice portiță”, a mai spus proprietara magazinului de la parterul blocului Camelia.

„Tot ce înseamnă fructe și legume se vând la suprapreț în depozite”

Proprietarul unui și mai mic magazin de cartier din munici­piu, situat pe una dintre străduțele ce dau în Bulevardul 1 Decembrie, spune că și el se confruntă cu majorarea prețurilor de când s-a declarat pandemie de coronavirus.

„Problema este că mărfurile din depozite s-au scumpit brusc. De exemplu, ceapa am luat-o săptămâna trecută cu 3,50 lei, iar acum am găsit-o cu 4,90 lei și o vând cu 5,50 lei. Tot ce înseamnă fructe și legume se vând la suprapreț în depozite. Excepție fac strugurii care vin din Republica Moldova. Și nu doar legumele. Și făina o aveam la 2,80 lei și acum este la 3,80 lei. Tot ce înseamnă făină, ulei… Pe lângă aceste scumpiri bruște, mai apar majorările de prețuri care se aplică în fiecare an în primăvară: la bere, la apă, la pâine… Dar astea sunt majorări mici, de 10 bani, 15 bani, care s-au aplicat înainte de apariția crizei din cauza ­coro­navirusului. Vă pot spune că singurul produs care nu s-a scumpit de doi an este pâinea turcească. Ce va fi nu știm…”, a declarat Vasile Stoica proprietarul magazinului de pe strada ­Ghe­orghe Asachi.

Potrivit buzoianului, pandemia nu a crescut cu nimic vânzările în cazul magazinului său și asta pentru că cei mai mulți clienți apelează la magazine de cartier pentru produse pe care uită să le cumpere de la supermarket.

„Astăzi am vândut vreo șase pungi de făină” 

„Vânzările noastre nu sunt în niciun caz mai mari după declanșarea crizei coronavirusului. Se vând mai mult produsele care sunt folosite în perioada pandemiei, spirt, produse de igienă, detartranți, dezinfectanți… În ceea ce privește produse precum mălai, făină… să zicem că au crescut vânzările cu aproximativ 2 %. Astăzi am vândut vreo șase pungi de făină. Apa se vinde la fel… Noi suntem un magazin de cartier și avem aceeași clienți, care își fac cumpărăturile mari de la Penny, Carrefour. Deocamdată nu pot să îmi dau seama cât sunt de vulnerabile ma­gazinele de cartier în perioada pandemiei, pentru că nu știu ce va urma. Până acum vă pot spune că vânzările noastre au mers cam la fel. Pot să vă spun că nu s-au mai vândut mezeluri, nicio conservă….”, a mai declarat Vasile Stoica.

„Cei de la OMI cumpără ceapa de la un angrosist chinez”
Angrosiștii din OMI-EXPO de pe strada Transilvaniei nu au mărit prețurile în perioada care s-a scurs de la declararea stării de urgență, dă asigurări Constantin Popa, proprietarul complexului comercial.
„Cu toate acestea, prețurile au crescut la angrosiștii buzoieni de la OMI, pentru că furnizorii vând marfa cu prețuri mult mai mari. De exemplu, cei de la OMI cumpără ceapa de la un angrosist chinez de la București, care a mărit prețurile peste noapte. Cam aceasta este situația și la cartofi și la celelalte legume”, spune Popa.

„S-au trezit cu prețurile mărite direct de producători”

La mărfurile alimentare românești, creșterea prețurilor are altă explicație. „Cei din OMI lucrează direct cu fabricile de ulei, de zahăr, de mezeluri, prin distribuitorii proprii ai acestora. Și s-au trezit cu prețurile mărite direct de producători. Eu i-am rugat pe angrosiștii noștri să nu mărească prețurile în mod nejustificat, iar eu, la rândul meu, nu le-am mărit chiriile tocmai pentru a nu exista pretexte pentru măriri de prețuri peste noapte”, mai spune Constantin Popa.
„Mai mult, am pus la punct o pagină de Facebook a complexului OMI EXPO, prin care clienții noștri vor fi ținuți la curent, zilnic, cu prețurile pe care le practică cei care își desfășoară activitatea aici și cu orice modificări ale acestora”, mai spune Constantin Popa, proprietarul complexului comercial OMI-EXPO de pe strada Transilvaniei. (Călin BOSTAN)

1 COMENTARIU

  1. Poate că politicienii locali din întreg spectrul politic vor auzi doleanțele micilor comercianți de cartier și a cumpărătorilor de acolo, punând presiune pe cei îndreptățiți să elaboreze URGENT acte normative pentru oprirea speculei și a lanțului de consecințe ce bat la ușă … Domnilor, fiecare zi e una pierdută dacănu interveniți acum !

Comments are closed.

loading...
error: Content is protected !!