Educație

Foto / „Emoții de toamnă“ de ziua Liceului de Arte

Ziua Liceului de Arte „Margareta Sterian” a fost sărbătorită cu „Emoții de toamnă”. Aceasta este tema aleasă pentru sărbătorirea celor 66 de ani de existență a unității de învățământ buzoiene, temă în cadrul căreia profesorii i-au invitat pe elevi să își pună în valoare abilitățile pentru a realiza lucrări de artă, care ulterior să fie aduse în fața întregii comunități în cadrul unor expoziții sau sub formă de spectacol, în funcție de specificul secției la care se află fiecare. Evenimentul a avut loc  la Sala Consiliului Județean, iar expozițiile au  fost amplasate în foaierul acesteia.

„S-a ales tema <Emoții de toamnă> și a fost o provocare pentru secția noastră de artă plastică, pentru că Liceul de Arte aniversează anul acesta 66 de ani. Anii trecuți am sărbătorit ziua liceului în decembrie și amenajam un decor de Crăciun. Anul acesta a fost o provocare pentru noi și am pornit să sărbătorim liceul în toamnă. A fost un cumul de forțe artistice. Am făcut împreună cu colegii de la secția de Artă plastică o scenografie care să se plieze pe aceste emoții. Am realizat un portativ de toamnă din materiale neconvenționale, care să imite un pic toamna. Acest decor a trebuit să susțină partea muzicală a spectacolului, partea de ambient. Dacă secția de Muzică a prezentat melodii, secția de Teatru, piese de teatru, noi, cei de la Artă plastică, Arhitectură și Pictură a trebuit să realizăm o expoziție pe aceeași temă. Aici au participat cu lucrări elevii coordonați de Răzvan Mihalcea, Valeriu Șușnea, Raluca Trufin, Monica Staicu, fiecare, pe specialitatea sa, reușind să scoată la iveală emoții, lucrând cu diferite suporturi și aplicând  diferite tehnici”, a povestit profesoara Ana Maria Bogleș. De asemenea, au mai participat și profesorii Ciprian Dominoschi, Silviana Văleanu și bineînțeles, Ana Maria Bogleș.

Robert Valentin Coman, elev în clasa a X-a la secția de „Tehnici artistice” a povestit că emoția de toamnă au așternut-o pe pânză, ea fiind dublată de faptul că, pentru cei mai mulți dintre elevi, expoziția în afara liceului a constituit o premieră: „Cum a spus și doamna profesoară Bogleș, am avut de reprezentat pe pânză un peisaj de toamnă. Tema a fost foarte frumoasă. Am încercat să redau în tablou emoțiile prin peisajul de toamnă, în care copacii erau mai ondulați pentru a arăta emoțiile și sentimentele oamenilor.  Noi, de regulă, expunem lucrările în incinta liceului. Acum a fost altceva. Am avut ocazia să ne prezentăm lucrările în fața buzoienilor. A fost frumos și emoționant”.

La fel de emoționați și bucuroși că lucrările lor au fost văzute și apreciate nu numai în școală, ci și în afara ei, au fost și elevii clasei a XI-a de la secția de Arte textile, coordonați de  profesoara Raluca Trufin, care s-au dovedit extrem de inspirați de acest anotimp și animați de ideea că vor realiza prima lor expoziție în afara școlii. Miruna Cobză, elevă în vârstă de 17 ani, a realizat o inflorescență, despre care povestește că pentru a o realiza a lucrat cu materiale pe care le-a primit de la o mercerie din Dorobanți. „Am lucrat  cu tul elastic și cu sârmă  pe care am luat-o de la o mercerie din Dorobanți; am primit-o gratis. Am pornit cu schițe documentare după studiu în natură. Inițial am adunat materiale din curtea liceului. Ceea ce am realizat este stilizarea unui fruct de copac. Sugerează toamna, și cromatic, și ca aspect. Sunt fericită cu ceea ce a ieșit. Mă reprezintă”, a spus eleva Miruna Cobză, care, ca și colegii ei, a fost impresionată de reacția publicului care a vizitat expoziția.

Ștefania Ștefan a realizat în cadrul aceleiași expoziții o formă pentru realizarea căreia s-a folosit de mai multe tipuri de materiale: „Am făcut forma cu papier mache, peste care am cusut dantelă și un alt material și am oferit un stil elegant. Lucrarea mea sugerează mișcarea. Este și o lucrare muzicală, sugerând mișcarea frunzelor. Cu ajutorul doamnei profesoare Raluca Trufin am conceput lucrarea pe care eu nu o imaginam la momentul acela atât de elegantă”. Lorena Popescu „s-a jucat cu denimul”, un material căruia nu i se dă prea mare importanță pentru că este greu de valorificat: „Am făcut un accesoriu din denim, o inflorescență reinterpretată. Am folosit o pereche de blugi vechi. I-am tăiat și am aplicat fermoarul care sugerează închiderea și deschiderea inflorescenței”, spune Lorena.

De fapt, cam tot ce au realizat acești elevi de clasa a XI-a, de la secția Arte textile, a fost cu materiale reciclabile, ceea ce dovedește că sunt pasionați de design, dar și de natura pe care o respectă. De altfel, primele schițe le-au început în curtea școlii, când profesoara Raluca Trufin i-a îndemnat să adune crenguțele cărora să le facă crochiuri. „Am pornit împreună cu elevii mei de la adunat rămurele din curtea școlii, în septembrie. Apoi le-am dat ca temă să le studieze, să le observe detaliile pe care să le realizeze macroscopic și microscopic; să le simtă; de la studiu am trecut la crochiuri. Din crenguțe s-au transformat acum într-o expoziție cu obiecte vestimentare”, explică profesoara Raluca Trufin.

Colecție cu lucrări de artă „autoportret”

Practic, pe partea de artă textilă, copiii au realizat interpretări ale unor structuri naturale, vegetale, care sugerează obiecte vestimentare formând împreună o compoziție din punct de vedere cromatic și textură.  Astfel, colecția elevilor cuprinde lucrări care spun o poveste despre toamnă cu elemente de inflorescență, textură care sugerează macroelemente din scoarța copacilor, inele care spun vârsta arborilor, cu „picturi” realizate prin asamblare de material, cu structuri de linii ce simbolizează vegetația, cu un corsaj de elemente vegetale, cu bolero de o delicatețe incredibilă din dantelă și tul, cu elemente surprinzătoare realizate din denim un material dificil.

Un adolescent a realizat o carcasă din sârmă, un produs versatil, care și-ar fi putut afla locul în oricare alt mediu. I-a dat strălucire și la propriu și la figurat utilizând CD-urile sale uzate.  O structură vegetală care sugerează modul în care natura se integrează pe o siluetă umană. Lucrările foarte reușite artistic au purtat amprenta personalității și creativității lor, ca într-un adevărat portret artistic.

Un altfel de autoportret au avut de realizat și elevii de la secția coordonată de Valeriu Șușnea. Pentru a valorifica creativitatea elevilor, acesta le-a oferit ocazia să realizeze lucrări cu tema emoții de toamnă, adăugând în premieră tema „Autoportret cu un prieten necuvântător”: „Noi am avut două teme foarte interesante. Este vorba despre introducerea în compoziție, pe lângă autoportret, și a unui animăluț de companie, acei prieteni necuvântători ai copiilor. Nu s-a mai făcut această temă și lucrările copiilor au fost bine primite, foarte apreciate”, spune profesorul Șușnea.

Cum sunt promovați copiii Liceului de Arte

O astfel de experiență, cum este cea oferită de profesorii de la arte elevilor de la secțiile pe care le coordonează, reprezintă și o ocazie foarte bună de a fi motivați în ceea ce fac.

„Cea mai frumoasă competiție a copiilor este cea cu viața, pentru că noi nu îi pregătim pentru concursuri, îi pregătim pentru viață, îi pregătim pentru mediul artistic. Și pentru că spațiile din Buzău ne oferă posibilitatea de a scoate copiii cu lucrările lor și de a-i prezenta comunității în afara școlii este foarte bine. Noi nu am fost promovați când eram la vârsta lor. Datoria noastră de cadre didactice este să promovăm copiii talentați. Ei urcă această scară a societății treaptă cu treaptă. Important este ca noi să fim acolo, să-i ajutăm să urce cum trebuie. Și, la fel de important este să facă lucrurile cu plăcere. Pentru noi, reprezintă o bucurie dacă elevii noștri  vor merge mai departe către domeniile studiate. De aceea, astfel de experiențe reprezintă o ocazie bună pentru a-i motiva să meargă către arta profesionistă și le permite să înțeleagă faptul că profesorii care îi coordonează îi duc la un nivel destul de înalt”, spune profesoara Ana Maria Bogleș.

La fel ca Ana Maria Bogleș, și profesoara Raluca Trufin îi încurajează pe elevii săi fără să le așeze pe umeri presiunea unei competiții. Cel mult îi pune în competiție ei cu ei înșiși. A realizat acest lucru punându-i să lucreze fiecare un produs, dar, în același timp, cu produsele lor să realizeze o colecție „Toți își știu plusurile și minusurile. Am discutat cu ei pe baza produselor realizate. Noi am învățat ceva din această experiență care a fost prima lor ieșire în spațiul public și prima lor experiență de viitori artiști”, a spus Raluca Trufin.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker