Economic

Cum să vă recuperați vânzările pierdute anul trecut, din cauza pandemiei?

Scăderea vânzărilor, din cauza impactului negativ al coronavirusului asupra afacerilor, a  început din  anul 2020. Această problemă – deja obișnuită – a afectat mai mult IMM-urile. Experții remarcă faptul că pandemia a avut un impact extrem de negativ asupra afacerilor și comerțului.

Întreprinderile mici și mijlocii, dar mai ales cele dependente de importuri și exporturi, companiile care activează în sectorul serviciilor au fost foarte mult afectate.  Cele mai mari pierderi le-au avut IMM-urile, comparativ cu alte companii mari, care s-au redresat mai rapid. Multe hoteluri, restaurante, afaceri de turism, centre de fitness și alte companii depind de aprovizionarea și comerțul internațional și deci este mai greu să-și recupereze pierderile economice, care au fost provocate de pandemia de coronavirus. Pandemia a dat o lovitură grea comerțului internațional, întreprinderilor strâns legate de lanțul de aprovizionare global.

România avea în 2019 peste 430.000 de microîntreprinderi și peste 50.000 de afaceri mici și mijlocii. Între timp, o parte dintre acestea au dispărut, și-au suspendat activitatea.

Potrivit datelor oferite de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), pofta de business din economie a românilor a scăzut cu 18,09% în 2020, comparativ cu 2019. Anul trecut s-au înființat în total 109.939 companii, deci mai puțin ca în 2019, când numărul celor nou-create era de 134.220 în total. În 2021, a crescut numărul de suspendări (cu 9,23%) și radieri (cu 16,52%) în perioada ianuarie-martie, comparativ cu primele trei luni din anul 2020.

Care este strategia IMM-urilor pentru recuperarea vânzărilor?

Potrivit specialiștilor, redresarea IMM-urilor după pandemie este dificilă, mai ales în contextul actual. Ei spun că sprijinul politic contează, ar trebui ca acesta să se concentreze pe companii viabile existente și pe intreprinderi noi. O soluție ar fi sprijinirea unor proiecte inovatoare de recuperare și asigurarea unor măsuri de sprijin la IMM-urile vulnerabile, inclusiv al unor antreprenori minoritari. Importantă este și furnizarea rapidă de sprijin IMM-urilor atunci când acestea sunt în criză, simplificarea accesului la asistență și asigurarea de sisteme eficiente de livrare digitală.

IMM-urile sunt reprezentate în sectoare afectate de criză, cum ar fi:

  • servicii de cazare și alimentație
  • servicii profesionale
  • imobiliare, transport aerian
  • comerțul cu amănuntul și comerțul cu ridicata.

Firmele mici sunt mai fragile din punct de vedere financiar și au economii mai mici, comparativ cu firmele și companiile mai mari. Drept urmare, acestea își vor recupera mai greu vânzările pierdute anul trecut, din cauza pandemiei, deci sunt mai vulnerabile crizei.

În ceea ce privește companiile mici, acestea au capacități slabe ale lanțului de aprovizionare și deci pot avea dificultăți în redresare, sunt deosebit de vulnerabile la factori precum: creșterea prețurilor, întreruperea lanțului de aprovizionare.

Strategii de recuperare a pierderilor din cauza pandemiei și creștere a profitului pot fi:

  • Încercarea de a negocia cu furnizorii și de a impune condiții de plată atractive
  • Utilizarea instrumentelor și tehnologiilor digitale
  • Folosirea unor aranjamente de timp de lucru bazate pe încredere
  • Încercarea de adaptare a operațiunilor de afaceri la situația actuală
  • Promovarea afacerii online, mai ales că un număr mare de utilizatori preferă cumpărăturile online
  • Promovarea unor produse și evidențierea unor promoții pe rafturi în magazin, cum sunt sistemele de rafturi metalice din această ofertă: https://prometall.ro/collections/rafturi-magazin
  • Planificarea strategică pentru a face față amenințării insolvenței
  • Extinderea moderată a afacerii în următorul an
  • Aplicarea unor strategii de marketing în zona de interes cu costuri reduse
  • Utilizarea de instrumente de marketing profitabil care au fost insuficient folosite până acum
  • Instruirea angajaților pentru ca aceștia să aibă o atitudine pozitivă și prietenoasă când vin în contact cu clienții
  • Aducerea în echipa lor de specialiști cu abilități deosebite, care pot rezolva mai eficient anumite activități în firmă, pentru a economisi timp
  • Aplicarea altor strategii prin care să reducă risipa de bani și să crească vânzarea de produse și profitul.

Articole similare