Politic

Cine este buzoianul care preia frâiele Transporturilor când „Grindeanu nu-i acasă”

Din cei șapte secretari de stat pe care îi are în subordine, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, are un preferat pe care îl lasă la conducerea instituției când pleacă în concediu sau într-o delegație în străinătate, scrie „Newsweek România”. Se numește Bogdan Mîndrescu, unul dintre cei mai tineri demnitari din țară, care, deși are doar 35 de ani, nu este la prima funcție importantă în minister. Acum șapte ani, ministrul Transporturilor l-a numit director general al  Companiei Naționale Aeroporturi București; avea atunci doar 28 de ani și era șeful de cabinet al lui Răzvan Cuc.

Dat fiind că Mîndrescu provine din pepiniera PSD Buzău, fieful lui Marcel Ciolacu, liderul Partidului Social Democrat, acesta a fost, de-a lungul timpului, eroul mai multor zvonuri. Printre acestea, și acela că ar exista o legătură de rudenie între secretarul de stat de la Transporturi și liderul național PSD, chestiune negată atât de Ciolacu, cât și de Mîndrescu.

Și despre părinții lui Mîndrescu s-a spus că ar avea, la rândul lor legături politice: mama, Luminița Mîndrescu (fostă Cutaș), a condus un departament din Consiliul Județean Buzău, iar tatăl său, Adrian Mîndrescu, a fost director executiv al Societății Naționale de Radiocomunicații, care gestionează frecvențele radio și TV. Conform „Newsweek România”, „pe lista politică a familiei se numără și Sabin Cutaș, fostul europarlamentar din partidul lui Dan Voiculescu”.

Ministerul Transporturilor nu a dorit să furnizeze, pentru sursa citată, în detaliu informații exacte despre ordinele de ministru prin care Sorin Grindeanu și-a delegat atribuțiile atunci când pleca în delegații externe sau în vacanță. Biroul de presă al Ministerului Transporturilor a informat doar că Sorin Grindeanu și-a delegat atribuțiile către patru din cei șapte secretari de stat, inclusiv lui Bogdan Mîndrescu.

Bogdan Mîndrescu

Ce atribuții are Mîndrescu în Ministerul Transporturilor

Conform unui răspuns pentru „Newsweek România”, Bogdan Mândrescu are în atribuții sectorul aviatic din Ministerul Transporturilor de la transportatorul aerian de stat Tarom, Compania Națională Aeroporturi București, aeroporturile din Kogălniceanu și Timișoara, Școala Superioară de Aviație Civilă și Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile și celebra Regie Autonomă Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian, ROMATSA. Deși are în atribuții exclusiv domeniul aviatic, se spune că Mîndrescu ar participa în mod constant la decizii din domeniul altor secretari de stat din Transporturi, cum ar fi cel naval, aflat în subordinea secretarului de stat, Ion Popa, un apropiat al său, de altfel.

Conflict cu operatorii portuari

Recent a intrat în conflict direct cu cea mai mari asociație a operatorilor portuari din Constanța, care a atenționat public că Mîndrescu nu ar înțelege ce se întâmplă în cel mai mare port al țării. „Importanţa Portului Constanţa a crescut în contextul războiului din Ucraina, accentuându-i rolul strategic în reţeaua internaţională (şi mai ales europeană) a transporturilor. Nevoia de acomodare a volumelor mari de mărfuri a atras atenţia Guvernului şi, pentru prima oară în ultimii 30 de ani, se încearcă găsirea unor soluţii la probleme formulate în mod repetat de-a lungul ultimelor decenii, ca de pildă: nivelul Dunării şi refuzul categoric al părţii bulgare de a draga sectoarele de Dunăre din responsabilitate, limitele economiei de piaţă în ceea ce priveşte mărfurile din amonte şi mărfurile din Ucraina, proiectele cu finanţare europeană, viziunea de dezvoltare a portului Constanţa. Pe parcursul întâlnirii, deşi reprezentanţii Portului Constanţa au manifestat deschidere, aceştia s-au confruntat cu o înţelegere deficitară a problematicii din partea secretarului de stat Bogdan Mîndrescu, care a tratat întrevederea cu superficialitate. Obiectivul unor asemenea reuniuni este de a schiţa viitorul industriei portuare din România, al cărei fanion rămâne portul Constanţa. Mii de locuri de muncă şi procente din PIB-ul României depind de realismul manierei în care sunt tratate aceste problematici. Singurul mod în care putem obţine rezultate pozitive derivă dintr-un parteneriat onest între CPBA (Constanța Port Business Association, n.r.) şi reprezentanţii autorităţilor publice pentru dezvoltarea acestui domeniu de activitate. CPBA îşi exprimă disponibilitatea la dialog susţinut şi încrederea că viitoarele sesiuni de lucru vor aduce salutare beneficii pentru economia românească”, susține într-un comunicat de presă Constanța Port Business Association.

Contract de consultanță cu o firmă chineză

Newsweek România a dezvăluit recent că Bogdan Mândrescu s-a aflat pe statul de plată al unei companii chinezești, Inspur Shandong Group, controlată de Partidul Comunist Chinez, companie aflată pe lista neagră a SUA. În CV-ul său, Mîndrescu menționa că asigura chinezilor „consiliere financiară în vederea deschiderii unei companii locale, subsidiară a companiei mamă, întocmirea unui business plan și a unui studiu de piață și alte analize cerute de companie”. În plus, el făcea demersuri din punct de vedere administrativ și logistic pentru a deschide subsidiara în România.

La rândul său, inclusiv Sorin Grindeanu, pe vremea când conducea Autoritatea Națională pentru Reglementare și Administrare în Comunicații (ANCOM) a avut o atitudine inițială extrem de favorabilă unor companii chinezești. Grindeanu dăduse un interviu public agenției de presă a statului chinez, Xinhua, în care afirma că nicio companie, deci nici compania chineză Huawei care își exprimase intenția publică în acest sens, nu va fi eliminată de la licitația 5G. La câteva zile, Grindeanu și-a schimbat radical poziția. Huawei a fost acuzată constant de guvernele occidentale că spionează pentru guvernul autocrat al Chinei.

Scandal pentru spațiile comerciale de pe Henri Coandă

De asemenea, despre Mîndrescu se spune că ar fi susținător al companiei franceze Lagardere România, care face presiuni constante și consistente pentru a câștiga licitația pentru spațiile comerciale de pe Aeroportul Internațional Henry Coandă. „Newsweek România” a scris recent despre aceste presiuni ale companiei franceze, pe care aceasta nu și le ascunde în nici un fel. Într-un alt răspuns al Ministerului Transporturilor pentru „Newsweek România”, biroul de presă sugerează că Mîndrescu nu ar avea nicio legătură cu discuțiile și lupta aprinsă pentru noua licitație pentru spațiile comerciale din cel mai mare aeroport din România, deși acesta se află în directa lui subordonare: „Cât privește celelalte întrebări (n.r., legate de modul cum gestionează Ministerul Transporturilor licitația pentru spațiile comerciale din aeroportul Henri Coandă), acestea țin de activitatea companiilor din subordinea ministerului, iar în conformitate cu prevederile OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, autoritatea publică tutelară nu poate interveni în activitatea de administrare și conducere a întreprinderii publice. Pe cale de consecință vă rugăm să vă adresați conducerilor companiilor respective”.

În momentul instalării sale ca secretar de stat la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în ianuarie 2022, Bogdan-Stelian Mîndrescu era consilier al fostului ministru liberal Marcel Ioan Boloș. Anterior, Mîndrescu a trecut prin numeroase alte funcții și ministere, dar și companii de stat. Mîndrescu a ocupat, în 2017, funcția de membru în Consiliul de Administrație la Electrificare CFR SA. El a fost și șeful de cabinet al fostului ministru al Transporturilor Răzvan Cuc. Ulterior, în mandatul de prim ministru al lui Sorin Grindeanu, actualul ministru al Transporturilor, el a fost numit director general al Companiei Naționale Aeroporturi București, funcție din care a demisionat în 2018.

În cariera sa profesională, Bogdan Mîndrescu a ocupat poziții dintre cele mai diverse, atât la stat cât și în domeniul privat. Timp de un an, din decembrie 2014 și până în decembrie 2015, a fost consultant pentru Shandong Group Co LTD China. Înainte de acest job, Mîndrescu a fost consultant la Cabinetul președintelui Societății Române de Televiziune (SRTV). În perioada octombrie 2012-octombrie 2013, a fost director economic al unei firme private, Pandor SRL, după ce fusese consilier detașat la Ministerul Economiei și Mediului de Afaceri. În cariera sa, el a mai lucrat ca economist la Formenerg SA, o societate de stat, dar și pe post de consultant de vânzări credite la Bancpost.

Ca pregătire profesională, Bogdan Mîndrescu este absolvent al Facultății de Administrație și Afaceri din cadrul Universității București. Apoi, a mai absolvit și Facultatea de Drept și Ştiințe Juridice din cadrul Universității Dimitrie Cantemir și a precizat în CV-ul său că și-a mai luat un masterat în Integrare și Afaceri Europene. De asemenea, a urmat cursurile Facultății de Management în Agroturism și Dezvoltare Rurală de la Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară.

Articole similare