Educație

Ce spun medaliații cu bronz ai Buzăului despre experiența primei Olimpiade Naționale de Chimie on-line

Chiar și în pandemie, elevii Colegiului Național ,,B.P. Hasdeu” se evidenția­ză prin rezultate deosebite la concursurile școlare, iar Olimpada Națională de Chimie este un exemplu în acest sens.

În mod obiectiv, olimpi­adele școlare nu se puteau organiza în acest an în formatul clasic, iar anul trecut a prins organizatorii nepre­gătiți. Intrate de mai bine de 50 de ani în viața școlii și în conștiința publică, olimpi­adele au stimulat și sprijinit pasiunea elevilor pentru o anumită disciplină. Dorite de elevi, organizarea lor într-o altă formă (respectiv online) era necesară, iar solicitările insistente ale elevilor au arătat că interesul pentru Chimie a supraviețuit.

,,A trebuit să adaptăm și, mai ales, să dezvoltăm experiența ultimului an în ceea ce privește exa­minarea simultană a unui mare număr de elevi. A trebuit să schimbăm, pentru prima etapă, întreaga gândire a elaborării subiec­telor. A trebuit să facem un efort organizatoric pentru care experiența anilor anteriori ne-a folosit doar în mică măsură. A trebuit să renunțăm, pentru ultima etapă, la proba practică, prin a cărei pregătire elevii se apropiau de adevărata chimie și descopereau bucuria lucrului în laborator. A trebuit să ne adaptăm din mers și să găsim soluții pentru probleme diverse și neașteptate”, preciza coordonatorul lotului olimpic de Chimie, buzoianul ­Ma­rius Andruh, academician, profesor de Chimie anorganică la Universitatea din București și președintele Secției de Științe Chimie a Academiei Române, membru al Academiei Europene, membru corespondent al Academiei Euro­paea de Științe, Arte și Litere, membru al European Academy of Sciences și implicat, de peste 30 de ani, în organizarea olimpi­adelor de Chimie și în pre­gă­tirea echipelor care au reprezentat România la olimpiadele internaționale.

Peste 920 de elevi de clasele VIII-XII din toată țara au participat, în perioada 4-17 aprilie, la Olimpiada Națională de Chimie. Printre concurenți s-au aflat și șapte buzoieni, iar doi dintre ei, elevi ai Colegiului Național „B.P. Hasdeu”, s-au întors acasă cu premii. Este vorba despre Eugen Piron (clasa a XII-a) și Pavel Cristian Ioniță (clasa a XI-a) care au obținut medalii de bronz. Îndrumați de profesorii Viviana Gaitanovici, respectiv Viorica Raicu, atât Eugen Piron, cât și Pavel Cristian Ioniță sunt nelipsiți de la concursurile și olimpiadele de chimie, iar fiecare are în palmares numeroase premii și medalii obținute cu mult studiu. Eugen Piron s-a remarcat încă din școala generală la olimpiadele școlare, iar în clasa a IX-a s-a clasat primul la selecția la Olimpiada Internațională de Chimie, unde a obținut medalie de argint. De aseme­nea, Pavel Cristian Ioniță a reprezentat cu succes Cole­giul Hasdeu la toate competițiile de chimie la care a participat, obținând premii și mențiuni speciale.

Amândoi spun că mo­dul de organizare a Olimpi­adei de Chimie din acest an poate fi un model pentru sistemul de învățământ on-line, nu doar pentru competițiile școlare.

,,Am aflat că <se poate și așa> și că ne putem adapta”

Pentru Eugen Piron, acest rezultat înseamnă o finalitate a anilor de liceu și a traseului său de olimpic. ,,Mai mult decât atât, mai importantă este experiența pe care am trăit-o; am aflat că <se poate și așa> și că ne putem adapta, indiferent de ce obstacole întâlnim. Trebuie doar să vrem și să muncim”, spune hasdeia­nul.

Probele în sistem online ale Olimpiadei de Chi­mie au reprezentat pentru el o înfățișare complet nouă a ceea ce înseamnă un examen greu și important. ,,Am participat anual la olimpiade încă din clasa a V-a, așa că m-am obișnuit și îmi e dor de formatul tradițional, față în față, însă știm cu toții că la momentul actual acest demers nu este posibil. Anul trecut, etapele naționale ale olimpiadelor nu s-au desfășurat deloc; contextul în care ne aflăm ne-a luat prin surprindere și ne-a prins nepregătiți, din multe puncte de vedere. Dar de atunci și până acum a trecut un an, ne-am mai dezmeticit, am căpătat experiență, iar zeci de profesori de chimie care predau fie în preuniversitar, fie în universitar, au făcut posibilă organizarea Olimpiadei de Chimie, cu sprijinul Universității București. Păre­rea mea este că întreaga organizare a acestei ediții a reprezentat o izbândă a sistemului de învățământ și că este rezultatul unui efort lung și intens al dascălilor care s-au preocupat de desfășurarea Olimpiadei. Am discutat cu doamna profesor Daniela Bogdan, unul dintre principalii organizatori, care mi-a spus că a fost nevoie de peste o sută de profesori care au muncit zi și noapte, timp de o lună”, ne-a declarat Eugen Piron.

Acesta consideră că modul în care s-a desfă­șurat Olimpiada de Chimie poate fi un model și pentru examenele din sistemul preuniversitar. ,,Platforma online pe care a avut loc ­examenul se numește Moodle, căreia i s-a asociat un program numit Safe Exam Browser, iar videoconferin­ța s-a desfășurat pe Google Meet. Acest trio s-a dove­dit a fi foarte eficient, iar riscul de fraudare a exa­menului a fost aproape ine­xistent. Cred că după ­mo­delul acesta ar trebui să se organizeze și examenele din sistemul preuniversitar; în ultimul an nu au mai ­existat teze, iar profesorii susțin că metodele de ­eva­luare a elevilor în sistemul online lasă de dorit. Poate că aceasta este soluția, o abordare similară cu cea a Olimpiadei de Chimie”, susține Eugen Piron.

,,Am lucrat foarte mult ca să particip la Olimpiadă și să fac o figură bună”

Elev în clasa a XI-a la Colegiul Național ,,B. P. Hasdeu”, Pavel Cristian Ioniță este pregătit de profesorul Viorica Raicu. Încă din clasa a VIII-a participă la toate concursurile și olimpiadele de chimie, însă susține că anul acesta experiența a fost una deosebită.

,,Prima etapă a avut loc la începutul lunii aprilie și a fost practic un substitut pentru etapa județeană care s-a desfășurat prin intermediul unei platforme care permitea un program de tip grilă. Gradul de dificultate a fost mediu spre ridicat, adică nu au fost cele mai simple subiecte și, mai mult decât atât, au fost foarte dense. Rezolvarea acestora în doar trei ore a ridicat destul de mari probleme. Punem în balanță și faptul că fiecare elev avea și sistemele de supraveghere, deci foarte-foarte multă pregătire. La o săptămână după această etapă a avut loc și etapa a doua, care trebuia să fie <naționala>. În principiu, în mod normal, <naționala> are patru subiecte de rezol­vat în trei ore. Anul acesta au fost numai trei. Ideea este că nu au fost trei la fel de dense ca în anii trecuți, ci trei foarte-foarte dense. Gradul de dificultate nu a fost atât de ridicat, dar au fost foarte multe cerințe de rezolvat în trei ore din punctul meu de vedere,  cel puțin la clasa a XII-a. Și aici au trebuit scanate lucrările, dar supraveghetorii ne-au informat, și-au făcut în totalitate datoria pentru buna desfășurare a Olimpiadei”, susține Pavel Cristian Ioniță.

Hasdeianul spune că este mulțumit de rezulta­tul obținut și consideră că subiectele create de profesori pentru olimpiadă te conduc pe traseul pe care au mers marii cercetători. ,,Bineînțeles că sunt mulțu­mit. Este o medalie, până la urmă. Nu este o realizare atât de simplă să obții o medalie. Am lucrat foarte mult anul acesta ca să particip la olimpiadă și să fac o figură bună. De asemenea, ca să înțeleg programa, întrucât la clasa a XI-a se desfășoară un pic mai abstract. Adică nu există o programă foarte bine definită. De regulă, a XI-a este clasa la care elevii încep să devină foarte interesați de participarea la olimpiadele internaționale și pentru a fi incluși în lotul lărgit. Astfel încât programa devine un pic mai difuză, profesorii care crează subiectele încep să introducă noțiuni mai complicate. Acesta este un lucru care mie mi-a plăcut la Olimpiada de Chimie. Faptul că profesorii aceștia iau experimente desfășurate în realitate în programe de cercetare, vin cu astfel de probleme și noi trebuie să descifrăm structurile res­pective folosind creativitate, logică și cunoștințele pe care le avem. Acesta este un lucru unic legat de olimpiada națională și prin simplul fapt că poți să înțelegi astfel de lucruri pe baza cunoștințelor de chimie pe care le ai, că poți să mergi pe traseul pe care au mers marii cercetători ai anilor curenți, e un lucru fascinant”, povestește Pa­vel Cristian Ioniță.

Buzoianul aflat la final de clasa a XI-a știe deja ce va face mai departe: ,,După ce termin liceul doresc să aplic la o universitate în Marea Britanie. Nu sunt în totalitate sigur la care. Este și o chestiune de noroc în funcție de facultatea, universitatea care te acceptă. Doresc să fac ­cer­cetare în chimie. Încă nu sunt sigur în care ramură a chimiei deoarece este o știință extrem de… așa cum se vede și la barajul pentru internațională, pentru că sunt multe domenii – chimie analitică, electrochimie, chimie fizică, anorganică, organică. Deși eu cred că voi merge pe ceva legat de chimia organică sau analitică. Nu știu sigur. Poate le voi îmbina. Au existat mai multe ramuri care m-au interesat, dar cel mai mult m-am de­dicat chimiei organice”, a declarat Pavel Cristian Ioniță pentru OPINIA .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

error: Continut protejat!!