Economic

Ce dacă-i criză! Buzoienii cumpără tot mai multe mașini noi

Conform datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA), aprilie 2023 vine cu o creștere de 16 la sută a înmatriculărilor de autovehicule faţă de luna similară a anului precedent.

„Dacă ne raportăm la anii anteriori, luna aprilie 2023 este în creștere cu 24,6 la sută față de perioada similară din anul 2021, cu 120,1 la sută faţă de martie 2020 şi cu 4,3 la sută faţă de aprilie 2019”, transmite APIA.

Astfel, în primele patru luni ale anului, în România au fost înmatriculate un număr de 46.381 de autoturisme, față de numai de 37.447 în aceeași perioadă a anului 2022. În luna aprilie, numărul mașinilor înmatriculate în țara noastră a ajuns la 9.865 de unități, în creștere față de aceeași lună aprilie a anului trecut cu 16.48 la sută.

Așa cum era de așteptat, Dacia conduce detașat în rândul mărcilor auto care au dat cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în această perioadă. Mai exact, au fost înmatriculate un număr de 16.476 de unități Dacia în această perioadă de patru luni. Topul continuă cu francezii de la Renault, care au dat 3.865 de unități noi înmatriculate, respectiv cu Hyundai, cu 3.201 unități înmatriculate. Clasamentul continuă cu Skoda, Toyota, Volkswagen, Ford, Mercedes-Benz, BMW și Suzuki.

Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100 la sută și hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după primele patru luni din 2023, o cotă de piață de 20,4 la sută, care depăşeşte cu 7,1 la sută cota deţinută de motoarele diesel. Autoturismele full electrice dețin o cotă de 8,7 la sută din piață în primele patru luni ale anului 2023 față de anul 2022 când reprezentau 7,9 la sută.

Ca și în anul 2022, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele „verzi” au performat, în anul 2023, achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+29,4 la sută) comparativ cu perioda similară a anului trecut. Este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor sută la sută electrice (+36,8 la sută) şi a celor plug-in hybrid (+43,1 la sută).

Buzoienii preferă mașinile hibrid în locul celor electrice

Și la Buzău se remarcă o creștere semnificativă a mașinilor noi și nu numai. În luna aprilie, 366 de mașini au fost înmatriculate în județul nostru. Dintre acestea, 63 au fost noi, 37 hibrid și doar două electrice.

Interesul buzoienilor pentru mașinile electrice pare că a scăzut, dacă ar fi să ne raportăm la statistica din luna aprilie (ultima, de altfel), în timp ce mașinile hibrid se află pe o traiectorie ascendentă. 37 de buzoieni și-au achiziționat mașini hibrid în luna aprilie, de diferite mărci, de la Dacia până la Suzuki. Pe de altă parte, dacă în lunile anterioare vorbeam la Buzău despre fenomenul mașinilor electrice, de data aceasta numărul lor este foarte mic. Doar două mașini electrice și-au achiziționat buzoienii, Dacia și BMW.

Mașină hibrid sau electrică?

Toyota Prius a fost prima mașină hibrid produsă în serie, care a apărut pe piață în 1997. Tehnologia de bază nu s-a schimbat drastic de când a apărut Prius. Mașinile hibrid funcționează cu un motor pe benzină sau diesel, în tandem cu un motor electric separat. Aceste mașini pot funcționa fie doar cu motorul electric, fie cu cel termic, ori combinat. Bateria care alimentează motorul electric al unei mașini hibride este de capacitate mică, ceea ce înseamnă că poate fi încărcată cu ușurință în mișcare, fie de motor, fie de electricitatea generată atunci când vehiculul rulează sau frânează. Unii oameni le cataloghează „hibrid cu autoîncărcare”, motiv pentru care este mai ușor să le diferențiezi de cele hibrid plug-in.

Modelele „mild-hibrid” au apărut recent pe piață și sunt ușor diferite. Au motoare electrice mai mici, fiind în general o adaptare a starterului de pornire clasic întâlnit pe un motor pe benzină sau diesel. Acesta ajută la furnizarea unui plus de accelerație, atunci când este nevoie, dar nu pot alimenta vehiculul în sine.

Din cauză că mașinile hibrid pot circula doar pe distanțe scurte în mod pur electric, nu mai mult de 30-40 de kilometri, acestea tind să fie destinate mai degrabă condusului în oraș. Sistemul de oprire-pornire înseamnă că te poți deplasa în aglomerație doar în modul electric, fără a a polua, însă atunci când aglomerația dispare, motorul termic pornește.

Când conduci în afara orașului, motorul electric te ajută, în special în timpul reprizelor de accelerație, iar acest lucru ar trebui să te ajute să obții un consum mai redus de carburant, deci o autonomie ceva mai mare. Însă, dacă ai tendința de a conduce rapid, avantajele pot fi relativ mici, deoarece motorul termic va funcționa aproape fără oprire. De aceea, mulți șoferi de mașini hibrid consideră că cifrele lor de consum de carburant din lumea reală sunt mai mici decât ar fi sperat. Aceleași principii se aplică și șoferilor de modele mild-hibrid.

Numărul de mașini electrice crește deja rapid pe drumurile din România, așa că există și o paletă mai largă de opțiuni. În prezent, găsești electrice în aproape orice clasă auto: de la mașini de oraș și supermini, hatchback-uri de familie, mașini premium și chiar SUV-uri. Deși asta înseamnă că există o mașină electrică pentru fiecare buzunar, nimeni nu scapă de marele stres: nu poți merge nicăieri fără a încărca bateria. În comparație cu modelele tradiționale, vehiculele electrice pot părea scumpe, dar costurile de exploatare sunt extrem de scăzute. Un alt mare avantaj este liniștea din timpul deplasării. Practic, nu auzi niciun zgomot, în afară de cel al vântului și anvelopelor, dar și acestea la viteze de deplasare mari. Dar, cei care achiziționează o mașină electrică trebuie să se obișnuiască cu încărcarea acesteia.

În România nu sunt încă suficiente stații de încărcare pentru mașinile electrice. Nici în Buzău nu avem foarte multe, iar acesta ar putea fi unul dintre motivele pentru care în luna aprilie a fost înregistrată o scădere a mașinilor electrice. În municipiul Buzău numărul acestora abia depășește 10 și sunt amplasate, de obicei, în parcările marilor centre comerciale.

Articole similare