Educație

Care sunt primele concluzii după simularea Evaluării Naționale de la Buzău

La simularea pentru Evaluarea Națională din acest an, în premieră, toate lucrările au fost scanate în clasă și sunt corectate pe platforma digitalizată. Profesorii asistenţi au scanat  lucrările în prezenţa elevilor. Apoi au verificat, pentru fiecare în parte, dacă numărul paginilor scanate corespunde cu numărul paginilor lucrării în format fizic şi cu numărul de pagini trecut în procesul verbal de predare-primire al acesteia, precum şi gradul de lizibilitate al lucrării scanate; apoi au încărcat-o şi au marcat-o pe platforma destinată evaluării digitalizate a evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a.

Daniela Palcău

La Buzău, acest proces s-a desfășurat în condiții normale de examen, spune Daniela Palcău, inspectorul general al ISJ Buzău. Am avut 33 de centre, așa cum vom avea și în examenul propriu-zis din vară. Noutatea de anul acesta constă în modul în care lucrările au fost colectate, în sensul că s-au scanat lucrările și au fost transmise unui centru național de evaluare. La nivelul județului Buzău am avut 238 de scanere utilizate pentru Evaluarea Națională, pentru cei 3.773 de elevi. Fiecare sală a beneficiat de scaner și au fost cadre didactice pregătite să facă acest lucru. La noi procesul de scanare a fost unul normal”, a explicat inspectorul școlar general.

Fiecare lucrare este evaluată de către doi profesori evaluatori, selectați cu prioritate dintre profesorii care au urmat Programul de formare continuă în vederea constituirii Corpului de profesori evaluatori pentru examenele și concursurile naționale (CPEECN). De la Buzău au participat la corectare 180 de cadre didactice. Ei au primit însă lucrările  copiilor din alte județe. „Colegii noștri au participat și la evaluarea de lucrări. Corectarea lucrărilor se face de cadre didactice specializate; lucrul acesta s-a făcut la nivel de țară, adică o lucrare poate fi corectată și de mai mulți evaluatori, important este ca între cei doi evaluatori să nu existe diferențe la corectare de un punct. Noi avem la nivelul județului Buzău instruiți pentru o astfel de evaluare 180 de cadre didactice de Limba română și de Matematică care au participat și au fost evaluatori pentru elevi din alte județe”, mai spune inspectorul școlar general Daniela Palcău.

Modalitatea aceasta de corectare a fost introdusă pentru a reduce timpul de corectare, eficiența corectării, dar și pentru alte avantaje, câteva dintre acestea fiind eliminarea transportului  fizic al lucrărilor în saci, dintr-un județ în altul. În această nouă procedură, profesorul primește lucrarea pe un email, are o parolă oficială și corectează lucrările pe barem, încarcă automat și punctajul și lucrările sunt secretizate.

Subiectele, din programa școlară

Scopul principal al acestei simulări este ca aceste rezultate să fie discutate de profesori cu elevii pentru a-și îmbunătăți competențele pentru examenul din vară. Ele au fost construite, spune inspectorul școlar general, în urma discuțiilor cu inspectorii de specialitate, respectiv de Limba și literatura română și de Matematică, astfel încât elevii să poată să fie departajați. „Ele au făcut parte din programa școlară, din ceea ce elevii au studiat; nu au existat comentarii vizavi de modul de realizare al subiectelor”, susține Palcău.

Program de pregătire pentru examene, în fiecare școală

Indiferent de nota obținută, aceasta nu va fi trecută în catalog de profesori decât la solicitarea părintelui. Însă ele vor fi discutate la nivelul fiecărei școli, la nivelul catedrei, pentru că oricum fiecare unitate de învățământ va trebui să facă o analiză a acestora pe care o va înainta Inspectoratului Școlar Județean. Dacă se vor înregistra și rezultate mai puțin bune, ele vor trebui corectate până la examenul din vară. „Școala va trebui să ia măsuri, acolo unde se impun, pentru astfel de situații se vor face planuri de îmbunătățire, astfel încât să reducem decalajele sau discrepanțele, dacă acestea există. Fiecare unitate de învățământ, în termen de zece zile de la finalizarea simulării, are obligativitatea să trimită către Inspectorat, către comisia județeană un raport al rezultatelor și comentarii vizavi de rezultatele pe care le-au obținut elevii. Un raport al simulării conține multe date, începând de la frecvența elevilor până la rezultatele obținute;  ele nu se trec în catalog, dar nu rămân ca niște simple rezultate, ci vor fi analizate la nivel de catedră per ansamblu, discutate la clasă de profesorul clasei cu fiecare elev și se vor lua măsuri imediate dacă se constată că sunt derapaje în ceea ce privește parcurgerea materiei, ca exemplu, sau dacă se impun  măsuri individual, se vor lua și individual”, afirmă inspectorul școlar general.

Program de pregătire pentru examene există deja în fiecare școală la nivelul județului Buzău. Important este ca elevii să îl frecventeze, pentru că, spune inspectorul general școlar, sunt și sutuații semnalate de profesori, legate de faptul că toți elevii la orele de pregătire. „Sunt suplimentare, și elevii nu sunt obligați să participe. Ele se desfășoară după programul de studiu, ca și activități complementare programului școlar, pentru a veni în sprijinul elevilor”, explică prof. dr. Daniela Palcău.

Participare foarte bună

Toți elevii de clasa a VIII-a s-au înscris la simularea Evaluării Naționale, chiar dacă unii dintre ei vor opta, după absolvire, să urmeze sistemul dual de învățământ sau vor merge la profesională, unde nu este necesară participarea la acest examen.

„Per ansamblu, participarea la Evaluarea Națională a fost una bună. Având în vedere că am avut 92 la sută prezență, numărul de elevi absenți nu ne îngrijorează. Este unul firesc având în vedere că media pe județ este de unu-doi absenți la fiecare unitate, care fie au fost fie răciți, fie internați. Va fi  și acest aspect analizat. De data aceasta, la simulare au participat toți elevii înscriși în clasa a VIII-a, pe când la Evaluarea Națională unii elevi vor merge pe învățământ dual sau școală profesională și aceia nu participă la Evaluare Națională. Noi vorbim acum de mai mulți elevi decât vom vorbi în vară la evaluarea propriu-zisă”, a mai explicat inspectorul general școlar al ISJ Buzău.

 

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker