Educație

Când Evaluarea Națională este „bătută” de sărăcie și lipsa educației sexuale

• Două școli buzoiene în care niciun absolvent nu s-a prezentat la examen

Dincolo de statistici, rezultatele la Evaluarea Națională de la Buzău scot la iveală probleme grave care nu țin doar de învățământ. Depopularea, probleme financiare ce decurg din lipsa locurilor de muncă, infrastructura, situația economică precară a unor zone rurale care au înghețat în timp, undeva la nivelul secolului trecut, problemele de integrare a romilor sau lipsa educației sexuale sunt doar câteva dintre cauzele unei situații îngrijorătoare scoasă la lumină în urma Evaluării Naționale de la Buzău de anul acesta.

Două școli din județul Buzău au obținut „performanța” ca niciun absol­vent să nu fie prezent la examen. Este vorba despre Școala nr. 2 din comuna Râmnicelu și Școala Sările din comuna Bisoca.

Pentru a afla ce a dus la această situație am luat legătura cu directorii celor două școli, care ne-au vorbit despre cauzele unei situații cu care învățământul se confruntă de ani buni, fără ca cineva să fie capabil să ia măsurile necesare.

„O fată a rămas gravidă și alta trebuie să aibă grijă de cei șase frați mai mici”

La Școala din Sările, Bisoca s-au înscris la ­Eva­luarea Națională toți cei patru elevi de clasa a VIII-a, dar niciunul nu s-a prezentat la examen. Este o instituție care funcționează în regim simultan de învățământ, adică elevii e clasa a VII-a învață la comun cu cei de clasa a VIII-a, iar profesorul le predă în același timp. În total, la Școala Sările învață 24 de elevi în clasele V-VIII.

„La clasa a VIII-a am avut patru elevi care au fost cuplați cu cei șapte de clasa a VII-a. Dintre cei patru elevi, doi nu au mai vrut să susțină examenul pentru că vor să meargă la profesională, unul la Lopătari, altul la Colegiul Agricol, în municipiul Buzău. Mai sunt două fete, dintre care una este însărcinată, iar cealaltă este în plasament la bunica ei, părinții sunt despărțiți de mult și nici nu se mai știe pe unde sunt. Această fată nu are nicio posibilitate financiară și trebuie să îngrijească și de cei șase frați mai mici”, a declarat pentru OPINIA directorul Viorel Șerbănoiu.

„Riscă să se întâlnească cu animale sălbatice în drum spre școală”

În școala Sările vin copii de la o distanță de 4 kilometri, de multe ori riscând să se întâlnească pe drum cu animale sălbatice.

„În Bisoca există în total patru școli gimnaziale și alte patru școli primare. Ele nu au personalitate juridică, iar eu sunt director peste toate. Copiii sunt atrași de școală, dar distanțele pe care trebuie să le parcurgă până la școală sunt destul de mari și riscă să se întâlnească în fiecare zi cu animale sălbatice pe drum. Acum zece ani clasele erau pline, acum avem vreo doi-trei copii în clasă. Pe de altă parte, familiile sunt foarte sărace. Bisoca a rămas o comună îmbă­trânită și nu este prea bogată. Majoritatea copiilor care vin la această școală provin din Cătunul Rudari, unde populația este majoritară de etnie romă, dar în acte s-au declarat români. Asta este problema care ne împiedică să îi ajutăm mai mult în chestiunea integrării. Nu putem să îi înscriem mai departe pe locurile destinate romilor la școlile profesionale sau la licee”, a mai declarat Viorel Șerbănoiu.

„Fetele se mărită în clasa a VI-a și renunță la școală, băieții sunt deja părinți în clasa a X-a”

Cea de-a doua școală cu prezență zero la Evaluarea Națională este Școala nr. 2 din Râmnicelu. Aici există o singură clasă de a VIII-a cu peste 20 de elevi. Dintre aceștia doar cinci elevi s-au înscris la examen, dar nu s-au mai prezentat.

„Pe raza satului Râmnicelu sunt două școli, Școala nr. 1 și Școala nr. 2, iar Școala gimnazială nr. 1 este școala cu personalitate juridică. La Școala nr. 1 sunt atât elevi de etnie romă cât și români, iar la Școala nr. 2 sunt peste 90 % elevi romi. Prima problemă cu care ne confruntăm noi este absenteismul. Prezen­ța este fluctuantă. Fetele renunță la școală în clasa a VI-a pentru că respectă tradițiile lor și se căsătoresc timpuriu. Așa că rămân la școală doar băieții, care nu participă însă la Evaluarea Națională, pentru că nu își doresc să meargă la liceu. Ei merg la școlile profesionale din Rm. Sărat la profilul axate pe comerț pentru că familiile din această zonă se ocupă cu comerțul. Nu sunt interesați de liceu pentru că se căsătoresc timpuriu și în clasa a X-a au deja copii. Pentru cei cinci absolvenți care s-au înscris la Evaluarea Națională, dar nu s-au mai prezentat la examen, am depus deja la Inspectoratul Școlar cereri pentru  a participa pe locurile destinate romilor în învăță­mântul profesional”, a declarat pentru OPINIA directorul școlii, Georgiana Apostol.

„Chiar dacă sunt puțini, noi ne bucurăm că vin”

Potrivit aceleiași surse, cei mai mulți dintre elevii de clasa a VIII-a de la Școala nr. 2 Râmnicelu nu au situația școlară încheiată din cauza absențelor.

„Școala nr. 2 are o singură clasă de a VIII-a, cu peste 20 de elevi, majoritatea având însă situația neîncheiată din cauza absențelor. Cadrele didactice au mers în comunitate și i-au anunțat că urmează o sesiune specială pentru cei care nu au mediile încheiate. Este greu, dar încercăm. Și ei sunt ai noștri”, a mai declarat directorul școlii.

La cealaltă școală din localitate numărul elevilor care s-au putut înscrie la Evaluarea Națională a fost mai mare, dar nici aici nu s-au prezentat toți la examen.

„La Școala nr. 1 am avut 11 elevi promovați și au participat la Evaluarea Națională opt dintre ei (n.r., – doar patru au luat medii peste 5), iar ceilalți trei merg la școala profesională. Cei care promovează ­Eva­luarea Națională sunt cei care vin la școală și pe care ne chinuim să îi aducem. Chiar dacă sunt puțini, noi ne bucurăm că vin”, a mai declarat prof. Georgiana Apostol.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker