Educație

„Campionii Incluziunii”, la Calvini

Școala Gimnazială „Dumitru I. Ionescu”  din Calvini a pus în aplicare un proiect denumit „Campionii Incluziunii”, destinat creșterii capacității școlii de a asigura incluziunea efectivă a copiilor romi. Acest proiect a fost implementat la școala din Calvini, dar și la alte școli din țară; și amintim aici unitățile de învățământ Gor­nești (Mureș), Pișcolt (Satu Mare), Sânmihaiu de Câmpie (Bistrița- Năsăud), Teliu (Brașov) și Viișoara (Cluj), în parteneriat cu Fundația Noi Orizonturi și cu sprijinul financiar al Granturilor SEE-2014-2021-EEA for Education in Romania. „Sunt școli partenere, unde copiii romi reprezintă cel puțin 30 la sută din elevii școlii. Obiectivul principal este să ajutăm școlile să crească prezența copiilor romi în școală cu ajutorul părinților, care în proiect au fost formați de profesori, care la rândul lor au participat la activitățile de formare din proiect”, spune Alina Boariu, reprezentant Fundația Noi Orizonturi.

La rândul său, despre acest proiect, directoarea Școlii Gimnaziale „Dumitru I. Ionescu”, Elena-Carmen Coșar, spune că țintele proiectului fac parte și din strategia școlii: „Am demarat acest proiect în încercarea de a reduce abandonul școlar și pentru a crește gradul de incluziune a copiilor romi prin implicarea activă a părinților. Aceste ținte au fost, de asemenea, incluse în strategia școlii și ca obiectiv major, ne-am propus să creștem prezența la clasă a unui număr de opt elevi de clasa a VII-a, până la finalul anului școlar 2023- 2024 și vom continua până când abandonul școlar se va apropia de zero”.

Ce activități au fost desfășurate prin proiect

Cadrele didactice de la Calvini și-au propus ca prin acest proiect să realizeze incluziunea efectivă a copiilor romi prin implicarea strategică și sustenabilă a părinților romi și ne-romi în viața școlii.

Astfel, timp de 18 luni, începând cu luna octombrie 2021, la Școala Gimnazială „Dumitru I. Ionescu” Calvini au avut loc mai multe tipuri de activități. S-a început cu activități pentru formarea cadrelor didactice pe mai multe paliere. Pe de o parte s-a dorit pregătirea cadrelor didactice pentru a cunoaște mai bine tipurile de implicare a părinților în viața școlii; definirea incluziunii școlare; explicarea legăturii dinte tipurile de implicare a părinților în viața școlii și incluziunea școlară; analiza gradului de implicare actuală a părinților în viața școlii; stabilirea acțiunilor strategice de creștere a implicării părinților ținând cont de specificitățile comunității locale; proiectarea activităților de creștere a implicării părinților în viața școlii prin dezvoltarea abilităților de părinte, prin comunicarea mai eficientă cu familia, prin voluntariat, prin implicarea părinților în procesul de luare a deciziilor și prin colaborarea cu comunitatea. Pe de altă parte, cadrele didactice au fost instruite să acorde sprijin elevilor în vederea  creșterii încrederii în sine a elevilor, și pentru  a crea ocazii de învățare extra-curriculară pentru o mai bună cunoaștere reciprocă și de dezvoltare a abilităților de colaborare ale elevilor cu colegii lor, dar și cu profesorii, părinții și alți adulți din comunitate, pentru a-i inspira pe copii, a le insufla dorința și a le dezvolta abilitățile de a combate discriminarea și excluziunea socială. Profesorii au fost pregătiți pentru susținerea activității extracurriculare cu copiii.

Un proiect care pregătește lideri

Un capitol aparte al proiectului l-a constituit pregătirea cadrelor didactice pentru a deveni lideri ai instituției care să elaboreze strategia școlii de creștere a incluziunii prin implicarea părinților, pe baza consultării atente a factorilor interesați. Profesorii au fost pregătiți să realizeze strategia de creștere a incluziunii în fiecare școală parteneră. Au beneficiat de această pregătire 12 cadre didactice din școala Calvini.

În urma acestui program, școala a reușit să aibă alături părinți  disponibili și capabili să participe la creșterea gradului de incluziune. Este vorba despre 14 părinți, dintre care jumătate romi, care au participat la programul de educație parentală, desfășurat pe parcursul a 12 săptămâni. Părinții au fost antrenați să devină lideri ai incluziunii și să mobilizeze și să implice activ și alți părinți în vederea creșterii gradului de incluziune în școală și comunitate. Ei se vor implica activ în viața școlii și vor fi formatori, la rândul lor, pentru alte grupuri de părinți.

Elevii vizați de proiect în număr de 36, dintre care jumătate romi, au beneficiat de două tipuri de activități extrașcolare. O activitate s-a desfășurat la nivelul școlii și a fost intitulată „Superputerea noastră – incluziunea”, iar o altă activitate a constat într-o tabără de vară (Incluziunea în acțiune – Puterea lui împreună!), unde copiii au avut ocazia să experimenteze și să exerseze incluziunea în acțiuni prin provocări specifice educației prin aventură.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker