Economic

Calea ferată Buzău-Nehoiașu, în topul național

Pe mai bine de 45 de linii de cale ferată secundare trenurile nu mai circulă, însă mai sunt alte 40 care încă au rezistat, iar câteva dintre ele merg foarte bine și au peste zece trenuri pe zi pe sens, arată o analiză HotNews. ,,Din păcate, pe foarte multe dintre liniile secundare sunt cel mult patru-cinci trenuri pe zi, ceea ce nu oferă multe alegeri călătorilor. În general, vitezele medii sunt de 35-40 km/h și pe cele mai rapide porțiuni se ating 70-80 km/h. Pe liniile unde nu s-au făcut moder­nizări, vitezele medii sunt de sub 30 km/h, net inferioare față de anii ‘80”, se arată în analiză.

Analiza cuprinde 40 de linii secundare, de la 203 Brașov – Zărnești, până la 926 Timișoara – Cruceni. Aceste linii sunt din toate regiunile țării și frecvența trenurilor diferă enorm: de la un tren pe zi între Ploiești și Târgoviște, la 12 pe zi între Titan Sud și Oltenița. Pe de altă parte, pe alte 45 de linii secundare trenurile nu mai circulă.

Cele mai scurte linii secundare au sub 20 km lungime, cele mai lungi au 150 km. Vitezele medii sunt între 35 și 40 km/h pentru trenurile Regio, dar varia­țiile sunt mari. În anii ‘80 și ‘90 existau și trenuri Acce­lerat și chiar Rapid pe multe linii secundare. În prezent peste 95% dintre trenurile de pe linii secundare sunt Regio, pentru că au fost eliminate multe trenuri de lungă distanță ce ajungeau și pe linii secundare. Există și porțiuni mari cu viteze medii de 25 – 30 km/h, uneori din cauza infrastructurii precare, alteori din cauză că trenurile trebuie să aștepte în gări sosirea garniturilor din direcția opusă.

Sunt câteva linii secundare unde trenurile sunt dese, cum ar fi liniile Titan Sud – Oltenița, Brașov – Zărnești, Buzău – Nehoiașu sau Ploiești – Slănic. Dintre cele 40 de linii analizate, în 16 cazuri timpii de mers erau cei mai buni în 1980, iar în nouă cazuri cei mai buni timpi au fost în 2021. Marea problemă pentru multe linii secundare este frecvența trenurilor: în multe cazuri sunt trei-patru trenuri/zi, în timp ce în anii ‘80 și ‘90 erau șapte-opt trenuri pe zi.

Pe câteva linii s-a investit în modernizare, astfel că în 2021 timpii de parcurs sunt mai buni decât în anii ‘80 sau ‘90. Unele linii au decăzut din cauza nepăsării autorităților, altele din cauza mafiei microbuzelor, iar altele s-au dus de râpă fiindcă nu a mai existat industrie în micile orașe pe provincie care aveau pe vremuri și trenuri Personale cu peste zece vagoane.

Pe foarte puține linii viteza medie a trenurilor Regio trece de 50 km/h. Pe cei 39 km dintre Jimbolia și Timișoara cel mai rapid tren IR rulează cu 60 km/h. Pe cei 154 km/h dintre Iași și Dorohoi cel mai rapid tren rulează cu 47 km/h, oprind în 23 de gări intermediare.

În ceea ce privește linia 504 Buzău – Nehoiașu, care face parte din categoria liniilor de cale ferată secundare care au renăscut, are lungimea de 73 km, operată de Transferoviar, este una dintre foarte puținele linii secundare cu multe trenuri pe zi și cu o viteză medie de peste 35 km/h și porțiuni cu 70 km/h. Sunt 20 de opriri intermediare, media fiind de sub 4 km între stații.

  • 1980: 2 ore și 3 minute – 2 ore și 36 minute, 6/8 trenuri;
  • 1989: 2 ore și 10 minute – 2 ore și 44 minute, 7 trenuri;
  • 1998: 2 ore și 5 minute – 2 ore și 55 minute, 6 trenuri;
  • 2005: 2 ore și 23 minute – 2 ore și 36 minute, 5 trenuri;
  • 2015: 2 ore și 2 minute – 2 ore și 42 minute, 9 trenuri;
  • 2021: 2 ore și 5 minute – 2 ore și 34 minute, 10 trenuri.

Articole similare